Yhteenkäymättömien lajien lumoon jääneet

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Serketa
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Yhteenkäymättömien lajien lumoon jääneet

Viesti Kirjoittaja Serketa »

Amos kirjoitti:
miljoonakala84 kirjoitti:
23 vielä pari vuotta sitten.
Siis jos nyt oikeen älysin tuon tekstin, niin siulako siis oli 23 akvaariota? 8O

Itellä on 5kpl noita akvaarioita ja tuo määrä on kyllä ihan sopiva, välillä kyllä tuntuu että ei jaksas näinkää montaa hoitaa. [:I]
Häpeämättä, kyllä. suuri osa oli ilman pohjahiekkaa poikasilla, tihein vedenvaihdoin. Poikasaltaat olivat räkeissä tilavassa kylpyhuoneessa, joten hoitamiset oli helppo tehdä.

miljoonakala84 - Kyllä vaan, tuli nähtyä tämä omin silmin. :mrgreen: Yks altaista rupsuttaa makkarissani tetrojen valtakuntana..

Niin ja muutoin.. 1,5 vuodessa altaiden määrä kasvanut neljään... Kiikarissa 400-500 litranen lätäkkö.
Menee vähän OT:ksi mutta en voi kuin ihastella, miten: a) saatte kaikki nuo tankit sopimaan jonnekin? b) löydätte aikaa hoitaa ne kaikki? c) puhutte mahdollisen puolisonne ympäri useammalle altaalle? :D
a.) Tilaa kyllä löytyy kun niin tahtoo.. ja tietenni suunnittelulla! b.) Aikaa on vaikka esim mä olen vuorotyössä.. sitäkin löytyy kun tahtoo - itse asiassa akvojen hoito on varsin hyvää terapiaa itselleni. Vanhukset on joskus tosi rasittavia hoidokkeja. Akvat ei! c.) Älä hanki puolisoa niin ongelmaa ei edes tule. ;) (huom. jälkimmäisessä vitsiä..)
Morrgan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Morrgan »

Meillä ennätys oli 18 neliön kämpässä 7 akvaariota: 160l, 2x98l, 63l, 30l ja 2x12l pienimmille poikasille. Lisäksi kaksi ihmistä kahden pöytätietokoneen kanssa. Hyvä avioliiton kestävyystesti. :mrgreen:

Ihme kun sinne minikämppään sai niitä akvaarioita laitettua vaikka mihin, mutta nyt isommassa tuntuu ettei missään olisi sopivaa paikkaa näiden nykyisten lisäksi... Nykyään lukumäärä on kolme (plus karanteeni) mikä mun mielestä just sopivasti, ehtii hyvin seurata kaikkien elämää. Ja nyt ollaan tasoissa miehen kanssa, kolme akvaariota vs. kolme tietokonetta. ;)
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Ei tarvi edes olla yhteenkäymättömiä lajeja, taistelukaloilla kysymys on yhteenkäymättömistä yksilöistä :?
Lisäksi "pieni" hullaannus sukarapuihin, niin johan niitä altaita alkoi löytyä täältäkin. Kolme rapulaa, kaksi sekalaa joissa kummassakin taistohaaremit, karanteeni ja kutulaari. Nollasta sataan... eikun seitsemään ja vain neljässä kuukaudessa. Tosin tätä oli harkittu jotain kolme vuotta, ainakin kahden ensimmäisen osalta :roll: Nyt jo tekee mieli vaihtaa pienin rapula isompaan kun olisi helpompi hoitaa ja mahtuisi enemmän rapusia ja lasimonneina ostetut niilinkuultomonnit kaipaavat jossain vaiheessa isomman altaan ja sitten vielä...

Joo, lapasesta lähti :mrgreen:
thank
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja thank »

akvaristi kirjoitti:Menee vähän OT:ksi mutta en voi kuin ihastella, miten: a) saatte kaikki nuo tankit sopimaan jonnekin? b) löydätte aikaa hoitaa ne kaikki? c) puhutte mahdollisen puolisonne ympäri useammalle altaalle? :D
Helppoa: a) karsitaan muita huonekaluja b) ei käydä töissä c) ei hommata puolisoa? :D
Elviira-pleko
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Elviira-pleko »

Juuri kun piti panostaa siihen, että vähennettäisiin akvaarioiden määrää mutta osittain suurennettaisiin niiden kokoja, alkoi
ilmaantua eri hypancistrusten lajiakvaarioita kutemisen toivossa.. Seeproilla on nyt omansa ja enkeliplekoilla omansa, ja vielä olis 3 kpl:n porukka nuoria isoseepraplekoja, jotka nyt ovat seuralassa, mutta joille pitäisi saada oma, kun niidenkin toivoisi joskus kutevan.
Ja yhdestä pienestä "piti olla vain poikasakvaario"sta tulikin hehkurasborala ja sukarapula...
Akvaarioita nyt yhteensä 6, ja kyllähän siinä kieltämättä jonkin verran hommaa on varsinkin, kun kalat eivät ole ainoat lemmikit. Mietintä on käynnissä, miten saisi vähennettyä neljään, mutta säilytettyä erillään ne lajit, mitkä täytyy säilyttää...
rybka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja rybka »

