Keltakääpiöahventen kutu

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

MKM
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MKM »

Jaa, dsl:lläkin siellä onnellinen perhetapahtuma...

Pitää yrittää löytää tuota artemiaa jostain. On ne poikaset henkissä ja kasvaneet tuolla nestemäisellä artemiallakin, mutta olis se tuore ehkä parempi.

Tarttee taas ahdistella akvaarioliikkeitä.
dsl
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja dsl »

MKM kirjoitti:Jaa, dsl:lläkin siellä onnellinen perhetapahtuma...
Eipä tuosta mitään tule. Pesue kun on seura-akvaariossa.
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
MKM
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MKM »

No niin - palataanpa taas tilannetiedotuksen merkeissä.

Affenpoikue on ja polskii edelleen.
Itse asiassa ne ryhtyivät toden teolla uimaan toissapäivänä, sitä ennen oli nähtävissä vain säälittäviä pyrähdyksiä.
Ja nyt kun ne uivat, sain huomata että sähkökatkos ja veden lämpötilan lasku eivät ilmeisesti aiheuttaneetkaan suuria miestappioita: niitä poikasia on monta. 8O
Tarkoittaa, että ainakin 25.

Olen ruokkinut niitä nyt nestemäisellä artemialla ja poikasruokapuuterilla. Likoeläinviljelmä ei toiminut, vaan homehtui.
Artemian ja puuterin lisäksi sintit ovat syöneet eläviä harvasukasmatoja: Saatoin ehkä mahdollisesti (lue: aivan taatusti) ruokkia poikasia hitusen liian runsaalla kädellä. Matoja siis ilmeistyi pyttyyn (päivittäisistä vedenvaihdoista huolimatta). Ensin olin hermona että mitäs nyt, sitten aktiivisen googlaamisen ja "aa-weettämisen" jälkeen helpotuin: madot kun ovat ihan varmasti niitä (vaarattomia) harvasukasmatoja. Sen jälkeen kun näin poikasten aktiivisesti pyydystävän ja syövän noita matoja, olen ollut täysin huoleti. Elävä ruoka on hyväksi.... :roll: :mrgreen:
MKM
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MKM »

Jatketaanpa taas yksinpuhelua...

Poikaset ovat kasvaneet mukavasti, ne ovat nyt vajaan sentin mittaisia. Ihmetyttää, sillä en kovin usein näe niiden syövän (ruokin kyllä 3-4 krt päivässä), mutta kai ne jotain syövät kun kerran ovat hengissä ja kasvavatkin kivasti.

Aiemmin mainittujen eväiden lisäksi olen lisännyt ruokalistalle hienonnetun pakasteartemian ja niinikään hienonnetun JBL:n tubifexin. Ainakin artemia on todistettavasti myös kelpuutettu ravinnoksi.

Hassun näköisiä nuo ovat, niin pieniä ja silti jo niin ahvenen oloisia uintityyliltään ja ulkoisestikin, vaikka värejä ei vielä ole.

Onko muuten ahvenilla jokin alamitta/kokoraja/ikäraja milloin niitä voi luovuttaa? Itse mietin että ainakin 2,5-3 cm saavat kasvaa ennen kuin harkitsen myymistä. Järkevää? Kommentteja?

Jossain vaiheessa tuo onneton poikaspurkki käy niille pieneksi (kokoa alle 20l). Mietin vähän, voisinko siirtää ainakin osan poikasista tuohon altaaseen jossa vanhemmatkin ovat. Osaako kukaan arvata mittaa, minkä kokoiset poikaset eivät enää joutuisi ruokalistalle?
Altaassa on keltisvanhempien lisäksi kerritetroja, leopardimonnisia ja imunuoliainen (5 cm, gastromyzon sp., tarkempi laji edelleen selvittämättä).
Anii
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anii »

Poikaset ovat myynti/luovutusikäisiä sitten kun niistä alkaa erottamaan värit ja sukupuolet, niin minulle neuvottiin. Se taitaa olla juuri tuo 2-3 cm riippuen sukupuolesta.

Itse siirsin yhden 1,5 cm kokoisen tyttöpoikasen seura-akvaarioon ilman ongelmia, siellä oli ennestään yksinäinen keltakääpiökoiras, kirsikkabarbeja, kaardinaalitetroja ja hunajarihmapariskunta. Tuossa poikasaltaassa missä emotkin ovat typy sai naaraalta sen verran kovaa kyytiä kun se vahti pienempiä poikasia, että tuo oli hyvä ratkaisu.

Mulla tuota poikasaltaan virkaa ajaa 63-litrainen allas, ja toivottavasti nuo mahtuvat siihen koko ajan, tosin poikaset ovat nyt vasta parikuukautisia ja niitä on paljon.. 8O
Todellisuus on niitä ihmisiä varten, jotka eivät pysty kohtaamaan science fictionia.
MKM
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MKM »

Kiitos anii, ajatukseni poikasten luovutuskoosta eivät siis olleen ihan metsässä. Pitää nyt katsoa kuinka ne tuosta kasvavat ja kehittyvät, menee varmasti monta kuukautta vielä ennen kuin ne ovat tuon 3 cm.

Mitens muuten, onko ihmisillä käsitystä saako kääpiöahventen poikasia myytyä a-w:n kautta helposti, suoraan harrastajille? Kun kävin poikasruokaa ostamassa, akvaarioliikkessä sanoivat ottavansa niitä ihan mielellään myyntiin sinnekin. Jotenkin vaan tuntuisi mukavammalta myydä/antaa niitä suoraan harrastajille.

Minulla on aikeena hankkia jostain yksi allas lisää.
Tällöin poikaset voisivat mennä siihen kasvamaan, tai sitten - jos se lisäpytty on riittävän suuri - siihen voisi siirtää tuon 61 litraisen kalaston pienin täydennyksin ja laittaa poikaset 61 litraan.
Ei se 61 litraakaan ole kovin iso affenpoikasille, mutta olisi se kuitenkin selvästi parempi kuin tuo nykyinen vajaa 20 litraa. Ei niitä poikasia voi missään pitää tuossa nykyisessä purkissa enää kauaa, pieneksi se käy. Huokaus.

:roll:

*halpoja altaita saa tarjota*
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”