Hei. Olen kysynyt täällä jo aiemminkin kalaston täydennyksestä, mutta jatkan nyt kyselyä kun ei ole tullut vielä mitään ostettua. Tulee siis vähän toistoa, mutta ei kai haittaa.
Tiedot akvaariosta:
128 l
8 mustaneontetraa
1 partamonni
Kasveja akvaariossa on aika vähän. pH on n.7. GH on 3 ja KH muistaakseni 4. Kolmasosa vedestä vaihdetaan viikoittain. Lämpötila on n. 25 C. Mitä kaloja panisitte itse näihin olosuhteisiin? Onko ehdotuksia barbien tilalle? Kaloilla pitäisi olla seuraavat ominaisuudet:
Suunnitelmana on (edelleen) ottaa 5-6 kirsikkabarbia tai kuusiraitabarbia, riippuen nyt vähän siitä, kumpia sattuu kaupassa olemaan. Tämän lisäksi uskoisin, että jokusen kalan voisi vielä ottaa.
1. Ei lisäänny omia aikojaan niin, että siitä tulisi ongelma.
2. Ei häiritse ylivilkkaudellaan rauhallisia mustaneontetroja.
3. Ei vaadi mitään ihmeellisiä ruokia.
4. Ei sairastu heti, jos vedenvaihto viivästyy muutamilla päivillä. (Olisi hyvä, jos ei panisi pahakseen kahden viikon vaihtoväliäkään. Pääsääntöisesti kyllä vaihdetaan joka viikko, mutta joskus voi tulla tilanne, ettei se ole mahdollista.)
5. Ei omista taipumusta hypätä akvaariosta esim. pelästyessään akvaarion siivousvälineitä. (Kansilasit on ja ruokinta-aukonkin peitän aina, mutta en siis halua mitään tapparakaloja tms. jotka hyppää lattialle, kun pohjaimuri ilmaantuu näkökenttään.)
6. Ei ole kauhean vikkeläliikkeinen, koska kokemusta kalojen haavimisesta on vähän ja siirto karanteenista pääakvaarioon jännittää.
7. Kiltti sekä lajitovereille että muille eikä takuulla syö pienempiään.
Nämä eivät nyt ehkä mahdu kaikki yhteen kalaan, mutta vastaisiko joku kala edes melko hyvin näitä vaatimuksia? Itse olen miettinyt taistelukalanaarasta tai hunajarihmakalahaaremia. En kuitenkaan ole ihan varma käykö hunajarihmat kun kasveja on vähän. Pintavedenkiertokin on joskus aika reipas, kun toisinaan havaitsen aamulla jonkun tetran käyvän vähän väliä pinnalla, ja pelkään sen olevan hapen haukkomista. Olen sitten laittanut happitablettia ja lisännyt kiertoa, vaikken tiedä onko niillä ollut vaikutusta. Nyt tetrat on normaaleja. Ehkä tuo käytös on jotain muuta, tietääkö joku?
Ehdotelkaa jotain, sanokaa mitä itse tekisitte. Pohjakalatkin käy, muttei monniset koska pohjalla on soraa. Nuolimonnien herkkyys arveluttaa. Minulle ehdoteltiin aiemmin jotain kääpiöahventa, mutta olen lähes luopunut siitä ajatuksesta, kun keltakääpiöahvenkin kuulemma on vedenvaihtovälistä tosi tarkka.
Kalat 128 l
Valvoja: Moderaattorit
Kalat 128 l
Mielestäni olet hyvin jo miettinyt asiaa, kaikki taitavat olla ihan mahdollisia vaihtoehtoja. Noista pienikokoisista ahvenista tiedän sen, että ovat kyllä aika tarkkoja veden laadun suhteen, vedenvaihdoista ei paranisi paljon lipsua. Muuten kyllä ihania ovat, itselläni on ollut perhoskirjoahven pariskunta.
