Loisteputket
Valvoja: Moderaattorit
Loisteputket
Näistähän on keskustelua ollut ja olen katsonut testikuvia, mutta epäselväksi on vieläkin jäänyt, että onko tuo sinertävä putki siis kasvien kannalta parempi? Ostin Prismasta Aquarelle lampun ja en tykkää yhtään. Sitä ennen oli ihan tavallinen 827 ja siitä tykkäsin. Mutta oliko se kasveille huono? Kyllä ne siellä selvinneet on, mutta paremminkin varmaan voisivat viihtyä. Onko siis jotain mikä vastaisi molempien tarvetta, minun ja kasvien? Entä kalat, onko niille väliä mikä valo on?
Kyllä kasvit ilmoittavat suht hyvin, pitävätkö ne valaistuksesta vai eivät. Onko sinulla yksi- vai kaksiputkinen valaisin altaassasi?
Kokemuksesta voin sanoa, että vedensuosikki ja intianvesitähdikki pitävät erilaisesta valaistuksessa. Omistan 180-litraisen altaan kahdella loisteputkella. Alkuaan siinä oli 2 vanhaa keltaista loisteputkea, joista toisen vaihdoin ensin Sylvanian Aquastariin. Toinen pysyi pitkään vaihtamattomana. Vedensuosikki tykkäsi kovasti ja kasvoi hurjaa vauhtia tehden paksua vartta. Inkkari sitä vastoin ei tykännyt ja kasvoi melko hitaasti.
No, menin sitten vaihtamaan toisen lampun Sylvanian tropicaliin ja homma kääntyi täysin toisin päin: inkkari ryösääntyi ja vedensuosikista on jäljellä hädin tuskin pari hitaasti kasvavaa ohutta vartta. Mitään muuta en altaassani muuttanut.
Riippuu siis omasta kasvistosta, millainen lamppu sopii. Suosittelen erilaisten lamppujen yhdistelmiä, jos se vaan on mahdollista.
Kokemuksesta voin sanoa, että vedensuosikki ja intianvesitähdikki pitävät erilaisesta valaistuksessa. Omistan 180-litraisen altaan kahdella loisteputkella. Alkuaan siinä oli 2 vanhaa keltaista loisteputkea, joista toisen vaihdoin ensin Sylvanian Aquastariin. Toinen pysyi pitkään vaihtamattomana. Vedensuosikki tykkäsi kovasti ja kasvoi hurjaa vauhtia tehden paksua vartta. Inkkari sitä vastoin ei tykännyt ja kasvoi melko hitaasti.
No, menin sitten vaihtamaan toisen lampun Sylvanian tropicaliin ja homma kääntyi täysin toisin päin: inkkari ryösääntyi ja vedensuosikista on jäljellä hädin tuskin pari hitaasti kasvavaa ohutta vartta. Mitään muuta en altaassani muuttanut.
Riippuu siis omasta kasvistosta, millainen lamppu sopii. Suosittelen erilaisten lamppujen yhdistelmiä, jos se vaan on mahdollista.
Haaveissa akvaarioharrastuksen uudelleenaloittaminen.
Ja ainakin oman silmän makuaistia voi käydä väijymässä ja testailemassa Sauraman "valosivulla" jossa on erilaisia loisteputkiyhdistelmiä kuvattuna http://saurama.aqua-web.org/valo3.htm

Life is just a big illusion, and we all believe in it...
-
RPekka
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
Re: loisteputket
Kasvit ja kalat pärjäävät kyllä oikein hyvin 827-putkellakin. Jos haluat vielä testailla niin 840-putki olisi hieman sinisempi kuin tuo hehkulampun värinen 827. Aquarellen värilämpötila on 10000K.sunny32 kirjoitti:Ostin Prismasta Aquarelle lampun ja en tykkää yhtään. Sitä ennen oli ihan tavallinen 827 ja siitä tykkäsin. <leiks>
Onko siis jotain mikä vastaisi molempien tarvetta, minun ja kasvien? Entä kalat, onko niille väliä mikä valo on?
Lainattu Ursan valokuvausta käsittelevästä sivusta:
"Illalla ja aamulla on värilämpötila n. 4000 K ja keinovalofilmeillä se on 3200 K. Normaalit filmit on tehty 5500 K:n valolle. Päivällä värilämpötila on lähellä tätä 6000-6750 K jolloin kuvat ovat vähän sinertäviä. Pilvisinä päivinä kelvinit ovat 6500-8000. Huippuarvot ovat talvella sinitaivaalla 12000 K."
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
-
sekopää
- Junior Member

