Malawin tunnistusapua kiitos...

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Dixie
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Malawin tunnistusapua kiitos...

Viesti Kirjoittaja Dixie »

Eli mikähän kuvan kala mahtaisi olla? Joltakin palstalaiselta nuo mukaani aikoinaan lähtivät. Lajin olen näköjään unahtanut kokonaan. Tuleeko kenellekkään mitään mieleen? Melko huono tuo kuva on, mutta totesin kuvaamisen melkoisen hankalaksi. Eivät millään suostuneet pysymään paikoillaan :roll:
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
Suomu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Suomu »

Onko kalallasi ns. "kyömynenä" vai aivan tavallinen kalan suu? Itse kun tässä kuvaasi tihrustin (ilman rillejä [:I] ), niin kalasi näytti aivan trewavasaelta eli kirjonenäahvenelta. Mutta jos kyseessä on aivan tavallisen suun omaava kala, niin sitten mulla ei valitettavasti ole hajuakaan mikä fisu olisi kyseessä 8O
Dixie
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Dixie »

Ei ole kyömynenää, vaan normaali. Kuvan kala on koiras, naaraat ovat tummia, eivät yhtä värikkäitä. Evien kärjissä menee keltainen raja.
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
Fisumamma
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

Laitan tähän oman mysteerikalani kuvan Kuva . Kala tuli toiselta harrastajalta ostetun kalaston mukana, oli myyty Melanochromis auratus-koiraana 8O vaan eivätköhän ne ole aika toisen värisiä! Naaraat olivatkin tavanomaisia auratuksia. Tunnistaisiko joku? Mielestäni vartalo on pitkänomainen ja kuvio on ruutumainen, ei selkeän poikki- tai vaakaraitainen. Sinisen seassa kuultaa rusehtavaa ja pyrstössä on selkeästi keltaista.

Auratuksien joukossa oli myös tällainen silmäterä: Kuva Pituutta on nelisen senttiä ja uintitapa vaivalloinen, kuitenkin pikkukaveri on reipas syömään. Onkohan hänellä syntymävamma vai...? Edellinen omistaja on hankkinut kalat reilu vuosi sitten, pitäisiköhän niiden olla jo täysikasvuisia? Ovat mielestäni yleisesti ottaen aikas pieniä, esim esterit 4-6cm. Haluaisin vielä varmistua että nämä varmasti ovat estereitä Kuva Kuva ? Netistä löytämissäni kuvissa estereitten suut näyttää niin isoilta.
jahonen
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jahonen »

Fisumamman kaloista:

Tuo sun eka kalasi näyttää samalta, kun mun Melanocrhromis sp. cff. syaneorhabdos poikaset. Osalla on seleät vaakaraidat osalla ei ja poikasena näkyy kellertävää evissä. Emot on kaikki sinisiä, emä on täysin vaakaraitainen, mutta toinen isäehdokkaista omaa vähän pystyraitaa myös.

Nämä omani on ostettu Nl-Aquasta ja siellä totesivat, että ovat erittäin todennököisesti jostain lähisaarelta löytynyt erillinen värimuoto tuosta cyaneorhabdoksesta. Mistä sitä tietää jos ovat tulevaisuudessa oma lajinsakkin.

Toi toinen taas näyttää kovasti auratukselta. Onhan se toki melkoinen rääpäle.

Estereistä en mene sanomaan mitään kun en niitä omaa.
ekelha
Starting Member
Starting Member

minulla ui samanlaisia, epäilen melanochromis johannii

Viesti Kirjoittaja ekelha »

Tutunnäköinen on kuvan kala. Se näytää melanochromis johannii - urokselta (ei dominoiva väritys). Ja ne keltaiset ovat naaraita. Minulla ui niiden poikasia 30 poikasaltaassa. Ovat hyvin agressiivisia omia poikasia kohtaan, uros söi heti muutaman, kun kokeilin jo isompaan altaaseen.