Lapyrinttikaloista mietit vaihtoehtoisesti taistelukalanaarasta, miksipä et urosta tai molempia, menisivät tuon kokoisessa altaassa. Uroshan on ulkonäöltään paljon näyttävämpi pitkine huntumaisine evineen ja pyrstöineen. Eivät taitaisi lisääntyäkkään riesaksi saakka. Tai mitä tarkoitit paljolla lisääntymisellä, mielestäni miljoonakalat ja platyt lisääntyvät helposti ja lapyrinttikalat eivät yllä läheskään sille tasolle. Itselläni on ollut kyllä vain taistelukalauros ilman morsianta, mutta tällä hetkellä minulla on isommassa altaassa helmirihmapariskunta, ollut jo noin puoli vuotta, eikä meillä ainakaan ole yhtään poikasia tullut
. Kasvillisuudesta rihmojen osalta, että pintakasveja saisi olla, niistä pitävät, niihinhän sitten kuplapesiäänkin rakentelevat.
Vielä kommentoisin niistä monnisista. Käsitin että nekin saattaisivat sinua kiinnostaa, mutta et voi ottaa sorapohjan takia. Tietääkseni oleellisinta siinä asiassa on se, että sorasi ei ole teräväsärmäistä. Kyllä liikkeissä myydään myös monnisille soveltuvia soralajeja.
Monnisissahan on sitten vaikka kuinka paljon eri lajeja ja kuuluisa helppohoitoinen kuparimonninen, joka ei ehkä olisi niin moksiskaan jos vedenvaihtovälisi joskus hieman pitkittyy, olisi esimerkiksi varteenotettava vaihtoehto, ovat nimittäin erittäin suloisia ja mukavia otuksia
.
En tiedä auttoiko tämä nyt yhtään, en varsinaisesti sanonut suoraan juuta enkä jaata, mutta vesiarvoiltaanhan nämä kalat joita jo itse mietit menisivät kyllä kaikki mielestäni, mutta sinun täytyy nyt vaan sitten osata valita mieleisesi.
Lapyrinttikaloista mietit vaihtoehtoisesti taistelukalanaarasta, miksipä et urosta tai molempia, menisivät tuon kokoisessa altaassa. Uroshan on ulkonäöltään paljon näyttävämpi pitkine huntumaisine evineen ja pyrstöineen. Eivät taitaisi lisääntyäkkään riesaksi saakka. Tai mitä tarkoitit paljolla lisääntymisellä, mielestäni miljoonakalat ja platyt lisääntyvät helposti ja lapyrinttikalat eivät yllä läheskään sille tasolle. Itselläni on ollut kyllä vain taistelukalauros ilman morsianta, mutta tällä hetkellä minulla on isommassa altaassa helmirihmapariskunta, ollut jo noin puoli vuotta, eikä meillä ainakaan ole yhtään poikasia tullut
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Vielä kommentoisin niistä monnisista. Käsitin että nekin saattaisivat sinua kiinnostaa, mutta et voi ottaa sorapohjan takia. Tietääkseni oleellisinta siinä asiassa on se, että sorasi ei ole teräväsärmäistä. Kyllä liikkeissä myydään myös monnisille soveltuvia soralajeja.
Monnisissahan on sitten vaikka kuinka paljon eri lajeja ja kuuluisa helppohoitoinen kuparimonninen, joka ei ehkä olisi niin moksiskaan jos vedenvaihtovälisi joskus hieman pitkittyy, olisi esimerkiksi varteenotettava vaihtoehto, ovat nimittäin erittäin suloisia ja mukavia otuksia

En tiedä auttoiko tämä nyt yhtään, en varsinaisesti sanonut suoraan juuta enkä jaata, mutta vesiarvoiltaanhan nämä kalat joita jo itse mietit menisivät kyllä kaikki mielestäni, mutta sinun täytyy nyt vaan sitten osata valita mieleisesi.
Miten olisi kääpiöakarapariskunta (Nannacara anomala). Eivät minun altaassani ole olleet herkkiä yhtään millekään; ei ole ollut päivän päälle nuukia vedenvaihdosta, kestäneet kaksikin viikkoa, syövät kaikkea tarjottua ahnaasti,sietävät siivouksen ja muun hoidon, eivätkä ole pyrkineet altaasta ulos. Ja ennen kaikkea ovat kauniita väreiltään (koiras turkoosi-musta, naaras kelta-musta) ja mielenkiintoisia käytökseltään.
Minkähänlainen suodatin sulla mahtaa olla? Onko se riittävä?
