Kokeneita pienten kirjoahventen harrastajia?

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

amanda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja amanda »

Jerns kirjoitti:Miten olisi loistokääpiöt?

Ovat todella rauhallisia, eivätkä ainakaan minulla ole hätyytelleet edes monnisia ollenkaan. Jopa kudun aikana ovat yllättävän rauhallisia ja ulkonäöltäänkin ovat varsin komeita.
Pakko tähän väliin ilonpilaajana kertoa, että meidän loistokääpiöt ovat ihan eri maata. Herrasväellä on oma allas, kun rupesi kututohinoissa pipo kiristämään liikaa. :roll:

Ne elelevät nyt keskenään sadan litran altaassa, enkä tosiaan uskaltaisi sinne monnisia laittaa. Mutta kuten on jo usein todettu, ovat ahvenet persoonallisuuksia. Jotkut rauhaa rakastavia kukkaislapsia, ja jotkut rähinähenkisiä koviksia. Etukäteen ei voi tietää, mutta se niistä juuri niin mielenkiintoisia tekeekin. [;)]
Ken kuuseen kurkottaa, se käpyjä poimii
Midi
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Midi »

Äh, mulla on vieläkin affenet hankkimatta. Kovan mietinnän alla ovat ja kävin tuossa niitä jo akvaariokaupassakin kattelemassa. Siellä ehkä eniten mieleen jäi töyhtökääpiöahvenet ja rusokirjoahvenet. Olisko näistä kenelläkään mitään sanottavaa? Timanttikirjoahvenetkin siellä näytti kivalta, mutta niistä ei ilmeisesti osaa sanoa mitään sukupuolesta. Keltakääpiöahvenia kaupassa ei tällä kertaa ollut eikä noita ruutuja/loistojakaan.
Akvaariossa on siis nyt monnisia, partis ja timanttirihmakaloja, lisäksi tulee jokin sopiva parvi tetroja ns. suojakaloiksi:) Litroja 140l, akvaarion pituus 1 metri.
kirre68
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kirre68 »

Timanttien sukupuolieroista: tytsyllä on musta nassu ja poitsulla terävämmät takaevät. Näillä pitäisi :roll: erottaa ne toisistaan. No, minä onnistuin erottamaan niin hyvin, että altaassa on nyt kaksi tyttöä. Tosin huomasin sen heti kalojen kotiuduttua. Päätinpä myös pitää ne kaksi tytsyä, sillä en mitään poikastulvaa halua.

Rusokirjoahvenia täällä on ollut vuoden verran 320 litraisessa. Toinen ruso (tod. näk. koiras) on oikea vellihousu, toinen (varma koiras) taas kunnon terroristi; ei toki varsinaisesti tee kellekään pahaa, mutta haluaa syödä kaiken ruuan, kanniskelee pohjatabletteja suussaan ja menee piiloon syömään. Huvittavaa on katsella, kun se välillä ajaa avainkirjoahvenia takaa. Ensin avain luikkii pakoon ja yks kaks valaistuksen saaneena tajuaa, että jahtaajana puolta pienempi fisu. Avain tekee uukkarin ja terroristi saa vuorostaan kirmata karkuun. Nämä ovat sellaisia pieniä pyrähdyksiä ja toistuvat pitkin päivää. Hauskaa seurattavaa :mrgreen:

Summa summarum: Rusoista ei koskaan tiedä, ovat superkilttejä vai tuollaisia ison egon omaavia. Timantteja en voi kuin suositella siis todella lämpimästi, sen uteliaampiin ja rohkeampiin affeniin en ole törmännyt. Ja kaupan päälle vielä niiiiin nätti.
*Mokien kautta oppii, valitettavasti*
Midi
Member
Member

Kiitoksia paljon näistä neuvoista. Vielä tarkistaisin, että siis tuo nassu on..Mikä kohta kalasta? Napa? Maha? Naama? Nenä? :)
Veikkonen
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Veikkonen »

Nassu lienee naama, eli kasvot :mrgreen:
Se lisääntyy mitä katsot ja ruokit.
kirre68
Senior Member
Senior Member

Veikkonen kirjoitti:Nassu lienee naama, eli kasvot :mrgreen:
Hih.. aivan oikein :mrgreen: Onneksi ei tullut varoitusta valppailta modeilta huonosta suomenkielen käytöstä. <--- Tuo muuten oli sitten vitsi [;)]
Midi
Member
Member

Siksi mä vähän ihmettelin, kun mun mielestä kaloilla ei puhuta kasvoista. Eli kun naaraalla on musta nassu, niin että sen kasvot (?) ois mustat tuntuu aika selvältä tuntomerkiltä. Voisiko joku täsmentää mistä sitä mustaa pitää etsiä?:)
kirre68
Senior Member
Senior Member

Midi kirjoitti:Siksi mä vähän ihmettelin, kun mun mielestä kaloilla ei puhuta kasvoista. Eli kun naaraalla on musta nassu, niin että sen kasvot (?) ois mustat tuntuu aika selvältä tuntomerkiltä. Voisiko joku täsmentää mistä sitä mustaa pitää etsiä?:)
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... patetra%2A

Lues tuo mun aloittama ketju. Sieltä löytyy tunnistusapua.
Midi
Member
Member

Kiitos Kirre!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”