Ammattinne, koulutuksenne & akvaarioharrastuksenne

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Ammattinne, koulutuksenne & akvaarioharrastuksenne

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Lukion jälkeen luin ylimääräisenä pitkän kemian, kun en päässyt haluamaani kouluun. Samalla tein tallitöitä (motivoi huomattavasti hakeutumaan johonkin kouluun ;) ).

Tämän jälkeen opiskelin 2 vuotta laboratorioanalytiikkaa AMK:ssa, mutta totesin ettei se kiinnosta eikä työllisyystilanne ole kovin hyvä.. Joten erosin koulusta ja hain röntgenhoitajapuolelle, sitä odotellessa olin varastolla töissä (taas motivaatiota katsos!). Nyt mennään toista vuotta röntgenhoitajaopiskelijana ja tuntuu kyllä omalta alalta tämä vaikkei hoitoala itsessään kiinnostanut alkuun. Tässä pääsee puljaamaan niin paljon tekniikan ja fysiikan kanssa että tuntuu mielekkäämmältä kuin pelkkä hoitotieteeseen perustuva.

Akvaarioharrastukseen ei koulutuksella oikein ole ollut suurtakaan merkitystä, kemiaa on toki tullut luettua että eipä siitä haittaakaan ole toisaalta ollut.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
mc82
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja mc82 »

Opiskelut: Kemiantekniikan insinööri AMK (valmis ehkä loppuvuodesta), opiskelut aloitin aikanaa TKK:lla materiaalitekniikan linjalla, mutta oli liian teoreettista mun makuun ja muutenkaan en ilmapiirin osalta vihtynyt TKK:lla (suomeksi: olen liian tyhmä) :o
Työura: erinäisiä hanttihommia kesäisin, jouluisin ja välillä koulun ohella, TKK:n ja AMK:n välissä olin pari vuotta Postissa, lisäksi valvontateknikon/analyytikon kesähommia tehnyt kaatopaikalla.
Altaat: 63-litrainen mini ja kunnostuksen alla 45-litrainen mikro.

Mitäs hyötyä koulutuksesta akvaarion kanssa... Ainakin vesikemia on tuttua ja kiljun keitto sujuu (= CO2-levitin) :mrgreen:
450 l Etelä-Amerikkaa:
Biotodoma wavrini, Biotodoma cupido, Pterophyllum leopoldi, Hypancistrus sp. L-66, Peckoltia sp. L-134
mayam
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mayam »

Koulutus; maatilatalouden pt, hevostenhoitaja (täytyy aina mainostaa, ettäosaan myös lypsää, keriä lampaita ja selviän sikalassa), vuosi hengailua iltalukion kirjoilla, asiakaspalvelun ja markkinoinnin yo-merkonomi (kauppiksessa kaksoistutkinto), noin niinkuin kouluja. Ammatiltani tällähetkellä vuoropäällikkö ravintola-alalla. Sitä ennen olen hoitanut ravihevosia, myynyt hevostavaraa ja satuloita, ja paistanut hampurilaisia. Plus tietty lyhyemmät kesätyöt, harjoittelut jne, kirjastoa, toimistoa, vakuutushommaa, myyjän töitä jne jne jne...

En nyt varsinaisesti koe koulutukseni tai työkokemukseni liittyvän akvaariotouhuuun millään tavalla. Ja altaista sen verran, että kotoa löytyy 40l missä on kardinaalikaloja, pari pandamonnisen poikasta ja roskakotiloita, sekä 120litrainen seura-akvaario (pandamonnisisa, neontetroja, keltakääpiöuros, partamonni...).Haaveissa olisi isompi allas, ja sen lisäksi yksi reilu satalitrainen odottaa silikoninvaihtoa ja käyttöönottoa...
Feliza
Member
Member
Akvaarioseurat: OAS

Viesti Kirjoittaja Feliza »

Mitäpä tässä... takana lukio, sitte hain bilsaa lukemaan yliopistoon. No, en päässy, joten tein jonkin aikaa työharjoittelua koe-eläinlabrassa ku siitä olis saanu pisteitä hakemiseen. Samalla luin avoimessa biologiaa, mutta kiinnostus lopahti levän latinankielisiin nimiin. Sittemmin motivaatiota on kasvatettu ihan ravintola-alan hommissa, joista totesin että eipä niitä jaksa eläkeikään + asiakaspalvelussa kehittyy aika vinoutunut kuva ihmisistä. Opiskelin hetken kankaanpainantaa, mutta pian totesin ettei niille taidoille ole markkinarakoa. Mielekkäämpää oli media-alan opiskelu, mutta työpaikkoja oli edelleen liian vähän suhteessa koulutuksen määrään. Lopulta pääsyin sitten tietojenkäsittelytiedettä lukemaan ja kohta pitäisi olla valmiskin.

