"Kainuun akvaarioseura" osa 2

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
höntti
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja höntti »

Minulle käy näillä näkymin tuo maanantai. Minni voi sitten käydä meillä, akvaariot muuttuneet melko paljon. Ja kanejakin voit käydä katsomassa, niillä ollut taas koko kesän hirveitä reviiririitoja. Ei olla uskallettu laittaa samaan häkkiin. Mutta kaippa taas kohta uskaltaa yrittää ilman ruumiita. [;)]

Minzku, mulle kelpaa kaikki muut kasvit paitsi karvalehti jota itselläkin on. Minulta saa tällä hetkellä vain limaskaa, pistiaa ja jaavansammalta paljon!

Tuoko minni niitä punapäitä mulle tapaamiseen. Mitä maksaa?
minzku
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja minzku »

Mulla meni hermot ja heitin aiak paljon muita kasveja (viuhkalehti, intianvesitähdikki) pois, koska olivat sellaisia "rankoja". On siellä muutama taimi joita yritän kasvattaa, mutta edelleen sitä karvalehteä saa. Otanko minä Minni ne monniset? Sitten mun täytyisi saada pois nuo albiinot ja kuparit, vai mitä sanotte? kiinnostaako ketään?
Onko kukaan muuten ilmoittanut Handuktulle tätä tapaamisaikaa ja päivää?
Minni
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Minni »

Mä voin informoida Hanbuktua tapaamisesta. Paikka?

Tuon Höntille punkut tapaamiseen. Minzkulle en tuo vielä monnisia, sillä en kerkee saada niitä kiinni. Niiden kiinni saaminen vaatii altaan tyhjennyksen kasveista ja sitä en nyt ennätä tehdä.

Höntti: pääset vaikka mun kyydissä tapaamisesta kotia, voisin käydä samalla katsomassa sun uudistuneet altaat. Miten muuten on hunisten kanssa? Onko ukkeli hyväksynyt uuden morsiamen?

Mulla ei ole nyt tuossa 160 litraisessa kuin hunikset, 4 kääpiömonnista, 1 pandamonninen, partis sekä L-002. Jostain kun saisi noita kääpiömonnisia lisää niin hyvä olis. Seuraavan kerran kun käy Oulussa niin eiköhän niitä sieltä löydy. Ovat aivan ihastuttavia!
minzku
Junior Member
Junior Member

Oisko se paikka vaikkapa Hese, vai mitä muut ehdottavat?
höntti
Senior Member
Senior Member

Tuo uusi huniseukko on kauhea puskajussi. Hirveän arka. Mutta ilmeisesti mitään tappeluita ei ole

Minni: tule vain katsomaan altaita, mutta eivät ne ainakaan parempaan sunntaan ole muuttuneet :)

siis maanantaina kello 18 siinä kauppapaikan Hesessä

Ja kaikki vieraatkin mukaan!
minzku
Junior Member
Junior Member

Saa nähdä kerkeänkökään tapaamiseen :? Koitan keretä, mutta jos en, pitäkäähän kiva tapaaminen [;)]
Minni
Junior Member
Junior Member

Olipa mukava nähdä pitkästä aikaa Hönttiä, Minzkua ja Hanbuktua. Harmi etteivät muut ehtineet paikalle. Varsinkin Amh:ta odoteltiin kovasti kasvinippujen kanssa.
höntti
Senior Member
Senior Member

Kiitos minni kovasti kaloista! Unohdin kokonaan sen maksupuolen [:I] Pitää sitten seuraavalla kerralla (joka olisi mahdollisimman pian) muistaa.

Oli tosiaan mukava nähdä!

Sitä seuraa pitäisi tosissaan ehkä miettiä. Jos saataisiin hyvä tapaamispaikka niin voisi tehdä semmoisen julkisen tapaamisen ja laittaa ilmoitus eläinkauppoihin. Olisiko kirjasto hyvä paikka?
amh
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja amh »

Minä UNOHDIN koko tapaamisen! Ei voi olla totta. Nyt harmittaa ja nolottaa *punastelee* [:I] No yritän muistaa sitten seuraavalla kerralla tulla!
höntti
Senior Member
Senior Member

Niin, ja kalat kotiutuivat hyvin. Tänään oli jo kutuleikit käynnissä, kaikilla kaloilla (siis kaikilla puniksilla). Ette voi uskoa minkälainen hullunmylly altaassa nyt on.

