Ammattinne, koulutuksenne & akvaarioharrastuksenne

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
maximoves
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maximoves »

Pohjana peruskoulu ja elämänkoulu. Työ tekijäänsä neuvoo, on mun motto. Kaikenlaista on tullut tehtyä ja kokeiltua, kaupan kassana, valtion virkamiehenä, lasten hoitajana, taloushallinnon puolella, myynnissä, liikennettä hoitamassa mm. muutamia suuntauksia mainitakseni. Mutta vieläkään en tiedä mikä musta tulee isona.

Nyt olen jotenkin ajautunut IT-alalle ja tietsikoiden kanssa näpräilen päivät ja teen jos minkälaisia projekteja.

Harrastan lännenratsastusta ja oma western-kopukka on pihassa eli omassa tallissa. Sen lisäksi tietty akvaarioitani sekä lueskelen kohtuullisen paljon silloin kun ehdin. Kissoja oli mutta allergia ja astma pakottivat niistä luopumaan ihan hiljattain. Nyt katselen kalojani ja ihastelen pieniä vedenalaisia maailmoitani. Eläimet on kiinnostanu mua ihan pikkupenskasta alkaen ja kaikenlaisia otuksia on asustellut meillä vuosien varrella (chinchilloja, kaneja, koiria, kissoja, hamstereita, maaorava ja leguaani).

Onko auttanut akvaarioharrastuksessa? Joo, olen löytänyt AW:n ja innostuin hankkimaan akvaarioita reilun 10 vuoden tauon jälkeen.
Ratsastan auringonlaskuun....

http://community.webshots.com/user/maximove
FN
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja FN »

Olen pesunkestävä nörtti eli ollut koko ikäni (ja sitähän riittää) jotenkin tietokoneiden kanssa tekemisissä.

Harrastuksina on shakki ja nyt valitettavasti vähiin jäänyt lentis. Akvaarioharrastukseen olen palaamassa (640 litranen on eilisestä asti ollut kämpässä...) pitkän, pitkän tauon jälkeen.

Nörttinä uskon tietysti, että voin raapaista jonkinlaisen harrastusta tukevan ohjelman tietokantoineen kokoon. Saapi nähdä miten äijän käy. Minulla on kieltämättä paha tapa yrittää hyödyntää IT taitoja välillä sellaisessakin mihin se ei sopisi. :D Vakavasti kirjoittaen tässä harrastuksessa tarvitaan valtava määrä tietoa ja sen käsittelyä, että uskon että IT-kokemuksesta on jotain apua.
Anii
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anii »

IT-alalla projektipäällikkönä/kehityssuunnittelijana hommissa, koulutus taas on kaupalliselta puolelta, eli yo-merkonomi olen ollut jo pitkään ja taas pitkästä aikaa työn ohella opiskellen lopputyötä vaille valmis tradenomi (sekin hoitunee ensi talvena..).

Akvaarioharrastuksessa oikeastaan ainoa irti otettu hyöty on ollut tiedon haku netistä, tosin nyt keväällä tuli ostettua muutamia akvaariokirjojakin ihan vaan keräilymielessä ;). Kielitaito ja nörttihenkisyys siis apuna tiedon haussa. Akvaariot tulivat taas viime syksynä mukaan kuvioihin, edellinen akvakokemus olikin lapsuudessa 70-luvulla olohuoneessa nököttänyt 45-litrainen jossa oli miekkapyrstöjä, miljoonakaloja ja lehtikaloja sulassa sovussa... 8O ja oli siinä ilmastinkin :roll: . Aika paljon sai päivittää tietämystä [;)]
jessesa
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja jessesa »

Trendisuunnittelijaksi haluaisin harmaassa tulevaisuudessa, mutta katsoo nyt jaksanko enää opiskella tämän seuraavan opinnon suoritettua. [;)]

Audiovisuaalista viestintää pääsin kuin ihmeen kaupalla opiskelemaan! Suuntautumisena tv-alanmoniosaaja. Elokuun alussa/heinäkuun lopussa muutan Porin kiepeille asumaan ja akvaarioharrastus taitaa siirtyä tauolle, ellen sitten ota tuota satalitrasta mukaan. Kaloillekkin on jo hyvä koti löydettynä, joten saas nähdä otanko vai jätänkö. Netistäkin taidan joutua luopumaan, ellen sitten saa jonkunlaista nettikorttia hommattua.

