Akvaarion asukas mitä et ymmärrä

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Anastasia
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Re:

Viesti Kirjoittaja Anastasia »

Taju kirjoitti:Kaikki synnyttävät hammaskarpit. En tiedä mikä niissä on "vikana", mutta eivät kiehdo minua laisinkaan.
Sama täällä. En voi sietää niitä ollenkaan. Enkä minäkään tiedä, että miksi.
Olisihan se pitänyt arvata...
PieniPalikka
Junior Member
Junior Member

Re: Akvaarion asukas mitä et ymmärrä

Viesti Kirjoittaja PieniPalikka »

Suuret plekot, kynsisammakot ja rauskut. Pelottaa... :mrgreen:
Have you ever thought that maybe the sole purpose of your living is to serve as a warning to others?
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

En ole ikinä ymmärtänyt lehtikaloja. Vihamielisen näköisiä otuksia jotka eivät edes ole rehellisesti pahantapaisia vaan salakavalasti kieroja omistajansa selän takana ja näyttävätkin täysikasvuisina heti jotenkin rupsahtaneilta.
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Minä olen maisun kanssa samaa mieltä, lehtikaloja en voi sietää (luulin olevani yksin tämän asian kanssa). Nokkapystyssä uivat allasta päästä päähän, eivtäkä edes ruokkijaansa tervehdi, ainakaan ne yksilöt joita olen nähnyt, meillä tetratkin tervehtii.
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Vesipeukalo »

Täytyy liittyä tuohon kultakalaryhmään. Mun mielestä niissä ei ole mitään kaunista, ja teleskooppisilmät, leijonanpäät sun muut ovat todella irvokkaita ilmestyksiä.
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
ZamY
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja ZamY »

Ei munkaan mielestä lehtiksiä, niistä vaan huokuu sellasta epämiellyttävää tunnelmaa, en ymmärrä miksi niitä sanotaan "akvaariokalojen aateliksi"... Ja kultakalojen jalostetut teleskoopit ja mulkkikset, hyi hemmetti :x Mä en kyllä ymmärrä niitä jotka ei tykkää suurista plekoista, ei ne pure [;)]
SirpaN
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja SirpaN »

sjaila kirjoitti:mun täytyy sanoo etten ymmärrä piraijoita muuten akvaarioon kuin johonki yleisöakvaarioihin ja isoihin sellaisiin. en ymmärrä miks niitä pitäisi pitää jonkun olohuoneessa...
Sama täällä. Lisäksi en pidä (en voi sanoa ettenkö ymmärtäisi, ymmärrän toki) suurista (20+ cm) monneista, olivat ne sitten mitä tahansa. Ne ovat mielestäni ensinnäkin todella rumia ja lisäksi pelottavan näköisiä. Jos minulla olisi joku iso monni altaassani, niin en uskaltaisi kättä sinne laittaa. Joka kerta kun kulkisin altaan ohi, kylmät väreet menisivät pitkin selkää... Joissakin asioissa pieni on kaunista.
Garppa
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Garppa »

Tässäpä vähän listaa ns. "inhokeista" [;)]

Top 5

1. Kaikki albiinomuodot kalalajista riipumatta
2. Kultakala
3. Kaikki Rihmakalat. Lapsena niitä näki jokaisessa huoltoaseman altaassa... Ei ikinä mun altaisiin.
4. Taistelukala
5. Miljoonakala
ellaf
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja ellaf »

kaikki albiinomuodot
kaikki huntueväiset muodot
synnyttävät hammaskarpit, erityisesti miljoonakala kaikissa muodoissaan (myös luonnonmuoto)
jalostetut kummajaismuodot ylipäätään
omenakotilo
kaikki suuruudenhullua allasta vaativat jättikalat (60 cm+)

kiilakylki (tosin ei täysin mahdoton ajatus omalle kohdalle) - en vaan ymmärrä sen suosiota ja hehkutusta sen "tyylikkyydestä". Minusta se sopii yhteen vain ja ainoastaan melalehtien kanssa, muuten näyttää aina jotenkin niin väärälle.
Kolme pientä kalallista kasviallasta
suomikala
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja suomikala »

Osa plekoista on kaloja joita en ymmärrä, tai varsinkaan niiden omistamista. Kasvavat isoiksi, joten syövät akvaariosta paljon litroja, ja koskaan niitä ei näe, kun liikkuvat vain öisin. Kala ei tule päivällä koskaan näkyville, tai jos tulee, katoaa heti piiloluolaansa kun näkee ihmisen. Ja sitten ovat usein vielä kalliita. Mitä ihmettä tekee kalalla jota ei näe?
piiu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja piiu »

Meikäläisen inhokki nro 1 on tapparakalat. Niissä vaan on jotain mikä tökkii ja pahasti. Toinen on keltabarbi, sitä kun aikoinaan tyrkytettiin aina altaaseen eläinkaupassa, jopa enemmän kuin miljoonakalaa. Ja olihan niitä sitten eli ei enää, kiitos. 8-)
ahistaa ko ei oo mitää onkelmia
Thompson
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Thompson »

