Kokeneita pienten kirjoahventen harrastajia?

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Midi
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS

Kokeneita pienten kirjoahventen harrastajia?

Viesti Kirjoittaja Midi »

Näitä eri ahvenia on ihan hirveän paljon. En pysy mitenkään perillä näistä vaikka kuinka yritän. Ehkä se johtuu siitä, ettei koskaan ole ollut mitään ahventa, jotta muodostuisi jonkinlainen kuva näistä kaloista.

Tiedän seuraavat kalat Apistogamma suvun kääpiöahvenet, perhosahvenet, lippu- ja ruostekirjoahvenet (joita siis ei voi nuorena erottaa toisistaan) ja avainkirjoahvenet, jotka kuulostavat luonteensa puolesta kivoimmalta, mutta joilla akvaariossani olisi vähän naftisti tilaa. Perhosahvenet ovat noista äkäsimpiä ja herkkiä (eivätkä siksi ehkä sovi altaaseeni), liput ja ruosteet värittömimpiä ja arimpia ja kääpiöt uteliaita ja herkkiä. Näinkö? Löytyykö kääpiöahven suvusta kestävämpiä lajeja? Olenko unohtanut jonkin lajin?

Minulla on tämä tavallinen tarina. Haluaisin kirjoahvenen seura-akvaarioon monnisten ja tetrojen seuraan. Monnisista pidän erityisen paljon, joten niistä en mielelläni luovu. Altaassa on pituutta 100cm ja litroja 140. Haen siis kirjoahventa, joka ei terrorisoi altaan muita kaloja, viihtyvät seura-akvaariossa ja sopivat kokemattomallekin ahvenharrastajalle. Kutupari olisi ihana. Kaloissa saisi olla myös väriä, koska nämä kalat tulisivat niin sanotusti altaan väripilkuiksi. Hinnalla ei ole väliä (kerrankos se kirpaisee), mutta ei mielellään erityisen herkkälaji kuitenkaan. Mitään taistelukaloja vaativampaa kalaa mulla ei ole koskaan ollut. Suodatus on tehokas Eheim ulkosuodatus eli nitraattien poisto pitäisi olla tuolla helppoa?

Haluaisin siis kuulla kaikki ne vaihtoehdot mitkä täyttävät edellä mainitut edellytykset, mikäli niitä on olemassa? Lämpötilaa voi fiksata sopivaksi, kuitenkin lähempänä 24C kuin 28C olisi sopivampi.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Punakääpiöahven
Rubiinikääpiöahven
Keltakääpiöahven
Loistokääpiöahven
Ruostekirjoahven
Lippukirjoahven
Avainkirjoahven
Timanttikirjoahven
Midi
Member
Member

Mutta siis ei ihan varmuudella nuo perhoskirjoahvenet? No siis sekin helpottaa jo paljon! :D
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Joidenkin mielestä perhoset menee, mutta mun mielestä ei. Meillä olivat kovasti häijyjä monnisia kohtaan 100x50 cm pohjapinta-alalla.
Riippuu varmaan paljon sisustuksesta, mutta en tiedä miten olisin tuonne altaaseeni enempää piiloja ja kaikkea sisustusta saanut mahtumaan.
ap79
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ap79 »

Avainkirjoahvenia en 140 litraan laittaisi. Kasvavat kuitenkin sen verran kokoa ja saattavat kutuaikana rökittää joka paikassa söheltäviä monnisia hurjastikin. Itsellä 240 litrassa avaimet kurmottivat klovninuoliaisia niin paljon, että nuoliaiset oli siirrettävä pois. Timanttikirjoahventen kanssa nuoliaiset tulivat kuitenkin loistavasti toimeen toisessa altaassa, ja se voisi ollakin semmoinen mukava laji aloittaa ahvenharrastus. Hauskan näköinen, mahtuu tuohon 140 litraan ja on tosi kiltti. Lisääntyykin helposti. :-)
Midi
Member
Member

Timanttikirjoahvenet kuulostaa varsin täydellisiltä kaloilta!:)
Aenear
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Aenear »

Timanttikirjoahvenet ovat kilttejä... tai sitten eivät ole. Minulla oli koiras (joka kuoli muuton yhteydessä :( ), joka oli kaikkea muuta kuin kiltti. Kun se oli valinnut itselleen reviirin, siltä saivat kyytiä niin monnit kuin monnisetkin. Tetratkaan eivät saaneet olla rauhassa mikäli eksyivät sen reviirille, joka kattoi siis n. 1/3 altaasta. Allas on 317 l.