- Sukupuoli: Nainen
Valaistus ongelma
Hyödynnän tätä topickia.
Minulla 64 l kuution muotoinen akvaario, jossa mulla on ongelmia valaistuksen kanssa.
Akvaario on leveydeltään ja syvyydeltään 40 cm, enkä ole kuunaan törmännyt niin kapeaan valaisinkoteloon tai loiste putkeen. Nyt kuitenkin tarvisin akvaarioni kasveille hyvän valon. Akvaario valon asemaa toimittaa nyt pöytälampusta otettu valaisin osa, mutta tuskin se noille kasveille riittää/on hyvä. Ja just luin että riccia kivet tarvitsevat paljon valoa, joten nyt on aika pistää rapulan valaistus kuntoon
Mutta miten? Ideoita?
- Janika
Minulla 64 l kuution muotoinen akvaario, jossa mulla on ongelmia valaistuksen kanssa.
Akvaario on leveydeltään ja syvyydeltään 40 cm, enkä ole kuunaan törmännyt niin kapeaan valaisinkoteloon tai loiste putkeen. Nyt kuitenkin tarvisin akvaarioni kasveille hyvän valon. Akvaario valon asemaa toimittaa nyt pöytälampusta otettu valaisin osa, mutta tuskin se noille kasveille riittää/on hyvä. Ja just luin että riccia kivet tarvitsevat paljon valoa, joten nyt on aika pistää rapulan valaistus kuntoon
- Janika
Re: Valaistus ongelma
Tässä sopiva valaisin: Arcadia ArcPodsekopää kirjoitti:Hyödynnän tätä topickia.
Akvaario on leveydeltään ja syvyydeltään 40 cm, enkä ole kuunaan törmännyt niin kapeaan valaisinkoteloon tai loiste putkeen. Nyt kuitenkin tarvisin akvaarioni kasveille hyvän valon. Akvaario valon asemaa toimittaa nyt pöytälampusta otettu valaisin osa, mutta tuskin se noille kasveille riittää/on hyvä. Ja just luin että riccia kivet tarvitsevat paljon valoa, joten nyt on aika pistää rapulan valaistus kuntoonMutta miten? Ideoita?
96l+38l+20l
Hyödynnnän myös
Hyödynnän myös tätä topic:a
. 400litraiseen altaaseeni tulee neljä 36W loisteputkia. Hyviä kombinaatioehdotuksia otettaisiin kokemuksen perusteella vastaan. Mielellään myös putkia, joita saattaa löytyä edullisemmin esim. sähköliikkeestä.
Olen katsonut testit läpi, mutta kaipaisin kokemuksia hyvistä vaihtoehdoista, joka on sekä kasveille, että kaloille eduksi.
"se joka pieruaan pirättää, sillä on muutakin salattavaa"
-
sekopää
- Junior Member

Kiitos. Onko tuo valo itsessään minkälainen?Pete28 kirjoitti:Tässä sopiva valaisin: Arcadia ArcPod
Halvempia vaihtoehtoa/muita vaihtoehtoja?
-
marinum
- Advanced Member

Re: Hyödynnnän myös
Osram Skywhite tai Biolux ovat tehokkaita ja halpoja, (sähköliikkeessä 10 eur), ja kirkkaan ja raikkaan värisiä, ei siis mitään punasävyisiä.rohanna kirjoitti:Hyödynnän myös tätä topic:a. 400litraiseen altaaseeni tulee neljä 36W loisteputkia. Hyviä kombinaatioehdotuksia otettaisiin kokemuksen perusteella vastaan. Mielellään myös putkia, joita saattaa löytyä edullisemmin esim. sähköliikkeestä.
Olen katsonut testit läpi, mutta kaipaisin kokemuksia hyvistä vaihtoehdoista, joka on sekä kasveille, että kaloille eduksi.
Akvaliikkeessä parhaat putket ovat tehokkaat Aktizoon Nominal ja Supralux (tosin aika kalliilta).
Itsellä on isoissa altaissa yhdistelmät noita ja lisäksi Sylvania Aquastar, joka on myöskin edullinen sähköliikkeessä, tämä putki on vähän punertava sävyinen ja ei niin tehokas kuin nuo muut mainitut.
Heijastimet kannattaa lisäksi hankkia
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
-
Mörrikkä
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: JAS
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Re: Hyödynnnän myös
Käytän omissa altaissani Osram SkyWhite + Sylvania Aquastar yhdistelmää ja se miellyttää ainakin omaa silmääni, molempia saa helposti ja halvalla paikallisesta sähköliikkeestä.rohanna kirjoitti:Hyödynnän myös tätä topic:a. 400litraiseen altaaseeni tulee neljä 36W loisteputkia. Hyviä kombinaatioehdotuksia otettaisiin kokemuksen perusteella vastaan. Mielellään myös putkia, joita saattaa löytyä edullisemmin esim. sähköliikkeestä.
Suosittelen laittamaan putket siten, että ensimmäisenä putkena on Sylvania ja toisena Osram jne. silloin valo näyttää tasaisemmalta.
Nettisivuillani on malliesimerkkinä tuo 900L allas jonka valo tuntuu hyvältä, mutta taidan vielä lisätä heijastimet, jotta saan kaiken hyödyn irti.
-
akvaarioprojekti
- Member

