Fysiikkaa

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Hermis
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hermis »

111na kirjoitti:Kuulostaa oudolle kysymykselle, koska minulle on opetettu etteivät nesteet puristu kokoon. Siksi merenpohjan syvyyksissä veden tiheys olisi sama kuin pintapuolella.
Minun tietääkseni vain kaasuilla on kokoonpuristuvuutta, ei nesteillä eikä kiinteillä aineilla. Tai sitten ne ovat yliopistossa syöttäneet minulle pajunköyttä viime viikkoina [;)] .
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

OT:
RPekka kirjoitti: Kaikkihan tietävät että kilogramman prototyyppiä säilytetään Pariisissa
Ja kaikkihan sen tietävät, ettei kilo painakaan enää kiloa :mrgreen: .
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
optimistx
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Veden kokoonpuristuvuus lienee 0.46 gigapascalia kohti 25 celsiusasteessa. 1 ilmakehä on noin 100 000 pascalia. Noin 10 metrin veden syvyydenlisäystä kohti paine lisääntyy tuon verran.

Vesi olisi siis 10 metrin syvyydessä puristunut kokoon

0.46* 0.1 megapascal/1000 megapascal = 0.000046 = 0.0046 %

Kilomerin syvyydessä vesi olisi puristunut 100-kertaisesti eli 0.46 %,
ja 10 kilometrinkin syvyydessä vain 4.6 %.

Saitko saman tuloksen?

---

Lukija voisi halutessaan tarkistaa ottamalla aika tukevan suljettavan astian ja noutamalla Mariaanien haudan pohjasta vettä vaikkapa litran. Jos vesi painaa noin 1,050 kg, niin stemmaa suurin piirtein. Astian on syytä olla todella jämäkkä.

-------------------------
Hermis kirjoitti: ...
Minun tietääkseni vain kaasuilla on kokoonpuristuvuutta, ei nesteillä eikä kiinteillä aineilla. Tai sitten ne ovat yliopistossa syöttäneet minulle pajunköyttä viime viikkoina [;)] .
Toivottavasti maistui. Aika yleinen ruokalajien ainesosa tuntuu olevan. Olen jo oppinut tykkäämään siitä: pajunköysikeittoa, sitten pajunköysimuhennosta (nam!), ja jälkiruoaksi pajunköysijäädykettä oliivien kera.
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Nyt on maailmankirjat sekaisin. Vai menikö ne sittenkin järjestykseen? Erikoista että siihen tarvittiin Aqua-Web. Kovia pyöristelemään asioita nuo oppilaitokset. :)
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja RPekka »

Hermis kirjoitti:Minun tietääkseni vain kaasuilla on kokoonpuristuvuutta, ei nesteillä eikä kiinteillä aineilla.
Hmm. Tuo on aika yleistä että uskotaan ettei neste puristu kokooon mutta entäs nuo kiinteät aineet. Otappa pala kumia ja kokeile [:I]
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
try-out
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja try-out »

optimistx kirjoitti: Vesi olisi siis 10 metrin syvyydessä puristunut kokoon

0.46* 0.1 megapascal/1000 megapascal = 0.000046 = 0.0046 %
Nonni.. Tarkaksi menee kalalla korkeuden muutos. 0.00046 % tiheyden muutos per metri. Akvaario keskimäärin 50cm eli 0.00023% tiheyden muutos uimarakolla pohjasta pintaan. Ihmekkö lipuvat akvassa niin keveästi kun ei tuon suurempaa työtä tarvita nousta ja laskea :mrgreen:

Jos nyt vielä katsotaan, että syvemmällä paine kasvaa = kala puristuu kasaan = tiheys nousee. Eli kala pysyy aina siinä syvyydessä mihin sen laittaa ilman suurempaa työtä..
Hermis
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hermis »

RPekka kirjoitti:
Hermis kirjoitti:Minun tietääkseni vain kaasuilla on kokoonpuristuvuutta, ei nesteillä eikä kiinteillä aineilla.
Hmm. Tuo on aika yleistä että uskotaan ettei neste puristu kokooon mutta entäs nuo kiinteät aineet. Otappa pala kumia ja kokeile [:I]
Kumi ei kai puristu kokoon, vaan joustaa rakenteensa vuoksi? Onko näillä termeillä jotain eroa?

No lueskelin tuossa vähän tuota kemian kirjaa ja olisi kai pitänyt ymmärtää asia niin, että kaasut ovat helposti kokoonpuristuvia ja nesteet ja kiinteät aineet puristuvat kokoon kaasuihin nähden vain vähän. Nappasin esimerkin, veden: 25 asteessa celsiusta veden tiheys muuttuu 1 atm:n paineessa 0,99797 g/cm3 -> 1,046 g/cm3 kun paine nousee 1065 atm:iin. Jäälle käy samalla tavoin eli paineen kasvaessa tiheys kasvaa aika vähän, vaikka paine nousee 1000-kertaiseksi. Vesihöyryn tiheys taasen 400 asteessa celsiusta muuttuu 0,000326 g/cm3 (1 atm) -> 0,157 g/cm3, kun paine nostetaan 242 atm. Eli kaasun ja kiinteän/nesteen käyttäytymisessä on selvä ero. Ei kai sitten pitäisi tulkita asioita niin absoluuttisesti.
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja RPekka »

Hermis kirjoitti:
RPekka kirjoitti:Otappa pala kumia ja kokeile [:I]
Kumi ei kai puristu kokoon, vaan joustaa rakenteensa vuoksi? Onko näillä termeillä jotain eroa?
Joustaminen ja kokoonpuristuminen on osin eri asioita. Aseta se kuminpala tyköistuvaan sylinteriin ja paina sitä sen jälkeen sylinterin kokoisella tapilla. Tappi painuu sylinteriin voimasta riippuvaisen matka eli kumin sylinterissä viemä tilavuus muuttuu.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”