Keskustelua vedenvaihdosta

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member

Re: Keskustelua vedenvaihdosta

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

No minä en ihmeemmin mitään lisäaineita laita, tuohon isompaan, jossa nuo tetrat saavat kohtauksia, olen kokeillut vedenparannusainettakin, muttei mitään apua (eli vaihdan siihen vähemmän kuin puolet). Ja sitten taas tuo toinen, missä vesi samentuu, kalat on kunnossa eikä mitään ongelmia, muuta kuin tuo samennus ja ovat kovanveden kaloja, mutta alkoi viimevuonna välipäivien aikaan, kesällä helpotti ja nyt taas. On käynyt mielessä että luovun koko altaasta ja pistän sinne vaikka hamsterin.
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Aquamarina tuleeko teille siis kaupungin vesi vai omasta kaivosta? Minkä nimistä vedenparannusainetta käyvät? Onko vaihtovesi samanlämpöistä kuin altaan vesi? Altaan vesiarvot? Hanaveden? Käyvätkö lannoitteita, jos niin mitä? Lappoatko? Pohjamateriaali ja onko joukossa lannoitetta?
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

miljoonakala84 kirjoitti:Ite olen käyttäny vedenparannus aineena Seachem Prime ainetta, älyttömän riittosaa tavaraa. [;)]
Tuosta olen joiltakin käyttäjiltä kuullut, että se saattaisi aiheuttaa öljymäistä kerrosta veden pintaan. Ongelma on kuulemma hävinnyt vaihtamalla toiseen vedenparannusaineeseen. Tiedä sitten. :?
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Malys »

Minulla on tuota ollut käytössä pitkään eikä altaan pinnalle ole öljymäistä kalvoa muodostunut. Primesta sen verran, että ainakaan kuparia tuo ei tunnu sitovan kovin hyvin. Ei edes tupla-annoksilla.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

No kieltämättä 84l akvaarioon tulee semmonen harmaa kalvo veden pintaan, mutta tuo taitaa johtuu siitä kun miula ei ole tossa akvaariossa kansilaseja ja suodatin on silleen että pinnassa ei ole hirmu kovaa virtausta, kalat/ravut on kyllä voinu ihan erinomaisesti, kun oon tuota vedenparannusainetta käyttäny. :)

En kyllä tiedä tarviisko miun käyttää ensinkään mitään vedenparannusaineita kun vesi tulee omasta kaivosta, joten ei siinä mitään klooria ainakaa ole.
Tosin meillä on kyllä kupari putket, joten ihan hyvä käyttää kuiteskii tuota.
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

srd, meille tulee kunnanvesi ja pitäisi olla ihan hyvää, ei se ainakaan ole koskaan haissut eikä maistunut miltään. Vedenparannusaineita en ole käyttänyt muutamaan vuoteen, kun en enää kokeile vaihtaa yli puolta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”