Mutta ilmeisesti pyydystyksessä tai matkan aikana toiselle ukolle on tullut haava ihan pyrstön tyveen. On hieman vaisu se kala, ei jaksa riehua yhtä paljon kuin muut. Toivottavasti paranee. :?
Minni
Junior Member
Junior Member

höntti kirjoitti: Mutta ilmeisesti pyydystyksessä tai matkan aikana toiselle ukolle on tullut haava ihan pyrstön tyveen. On hieman vaisu se kala, ei jaksa riehua yhtä paljon kuin muut. Toivottavasti paranee. :?
Miltä punisukko on nyt näyttänyt?

Mulla on ollut ongelmia tuon mattosuodattimen kanssa. Ts. kalat ovat jostain syystä pakkautuneet sen taakse. Yksi lehtikala ja levänuoliainen sinne on kuollutkin ja yhden lehtarin ja avainkirjoahvenen sain sieltä pelastettua. Nämäkin kaksi vahingoittuivat aika pahasti. Repivät jotenkin kylkensä mattosuodattimen pintaan ja nyt niiden kyljet näyttävät siltä kuin niitä olisi suomustettu :? Muuten ovat ihan ok, syövät ja uiskentelevat ihan normaalisti. Toivottavasti paranevat.

Nyt olen pönnännyt maton irti seinämästä puutarhaletkun pätkällä. Tässä tällä viikolla on tarkoitus tehdä akvaariossa uudelleen sisustus, jossa laitan maton kokonaan irti seinämistä joka puolelta siten, että sen voi kalaset vaikka tarvittaessa kiertää. Samalla on tarkoitus myllätä sisustus uusiksi.

Ottaa aivoon vallisteriat! Mulla ne ei vaan näytä menestyvät. Muuten hyvin kasvavat, mutta levättyvät yläpäästään. Harmittaa kun ne peittäisi hyvin maton pois näkyvistä, mutta näyttävät ihan törkyläjältä. Jos jollakin on vinkkejä, kertokaa!

Hunajat ovat taas yritelleet kutua kun nostin lämpötilaa altaassa 27 asteeseen. Mullahan on nyt siellä kaksi paria, ja se sotkee kutua. Eivät oikein tiedä kenen kanssa touhuisivat :) Hunisaltaassa on ongelmana rihmalevä, joka ei vielä ole levinnyt kamalasti. Mutta sen verran kuitenkin, että kalat välillä uivat rihmoihin ja sitten pyristelevät siinä saadakseen itsensä irti. Säälittää, mutta pakko varmaan heitellä kasveja roskiin, jotta saisi rihmalevän hävitettyä.
minzku
Junior Member
Junior Member

Minulla kutivat sitten kuparit. Antakaapas nyt aloittelijalle vinkkejä miten nuita voisi yrittää kasvattaa. Nyt on vasta pelastettu purkkiin vähän kutua. Olisiko ideaa hankkia sellainen "faunaboksi" ja ilmapumppuun laitettava "patruuna", ja koettaa kokeilla "viljellä" poikasia siinä. Nyt ideoita ja vinkkejä äkkiä... [;)]
höntti
Senior Member
Senior Member

Minni kirjoitti:
höntti kirjoitti: Mutta ilmeisesti pyydystyksessä tai matkan aikana toiselle ukolle on tullut haava ihan pyrstön tyveen. On hieman vaisu se kala, ei jaksa riehua yhtä paljon kuin muut. Toivottavasti paranee. :?
Miltä punisukko on nyt näyttänyt?
Hunisukko kuoli. Se ei edes näyytänyt hirveän pahalta enkä ajtellut tehdä sille mitään, vain vedenvaihdot ja muuten hyvä vesi. Mutta yksi yö se kuitenkin oli kuollut.
Minni
Junior Member
Junior Member