Jouduin laittamaan altaaseen kääpiörihmakalat toisesta altaasta (joka hajosi) ja niistä timanttikoiras meni aivan sekaisin. Heti kun se näki rihmat, se ajoi niitä takaa altaan päästä päähän ja ylhäältä alas. Lopulta rihmat vain kyyhöttivät kalpeina jossain kasvipuskassa eivätkä edes uskaltaneet tulla syömään...

Toisaalta nuo jäljellä olevat kaksi naarasta ovat todella kilttejä, ne eivät rähise edes toisilleen. [;)]

Uutta koirasta silti etsiskelen, ovat sen verran kauniita ja persoonallisia ahvenia kuitenkin.
Miikku
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Ei ruostekirjoahven kyllä kovin väritön ole :D http://www.jjphoto.dk/fish_archive/aqua ... gera_x.jpg
Midi
Member
Member

No onko vielä kiltimpää ahventa kuin timanttikirjoahvenet? :roll: Sama se tahtoo olla taistoissakin, että on nössöjä koiraita ja sitten niitä jotka käyvät partamonnin kimppuun ja jatkavat sitä loputtomiin. Ja sitten on vielä ne taistonaaraat, joista ei kalaesittelyissä edes varoiteta... Onhan se vähän tuuripeliä, mutta pyrin matalimpaan mahdollisimpaan riskiin! :mrgreen:
ap79
Junior Member
Junior Member

No en mä kyllä keksi... Lippu- ja ruostekirjoahvenet ovat varmasti samaa luokkaa. Kutuaikana kuitenkin kaikki ahvenet muuttuvat astetta kärttyisemmiksi, joten sellasta tasasen tappavaa ahventa tuskin on olemassakaan. Mutta kyllä mä lähtisin tuosta A.thomasista liikkelle.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Keltakääpiöahvenet on tosi rauhallisia.
Punakääpiöt eivät hätyytä monnisia edes kutuaikaan (paitsi jos tulevat 15 cm etäisyydelle kutuluolasta). Tämä siis meillä, toisessa akvaariossa toiset kalat voivat käyttäytyä erilailla. Ei meillä kyllä ruosteetkaan mitään hirviöitä olleet, vähän rajumpaa puolustusta kuin punakääpiöillä, ehkä 25 cm turvaväli piti olla.
heidiS23
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja heidiS23 »

entäs tulikääpiöahvenet (Apistogramma hongsloi) ,itselle on tulossa näitä ovat sellaisia sydämmen murskaajia en vaan ole vielä löytänyt kunnon kuvia näistä.
ap79
Junior Member
Junior Member

heidiS23 kirjoitti:entäs tulikääpiöahvenet (Apistogramma hongsloi) ,itselle on tulossa näitä ovat sellaisia sydämmen murskaajia en vaan ole vielä löytänyt kunnon kuvia näistä.
http://www.cichlid-forum.com/profiles/s ... php?id=275
http://www.fishbase.org/Photos/Thumbnai ... p?ID=46633
Midi
Member
Member

Kiitoksia vaan paljon neuvoista!
Timanttia tai punaista/keltaista ahventa sitten kehiin. Onko kellään ollut puna/keltakääpiöahventa noissa litroissa, kun mihin minä niitä suunnittelen?
Mä kyllä ehkä tykästyin jo enemmän tuohon timanttiin, kun ajattelin että se ois se superkilttikala. Mun monniset on niin kivoja, ettei niitä saisi kukaan kiusata... Ruostekirjoahvenkin on ihan nätin värinen kyllä. Ainakin tuossa kuvassa mitä täällä esitettiin eli lienee kutuasussa:)
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Mulla oli punakääpiöt mukana viime kesän mökillä. 100-litraisessa asuivat kaksistaan, paitsi syksyllä saivat lammikosta seurakseen 6 kpl keltabarbin poikasia. Monnisia ei seurana ollut, mutta tuskin ne sen kummempaa olisivat niille tehneet kuin vakkarikodissaankaan (310-litrainen) eli töykkivät loitommalle kutuluolasta (eivät siis retuuta tai näyki, naaras vaan ui päin kylkeä jonka seurauksena monninen kimpoaa kauemmaksi).
Anii
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anii »