Minkähänlainen suodatin sulla mahtaa olla? Onko se riittävä?
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Niin, suodatin on sisäsuodatin Brio 2. Se tuli ostettaessa akvaarion mukana, joten oletin sen olevan riittävä. Tulevaisuudessa siirrän 40-litraisen karanteenialtaan Fluval-suodattimen varmaankin pääakvaarioon, joten suodatusteho lisääntyy.
Kääpiöakara on kiinnostava. Jossain vain luki, että on aggressiivinen kutuaikana ja lisääntyy aika helposti. Eipä kai se lisääntyminen muuten haittaa, mutta kokemusta vain ei poikastouhusta ole enkä tiedä miten poikasia saa kaupaksi.
Sora on kyllä erittäin pyöreää, ei ole teräviä särmiä. Siinä mielessä monniset ehkä kävisivätkin... vaikka ilmeisesti ne kovasti nauttivat hiekan möyhimisestä?
Taistelukalahaaremeista olen lukenut täältä muutamia kauhujuttuja, miten urokset rääkkäävät naaraita ja naaraatkin hieman toisiaan, ainakin jos kasvipuskia on vähän. No, pystyyhän niitä kasveja lisäämään. Ainakin sitten, kun kotilo-ongelma on lopullisesti saatu kuriin.
Kiitos tähänastisista ohjeista. Mietin noita akaroita ja monnisia nyt, taikka sitten kasvillisuuden lisäännyttyä ehkä taisto- tai rihmakalahaaremia.
Kääpiöakara on kiinnostava. Jossain vain luki, että on aggressiivinen kutuaikana ja lisääntyy aika helposti. Eipä kai se lisääntyminen muuten haittaa, mutta kokemusta vain ei poikastouhusta ole enkä tiedä miten poikasia saa kaupaksi.
Sora on kyllä erittäin pyöreää, ei ole teräviä särmiä. Siinä mielessä monniset ehkä kävisivätkin... vaikka ilmeisesti ne kovasti nauttivat hiekan möyhimisestä?
Taistelukalahaaremeista olen lukenut täältä muutamia kauhujuttuja, miten urokset rääkkäävät naaraita ja naaraatkin hieman toisiaan, ainakin jos kasvipuskia on vähän. No, pystyyhän niitä kasveja lisäämään. Ainakin sitten, kun kotilo-ongelma on lopullisesti saatu kuriin.
Kiitos tähänastisista ohjeista. Mietin noita akaroita ja monnisia nyt, taikka sitten kasvillisuuden lisäännyttyä ehkä taisto- tai rihmakalahaaremia.
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Mitä sanoisitte hunajarihmakalojen herkkyydestä? Ovatko ne kovin vaateliaita vedenvaihdon suhteen? Olen nyt miettinyt noita vaihtoehtoja ja ehkä kallistun labyrinttikalojen puolelle. Hunajarihmoissa vielä on vielä se ongelma, että poikasista ei tunnista sukupuolia. Jos otan hunajarihmakaloja, täytyykö vain toivoa, että tuli uros ja muutama naaras ja sitten koittaa saada myytyä ylimääräiset urokset pois, jos huonosti käy? Vai pitäisiköhän turvautua kääpiörihmakaloihin, jos niistä erottaa sukupuolet helpommin... Onko tämä laji hunajarihmakalaa herkempi?
-
- Senior Member
- Viesti:
HUnajarihmakala on kuulemani mukaan rauhallisempi. Jos pelkäät kalojen rääkkäävän toisiaan, niin ota mieluummin hunajarihmakaloja kuin kääpiörihmakaloja. Aika usein, jos myyjä ei osaa tunnistaa oikein rihmakalan sukupuolta, kalan saa mennä liikkeeseen vaihtamaan toiseen sukupuoleen kun se tulee selville. Kysy siis tätä mahdollisuutta, jos jos eivät lupaa, niin älä osta niitä sieltä. Meillä ainakin taisi huulirihmakalojen kanssa käydä niin, että sukupuolet selvisivät viikon sisään kun kalat alkoivat järkkäillä kutumenoja. Ja niin olikin, että toinen "tytöistä" olikin poika. Minulla oli siis tarkoitus olla poika ja 2 tyttöä.