Linkistä löytyy kuva

http://www.cichlid-forum.com/profiles/s ... php?id=760
Fisumamma
Senior Member
Senior Member

Kiitos vastauksista! En tiennytkään että Melanochromikset voivat olla näin "ruudullisia" mutta nyt kun johanniita ja cyaneorhabdosta googlasin niin olihan siellä ruutukaloja myös täysin raidallisten lisäksi. Olisikohan jompi kumpi noista lajeista - onko muilla mielipiteitä? Tarkoititko, ekelha, että kuvat kokokeltaisista kaloista (jotka kalojen edellinen omistaja myi oranssimalaweina) olisivat johannii-naaraita? Vaiko raidalliset - nehän näyttävät aivan auratuksilta kyllä - en usko että ne voisivat olla muita? Miten ihmeessä kokokeltaisista kaloista erottaa lajin? Voisivatko nämä kokokeltaiset kuitenkin olla oranssimalaweita=estereitä? Mitä sinisen "ruutukalan" käytöksestä voi päätellä... on nimittäin varsin leppoisa heppu eikä osoita mielenkiintoa muihin kaloihin? Jos kala on Melanochromis-suvun koiras niin luulisi ajavan auratuksia joka tapauksessa kun ovat vaakaraitaisia...
Jaaba
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Jaaba »

Nuo alimmat voivat olla estereitä, mutta voivat olla myös esim. Metriaclima sp. "Msobo":ja http://cichlid-forum.com/profiles/species.php?id=801
jahonen
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jahonen »

Fisumamma kirjoitti:Kiitos vastauksista! En tiennytkään että Melanochromikset voivat olla näin "ruudullisia" mutta nyt kun johanniita ja cyaneorhabdosta googlasin niin olihan siellä ruutukaloja myös täysin raidallisten lisäksi.
Ei kait johannii ja cyaneorhabdos voikkaan. Jos olen oikein tajunnut, niin kummassakaan ei kuulu olla pystyraidoitusta lain. Cyaneorhabdoksen ja johanniin erottaa taatelintallaaja luotettavasti vain naaraistaan (johannii sininen ja cyaneorhabdos sininen). Juu johannii on vähän isompi, mutta ei sitä omassa altaassa tai valokuvassa erota onko se isompi vai ei.

Tästä syystä nuo omani oli määritelty sp. cff. cyaneorhabdoksiksi (kaiketi tarkoittaa "pirun lähellä cyaneorhabdosta tjsp."), sillä cyaneorhabdos on laji, jota ne kaikkein eniten muistuttaa (naaraat siis sinisiä). Mutta ne ei mun hataran tietämyksen mukaan voi olla puhtaita cyanoja, kun niissä on pystyraidotuksella varustettuja yksilöitäkin. Tai sitten joku tiedemies jossain toteaa, että viereisen saaren cyanoilla on pystyraidoitusta värityksessä mukana.

Olen nähnyt webissä paljon vakuuttavan näköisiä sivuja, joissa on kuvissa cyaneorhabdoksia ja niissä puhutaan että ne olis johanniita vaikka naaraat on sinisiä. sitten on sivuja, joissa on interruptuksia, mutta niitä väitetään cyaneorhabdoksiksi jne. Vilkaise esimerkiksi melanochromis elastodemaa. Äkkiseltään näyttää hirvittävästi tuolta kuvan kalalta. Mutta sitten akat onkin keltaisia... Cyaneorhabdos on ainoa melanochromis jossa akat on sinisiä.

Ei ole helppoja nuo siniset melanot määrittää...
Webi ei aina ole kaikkein luotettavin paikka. Kuten ei tämä kirjoituskaan.

Tuossa on kaiketi suhtkoht luotettava lähde.
http://malawicichlids.com/mw09003i.htm

Voihan tuo olla joku toinen värimuoto, rinnakkaislaji tai pahimmassa tapauksessa cyano, joka on saanut vähän vierasta siinä sivussa.