Eipä tästä historiasta ole juuri muuta hyötyä kuin se, että osaa olla kriittisempi siihen mitä ihmiset nettiin kirjoittavat ja tietoa osaa hakea muualtakin kuin pelkästään suomenkielisiltä sivuilta. Perspektiivi on lähinnä kasvanut. Opiskelu- ja työkokemuksestani aika vähän on käytännönläheistä rakentamista. Siitä huolimatta olen mielelläni väkerrellyt suodattimia ja muita vimpaimia. Ehkä minun olisikin pitänyt suuntautua lvi- tai raksapuolelle, kun on hyvät kädentaidot. Nuorempana mietin kyllä sitä mahdollisuutta, mutta isä oli kovasti vastaan. Ei ollut tytölle sopiva ala ollenkaan joten se siitä. Toisaalta.. ehtishän tuota vieläkin ... [;)]
40l, Aphyosemion australe
80l, Pterophyllum scalare perhe
650l, Ancistrus sp., Apistogramma borellii, Corydoras paleatus, Corydoras pygmaeus, Pterophyllum scalare, Pterygoplichthys gibbiceps
TheSiren
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja TheSiren »

Olen opiskelemassa hotelli- ja ravintola-alalla tarjoilijaksi. Siitä ei taida olla hyötyä akvaarioharrastuksessa. :roll:
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Malys »

Koulutukseltani matkailun tradenomi, viimeiset kolme vuotta olin hotellin respassa yövuorossa, mutta nyt työtön (enkä voi tarpeeksi korostaa kuinka tyytyväinen nykyiseen tilanteeseen olen). Hyöty akvaarioharrastuksessa? Ei mitään. :mrgreen:
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
punakaalimehu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja punakaalimehu »

Toimistopalvelun ja tietohallinnon merkonomi (sihteeri) ja kohta myös maaseutuyrittäjä (eläintenhoitaja). Onhan koulussakin käsitelty akvaarioita mutta kyllä olen suurimman osan tiedoista itseopiskellut kirjoista ja netistä.

Kts. Allekirjoitus-info, kiitos. - Lisa -
MrAFCMagic
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MrAFCMagic »

Ala-astetakana, yläaste alussa... :D

Akvaario harrastukselle ei tuosta vielä mitään muuta hyötyä ole ollut, kuin se, että jaksoin opetella, kumpi on hapan pH ja kumpi emäksinen. :D Muut asiat tullut opeteltua vain koulua varten. :D

Mutta mitäpä menneisyydestä, sinne ei pääse, mutta tulevaisuuteen kyllä. Tarkoitus olisi lähteä lukioon ja siitä jatkamaan jonnekkin. :D
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
lutrailija
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja lutrailija »

Pohjakuolutukseltani olen farmaseutti eli lääkeainekemiaa on tuupattu kuuppaan liiankin kanssa :roll:
Nyt töissä lääketeollisuudessa tuotekehityspuolella eli kaikenlaiset DIY-jutskat kiinnostaa ja olen varmasti ekana
soveltamassa :mrgreen:
Iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn!
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Nykyinen ammatti on eläkeläinen.

Hyöty akvaarioiden suhteen nykyään:

Saa ainakin vaihdettua kaloja toisiin jne liikkeiden suhteen. Ja alennuksia seuran kautta. Ja kaikenlaista muutakin hyötyä on ollut seuran kautta. Kaikki kun ymmärtäisivät sen ;)
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
amar
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja amar »

Täällä ollaan nykyään bussikuskina, hyötynä harrastukseen ovat varmaankin erittäin kehittyneet lehmän hermot. Pienistä ei hirveästi stressata. Alunperin olen kuitenkin koulutukseltani hevostenhoitaja, mistä on tullut se pohjaton tarve huolehtia eläimistä ja viettää vapaa-aikaansa mahd. paljon eläinten kanssa. Sen jälkeen olin hetken kiinteistönhoitajana sekä siivoojana (=hyöty akva-harrastukselle ilmeinen?) ja lopulta valmistuin kirjastovirkailijaksi -07, mutta kyllästyin aika nopeasti. Siitä looginen ratkaisu oli hypätä kuorma-auton rattiin ja kun jakelubisnes vähän notkahti niin siirtyminen bussikuskiksi oli selviö.
aborre
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja aborre »