minzku kirjoitti:Minulla kutivat sitten kuparit. Antakaapas nyt aloittelijalle vinkkejä miten nuita voisi yrittää kasvattaa. Nyt on vasta pelastettu purkkiin vähän kutua. Olisiko ideaa hankkia sellainen "faunaboksi" ja ilmapumppuun laitettava "patruuna", ja koettaa kokeilla "viljellä" poikasia siinä. Nyt ideoita ja vinkkejä äkkiä... [;)]
Joo, tuollainen 20 litran faunaboxi on ihan ok, samoin ilmapumpulla toimiva suodatin. Voit kasvatella kuoriutuneille poikasille likoeläimiä ja kohta sitten artemiaa. Niillä kasvaa parhaiten. Kaupassa on myynnissä myös JBL:n nestemäistä poikasruokaa, se on kans ihan hyvä ihan pikkuisille poikasille. Veden vaihtoa sitten päivittäin ja tosi varovasti :) Onnea pikkuisten kanssa!
minzku
Junior Member
Junior Member

Juu täytynee käydä ostamassa, kunhan kerkeän.
Mitäs hintaluokkaa nämä boksit ja se ilmapumpulla toimiva suodatin on ?

Minni: Paljonko tuo nestemäinen poikasruoka maksaa ja miten iso se purkki on? etkös sä ostanut sitä kerran?
Minni
Junior Member
Junior Member

minzku kirjoitti:Juu täytynee käydä ostamassa, kunhan kerkeän.
Mitäs hintaluokkaa nämä boksit ja se ilmapumpulla toimiva suodatin on ?

Minni: Paljonko tuo nestemäinen poikasruoka maksaa ja miten iso se purkki on? etkös sä ostanut sitä kerran?
En muista tarkkoja hintoja, mutta fauna on jotain 20e, suodatin noin 10-15e ja ruoka oli jotain 5-7e muistaakseni. Mulla olis tuo kaikki, mutta ei ole Kajaanissa käyntiä kuin vasta ensi keskiviikkona. Saisit muuten lainaan.
minzku
Junior Member
Junior Member

Eihän siinä toisaalta kiire ole, meneehän tuossa muutama päivä jos edes kuoriutuvat, joten jos viitsit lainata (ja jos tämä homma onnistuu) olisi kiva [;)] no pitää katsoa vielä...
jellu88
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jellu88 »

Nostellaampa :roll: Pimensimpä sitten paripäivää sitten kiekkoaltaan
jätesäkeillä että pääsisin tuosta ainaisesta vihersamennuksesta eroon :| Onko valaistusta liikaa 317l 3X 60w? Ensimmäiset katkat menivät parempiinsuihin millisten ehdittyä ensin, mutta uusia on jo tulossa :roll:
Minni
Junior Member
Junior Member

Miten on Minzkulla mennyt poikasten kanssa? :)

Mitä mieltä olette, pitäisikö meidän sopia tapaaminen jollakin tavoin "kiinteäksi" esim. joka kuukauden eka maanantai, vika sunnuntai tms. Tulisi nähtyä useammin.

Höntti: olen yrittänyt taas hiilarilevitystä mutta en vaan saa kuplia tulemaan. Voitko vielä kerran vääntää rautalangasta kaasukellon rakentamisohjeet? Aion tänään kokeilla vielä Liinasen mallia eli kertakäyttömuki ja kukkaruukku. Toivottavasti saan pelittämään.

Jellu kyseli innokkuutta Saksan tilaukseen. Onko osallistujia?
minzku
Junior Member
Junior Member

Ihan hyvinhän nuo vauvelit kait jaksavat. En kerennyt hankkia sitä faunaboksia joten laitoin se semmoiseen abaut parinkymmenen litran "säilytyslaatikkoon", ja siellä on nyt vain ilmapumppu. täytyisi varmaan hankkia se "patruuna", vai mitä se suosittelisitte? ja jos minni olet käymässä kajaanissa, voisinko lainata sinulta sitä "patruunaa"? eikös se käy kaikkiin ilmapumppuihin? Minkä kokoisina ne voisi laittaa "pääaltaaseen" kun tuskin voin pitää niitä hirveän pitkää aikaa tuossa pienessä, vai mitä kannattaisi nyt tehdä?
höntti
Senior Member
Senior Member

Minni kyseli noita kaaukellon ohjeita ja yritän vääntää tähän jotain mahdollisimman selvästi.

