Akvaarion asukas mitä et ymmärrä

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Akvaarion asukas mitä et ymmärrä

Viesti Kirjoittaja doriani »

Onko se joku tietty kalalaji tai joku muu akvaariossa elävä otus jota itselläsi ei ole, ihna heti et ole hankkimassa ja et oikeastaan edes ymmärrä miksi niitä pidetään akvaariossa?

Mulla yks sellanen on omenakotilo. Koskaan en ole ajatellut että hankkisin vaikkakin ihan nätin värisiä niitä löytyy. Ei vaan ole mun juttuni.

Toinen on kultakala. Sitä tuntuu yhä edelleen olevan jos jonkinlaisessa kipossa ihmisillä, ihan väärissä oloissa. Pisteet niille liikkeille, missä ei kultakalaa ole myynnissä ollenkaan, nimittäin paljon näitä on myynnissä mutta en usko että kovin moni yksilö pääsee tarvitsemiinsa olosuhteisiin. Kultakala on kuitenkin sellainen mitä voisin joskus tulevaisuudessa harkita itselleni. Toki siinä vaiheessa allas saa olla sen tuhannen litraa ja ulkona lammikko.

Myös haibarbit, haimonnit ym menee yli mun ymmärryksen.
Fisuliina
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Fisuliina »

dorianin lista vastaa aika lailla omaani. Kultakaloissa varsinkaan en näe mitään mielenkiintoista; luonnonmuotoiset jotenkin menettelee mutta jalostetut ovat kyllä todella vastenmielisiä.

Yksi mitä en itselleni koskaan hankkisi on sokkotetra.
deMastro
Member
Member

Viesti Kirjoittaja deMastro »

No minä en ymmärrä näität ns. rumia kaloja kuten keuhkokala, niilinhauki, ym. En ymmärrä mikä niissä kiehtoo ja ovat vielä aggressiivisia. Jos haluaa persoonia niin hanki ahvenia, ovat kaiken lisäksi kauniita. Käärmekalat ovat kanssa ällöjä enkä kultakaloistakaan kauheasti perusta...
Marjis
Member
Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marjis »

Mä en koskaan ole ymmärtänyt jättimäisiä affenia, kuten esim oskareita ja sitruunakirjoahvenia. Onko se sitten hienoa kun yksi iso kala lilluu siellä 600-litrasessa... Itse tykkään pienistä kaloista.
88-litraa Aasia
247-litraa seura-allas
41-litraa taiston yksiö
koran_
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja koran_ »

Mulla varmaan listalle pääsee myös kaikki "rumat" kalat. Kauneus on tietysti katsojan silmissä, mutta ihan ensimmäisenä tuli mieleen albiinomonninen joka muistuttaa minusta kaljurottaa, joka taisi olla yksi maailman rumimmista eläimistä.

Tässä vielä linkki, missä pääroolissa kaljurotta.

[;)]
Mabo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Mabo »

Rauskut. Hienoja kaloja, ei siinä mitään. En vain voi kuvitella pitäväni jättimäistä allasta ilman kasveja. Samasta syystä vieroksun lapamonneja ja muita yli puolimetriseksi kasvavia jättejä, jotka sisustavat altaan uusiksi joka pyrstön heilautuksella.
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
RHODESIAN
Member
Member

Viesti Kirjoittaja RHODESIAN »

Kaikki värin tai muodon takia pilalle jalostetut (kultakala, papukaija-ahven, platyt, miljoonakalat, albiinoversiot...) onhan noita :roll:
sardiini_85
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sardiini_85 »

Pakko laittaa korjaus.. :)
koran_: in laittamassa linkissä esiintyy karvaton myyrä. Oikea karvaton rotta ei ole noin kamalan näköinen, vaikkei yhtä kaunis olekaan, kuin karvaiset lajitoverinsa. :D
Tässä linkki kaljun rotan kuvaan http://www.omsi.edu/teachers/psd/1999/6 ... irless.JPG
"Se on makuasia" Sanoi mäyrä, kun muniaan nuoli.
weemano
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja weemano »