Lukio, Kansanopiston taidelinja, TaiK (nykyinen Aalto yliopisto) jonka jälkeen taiten tekemistä sekä taide- ja mediaopetusta. Kielet: ruotsi, suomi, englanti ja saksa. Tällä hetkellä pari vuotta taiteen työskentelyapurahalla sekä tekeillä muutama näyttely ja julkinen veistosprojekti. Tulevaisuudesta ei tietoakaan mutta akvaarioharrastusta jatkan varmasti. :D
Saatan välillä kirjoittaa hoono soomi ja termit voivat vaikuttaa kummallisilta mutta älkää välittäkö. [;)]
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Peruskoulun jälkeen kauppaoppilaitokseen. Sieltä töihin lemmikkieläinliikkeesee ja siihen sivuun myös ravintolaan.
Välillä olin pelkästään ravintola-alan töissä.
Sitten lähdin opiskelemaan lemmikkieläinalan yrittäjäksi oppisopimuksella. Siinä sivussa tein myös ravintola-alan töitä. Sieltä tie johti kaupan kassalle ja nyt pääsiäisen jälkeen aloitan ravintolassa vuoropäällikkönä.
villimilli
Member
Member

Viesti Kirjoittaja villimilli »

Koulutus sosionomi (AMK), tällä hetkellä jumitan ABCllä kassana :) Ja työstäni/koulutuksestani en oo varmaan oppinut mitään harrastukseen liittyvää. Mutta akvaarioharrastus on opettanut paljon, esim. kemiassa sai joskus päteä tunnilla ;)
450l seuraponttö, saksanpaimentaja, belgianpaimentaja versiota malinois & LV-ruuna :)
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

Viesti Kirjoittaja prboy »

Enpä ole ilmeisesti kirjoittanut tähän ketjuun.

Koulutukseltani olen biologi. Ammattini on ympäristöneuvos ympäristöministeriössä vielä vuoden. Tehtävänini on lajien suojelu ja siinä tärkeimpänä uhanalaisten lajien arviointi. Johdan parhaillaan käynnissä olevaa neljättäkin (kuten kolmea aikaisempaakin) arviointia. Uusi punainen kirja valmistuu yli 200 asiantuntijan työnä vuoden lopulla.

Akvaarioharrastus on hiipumaan päin. Haasteenani on nykyisin löytää itse ennen kuolemaani kaikki Suomesta tunnetut 3 750 kovakuoriaislajia. Toistaiseksi plakkarissa on 2 900. Vain yksi kerääjä on Suomessa koskaan päässyt yli 3 000 lajin. Mainittakoon, että rivitalon pihamaalta Espoosta Tapiolan kupeesta olen löytänyt toistaiseksi 801 lajia. Uskon tavoitteeni, 1 111 lajia menevän helposti rikki lähivuosina. Arvioin tuolla pihalla ainakin käyneen yli 5 000 eläinlajia. Biodiversiteetti rules!
"Ei paha ole kenkään ihminen,
vaan toinen on heikinheimompi toista"

Eino Leino & Juice Leskinen
annek
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja annek »

No nyt kun tämä vanha ketju linkattiin esille, pitääkin "hyödyntää"

Koulutukseltani olen Filosofian Maisteri, tarkemmin sanottuna biologi. Hyödyt harrastukselle lienevät ilmeiset.. Gradu oli vähällä tulla muuan Etelä-Amerikkalaisten kirjoahventen poikastenhoidosta (suuhautominen vs. avo verrattuna saalistuspaineeseen elinalueella) mutta sitten kasvipuoli veikin voiton.

Mitä teen työkseni onkin sitten toinen juttu, riittävä tarkkuus lienee että työskentelen asiantuntijaorganisaatiossa, asiakkaita ovat kv-yritykset.
People willing to trade their freedom for temporary security deserve neither and will lose both.
-Ben Franklin
rybka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja rybka »

Täällä yksi filosofian tohtori, historiantutkija, josta piti tulla biologi. Mikä lie äkillinen mielenhäiriö viirannut pois polulta, jota olin määrätietoisesti kulkenut pikkuipanasta asti :roll: . Luontoharrastus - kasveista eläimiin - ja nykyisellään taas akvaariot ovat sitten sitä tärkeämpiä henkireikiä.

