Akvaarion asukas mitä et ymmärrä
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Akvaarion asukas mitä et ymmärrä
Onko se joku tietty kalalaji tai joku muu akvaariossa elävä otus jota itselläsi ei ole, ihna heti et ole hankkimassa ja et oikeastaan edes ymmärrä miksi niitä pidetään akvaariossa?
Mulla yks sellanen on omenakotilo. Koskaan en ole ajatellut että hankkisin vaikkakin ihan nätin värisiä niitä löytyy. Ei vaan ole mun juttuni.
Toinen on kultakala. Sitä tuntuu yhä edelleen olevan jos jonkinlaisessa kipossa ihmisillä, ihan väärissä oloissa. Pisteet niille liikkeille, missä ei kultakalaa ole myynnissä ollenkaan, nimittäin paljon näitä on myynnissä mutta en usko että kovin moni yksilö pääsee tarvitsemiinsa olosuhteisiin. Kultakala on kuitenkin sellainen mitä voisin joskus tulevaisuudessa harkita itselleni. Toki siinä vaiheessa allas saa olla sen tuhannen litraa ja ulkona lammikko.
Myös haibarbit, haimonnit ym menee yli mun ymmärryksen.
Mulla yks sellanen on omenakotilo. Koskaan en ole ajatellut että hankkisin vaikkakin ihan nätin värisiä niitä löytyy. Ei vaan ole mun juttuni.
Toinen on kultakala. Sitä tuntuu yhä edelleen olevan jos jonkinlaisessa kipossa ihmisillä, ihan väärissä oloissa. Pisteet niille liikkeille, missä ei kultakalaa ole myynnissä ollenkaan, nimittäin paljon näitä on myynnissä mutta en usko että kovin moni yksilö pääsee tarvitsemiinsa olosuhteisiin. Kultakala on kuitenkin sellainen mitä voisin joskus tulevaisuudessa harkita itselleni. Toki siinä vaiheessa allas saa olla sen tuhannen litraa ja ulkona lammikko.
Myös haibarbit, haimonnit ym menee yli mun ymmärryksen.
-
- Junior Member
Mulla varmaan listalle pääsee myös kaikki "rumat" kalat. Kauneus on tietysti katsojan silmissä, mutta ihan ensimmäisenä tuli mieleen albiinomonninen joka muistuttaa minusta kaljurottaa, joka taisi olla yksi maailman rumimmista eläimistä.
Tässä vielä linkki, missä pääroolissa kaljurotta.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Tässä vielä linkki, missä pääroolissa kaljurotta.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit
Rauskut. Hienoja kaloja, ei siinä mitään. En vain voi kuvitella pitäväni jättimäistä allasta ilman kasveja. Samasta syystä vieroksun lapamonneja ja muita yli puolimetriseksi kasvavia jättejä, jotka sisustavat altaan uusiksi joka pyrstön heilautuksella.
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
www.ciklidistit.fi
-
- Member
Pakko laittaa korjaus..
koran_: in laittamassa linkissä esiintyy karvaton myyrä. Oikea karvaton rotta ei ole noin kamalan näköinen, vaikkei yhtä kaunis olekaan, kuin karvaiset lajitoverinsa.
Tässä linkki kaljun rotan kuvaan http://www.omsi.edu/teachers/psd/1999/6 ... irless.JPG

koran_: in laittamassa linkissä esiintyy karvaton myyrä. Oikea karvaton rotta ei ole noin kamalan näköinen, vaikkei yhtä kaunis olekaan, kuin karvaiset lajitoverinsa.

Tässä linkki kaljun rotan kuvaan http://www.omsi.edu/teachers/psd/1999/6 ... irless.JPG
"Se on makuasia" Sanoi mäyrä, kun muniaan nuoli.
Itse en keksi mitään kalaa tai eliötä jota en akvaan voisi ottaa.
No tietty panssaripäämonni, mutta se on itsestään selvyys..
Itse juuri ihannoin esim. axolotleja, käärmekaloja, pallokaloja jne.
(paljonko käärmekala tarvitsee litroja?)
vaikka eniten tykkään kyllä ripsimonneista ja noitamonneista..
No tietty panssaripäämonni, mutta se on itsestään selvyys..
Itse juuri ihannoin esim. axolotleja, käärmekaloja, pallokaloja jne.