T:Jarkko
ekelha
Starting Member
Starting Member

ne koko keltaiset voisivat olla johannii -naaraita...

tässä linkki naaraista:
http://www.cichlid-forum.com/profiles/s ... php?id=760

näin uros voisi olla myös johannii. Itse en mene muuten vannomaan onko uros cyaneorhabdos, johannii, vai Msobo. Viimeksi mainitullakin on naaras keltainen, vaikkakin muodoltaan leveämpi.

Itse kattelen eri lajeja linkistä:

http://www.cichlid-forum.com/profiles/c ... .php?cat=2
ekelha
Starting Member
Starting Member

vielä niistä täysin keltaisista...

Jäin kiinni tuohon täyskeltaisten tunnistamiseen, ja kattelin oikein suurennettuna.ei ne kaukana esteristäkään näytä. kun saavat mittaa lisää, niin muoto kyllä palajstaa kumpia ovat. Samoin jos urokset alkavat ehdottelemaan kutupuuhia, niin laji varmistuu.
Jaaba
Junior Member
Junior Member

Re: vielä niistä täysin keltaisista...

Viesti Kirjoittaja Jaaba »

ekelha kirjoitti:Jäin kiinni tuohon täyskeltaisten tunnistamiseen, ja kattelin oikein suurennettuna.ei ne kaukana esteristäkään näytä. kun saavat mittaa lisää, niin muoto kyllä palajstaa kumpia ovat. Samoin jos urokset alkavat ehdottelemaan kutupuuhia, niin laji varmistuu.
Msobon ja esterin naaraat ovat kyllä hyvin samannäköisiä vielä aikuisenakin, joten noiden erottaminen ei onnistu aivan helposti.
Fisumamma
Senior Member
Senior Member

Edellinen omistaja oli ostanut kokokeltaiset kalat estereinä joten luulisi niiden niitä olevan eikä melanochromis-naaraita. Tänään kun seurailin malawaariota niin kyllähän tuo "ruutukala" keltaisia tönii vähän väliä kivikkoon, itse oleilee etulasin luona avoimessa vedessä. Voisiko tästä päätellä etä oman lajin naaraatkin olisivat keltaisia eli voisi todennäköisemmin olla johannii? Ekelhan linkissä aikuiset johannii -naaraat olivat yllättävän pulleita kropaltaan, eivät sellaisia puikuloita niin kuin luulin kaikkien melanochromisten olevan. Millainen vartalonmuoto sinun omilla johannii -naarailla on? Kuvissa muuten sekä johannii että cyaneorhabdos -koiraat ovat musta-sinisiä, siis paljon tummempia kuin ruutukalani joka on varsin vaalea olemukseltaan.

Onko muilla vinkkejä erottaa esteri, msobo ja johannii-naaraat toisistaan?
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Minäkin haluaisin tunnistusapua.

Eli mikä kala?

naaras?
etualalla koiras?

Johanniina ostin, mutta ovatko?
ekelha
Starting Member
Starting Member

linkin johannii naaras on todella paljon pulleampi kuin omat täysikasvuiset. linkin alimmasta valikosta "juvelines"- tapaukset on jo lähellä minun johannii naaraita. Mulla on 4 kpl täysikasvuista urosta, joista 2 kpl on täysissä väreissä. 2 muuta ovat vaaleampia "ruudullisia". olen päätellyt, että johtavilla uroksilla on dominoivan uroksen värit. Kun poikasina kalat sain, olivat kaikki samanlaisia.

Mulla on myös estereitä samassa altaassa, sekä poikasia, että aikuisia. Johanniin ja esterin erotan kyllä omassa altaassa, olivat ne siitten minkä kokoisia tahansa.

Karkealla ilmaisulla, minun naaraista esterit muistuttaa ahventa,johannii on lähempänä haukea :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”