Keltakääpiöpari löytyy 120-litraisesta seka-altaasta, ja hyvin sujuu. Keltikset ovat melko rauhallisia eivätkä häiriköi muita kuin kutua puolustaessaan, silloinkin tyytyvät vain häätämään pois ihan lähistöltä.
Todellisuus on niitä ihmisiä varten, jotka eivät pysty kohtaamaan science fictionia.
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Meillä punakääpiötä kiekkoaltaassa ja kuten olen jossain muualla jo sanonutkin, niin meidän pikku rouva on aika pippurinen tapaus... Aiheuttelee kiekoille sätkyjä nappaamalla pyrstöstä jos tulevat liian lähelle kutua ja pitää muutenkin tarkkaa jöötiä, varsinkin ruoka-aikaan.
Ukko puolestaan on itse enkeli, komea kuin mikä kutuasussaan, täysin vain "tohvelin" alla :roll: .

Muuten sellainen BTW kyssä punakääpiöistä että, eikös niitten pitäisi olla luolakutijoita? Meidän kun tekevet kudun n 5cm vedenpinnan alapuolella olevaan kannon "oksa" haarakkeeseen... 8O
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Midi
Member
Member

Minun mielestä kutevat tasaiselle eli esimerkiksi kiven päälle. Ainakin monet noista affenista:)
juusoL
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja juusoL »

Miten olisi ruutukirjoahven. Omat ruudut eivät pohjakaloja ahdistele ja tetratkin saavat olla rauhassa, tosin keltabarbit saavat silloin tälläin kyytiä ruokaillessa. Koiraalle ottaisin pari-kolme naarasta, kun tahtoo välillä simputtaa naaraita.

http://apistogrammaidiots.com/Fishroom/ ... male_2.jpg
Midi
Member
Member

Oho. Nyt tuli ihan uusi kala minulle. Melko erikoisen näköisiä! Mistä noita saa ja ovatko kovin herkkiä?
juusoL
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja juusoL »

Midi kirjoitti:Oho. Nyt tuli ihan uusi kala minulle. Melko erikoisen näköisiä! Mistä noita saa ja ovatko kovin herkkiä?
Ruutukirjoahvenet eivät mitää kauhean harvinaisia ole, että luulisi saavan melkein joka kaupasta. Ainakin tilaamalla, jos ei muuten.
Tampereelta Coral Aquariumista joskus aikaa sitten ostanut, en tiedä onko niitä siellä. Ruudut eivät ole kauhean herkkiä, ainakin minulla kestäneet, vaikka välillä lipsunut veden vaihto. [:I]
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Midi kirjoitti:Minun mielestä kutevat tasaiselle eli esimerkiksi kiven päälle. Ainakin monet noista affenista:)
Apisogrammat kuitenkin kutevat yleensä luolaan tai sellaiseksi katsomaansa onkaloon ja nimenomaan luolan kattoon.
Jerns
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jerns »

Miten olisi loistokääpiöt?

Ovat todella rauhallisia, eivätkä ainakaan minulla ole hätyytelleet edes monnisia ollenkaan. Jopa kudun aikana ovat yllättävän rauhallisia ja ulkonäöltäänkin ovat varsin komeita.

Kuva
Uros

Kuva
Naaras
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Midi kirjoitti:Minun mielestä kutevat tasaiselle eli esimerkiksi kiven päälle. Ainakin monet noista affenista:)
Niimpä, juuri tämän takia ihmetyttääkin tuon pariskunnan paikkavalinnat. Luolia olisi pohjalla tarjolla mutta kun nytkin kutu on tehty ja tiukan vahdinnan alaisena n. 10cm:n syvyyteen upotetun sisäsuodattimen päällä... 8O

Viime kesästä asti nuo altaassa ovat asuneet, kutujen välissä viihtyvät hyvin luolissa ja kantosokkeloissa, kudut puolestaan tehdään "yläilmoihin" aina.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
kendau
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kendau »

Midi kirjoitti:Oho. Nyt tuli ihan uusi kala minulle. Melko erikoisen näköisiä! Mistä noita saa ja ovatko kovin herkkiä?
Ainakin Hyvinkään Akvariokulmassa on ruutukirjoja lähes aina. Meiltä löytyy niitä pariskunta. Ukko koettaa kovasti akkaa kosiskella, saa nähdä mitä tuosta tulee. Oikein mukavia ja nättejä pikkuahvenia.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”