Ei siis tule muuta kun miinuspuolia opinnoista akvaarioharrastusta silmällä pitäen. Noh, mutta ehtiihän sitä... :mrgreen:
tilluska
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tilluska »

Leipuri.
Ämpäreitä (kannellisia!) on joka lähtöön ja joka kokoa. Veden vaihtoon, hiekan pesuun, kalojen/kasvien kuljetukseen ja kaikenlaiseen säilytykseen. Korjaamon puoleltakin löytyy joskus kaikenlaista pientä mutta tarpeellista; kunnon aineet kiljupöntön korkin läpiviennin tiivistykseen, pneumaletkua montaa kokoa, monenmoisia haaroitus ja säätö osia edellisille, kumitallaa valaisimen alle (kissat...), pleksin paloja yms. yms. "sälää".
Saviturvepalleroitten "leipominenkin" sujuu kyllä. :mrgreen:

Mutta; vieläkään en tiedä mikä minusta tulee isona, mikään kutsumusammatti tämä ei ainakaan ole. :|
Love
Starting Member
Starting Member

hymm

Viesti Kirjoittaja Love »

Taideteollisuus ja restaurointi opiskeltu ja työtäkin tehty.Akvaarion suhteen apua on ollu ehkäpä vaan taustan teossa ja kantojen veistelyssä veistotalttojen olemassa olo.Enempi akvaariosta on apua ammatin kannalta :mrgreen: Ei tarvitse muutaku istua ja möllöttää kaloja katsellen siinä voi hyvällä omalla tunnolla lojua.
melanostomias suvusta melkeen kaikki voisin ottaa uimaan olkkariin.Onkohan mussa jokin vialla.
Paul Stump
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Paul Stump »

Laborantti.

Kemia on kaunista ja loogista, vähän niin kuin nainen...

Ja akvaariossa sitä kemiaa riittääkin väännettäväksi; kaikki vaikuttaa vähän kaikkeen ja tasapainon hakeminen joskus nostaa hikeä pintaan. Vähän niinkuin n****n.

Ja kaiken kiitoksena voi unohtua tuijottamaan virkeää silliparvea sekoilemassa suodattimen virtauksessa. Kaunista.
Älä hätäile.
-Linnunradan käsikirja liftareille-
(T-day may 25th)
JustinSan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JustinSan »

Lukion sain läpi. Puhumalla :)
Nyt roikun jonain ihme tyhjäntoimittaja-assarina diizain-maailmassa. Paska nakki, sano.
Jotain varmaan tarttis alkaa opiskella. Keksis vaan, notta mitä.
Vähän kaikki kiinnostais, mut loppupeleissä ei oikein mikään noin isommin, tai ainakaan niin paljon, että voisin kuvitella sitä useampia vuosia tekeväni :mrgreen:

Kaipa sitä taas tarvii laittaa jotain papereita vetämään keväällä :roll:

Biologian opiskelu y-lipastossa kiinnostais tällä hetkellä jonkin verran, tiedä sitten kuinka nopeasti se alkaisi sitten tulemaan korvista ulos :D
"Normal Person + Anonymity + Audience = Total Fuckwad." - Penny Arcade
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

AMK:ssa opiskelen sosiaalialaa ja avoimessa yliopistossa psykologiaa, niistä ei voi sanoa olevan kalojen kanssa apua. Ehkä sitä joskus oppii omaa hulluuttaan ymmärtämään. :mrgreen:
Tämän hetkinen työkin on asiakaspalvelua, joka ei liity eläimiin niin millään.

Yhden päivän olen tänä syksynä ollut akvaariokaupassa töissä. :D
Aquados
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Aquados »

Ekan ammattini hankin terveysalalta ja tällä hetkellä opiskelen uuteen terveysalan ammattiin.

Vedenalainen maailma on aina kiehtonut minua, omaan kotiin muutettuani sain hankittua ekan kunnon akvaarion. Akvaarioista innostuin enemmän, kun olin muutamana kesänä töissä elukkakaupassa. Tietoa olen sen jälkeen hankkinut lukemalla kirjoja, hakemalla netistä tietoa ja tietysti täältä Aqua-Webistä.
anttipi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja anttipi »

Tampereen yliopistossa opiskelen sosiologiaa, mediakulttuuria ja tiedotusoppia. Tosin yliopistoura on vähän venähtänyt pääaineenvaihdosten ja yleisen motivaationpuutteen vuoksi.

