Haalea tiikerinuoliainen

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

*Bilgrim*
Starting Member
Starting Member

Haalea tiikerinuoliainen

Viesti Kirjoittaja *Bilgrim* »

Meillä on 2kpl tikruja ja toinen niistä on laihempi ja läpikuultavempi, ja vaaleampi. Voiko se johtua siitä että se on toista sukupuolta vai mikä sillä on? Onko tietoa?

Edit: Lisätty isot alkukirjaimet ja poistettu välimerkkifloodeja.

-Ylläpito
Hauskoja hetkiä akvaarion kanssa!
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

*Bilgrim* mitä kaikkia kaloja sinulla altaassasi siis on ja minkäkokoinen ko. akvaario on? Vesiarvotkin auttaisivat kovasti...
*Bilgrim*
Starting Member
Starting Member

Tiikerinuoliaiseni?!

Minulla on tikruja, mutakala, seeprakaloja, miljoonakaloja, verkkonuoliaisia, platyjä, miekkapyrstöjä, neontetroja, kardinalitetroja, imumonneja, albiinomonneja, levänuoliainen, tulievä, kiilakylki ja joku ihmekala joka on ihan lahnan näköinen, kerritetroja ja siinä ne taisi sitten ollakkin. Akvaario on noin 260 litraa. Tuliko tietoa tarpeeksi? 8O :mrgreen:

Edit: Korjattu välilyönnit välimerkkien jälkeen, lisätty isot alkukirjaimet.

-Ylläpito
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Re: Tiikerinuoliaiseni?!

Viesti Kirjoittaja f_isu »

*Bilgrim* kirjoitti:minulla on tikruja,mutakala,seeprakaloja,miljoonakaloja, verkkonuoliaisia,platyjä,miekkapyrstöjä, neontetroja, kardinalitetroja, imumonneja, albiinomonneja, levänuoliainen, tulievä, kiilakylki,ja joku ihmekala joka on ihan lahnan näköinen, kerritetroja. ja siinä ne taisi sitten ollakkin. Akvaario on noin 260litraa tuliko tietoa tarpeeksi?! 8O :mrgreen:
Vesiarvot = (ainakin) pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila

Aika sekalainen joukko kaloja. Voitko laittaa vielä lukumäärät kustakin kalalajista?
*Bilgrim*
Starting Member
Starting Member

Tiikerinuoliaiseni?!

En ihan tiedä mitä noi kaikki jutut on, mutta nitriittiarvon kerron kohta kun sitä parhaillaan mitataan. :mrgreen:
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Luepa tämän viestiketjun kolmas viesti (höpötyksen kirjoittama). Siinä selitetään hyvin, mitä mikäkin on.
*Bilgrim*
Starting Member
Starting Member

Tiikerinuoliaiseni?!

Mutakaloja 1, platyjä tällä hetkellävain 2, tulieviä1, levänuoliaisia 1, imumonneja 3, albiinomonneja 6, kardinalitetroja 5, neontetroja 5, kiilakylkiä vain 1, kerritetroja 3, miekkapyrstöja on 2 uros ja naaras, verkkonuoliaisia 3, tikruja 2 ja "lahna", niitä on 1. [;)] :roll:

Edit: Lisätty välilyönnit erottamaan numerot sanoista ja välimerkin jälkeen.

-Ylläpito
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Ja tässä näitä eri testejä:
GH
KH
NO2
NO3
pH

<- Noilla pääset ainakin alkuun (en tosin tiedä, mitä noista sinulla jo on). Muitakin merkkejä on, mutta nuo olen ainakin itse todennut hyviksi.
samppi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja samppi »

Parven minimi lukumäärä on 6-8 yksilöä, joistakin sun on siis luovuttava.
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Ne vesiarvotkin auttaisivat kovasti, eli pH, GH, KH, nitraatti, nitriitti ja lämpötila. Kuinka usein vaihdat vettä altaaseen ja paljonko?

Nyt sinulla on valitettavasti altaassasi turhan sekalinen seurakunta, joka sisältää myös altaaseesi liian suuriksi kasvavia lajeja. Jo pelkästään tämä kohtuullisen raskas kuormitus altaan kalaston huomioiden voi olla syynä noihin "ongelmiin" joista kyselet mm. näissä ketjuissa;
-Seeprakalojeni taudit?
-Taistojeni kuolema
-Nuoliaisillani erimielisyyksiä!
-Repiikö tulievä pyrstöjä?

Puhumattakaan siitä tilanahtaudesta joka saattaa saada erinäisitä lajeista sukeutumaan melkoisen agressivisia.