- Akvaarioseurat: SMAS, TAS
Tässä juuri samankokoinen, 64 litraa (40x40x40) ja 70W HQIsekopää kirjoitti:Hyödynnän tätä topickia.
Akvaario on leveydeltään ja syvyydeltään 40 cm, enkä ole kuunaan törmännyt niin kapeaan valaisinkoteloon tai loiste putkeen. Nyt kuitenkin tarvisin akvaarioni kasveille hyvän valon. Akvaario valon asemaa toimittaa nyt pöytälampusta otettu valaisin osa, mutta tuskin se noille kasveille riittää/on hyvä. Ja just luin että riccia kivet tarvitsevat paljon valoa, joten nyt on aika pistää rapulan valaistus kuntoonMutta miten? Ideoita?
- Janika
Kiitos
Kiitos Marinum ja Mörrikkä! Taidan kokeilla tuota kyseistä Osram SkywhiteX2 ja Sylvania AquastarX2 yhdistelmää.
Kiitos vinkeistä, loisteputkimereen tuntuu välillä hukkuvan!
-
sekopää
- Junior Member

kiitos, tuo on näppärä ideaJouko kirjoitti: Tässä juuri samankokoinen, 64 litraa (40x40x40) ja 70W HQI
Onko tällaisesta tai tämän tyylisestä mitään iloa akvaario kasveille? http://www.airam.fi/tuotesivut%20html/l ... ivalo.html
Mulla on pikkuisessa (n. 37x37x37cm) altaassa tommonen+ tavan energiansäästölamppu, pelittää ihan kivasti. Tällähetkellä ovat eri valaisinkoteloissa, mutta jahka tässä kerkiän, niin ostan niille uuden yhteisen kuvun, jonka laitan roikkumaan seinästä siihen akvaarion päälle.sekopää kirjoitti:
Onko tällaisesta tai tämän tyylisestä mitään iloa akvaario kasveille? http://www.airam.fi/tuotesivut%20html/l ... ivalo.html
I'm #1 so why try harder?
Re: Kiitos
Hankin kyseiset neljä 36Wattista loisteputkea paikallisesta sähköliikkeestä. Tulivat maksamaan kaikkiaan 42,70€. Aika edullista, sanoisin verrattuna akvaliikkeiden putkien hintoihin.rohanna kirjoitti:Kiitos Marinum ja Mörrikkä! Taidan kokeilla tuota kyseistä Osram SkywhiteX2 ja Sylvania AquastarX2 yhdistelmää.Kiitos vinkeistä, loisteputkimereen tuntuu välillä hukkuvan!
-
sekopää
- Junior Member

Osaatko sanoa, tai osaako joku sanoa, onko tässä valossa oikea sävy akvaarioon?akvaarioprojekti kirjoitti:Ns. energiansäästölamppu voisi tietysti olla sellainen, mutta sopivia sävyjä voi olla hankala löytää?
Hymyilevätkö pandakarhut?
Enkös mä jo tuossa edelliseesä viestissäni sanonut niin?sekopää kirjoitti:Osaatko sanoa, tai osaako joku sanoa, onko tässä valossa oikea sävy akvaarioon?akvaarioprojekti kirjoitti:Ns. energiansäästölamppu voisi tietysti olla sellainen, mutta sopivia sävyjä voi olla hankala löytää?
Ton lampun sävy on siis sama kuin niiden lilojen kasviloisteputkien, joita käytetään akvaariollekin = 10000K.
Onkos vielä jotain kysyttävää?
I'm #1 so why try harder?
-
sekopää
- Junior Member

Ok, ei ole kysyttäväämollylady kirjoitti: Enkös mä jo tuossa edelliseesä viestissäni sanonut niin?![]()
Ton lampun sävy on siis sama kuin niiden lilojen kasviloisteputkien, joita käytetään akvaariollekin = 10000K.
Onkos vielä jotain kysyttävää?
Mutta kiitos kaikille jotka ovat jaksanneet vastata
Hymyilevätkö pandakarhut?