seuraava ongelma - hiekka?

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Jaana77
Junior Member
Junior Member

seuraava ongelma - hiekka?

Viesti Kirjoittaja Jaana77 »

Luin tuolta hiekka vs. sora -ketjusta, että hiekka ois hyväksi kaloille ja se myös miellyttää omaa silmääni enemmän (olen monasti harmitellut kun tuohon vanhaan akvaan otettiin soraa).

Mutta siis ne kysymykset:

1. Mitä tarkoittaa hiekan tukkeentuminen ja mistä sellaisen huomaa? Tapahtuuko tällaista malawi-akvaariossa, jossa kalat tonkii hiekkaa eikä ole kasvejakaan?

2. Kuinka paksulti hiekkaa pitäisi olla sentteinä?

3. Mistä ja mitä merkkiä? Mua ei hiekan peseminen niinkään hirvitä, sehän on kerrasta ohi, haluaisin vaan sellaisen, mikä on kaloille parasta, helppoa hoitaa/pitää siistin näköisenä ja ois vaaleaa.

4. Onko mahdollista/mahdotonta/hyödyllistä/hyödytöntä esim. sekoittaa eri värisiä hiekkoja keskenään? Joko niin, että osassa pohjaa ois toisen värinen hiekka ja osassa toisen tai sitten niin, että sekoittaisi kaikki hiekkamassat sekaisin, että tulisi sellainen elävämmän värinen hiekkaseos.

5. Onko noi rauta-kauppojen hiekat yleensä kuinka tasavärisiä? Kun sitä Bilteman hiekkaa mainostetaan niin "kuolleen väriseksi", koska se on niin tasaisen vaalean näköistä.

Vieläkö joku jaksaa lukea tätä, entä sitten vastata, heh heh...

6. Millä tekniikalla pesette hiekan? Soran pesin itse aikanaan ihan muutama desi kerrallaan siivilässä silleen, että laskin hanasta vettä päälle. Soraa oli ehkä noin 2 muovisankollista ja aikaa meni tuntitolkulla. Nyt ois tuota hiekkaa tulossa ilmeisesti huomattavasti enemmän.

7. Mitä on kierteiskotilot? Voiko niitä laittaa malawi-akvaarioon? Jos voi, niin mistä niitä saa ja paljonko maksaa?

8. Entäs itsetehtyjen koristeiden kuten taustan ja onkaloiden pinnalle tuleva hiekka (ajattelin tehdä koristeet kotikitistä tms. ja "leivittää" ne hiekalla). Käykö tähän samainen hiekka kuin pohjaan? Ajattelin, että pohjahiekka olisi jotain vaaleaa sävyä ja koristeiden hiekkaa tummaa. Mahtaakohan olla siinä mielessä fyysisesti mahdollista, että löytyykö rautakaupoista (tai jostain muualta?) yhtä hienoista hiekkaa, jota voisi käyttää?

9. Ja vielä yksi kysymys, eli jos päällystän koristeita hiekalla, niin miten niistä saa ikinä levän irti? Kai malawi-akvaarioihinkin levää tulee? Kaikki netissä näkyvät kuvat on aina niin vaaleita ja kirkkaita ja puhtoisia, tuon oman levä-katastrofi-altaani jälkeen en suostu äkkiä uskomaan, etteikö levää tulisi...
ninuska
Member
Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja ninuska »

Kyselyikä päällä näemmä :mrgreen:

2. Minulla on n 5cm, kalat kaivaa melkoisesti. Kivet sitten suoraan pohjalle, ettei käy vahinkoja. Hiekan päälle ei kannata laittaa mitään, kun kaivinkoneet on liikkeellä [;)]

3. Minulla on rautakaupan ns luonnonväristä puhallushiekkaa ja olen ollut tyytyväinen.

5. Ainakin minun hiekkani koostuu erivärisistä jyvistä.

6. Hiekkaa ämpäriin 10cm ja hanan alle. Vettä saa laskea urakalla, nopeuttaa, jos välillä hämmentää. Vettä siis lasketaan kunnes muuttuu kirkkaaksi. Riippuu hiekasta kauanko kestää :mrgreen:

7. Kierteissarvikotilot on hiekkapohjaisen altaan ehdottomia talkkareita. Lahjoitetaan-osastolta löytyy jatkuvasti. Minulla malawit on antaneet kierteisten olla rauhassa, mutta syksyllä ostamani S. multipunctatukset näkyvät syövän kotiloita.