Itse en keksi mitään kalaa tai eliötä jota en akvaan voisi ottaa.
No tietty panssaripäämonni, mutta se on itsestään selvyys..
Itse juuri ihannoin esim. axolotleja, käärmekaloja, pallokaloja jne. :P
(paljonko käärmekala tarvitsee litroja?)
vaikka eniten tykkään kyllä ripsimonneista ja noitamonneista..
~Sukarapuja ja kehittyvä kiekkola.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Mä en ymmärrä mitään ylijalostettua lajia, joilla on vaikeuksia uida tai ihan vain elää. [}:)] Toinen on ne suuriksi kasvavat lajit, joita on lähes mahdotonta pitää kotona akvaarioissa.

Tähän on kyllä lisättävä, että jos olis mahdollista pitää useamman tuhannen litran uima-allasta, niin sitten voisin harkita jotain isompia fisukoita.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
koran_
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja koran_ »

Sardiini_85:

Saattaa se olla myyräkin, mutta monissa luontodokkareissa sitä kutsutaan rotaksi ja wikipediakin väittää samoin: http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaljurotta :)
Mutta nyt menee ihan OT:ksi, kukaan tuskin ei halua kaljurottaa/myyrää akvarioonsa.

Edit. Wiki väittää myös kyseisen elukan kuuluvan myyrärottien heimoon :mrgreen: Joten kumpikin ollaan näemmä oikeassa.
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Mua ei oikein kiinnosta sellaset parvikalat jotka kaikki ovat samannäköisiä keskenään (vaikka mulla on joskus ollutkin esim. neontetroja :D) Voihan se parvi siis olla ihan hienon näköinen, mutta jotenkin siinä vain ei tunnu olevan järkeä pitää kaloja joita ei pysty erottamaan toisistaan yksilöinä, vaan ne ovat yksi iso massa.
Akvarismia 1992-2014
Pirtsakka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Pirtsakka »

nepis76 kirjoitti:Mä en ymmärrä mitään ylijalostettua lajia, joilla on vaikeuksia uida tai ihan vain elää. [}:)] Toinen on ne suuriksi kasvavat lajit, joita on lähes mahdotonta pitää kotona akvaarioissa.
Komps.

Onhan noissa suureksi kasvavissa lajeissa monia tosi mielenkiintosia tapauksia, mutta päälimmäisenä mulla on tunne, että todella harva pystyy järjestämään niille edes jollain tavalla siedettävät olot.
Serene and silent sky,
Rays of moon are dancing with the tide,
A perfect sight, a world devine -J.Liimatainen/Sonata Arctica-
allablaze
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja allablaze »

Albiinomuoto mistään kalasta (tai muusta, esim albiino kynsisammakko on karsean ilmestys) ei iske, ne vaan ei ole minulle tarkoitettuja. Ja samoin en itse ottaisi mitään suuria kirjoahvenia.
Tarvitsemme eniten rakkautta silloin kun sitä vähiten ansaitsemme.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Ite en tykkää noista albiino kaloista, ovat minusta tosi ällöjä/rumia yäk.
Ainoa mitä voisin joskus ehkä haluta akvaariooni on tuo sokkotetra, voisi olla tosi mielenkiintoinen kala. :) Sitä oon miettiny että kun noista kuparimonnisista on jalostettu se albiinomuunnos niin samalla niiten näkökyky on heikentyny, minusta törkeätä että nuo joutuu "kärsimään" tuosta jalostuksesta. [}:)] Ja noita jalostettuja kultakalojakaan en halua akvaariooni ikinä, tässäkin ainoana poikkeuksena on se ööh oliko sen nimi komeetta tai joku tuommonen, eli se kultakalamuoto jonka pyrstöevä on pidentyny. Muta noita huntupyrstösiä, tai niitä muita hirvityksiä joita on jalostettu. Siis ihmettelen hirveesti miksi jotkut voi pitää tuommosta kauniina, SAIRASTA. [}:)]

Muuten minusta jokainen kala on kaunis omalla tavallaan, enkä edes mieti että hyi kuinka ruma kala. :)
weemano
Advanced Member
Advanced Member

