Nuo akvaarion hoito-ohjeet, kalojen tilavuusvaatimukset ym. ovat hiukan muuttuneet vuosikymmenien mittaan, varmasti kalojen kannalta suotuisaan suuntaan. Mukavaa, että viitsit ottaa asioista selvää ennen harrastuksen aloittamista
Valaisimen ja suodattimen toimiminen kannattaa kokeilla. Eivät ole välttämättä menneet miksikään, jos on säilytetty kuivassa tilassa. Voi olla, että joudut uusimaan jotain osia, varsinkin kumiset tiivisteet ja imukupit tuppaavat haurastumaan. Luultavasti tarvitset myös lämmittimen, jos haluat taistelukalan (ellei huonelämpötilasi ole reilustu yli 25 astetta

). Pieneen akvaarioon tarvikkeet eivät uutenakaan montaa kymppiä maksa, ja täältä niitä voi "myydään"-palstalta löytää hyvinkin edullisesti.
Taistelukalan seuraksi voi tosiaan sopia parvi pieniä rasboroita tai sukarapuja. Kumpaakin löytyy useita eri lajeja vaikkapa sävy sävyyn taistosi värityksen kanssa

. Itse olen myös kardinaalitetroja pitänyt taistelukalan kanssa samassa altaassa, ihan hyvin toimi yhdistelmä. Jos pohjalle jotain lisäelämää haluat, se perinteinen partamonni tai muutama piikkisilmä voisi käydä, vaikka kooltaan akvaariosi on aika rajoilla..
Kasveja kannattaa laittaa heti paljon. Kalat viihtyvät paremmin, akvaario näyttää paremmalta ja kasveilla on tärkeä tehtävä myös akvaarion biologisen tasapainon kannalta.
Akvaariohiekkaa tai -soraa löytyy lemmikkieläinliikkeistä. Sitä voi saada myös edullisesti tai jopa ilmaiseksi toiselta akvaristilta, ostaa säkissä rautakaupasta (ns. puhallushiekkaa) tai seuloa itse ihan luonnosta. Hiekan ottamiseen pitäisi periaatteessa olla maanomistajan lupa! Parasta akvaariohiekkaa saa puron pohjalta, kunhan huuhtoo roskat pois, mutta kyllä sorakuopasta kaivettu käy yhtä lailla. Kunhan on kerätty puhtaasta paikasta.
Muutama simpukankuori akvaariossa ei haittaa mitään. Isommissa määrissä voivat kovettaa vettä, jolloin vesiarvot eivät enää sovellu taistolle (miljoonakaloille kylläkin). Pese kuoret huolella, äläkä laita akvaarioon sen mallisia simpukankuoria, joihin kalat voivat jäädä jumiin tai loukata itsensä!
Koira, käärmeitä, liskoja, hiiriä, sirkkoja, kaloja, rapuja, kotiloita, sekä pari poroa. "Milloin alatte periä tänne pääsymaksua?" kysyi lapsen kaveri meillä käydessään..