8. Minä pistin silikonilla koristeiden pintaan samaa hiekkaa kuin on altaan pohjalla. Toimii.

9. Levä on ja pysyy, kuuluu asiaan. Kivissä tasainen kaunis levämatto on kiva ja taustan ulkonäköä levä yleensä vain parantaa. Joku sinilevä on tietysti ihan oma lukunsa. Piilevään voit ainakin alkuun varautua, siltä tuskin kukaan on välttynyt kivikkoaltaissa.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Meillä on pohjalla (ja takaseinässä ja toisessa päädyssä) eläinkaupasta ostettua styroxlevyä. Valmista kalliojäjitelmää siis - ei tarvinnut itse räpeltää kotikitin ym. kanssa (suosittelen).

Kivet on sitten tuon styroksen päällä ja sitten hiekka - jota kyllä tongitaan.
Fisumamma
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

Kyselit hiekan tukkeentumisesta. Kun hiekkaa möyhii niin tukkoon mennyt hiekka on muuttunut tummaksi ja sieltä nousee ilmakuplia, voi myös haista. Tätä voi estää vaikka siivouksen yhteydessä pohjaa sormin möyhimällä tai laittamalla kierteissarvikotiloita (joita saa vaikka meiltä)hoitamaan möyhimisen.

Leväthän ovat oleellinen osa malawien ruokavaliota joten itse olen yrittänyt asennoitua malawaariossani että tulkoon, pyyhin levän vain etulasista (toivottavasti ei tule katastrofia).

Hiekoissa on eroja, niin kuin varmaan olet palstalta lukenut.Oma Bilteman hiekkani oli niin puhdasta että kun sen kaatoi säkistä akvaarioon ja laski vedet niin allas oli aivan kirkas. Vaikka kierteisiä on niin tuntuu että kivien ja puidenaluset meinaavat silti mennä tukkoon, ilmeisesti kierteiset eivät viihdy siellä? Jos vaaleasta pidät niin Biltemahan on vaaleaa. Kyllä hiekkoja voi sekoittaa mutta muista että karkein päätyy aina hiekan pintaan ja hienoin aines alimmaiseksi, ei välttämättä niin kuin suunnittelet.

Hiekka ei kyllä kunnolla tartu kotikittiin. Epoksihartsiin tarttuu ja tuntuu pysyvän, en sitten tiedä jos oikein jynssäisi. Kyllä siihen voi kiinnittää mitä vain hiekkaa mikä nyt akvaariokäyttöön muutenkin käy, tummaa tai vaaleaa, ei kai värillä ole väliä :D
Jaana77
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Jaana77 »

Kiitos vinkeistä!

Ja joo, yritän lukea netistä minkä löydän ja kaikki uusi tieto näyttää herättävän tuhat uutta kysymystä eli kyllä, kyselyikä, sitähän se on, heh!

Mutta, taas pääsen suunnittelussani eteenpäin.

Siis ainakin noita kotiloita kannattaa pyydellä ja kysellä!

Mites on kun suvulla on maita ja mailla myös hiekkakuoppa, että jos sieltä kävisi sihtaamassa hienoista hiekkaa. On keskellä pohjanmaan maaseutua, että sikäli pitäisi puhdasta hiekkaa olla. Aattelin, että jos ottaisi vaikka tuollaisen keittiö-siivilän, siis tuollaisen ihan tavis kotitalous-tarvikkeen ja sen läpi suodattaisi, mitä sieltä tulee. Olisiko sellainen hyvää & tarpeeksi hienoista akvaarioon?

Uusi tieto minulle on myös tuo, että sooda auttaa veden kovuuden kanssa. Minä kyllä tiesin, että sitä lisätään malawi-akvaarioon, mutta jotenkin kuvittelin sen vaikuttavan no-kuka-tietää-mihinkä-arvoihin... Joka päivä oppii jotain uutta, se on mottoni...

Vielä yksi pyyntö, josta teen taidan muuten tehdä myös uuden aloituksen eli saisinko nähdä kuvia teidän "normaaleista" malawi-akvaarioistanne? Kun tosiaan nuo yleensä netissä nähtävät kuvat on niin steriilejä, etten voi oikein uskoa niitä todeksi.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Jaaba
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Jaaba »

Meillä ei tarvitse olla kotiloita hiekkaa möyhimässä; kalat pitävät siitä huolen. Hiekkaa on n. 10 cm kerros ja uusia syviä kuoppia muodostuu sinne joka päivä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”