Itse kaasukello: ota 0.35 litrainen tai 0,5 litraa oleva pullo, mahdollisimman isolla ympärysmitalla. Leikkaa kaulaosa pois, niin että pullo on suurinpiirtein tasapaksu. Sitten poraat pulloon kaksi tai yksi reikää; imukupeille. Simuloi päässäsi kuvasiitä, että pullo on akvaariossasi, suuosa alaspäin, imukupeilla kiinni seinässä. Mieti mille pullon sivustalle olisi parasta porata reikä letkulle, joka tuo hiilidioksidin kaasukelloosi, ja poraa se. Näin kaasukello on asentamista vaille valmis.

Muuhun systeemin rakentamiseen vinkkejä; Pullon, jossa hiiva-vesi-sokeri litku on, kannattaa olla yhteensopiva korkin kanssa, ei esim. cola pullo ja fanta korkki. Näin takaat korkin tiiviyden. Poraa korkkiin timmi reikä, siitä letku läpi ja reilulla sinitarralla tiiviiksi. Pesupullo ei ole joidankin mukaan tarpeellinen, joillekin elämän ja kuoleman asia. Ellei vesi-sokeri-hiiva pullo ole akvaarion päällä, muista takaiskuventtiili. Itse olen saanut semmoisen ohjeen että takaiskuventtiili sijoitetaan altaan reunan korkeudelle.

Ravut tuli, ja vaikka olivat tigerin kokemuksien mukaan ennätys kauan hänen kokemushistoriassaan postissa, niin selvisivät ilmeisesti kaikki hengissä. Jellu, tervetuloa hakemaan rapuja :) Toivotaan että saan ne pidettyä hengissä. On ne vaan valtavan pieniä, en yhtään enää ihmettele miten neontetrakin saa ne pistettyä poskeensa.

Erittäin hyvä idea tuo minnin ehdotus. Voisi aina valmiiksi varata sen päivän kalenteristaan ettei tulisi esteitä. Mutta lauantai ei ole oikein hyvä tapaamispäivä, ei oikein sunnuntaikaan, ja miten muut viikolla pääsevät. Onko perjantai ilta paha.
minzku
Junior Member
Junior Member

Minulla on taas se jalkapallon kokoinen kasa sitä karvalehteä, joten jos joku haluuaa, saapi tulla hakemaan, tai voin kyllä tuodakkin mahd. kaupungille. Jos ei kukaan halua, lentää roskiin [;)]

Ihan hyvä tuo "säännöllinen" tapaamisaika. Ja tietysti olisi kiva nähdä muidenkin akvaarioita. Ja meillekkin voi kyllä tulla pitämään tapaamista, kunhan saan nuo porukat pois tieltä [;)] :mrgreen:
amh
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja amh »

Minä kannatan myös Minnin ehdotusta "kiinteästä" tapaamisajasta, paikkana voi olla esim. jompikumpi Hese(?) ainakin näin aluksi jos ei muutakaan paikkaa keksi... Mikä päivä viikosta teille parhaiten sopisi? Mulla on toistaiseksi aika vapaata, ainoastaan joka kuukauden toisella viikolla on kokous, jonka aika saattaa vaihdella ti-pe välillä...
minzku
Junior Member
Junior Member

Mulla taitaa olla maanantaina meno (saattaa siirtyä torstaiksi), sitten tiistaina, ja torstaina. Joten keskiviikko, perjantai tai viikonloppu (ei välttämättä aina) käy :) Eli perjantain ilta voisi olla mulle ainakin ihan hyvä, ihan sama mihin aikaan kuukaudesta. Ja vielä on karvalehteä, tarvitseeko kukaan? [;)]
jellu88
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jellu88 »

Minulle kelpaisi karvalehti mutta en pääse hakemaan :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”