Mä inhoan pieniä kaloja ja sitten isoja kaloja, joitakin poikkeuksia toki on.
Mabo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Mabo »

Mä tykkään pienistä kaloista ja isoista kaloista, toki poikkeuksiakin on, esim. seuraavat:

- Synnyttävät hammaskarpit (tylsempiä ei ole)
- Kultakalan uimakelvottomat jalosteet
- Tapparakalat
- Papukaijakirjoahvenet
- Ripsimonnihybridit
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
Regenbogenfisch
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Regenbogenfisch »

Minulle riittää partamonnit (ja muut sen tyyppiset) ja panssarimonnit..Ne kauheat isot monnit eivät pääse meille..Samoin kaikki käärmeen muotoset eivät innosta (Perun viidakossa olen nähnyt tarpeeksi). Poikaystäväni haluaisi käärmekaloja..ei onnistu, niin kauan kuin minä päätän ;)
Miljoonakalat olivat suurin virheeni. Minulla ne kuolevat parin kk jälkeen. Syynä on selkärangan vääntyminen (?) ja naaraat ovat juuri niitä, jotka monen synnyttämisen jälkeen menevät pilalle.

Onhan noita muitakin kaloja, jotka eivät miellytä. Mutta onneksi suurin osa kaloista on niitä, joista tykkään.
160 l- melanotaenia praecox, corydoras C126, Ancistrus sp., trigonostigma espei
72 l- pristella maxillaris, otocinclus hoppei ??, corydoras panda
54 l - danio margaritatus, corydoras habrosus
20 l- crystal red
Midi
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Midi »

Hei,
Minä en ihan ymmärrä piikkisilmien sielunelämää, vaikka minulla niitä akvaariossa onkin. Söpöjä ovat kyllä, ja hyvä hajuaisti niillä on. Heti alkaa kuhina jos ruokaa tiputetaan akvaarioon.. ihmeellisia kiemurtelijoita ne silti on ja omia persoonallisuuksiakin jos näin voi sanoa. Tummapiikkisilmät erilaisia kuin tavalliset raidalliset piikkisilmät.
Camron
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Camron »

Itse en pidä piikkisilmistä, ne ovat jotenkin liian käärmemäisiä. Myöskään kultakalat eivät oikein kolahda.
Harrastus tauolla
-matokani-
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja -matokani- »

Mulla on hyvin vähän sellaisia eläimiä joista en pitäisi tai joita en pitäisi kiehtovina. Ja mua viehättää kaikki "rumilukset" todella paljon. Löytyy meiltä kotoakin tuo chilen tarantella. Rakastan sen karvajalkoja ja hampaat on kauniit! :twisted:
Mutta yksi kala mitä oon eniten inhonnut on kyllä ollut kardinaalitetra. Neontetroja mulla on itselläni ollut ja ne on musta oikein kauniita. Mun on vaikea ymmärtää niitä jotka sanoo että kardinaalitetrat ja neontetrat on saman näköisiä. Tavallaan, mutta musta kardinaali on ehdottomasti rumempi. Se hopea mitä on neonissa jotenkin tasoittaa sitä kokonaisuutta, kardinaali on liian räikeä ilmestys mun makuun. Nyt olen edennyt asiassa niin että voin jopa kuvitella joskus ottavani kardinaalitetroja, ennen en voinut sietää. Kaikki ällötys kultakalat on poissa listalta kokonaan. Joissain ei haittaa ulkonäkö (esim. mun mielestä musta, teleskooppisilmä on kaunis, vähän niinkuin mopsi) vaan se että ne on ylijalostettuja ja sairaita (kuten mopsi). Olen kuullut että joillain kasvainpäillä on vaikea hengittää ja koska itse astmaatikkona tiedän miltä pidempi aikainen hengenahdistus tuntuu, en voisi kuvitella hankkivani moisia. En myöskään voisi kuvitella hankkivani papukaijakirjoahvenia. Se on niitä harvoja eläimiä jotka on musta oikeasti rumia. Mutta rumuus vaan kiehtoo mua. Kuten vaikka partikset. Hassua on että mun mielstä tavallinen maatiaispartis on kauniin ruma, mutta toi mun helmi/tähtipartis on vaan kaunis. :mrgreen:
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
Aallotar
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Aallotar »

Axolotlit ja käärmekalat. En ikipäivänä ottaisi noita omaan altaaseeni! Enkä kyllä suostu asumaan samassa asunnossa käärmeiden , hämähäkkien tai liskojenkaan kanssa.
omamaailma
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja omamaailma »

Käärmekalat on hirveitä. Vähän outo sinänsä kun oikeat käärmeet on mielestäni mielenkiintoisia ja osa jopa kauniita, mutta käärmekala vaan kauhistuttaa.