Allekirjoittaneella ei ole niinkään ongelmaa yhteenkäymättömistä lajeista, vaan jonkinlaisesta geo-/biotooppifiksaatiosta. En nyt mitään viimeisen päälle hifistelyä harrasta, mutta saman alueen kalat ja kasvit menevät samaan altaaseen, muu ei käy :mrgreen: .
Hietikkomalawila 714 l: Eclectochromis labrosus, Cyrtocara moorii, Copadichromis borleyi, Synodontis lucipinnis.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
mc82
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja mc82 »

Yhteensopimattumuudesta: Kun tuli uudelleenlämmiteltyä akvaarioharrastus, niin tuli hankittua ukkotaiston kaveriksi alkuhuumassa kardinaalikaloja sekä viiruimunuoliaisia - jotka ei todellakaan mene samoissa oloissa kuin taisto!! Onneksi näille kahdelle jälkeenmainitulle löydettiin nopeasti uudet kodit :) Hävetti kyllä tuo keissi jälkeenpäin, sekä kalojen puolesta että sen vuoksi, että meni tuossa rahaakin hukkaan... :o No, vahingosta yleensä viisastuu.

Meillä on 2 allasta, 180-litrainen trooppinen sekala ja 63-litrainen, viileämpi affenlaari keltakääpiöahvenparille. Itse haluaisin sen yhden, kohtuuison altaan (250-300 l), johon voisi panostaa koko mielenkiintonsa - etelä-amerikkala olisi suunnitelmissa, ahvenet kiinnostavat, sekä jotkut pikkuplekot :)

Meillä oli kolmaskin allas, 54-litrainen kääpiöpalloallas, mutta palleroille etsittiin uusi koti ja allas on tyhjänä, lähtee ehkä jossain välissä myyntiin. Kolmatta allasta en enää halua.

Tällä hetkellä tuntuu, ettei aika riitä altaiden pällistelyyn, jossain välissä ehtii vettä vaihtaa ja kalat ruokkimaan, mutta ei ehdi pysähtyä NAUTTIMAAN visuaalisesta puolesta :| Siinä mielessä se yhden altaan projekti olisi meillä sopiva - tosin mies sanoi, että tuosta 63-litraisesta hän ei luovu, koska se on pimpattu niin hyvää kuosiin. Eli 63-litraisessa tulee olemaan elämää ja se tulee pysymään meidän nurkissa, halusin mä tahi en :D

Tällä hetkellä olisi ajatuksissa tehdä tuosta 63-litraisesta kasviton rapula esim. siniravuille, kun affenet poistuvat avarammille ulapoille. Tai sitten tuliliskola tai sammakkola kääpiökynsisammakoille - jotain ihan muuta kuin kaloja :D

Olen kai siinä mielessä harvinainen akvaristi, että kun normiakvaristi haluaa lisää altaita, itse haluan vähentää altaita :mrgreen: Ne omat suosikit kaloista on jo löytynyt ja harvemmin kaupassa haaveilen, että tota pitää kokeilla, ja tota, ja tota... Kaupassa tykkään kyllä katsella kaloja, eritoten ahvenia nykyään katselen ja vertailen keskenään. Ja plekoja. Sekä kasveja, mä olen hiukan kasvifriikki :D
450 l Etelä-Amerikkaa:
Biotodoma wavrini, Biotodoma cupido, Pterophyllum leopoldi, Hypancistrus sp. L-66, Peckoltia sp. L-134
mayam
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mayam »

Mua pelottaa, että itsellänikin allasmäärä karkaa lapasesta. Nyt tilanne on vielä hyvin maltillinen, mulla on periaatteessa kolme akvaariota, mutta yksi vaan tilapäisesti. (120litrainen seurala, 40litrainen epätoivoinen projekti, jossa näköjän ikuisesti asuu tutuntutulta lasipurkista saadut kardinaalikalat ja muovilaatikko, jossa platyparvi odottaa, että saavuttaisi kauppaanviemiskoon) Muttamutta. Tekis mieli isompaa allasta, ja sitten mulla on tuolla nurkissa pari tyhjää 120litraista myös odottamassa. Pohdin, että laitanko jomman kumman niistä toimintaan (vai kummatkin), vai hommaanko sen "ison"? Onneksi taloudellinen tilanne on niin surkea, että se vähän jarruttaa tätä veden määrää...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”