Siinä sivussa teen puuduttavaa osa-aikatyötä yksitoikkoisessa asiakaspalvelutehtävässä, joka ei oikeastaan voisi vähempää kiinnostaa. Valmistuttuani sijoitun varmaan epämääräiselle "audiovisuaaliselle kulttuurialalle" tai sitten mietin vielä eläkeikäisenäkin, mitä sitä isona oikein haluaisi tehdä.

Akvaarioharrastus lähtenyt uudestaan muutaman vuoden tauon jälkeen käyntiin. Viepähän ajatukset pois proseminaarin suunnittelusta. :mrgreen:
"Oh my God, they drank Kilkenny! You bastards!"
chihuliini
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja chihuliini »

Takanani on lukio, ja nyt opiskelen maaseutuyrittäjäksi (karjanhoitajaksi). Huhtikuussa valmistun, ja sitten kai pitäisi löytää se karjatila jota emännöidä ^__^
Eipä tuosta koulusta akvaarioitten suhteen ole mitään hyötyä ollut, kun en valinnut pieneläimiä...
Turkoosi
Member
Member

Re: Ammattinne, koulutuksenne & akvaarioharrastuksenne

Viesti Kirjoittaja Turkoosi »

Ammattia ei vielä ole, koulutusta on lukion lisäksi vuoden rääppiminen lipaston tietojenkäpistelypuolella ja vähän matikkaa päälle. Minullakin on suunnitteilla pääaineen vaihtaminen historiaksi. :) Akvaarioharrastus on vasta suunnittelun asteella (mutta hyvin suunniteltuhan on puoliksi tehty). Tällä hetkellä työllistäjinä on kaksi lasta, ehkäpä he ovat opettaneet eniten sellaista mistä on akvaarion kanssa hyötyä. Kuten sen että jotkut hommat vaan pitää tehdä silloinkin kun tympii ja väsyttää ja tekisi mieli löhötä päivä sängyssä. ;) Niin, ja kärsivällisyydestä puhumattakaan... Ai niin no on tuolla matikan ja tietojenkäpistelyn opinnoissa oppinut hyvin harjaantuneesti raapimaan päätään hämmentyneenä. Se taito tuli heti käyttöön mattosuodatinjuttuja lukiessa! [:I]

Taidanpa hyödyntää jonkun aiemman suunnitelmaa jos historiaa pääsen lukemaan: voi selittää humanistiudellaan sen että tekniikka aiheuttaa harjaantunutta päänraapimista.
Anti-hero
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Anti-hero »

Käyn vielä tätä pitkää peruskoulua, ajattelin ruveta opiskelemaan pieneläinhoitajaksi taikka sitten menisin jlekkin taidealalle, jonkinalan artesaani opinnot kiinnostaisi, en vaan oikein tiedä että mitenköhän hyvin ne saisivat töitä. Lukio taas ei jaksa innostaa yhtään, eipä minun todistuksenikaan niin hyvä ole että sillä hyvään lukioon pääsisi.
miianoma
Starting Member
Starting Member

koulutus/ammatti

Viesti Kirjoittaja miianoma »

Koulutukseltani olen matkailupalveluiden tuottaja ja tällä hetkellä olen sotilaskotityöntekijä. Menossa n. vuoden päästä amk:n opiskelemaan kansainvälistä kauppaa, joten ei taida olla mitään hyötyä minun työpaikasta ja koulutuksesta akvaarioharrastukselle.
Naanu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Naanu »

Nuorisotyöntekijöitä ei yhtään?? Mä en ole vielä mitään ammatiltani, mutta lukion jälkeen suuntaan luultavasti kirkon nuorisotyön ohjaajaksi. 8-)

Lukiossa siis tällä hetkellä toinen vuosi menossa. Kielistä on ollut ehkä hitusen hyötyä (tosin venäjää en ole vielä päässyt oikein hyödyntämään) :mrgreen: ei sillä että mä sitä edes osaisinkaan kunnolla :D Matikasta on ollut hyötyä siinä että osaan suorakulmaisen särmiön tilavuuden laskea ;)
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Bio- ja ympäristötiedettä opiskelen toista vuotta. Opiskelusta ei juuri ole näin akvaarion alkuvaiheissa ollut apua, mutta ehkä akvasta opiskeluun (typpikierrot tulleet ainakin käytännössä tutuiks.)
Kesätöiksi oon ollu maatalouslomittajana ja kukka-/ rautakauppiaana.. Ei kyllä kukoistanu oo ikinä huone-/ ulkokasvit ja akvaariota väsätessä viisastelin etten noita vesikasveja ainakaan unoha kastella, mutta ei se niitä kyllä aluks rehottamaan saanu :?
-anne-
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja -anne- »

Minä olen opiskellut Suomen kirjallisuutta ja paiskin neljättä vuotta töitä maakuntalehden toimittajana.
PimpBot9000
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

Filosofian maisteriksi olen valmistunut fysiikasta. Työtön.