Tiikerinuoliaiset tarvitsisivat suuremman altaan, kyseessä on parvikala jolle suositellaan minimissään 2metristä allasta joka ei ole lainkaan lajin vauhdikkuuden ja aikuiskoon huomioiden liioittelua.
Seeprakalat menevät altaasi kokoluokkaan oikein hyvin. Käsittääkseni sinulla näitä siis kolme, kaipaisivat suuremman parven.
Miljoonakalat, platyt ja miekkapyrstöt kaipaisivat kovempaa vettä kuin taas altaassasi majailevat karsinaali,- ja neontetrat, jotka taas puolestaan eivät mene lämpötila vaatimuksiltaan yksiin.Kuinka paljon mainittuja lajeja on altaassasi?
Kuinka monta noita verkkonuoliaisia nyt siis on?
Levänuoliaisesta tulee vanhemmiten usein melko agressiivinen samannäköisiä kaloja kohtaan, saattaa pahimmassa tapauksessa käydä muidenkin lajien kimppuun. Suosittelisin lahjoittamaan suurempaan altaaseen, koska tällä lajilla on mahdolisuus saavuttaa tuollainen 25-27sentin aikuispituus ja on melkoisen vilkas uimari parhaimmillaan.
Ovatko nuo "imumonnit" partamonneja vai mitä? Ja kuinka monta niitä on?
Lahnan näköinen kala...? Haibarbi? Jos kyseessä ko. laji niin ehdottomasti isompaan altaaseen.
Kerritetrat ja kiilakyljet, kuinka monta näitä on?
Albiinomonnit ovat ilmeisestikin albiinomonnisia, kuinka monta näitä on? Tuolla ylempänä mainitsin että altaasi on tiikerinuoliaisille liian pieni, toinen minkä vuoksi suosittelisin luopumaan niistä on se että, tiikereillä on valittetava taipumus syödä monnisilta silmät päästä. Ei siis mikään suositeltava yhdistelmä.
Tulievä on myös sangen agressiivisen kalan maineessa, mutta sanoisin että kalaston siistimisellä ja sillä mitöä muita lajeja päätät altaaseen jättää tämä kaveri mahtuisi siellä elelemään.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Re: Tiikerinuoliaiseni?!

*Bilgrim* kirjoitti:mutakaloja1,platyjä tällä hetkellävain 2, tulieviä1, levänuoliaisia1, imumonneja3, albiinomonneja6, kardinalitetroja5,neontetroja5, kiilakylkiä vain1, kerritetroja3, miekkapyrstöja on 2 uros ja naaras, verkkonuoliaisia3, tikruja2 ja ``lahna`` niitä on 1. [;)] :roll:
Aasianmutakalat tykkäisivät seurasta vaikka Faunattaren sivujen mukaan ei olekaan parvikala. Itselläni näitä 3 ja aina köllivät vieri vieressä. Lisääkin olisi ihana saada.

Platyt ja miekkapyrstöt ovat kovemman veden kaloja kuin muut.

Onko imumonni maatiaispartamonni? Ovatko nämä kolme samaa vai eri sukupuolta? Jos samaa niin ok, jos eriä niin sitten ei hyvä -> kovia lisääntymään.

Tetrat ja kiilakylki ovat parvikaloja ja parvi on väh. 6 kalaa.

Tikrut ovat turhan pienessä altaassa.

Mikähän tuo lahna olisi?

Siinä minun mielipiteeni. Muita?
samppi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja samppi »

Oman kokemuksen mukaan aasian mutakalat ovat parvikaloja. Itselläni oli 8 kaverin parvi 525 litraisessa ja tykkäsivät kovasti tilasta.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

samppi kirjoitti:Oman kokemuksen mukaan aasian mutakalat ovat parvikaloja. Itselläni oli 8 kaverin parvi 525 litraisessa ja tykkäsivät kovasti tilasta.
Allekirjoitan. Omassa altaassa litroja 540 ja pituutta 150. Vauhdikasta on meno välillä.

*voi kun tuon 8 kappaletta saisi* (tuntuu vain olevan tällä hetkellä kiven alla :?)
tinzue
Member
Member

Viesti Kirjoittaja tinzue »

Jos päätät luopua osasta kaloja, mikä olisi kyllä suotavaa, voit kysyä eläinkaupasta ottavatko vastaan. Lajit ovat sen verran yleisiä ja määrät pieniä, etteivät luultavasti voi niistä hyvittää, tai ainakaan paljoa, mutta varmaan voivat niitä ottaa vastaan jotta saat tuon altaasi kalaston kuntoon.
*Bilgrim*
Starting Member
Starting Member

Tiikerinuoliaiseni?!

Kiitos neuvoista! Meille sanottiin Iisalmen eläintarvike liikkeessä että tiikerinuoliaisille on meidän akvaario juuri sopiva ja että kaikki nämä kalat mitä meillä on sopivat hyvin keskenään samaan akvaan! :frown:

Edit: Lisätty isot alkukirjaimet.