Ihan kamala on myös haimonni. Paikallisessa liikkeessä niitä on hiljan ollut myynnissä ja niiden jatkuva rauhaton kiemurtelu on todella hermostuttavaa. En sitten tiedä käyttäytyvätkö samalla tavalla kotiakvaariossa. Mutta kuka näitä oikeasti ostaa? Niistähän tulee todella isoja ja jos ne isompanakin ovat noin rauhattomia, niin akvaario saa kai olla melkoisen suuri.
210l monneja, kuusraitoja, kardinaalitetroja ja 3 keltarihmakalatyttöä
200l hehkubarbeja, keltabarbeja, "Super red" partis ja nuoliaisia
53l kypsymässä
IceQueen
Member
Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho ry

Viesti Kirjoittaja IceQueen »

Aallotar kirjoitti:Axolotlit ja käärmekalat. En ikipäivänä ottaisi noita omaan altaaseeni! Enkä kyllä suostu asumaan samassa asunnossa käärmeiden , hämähäkkien tai liskojenkaan kanssa.
Tätä komppaan...

Ja jotenkin en pidä myöskään rihmakaloista, taistelukalasta... Ei vaan näytä kivalle mun silmään...
317 L (sekala)
Kisu74
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kisu74 »

Kultakalat eivät oikein ole minunkaan juttuni.

Sitten intohimoisena kasviakvaristina en ymmärrä millään (sinänsä kauniita) kirjoahvenia, jotka tonkivat kaikki altaan kasvit pintaan. :mrgreen:
naatti
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS

Viesti Kirjoittaja naatti »

Haimonnit, panssaripäämonni, arovana jne. Ainakaan näitä ei pitäisi olla ikinä tavallisen akvaariokaupan tukkulistalla. Korkeintaan tilauksesta. Vain tilauksesta tilattaviin kaloihin voisi kuulua tuo edellämainittu kultakala.
Amos
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Amos »

Mustekalaa en ehkä laittaisi akvaarioon,mutta lohikäärme ja vedenneito sen sijaan saisivat oitis paikan eri altaissa kuitenkin, uskoisin.
1000, 100 ja 10 litraa
mc82
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja mc82 »

Tässä mun listani, ymmärtämättömyysjärjestyksessä:

Koko ymmärtämättömyyslistan ylivoimainen ykkönen:
Mustatetra - siis mitä näissä niinku on? Okei, ne on helppohoitosia ja tulee toimeen kaikkien kanssa, mutta väritys on ei-mitään ja ovat persoonattomia

En ymmärrä lainkaan, siis tipan tippaa:
Kaikki liian suuret ja liian jalostetut kalat (huntuevämuodot eri lajeista yms.) - tarviiko tätä edes selittää...
Kultakala - vaativia ja silti jotenkin vaan, tökkii... Ulkonäkö ei miellytä ja osa jalostusmuodoista järjettömiä
Keltabarbi - näistä en vain tykkää lainkaan, enkä osaa selittää, miksi...
Miljoonakala - tusinatavaraa, jalostetut versiot kummastuttavat ja osa herättää kauhunsekaisia tunteita, luonnonversio taas tylsähkö

En vain ymmärrä, lievempi versio:
Rubiinitetra - nätti, kilttiluonteinen ja ihanan helppohoitoinen, mutta ylirauhallisena erittäin tylsä seurattava (tetratankkiin, jos sellainen joku päivä tulee, voisin harkita)
Piikkisilmä - söpöjä ovat ja niiden vipeltäminen on kivaa seurattavaa... Vipeltävät vain yleensä silloin, kun olen nukkumassa ja päivällä sitten itse nukkuvat... Vähän ylihypetettyjä (vaikka itse asiassa voisin kyllä ottaa pari piikkistä omaan tankkiin :P )
Partamonni - siis oikeasti, tykkään partiksista todellisuudessa; ne ovat kivoja, rujoudessaan suloisen näköisiä, ihan hyviä levien rapsuttajia ja hoidokkeina tosi kiitollisia. Listalle joutuvat sen takia, koska ylihypetys ottaa kupoliin...

Heh, koitapa näiden "vaatimattomien" kriteerien jälkeen hankkia uusia kaloja tankkiin :mrgreen:

-----------------------------------
mc82 kirjoitti:En ymmärrä lainkaan, siis tipan tippaa:
Kaikki liian suuret ja liian jalostetut kalat (huntuevämuodot eri lajeista yms.) - tarviiko tätä edes selittää...
:roll: No joo, tulipas heti mieleen (ja ed. viestiä en saanut muokattua), että meidän tankissahan on se crowtail-taisto - jalostettu evämuoto - että minähän en suosi ylijalostettuja muotoja, en... [:I]

Pitäisi varmaan ennen pään paukuttamista miettiä nenäänsä pidemmälle, mutta kun EI... :roll:
450 l Etelä-Amerikkaa:
Biotodoma wavrini, Biotodoma cupido, Pterophyllum leopoldi, Hypancistrus sp. L-66, Peckoltia sp. L-134
-Mandell-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja -Mandell- »

mikä ihmisillä on kultakaloja vastaan.. :( ne on niin sympaattisia pikku pallukoita ja oikeissa oloissa mahtavan näköisiä 8-) tietysti jalostetut ovat kamalia mutta isoa,luonnonmuotoista,hyvässä kunnossa olevaa kultakalaa kauniimpaa kalaa on vaikea löytää. :roll:
84l rapularasborala,40l vauvanaario +nelivarvaskilpikonna ja akaattikotiloita
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”