Jaa että hyötyä (juuri alkaneen) akvaarioharrastuksen kannalta? Tiedän että vedenpaine riippuu ainoastaan veden korkeudesta...Niin ja kalat menettävät painostaan syrjäyttämänsä vesimäärän painon verran.
Hamsterini synnytti 10 poikasta. Kun aamulla menin katsomaan, emo oli syönyt niistä kaksi. No hemmetti - minäkin vedin pari!
Helmi1978
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Helmi1978 »

Sosiaalialalla ollaan... pienipalkkainen hyväntekijä siis :mrgreen: Akvaarioharrastukseen se ei liity millään tavalla, ellei ajatella, että kalojen sosiaalista kanssakäymistä voisi seurailla ja analysoida :D Mutta tässä yhtälössä mukavaa onkin juuri se, että harrastus on hyvä vastapaino työlle. Rankan työn päälle on ihana pysähtyä toviksi seurailemaan kalojen touhuja. Ah, niin terapeuttista :)
aguilegia
Junior Member
Junior Member

:)

Viesti Kirjoittaja aguilegia »

:)
peruskoulu ja ammattikoulu. olen kosmetologi ja kynsiteknikko. (myös puutarha-alan opintoja sekä lävistyskurssit yms. yms.) latinasta on ollut hyötyä ehkä pikkuisen (noissa kaikissa on joutunut lukemaan)
eniten kuitenkin viime aikoina on ollut hyötyä rakkaasta ystävästäni siriusangista (terveisiä vaan) :) ja kokemus (ja tyhmät kokeilut) opettaa, akvaario on ollut vuodesta -92
On huomattavasti parempi tietää vähän kaikesta kuin kaikki yhdestä asiasta
-Blaise Pascal
iiputti
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja iiputti »

Puuseppähän minä.. Ei kamalasti ole hyötyä tämän harrastuksen kannalta, paitsi tietty kädentaidot (silikonien kanssa ollaan hyvää pataa [;)] )auttavat rakentelussa.
Muiden harrastusten kannalta lähes pakollinen koulutus; koiranpentu(60kg) syö seinät, portaat, ihan mitä vaan ja korjauttaminen tulisi pihkuran kalliiksi :roll:

Akvaarioita minulla oli n. 8-vuotiaasta 17-vuotiaaksi ja sitten muutaman vuoden tauko harrastuksessa. Pari vuotta sitten elvytin harrastukseni,ja nyt ollaan taas täysillä mukana :mrgreen:
Suojele mastiffia pienenä, niin se suojelee sinua suurena.
SnowBear*
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja SnowBear* »

Jaa, että ammattia. Minäpäs olenkin kuorma-auton apukuskina. Keväällä olisi tarkoitus ruveta oikeaksi kuorma-auton kuljettajaksi kunhan saa nuo tarvittavat ajokortit.

Koulutusta ei ole sitten minkäänlaista, ainoastaan peruskoulu.

Akvaarioista on ollut sen verran apua että on öisin saanut paremmin nukuttua kun on saanut viimeiset puoli vuotta kuunnella suodattimen solinaa. [;)]
Veikkonen
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Veikkonen »

YO, AMK sosionomi ja diakoni päätyen lopulta Helsingin yliopistoon teologiseen tiedekuntaan. Jos se musta kiinni on, niin musta tulee pappi.

Akvaarion kannalta ihan jees, ei liity harrastukseen juuri sitten mitenkään. No, alan etiikkaa ja arvokysymyksiä olen pohtinut. Ne kysymykset ovat joskus läsnä opiskelussakin.

Niin, ja kyllä tämä harrastus minun mielenterveyttä edistää -> vähemmän psyykkisiä vääntöjä ja turhautumista maailman pahuudesta. Aika hienoa: "Olen Veikko, ja kun harrastan akvaarioita, maailma tuntuu paremmalta paikalta olla ja elää." :mrgreen:
Se lisääntyy mitä katsot ja ruokit.
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

Hoitovapaalla oleva duunari, mutta Veikkonen, eikös tuo ph, 7,5-7 ole hieman yläkanttiin tuolle kalastolle?
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”