(paljonko käärmekala tarvitsee litroja?)
vaikka eniten tykkään kyllä ripsimonneista ja noitamonneista..
~Sukarapuja ja kehittyvä kiekkola.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Mä en ymmärrä mitään ylijalostettua lajia, joilla on vaikeuksia uida tai ihan vain elää.
Toinen on ne suuriksi kasvavat lajit, joita on lähes mahdotonta pitää kotona akvaarioissa.
Tähän on kyllä lisättävä, että jos olis mahdollista pitää useamman tuhannen litran uima-allasta, niin sitten voisin harkita jotain isompia fisukoita.
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Tähän on kyllä lisättävä, että jos olis mahdollista pitää useamman tuhannen litran uima-allasta, niin sitten voisin harkita jotain isompia fisukoita.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
http://www.karvakasat.net
-
- Junior Member
Sardiini_85:
Saattaa se olla myyräkin, mutta monissa luontodokkareissa sitä kutsutaan rotaksi ja wikipediakin väittää samoin: http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaljurotta
Mutta nyt menee ihan OT:ksi, kukaan tuskin ei halua kaljurottaa/myyrää akvarioonsa.
Edit. Wiki väittää myös kyseisen elukan kuuluvan myyrärottien heimoon
Joten kumpikin ollaan näemmä oikeassa.
Saattaa se olla myyräkin, mutta monissa luontodokkareissa sitä kutsutaan rotaksi ja wikipediakin väittää samoin: http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaljurotta

Mutta nyt menee ihan OT:ksi, kukaan tuskin ei halua kaljurottaa/myyrää akvarioonsa.
Edit. Wiki väittää myös kyseisen elukan kuuluvan myyrärottien heimoon

-
- Advanced Member
- Viesti:
Mua ei oikein kiinnosta sellaset parvikalat jotka kaikki ovat samannäköisiä keskenään (vaikka mulla on joskus ollutkin esim. neontetroja
) Voihan se parvi siis olla ihan hienon näköinen, mutta jotenkin siinä vain ei tunnu olevan järkeä pitää kaloja joita ei pysty erottamaan toisistaan yksilöinä, vaan ne ovat yksi iso massa.

Akvarismia 1992-2014
Komps.nepis76 kirjoitti:Mä en ymmärrä mitään ylijalostettua lajia, joilla on vaikeuksia uida tai ihan vain elää.Toinen on ne suuriksi kasvavat lajit, joita on lähes mahdotonta pitää kotona akvaarioissa.
Onhan noissa suureksi kasvavissa lajeissa monia tosi mielenkiintosia tapauksia, mutta päälimmäisenä mulla on tunne, että todella harva pystyy järjestämään niille edes jollain tavalla siedettävät olot.
Serene and silent sky,
Rays of moon are dancing with the tide,
A perfect sight, a world devine -J.Liimatainen/Sonata Arctica-
Rays of moon are dancing with the tide,
A perfect sight, a world devine -J.Liimatainen/Sonata Arctica-
-
- Elite Member
Ite en tykkää noista albiino kaloista, ovat minusta tosi ällöjä/rumia yäk.
Ainoa mitä voisin joskus ehkä haluta akvaariooni on tuo sokkotetra, voisi olla tosi mielenkiintoinen kala.
Sitä oon miettiny että kun noista kuparimonnisista on jalostettu se albiinomuunnos niin samalla niiten näkökyky on heikentyny, minusta törkeätä että nuo joutuu "kärsimään" tuosta jalostuksesta.
Ja noita jalostettuja kultakalojakaan en halua akvaariooni ikinä, tässäkin ainoana poikkeuksena on se ööh oliko sen nimi komeetta tai joku tuommonen, eli se kultakalamuoto jonka pyrstöevä on pidentyny. Muta noita huntupyrstösiä, tai niitä muita hirvityksiä joita on jalostettu. Siis ihmettelen hirveesti miksi jotkut voi pitää tuommosta kauniina, SAIRASTA.
Muuten minusta jokainen kala on kaunis omalla tavallaan, enkä edes mieti että hyi kuinka ruma kala.
Ainoa mitä voisin joskus ehkä haluta akvaariooni on tuo sokkotetra, voisi olla tosi mielenkiintoinen kala.