Minusta tuo meidän teleskooppisilmäinen huntupyrstö on ihan kaunis, toki se on ihan tottumisesta kiinni..
ja axlotlin albiino muoto. <3
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Minä en jostain syystä tykkää pusukaloista ja helmirihmakaloista. :o
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
weemano
Advanced Member
Advanced Member

albiinoissa varmaan on värissä kestäminen kun näyttävät raa'alle kinkulle jonkun silmään. :D
Minä nään vain kauniita vaaleanpunaisen ja keltaisen vivahteita niissäkin.
kasiko
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kasiko »

iomeron kanssa täysin samaa mieltä, en vaan tiedä miksi, mutta näitä ei mulle tule.
Hoc non credo; toga mea iterum surrepta est!
Ei voi olla totta! Togani on taas varastettu.
memma
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja memma »

Minulla ei koskaan tule olemaan ainakaan papukaijakirjoahventa, albiinoita monnisia tai minkäänlajisia jalostettuja huntupyrstöisiä kaloja. Toisaalta ei myöskään ole tilaa eikä kiinnostustakaan kamalan isoihin kaloihin. Varsinaisesti en myöskään pidä isoista parvista pikkuruisia kaloja, vaan kultaista keskitietä mieluummin mennään. Koskaan en ole jostain syystä labyrinttikaloista välittänyt ja huntupyrstöinen taistelukalakoiras on suorastaan kauhistus.

Sokkotetraa olen kaupassa viime aikoina katsellut ja aika hieno kala on! Kyljissä on kiiltoa, joka ainakin kaupan valoissa näytti jotenkin sinertävältä. Hienoa olisi laittaa niille lajiallas, jossa kunnolla kiveä lattiasta kattoon, ei kasveja ja hämärä valaistus. Ehkäpä vielä joskus laitankin 8-)
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
cichlid
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja cichlid »

Monen muun kanssa samaa mieltä, eli jalostettuja kultakaloja en siedä. Jostain syystä en millään suostuisi ottamaan platyja tai miekkapyrstojäkään ja nuo haimonnit ja haibarbit menevät täysin yli ymmärrykseni.

Ja lisätään vielä nuo papukaijakirjoahvenet, vaikka kirjoahvenet ovatkin suosikkikalojani niin nuo mutaatiot ovat mielestäni varsinaisia kalojen irvikuvia.
720 + 125 litraa (ja tyhjillään 240 + 40 litraa)
Kisu74
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kisu74 »

En inhoa mitään kalaa.. Mutta kultakalat ei ole miun juttuni. Myöskään en pidä sellaisista kaloista, joita täytyy pitää (lähes) kasvittomassa akvaariossa.

Luulin vielä muutama kk sitten, että omput ei olis minunkaan juttuni, mutta nyt on herännyt innostus niiden kasvatukseen. (IceQueenin vika ;) )Kokeilla ainakin aion. :D
tÄhti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tÄhti »

Partamonni. Mielestäni se on vain iso rötkö, josta näkyy vain pyrstö onkalosta. Ja mielestäni se on ruma. Omassa altaassa siis löytyy partamonni mutta se kyllä on muuttamassa uuteen kotiin. Olin pistänyt kaikki plekot samaan kastiin mutta jos oikein muistan nimen niin tähtimonniin menin ihastumaan.

Kultakaloja ei tähän talouteen tule. Ja kardinaalitetrat ja neontetrat tuntuvat tylsiltä. Mieltymys kullakin :)
100l kalasoppaa, 4 viljakäärmettä
weemano
Advanced Member
Advanced Member

ei mein partamonnit vaan oo koloissa piilossa..o.o
Inia
Akvaariosisustaja 2005
Akvaariosisustaja 2005
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Inia »

Ripsimonnit ja isot selkäuimarit. Tajuan kyllä että jotkut tykkää mutta... Yleensäkin afrikkalaisissa makeanvedenkaloissa on jotain omituista jota en oikein tajua.

Lisäksi mustatetrat.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”