Toimittajan töitä olen tehnyt myös sekä paikallislehdissä että freelancerina. Ja siivonnut, tehnyt vähän käännöshommia, pitänyt ratsastustunteja... Alanvaihdos voi vielä olla edessä, työnäkymät kun ovat tutkijoilla vähän tuuliset tätä nykyä.
Hietikkomalawila 714 l: Eclectochromis labrosus, Cyrtocara moorii, Copadichromis borleyi, Synodontis lucipinnis.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Re:

Viesti Kirjoittaja akvaristi »

akvaristi kirjoitti:Itse opiskelen kolmatta ja viimeistä vuotta SAMK:n liiketalouden puolella. Tarkoitus olisi valmistua ensi syksynä (kun ei enää nyt keväällä ehdi opparia pakertaa kasaan).

Kuten olen jo jossain muissa keskusteluissa maininnutkin, niin tarkoitus olisi tehdä liiketoimintasuunnitelma akvaarioliikkeestä (verkkokaupasta ja toimipisteestä). Suunnitelma oli alunperin tarkoitettu vain liiketoimintasuunnilelman laadinta-opintojaksoa varten, mutta taitaa käydä niin, että siitä tulee myöskin oppari... varmaa se ei vielä ole, mutta liiketoimintasuunnitelma ainakin syntyy ko. kaupasta joka tapauksessa. Olen siis hyvin vahvasti yrittäjähenkinen ihminen. Ja jotain hyötyä tästäkin harrastuksesta näkyy olevan, kun siitä saa kasatuksi liiketoimintasuunnitelmankin :D.

Töistä sen verran, että tällä hetkellä olen osa-aikatöissä perheyrityksessä ja mainostoimistossa... syksyllä olisi tarkoitus yrittää hakea vakituista työtä, mutta lienee aika hankalaa, kun tradenomeja on Suomi pullollaan :?. Harkittu on myös toisen alan opiskelua tähän perään, mutta ei sitä taida ihminen koko aikaa jaksaa istua koulunpenkillä :roll:. Eli tulevaisuus on vielä täysin auki minun kohdallani.
Päivitystä vanhaan tekstiini... kirjoitin tosiaan opparin akvaarioliikkeen liikentoimintasuunnitelmasta, jonka sitten opettaja pilasi "muka parannuksillaan" :?. Tradenomi ollaan siis, myös painopinnanvalmistuksen ammattitutkinto on tullut käytyä läpi, tosin näyttö oli sen verran vaikea että ei mennyt kuin osittain hyväksytysti läpi. Enkä jaksanut yrittää silloin heti uudelleen, kun oli vähän terveydentilan kanssa ongelmia. Ja kuvankäsittelijänä edelleen tuossa samaisessa mainostoimistossa/lehtitalossa, nyt vaan kokoaikaisena. Olen koittanut muutakin katsella, mutta aika heikkoa saada tänä päivänä uusia töitä mistään, ellei ole suhteita. :roll:
- 720l Afrikka-allas, 25l nano -
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Jaa, en ole tainnut tähänkään vielä mitään laittaa. Olen elektroniikka-asentaja, melkein levy-seppä hitsaaja (astman takia ei koskaan tule valmista). -90 luvulla opiskelen terveydenhoitoalalla vuoden (jäi käymättä 3,5 vuotta, opistopohjainen), kun ei enää kiinnostanut lähteä kaksosten jälkeen vieraita hoitamaan. Ja joo ei noilla mitään tekemistä ole akvaarioiden kanssa, tosin ei ole intoa tuohon akvaarioon ollut tässä pitkään aikaan, nuo undulaatit kiinnostaa enemmän.
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja urppis »

Urppis on ollut 15 vuotta hoitoalalla... Mielenterveys- ja kehitysvamma-alalla lähinnä, lastensuojelussa välillä... Akvaarioharrastukseen kait tuosta ei liiemmin ole ollut hyötyä. Ehkäpä kaloja hoidellaan hoitajan suurella kutsumuksella...
1000 litraa vesivahinkoa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”