Muuten minusta jokainen kala on kaunis omalla tavallaan, enkä edes mieti että hyi kuinka ruma kala.

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Minulla ei koskaan tule olemaan ainakaan papukaijakirjoahventa, albiinoita monnisia tai minkäänlajisia jalostettuja huntupyrstöisiä kaloja. Toisaalta ei myöskään ole tilaa eikä kiinnostustakaan kamalan isoihin kaloihin. Varsinaisesti en myöskään pidä isoista parvista pikkuruisia kaloja, vaan kultaista keskitietä mieluummin mennään. Koskaan en ole jostain syystä labyrinttikaloista välittänyt ja huntupyrstöinen taistelukalakoiras on suorastaan kauhistus.
Sokkotetraa olen kaupassa viime aikoina katsellut ja aika hieno kala on! Kyljissä on kiiltoa, joka ainakin kaupan valoissa näytti jotenkin sinertävältä. Hienoa olisi laittaa niille lajiallas, jossa kunnolla kiveä lattiasta kattoon, ei kasveja ja hämärä valaistus. Ehkäpä vielä joskus laitankin
Sokkotetraa olen kaupassa viime aikoina katsellut ja aika hieno kala on! Kyljissä on kiiltoa, joka ainakin kaupan valoissa näytti jotenkin sinertävältä. Hienoa olisi laittaa niille lajiallas, jossa kunnolla kiveä lattiasta kattoon, ei kasveja ja hämärä valaistus. Ehkäpä vielä joskus laitankin

528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
-
- Advanced Member
Monen muun kanssa samaa mieltä, eli jalostettuja kultakaloja en siedä. Jostain syystä en millään suostuisi ottamaan platyja tai miekkapyrstojäkään ja nuo haimonnit ja haibarbit menevät täysin yli ymmärrykseni.
Ja lisätään vielä nuo papukaijakirjoahvenet, vaikka kirjoahvenet ovatkin suosikkikalojani niin nuo mutaatiot ovat mielestäni varsinaisia kalojen irvikuvia.
Ja lisätään vielä nuo papukaijakirjoahvenet, vaikka kirjoahvenet ovatkin suosikkikalojani niin nuo mutaatiot ovat mielestäni varsinaisia kalojen irvikuvia.
720 + 125 litraa (ja tyhjillään 240 + 40 litraa)
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
- Viesti:
En inhoa mitään kalaa.. Mutta kultakalat ei ole miun juttuni. Myöskään en pidä sellaisista kaloista, joita täytyy pitää (lähes) kasvittomassa akvaariossa.
Luulin vielä muutama kk sitten, että omput ei olis minunkaan juttuni, mutta nyt on herännyt innostus niiden kasvatukseen. (IceQueenin vika
)Kokeilla ainakin aion. 
Luulin vielä muutama kk sitten, että omput ei olis minunkaan juttuni, mutta nyt on herännyt innostus niiden kasvatukseen. (IceQueenin vika

Partamonni. Mielestäni se on vain iso rötkö, josta näkyy vain pyrstö onkalosta. Ja mielestäni se on ruma. Omassa altaassa siis löytyy partamonni mutta se kyllä on muuttamassa uuteen kotiin. Olin pistänyt kaikki plekot samaan kastiin mutta jos oikein muistan nimen niin tähtimonniin menin ihastumaan.
Kultakaloja ei tähän talouteen tule. Ja kardinaalitetrat ja neontetrat tuntuvat tylsiltä. Mieltymys kullakin
Kultakaloja ei tähän talouteen tule. Ja kardinaalitetrat ja neontetrat tuntuvat tylsiltä. Mieltymys kullakin

100l kalasoppaa, 4 viljakäärmettä