-Ylläpito
tinzue
Member
Member

Viesti Kirjoittaja tinzue »

No voi harmi. Millainen myyjä oli?
Czakki
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Czakki »

Tais olla " Rahaa tänne ja heti" myyjä, vai? niihin törmää usein joten älä usko myyjiä.
Optimisti näkee munkkirinkilän mutta pessimisti näkee vain reiän. - Wilson McLandburgh
Kisu74
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kisu74 »

Czakki kirjoitti:Tais olla " Rahaa tänne ja heti" myyjä, vai? niihin törmää usein joten älä usko myyjiä.
Pakko takertua tähän.. Itse nimittäin asioin säännöllisesti liikkeessä, jossa on erittäin pätevä kaveri akvaariopuolen asioista vastaamassa. Ei myy euron kuvat silmissä kiiltäen, vaan oikeasti pohtii mitä siihen ostajan altaaseen sopii. Ei myy välttis sitä kalleinta tuotetta siihen, vaan akvaan sopivimman tuotteen. Esittää kysymyksiä ostajalle ja siellä voi kysyä myös ostamatta mitään. Niin hyvältä myyjältä ostaa mielellään, kun tietää, että voi luottaa saamaansa vastaukseen sekä siihen, että kala sopii omaan altaaseen.

Mutta tämä on OT hieman.. Mutta ei voi tod. sanoa, että älä KOSKAAN luota myyjään tai vastaavaa. Koska niitä osaajiakin on ja paljon.
Czakki
Junior Member
Junior Member

Totta riippuu tietysti liikeestäkin/myyjästä. Mutta en itse ainakaan menisi sokeasti luottamaan myyjään heti ekalla kerralla, mutta on niitä asiansa osaaviakin myyjiä. Tää aquaweb on hyvä paikka koska täältä voi kysyä kalavalinoista sun muista sopivuuksista..
Mutta tuntuu että yhä useammalle myyjälle olisi se raha tärkeempi kuin maine hyvänä kauppiaana.
Optimisti näkee munkkirinkilän mutta pessimisti näkee vain reiän. - Wilson McLandburgh
janma
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja janma »

Täytyyhän myös itse ottaa vastuuta kun ostelee kaloja, ei voi myyjää syyttää jos ei itse vaivaudu ottamaan selvää mihin oloihin haluttu kala menee. Sinä itse kalan kotiin kannat, ei myyjä.
"A day without sunshine is like, you know, night."
*Bilgrim*
Starting Member
Starting Member

haalea tiikerinuoliainen

Kiitus juu pitää alkaa itse vähän enemmän kyselle niisä kaloista. Juu tais tosiaa olla sellanen rahaa tänne myyja. Kiitti kun otitte kantaa. :o

--------------------

Ihan turhaan mua siitä syytät että sen väri on vaalea itse et oo edes ollu kattoo kun minä sen hain.
pikku-tatti
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: tas

Re: haalea tiikerinuoliainen

Viesti Kirjoittaja pikku-tatti »

Ei nyt tarvitse noin hermostua! Itse olen samoilla linjoilla janman kanssa.
540l, 180l ja Minttu-koira <3
kami82
Senior Member
Senior Member

Re: haalea tiikerinuoliainen

Viesti Kirjoittaja kami82 »

Olen janma:n kanssa samoilla linjoilla! Ei akvaariokauppaan mennä kuin Makuuniin ostamaan namia, eli otan tuon ja tuon ja tuon ja tuon kun se on kivan värinen. :? Kalastosi on melko sekava, vesiarvoista ei taida olla juuri mitään tietoa, joten ihan suotta hermostut. Kyse on elävistä eläimistä! [;)]
janma
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja janma »

Ei ollut sinulle henkilökohtaisesti, vaan yleensä se että kauppiasta aina heti syytetään. Mutta näköjään osui ja upposi. :roll:
"A day without sunshine is like, you know, night."
Czakki
Junior Member
Junior Member

Czakki kirjoitti:Tais olla " Rahaa tänne ja heti" myyjä, vai? niihin törmää usein joten älä usko myyjiä.
Jaaha on taidettu meikän kommentista otettu hernettä nenään.
Älkääs nyt en tuota ihan tosissaan kirjottanut, kun olen lukenut niin paljon negatiivisia kommenteja tällä palstalla myyjistä niin läpällä tuon kommentin kirjoitin koska en ole nähnyt vielä ainoatakaan hyvää kommenttia akvaario kauppioista. Tarkoitukseni ei ollut mollata vaan herättää keskustelua että hyviäkin kauppiaita on olemassa ja ,nyt tuosta kommentista on perustettu ketjukin.Keskustelua näköjään tulikin.Käänteispsyklogia on kivaa kun voi addiktoida useenpia ihmisiä korjaamaan väärään.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”