Hunajarihmakala luonnonmuoto

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
mollylady
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1084
Liittynyt: 01:30, 03.09.2006
Paikkakunta: pks

Hunajarihmakala luonnonmuoto

Viesti Kirjoittaja mollylady »

Niin siis minkä värinen on kyseinen kala?

Kun mä ikäänkuin olen luullut sen olevan tämä perus kellertävän oranssi, mitä kaikilla on. Nyt kuitenkin luin viimosesta Akvaristista, että se olisikin tällainen: "kutuaikana koiras on kirkkaan oranssi ja sillä on musta vatsa ja pää, naaras on hailakan vaaleanruskea".

Elikkä kun näin kaupassa tuossa yksi päivä oransseja huniksia, joilla oli mustat päät (en sen tarkemmin katsellut, joten en nyt tarkkaan muista mahan väriä), niin nekö voisivat olla luonnonvärisiä?

Sitten samaisena päivänä mulle kuitenkin väitettiin toisessa kaupassa heillä olleista vaalean hopeaisista huniksista, joilla oli tumma raita kyljessä, että ne olisivat luonnonmuotoja?! Taisi olla vaan myyjän luulo vai?

Mä menin vaan tosta kaikesta niin sekaisin, että piti tulla kysymään tänne tietävämmiltä tarkennusta asiaan. 8O
I'm #1 so why try harder?
lare88
Junior Member
Junior Member
Viestit: 142
Liittynyt: 15:01, 25.06.2005
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja lare88 »

Ainakin hunajarihmakala naaras on harmaanruskea ja ja raita kyljessä. Olen myös kuulluut että kalojen hierarkiassa alimmat koiraat sekä pelästyneet kalat ovat hyvin harmaita. Hunajarihmakala uros on hyvinvoidessaan väriltään juuri tuon akvaristin kuvauksen mukainen, tosin kutuajan ulkopuolella musta värialue on pienempi, ja pää on vaaleampi. Lisäksi oranssi värikin on vaaleampi. Kokonaan oranssi kala voi olla joko kääpiö-, hunaja- tai huulirihmakalan oranssi muoto.

Tässä linkissä on muutama kuva luonnomuotoisesta hunajarihmakalasta.

Nämä tiedot on omia lukemiani ja kuulemiani. Itse en ole kyseistä kalaa ikinä omistanut, joten korjatkaa jos olen väärässä.
Minkä urheilussa saavuttaa sen terveydessä menettää.
kavaljeeri
Junior Member
Junior Member
Viestit: 66
Liittynyt: 13:56, 25.10.2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kavaljeeri »

Vaaleat joilla on raita kyljessä voivat olla luonnonmuotonaaraita, sen raidan näkyminen vaihtelee paljon. Siinä mietityttää vain tuo hopeaisuus, kellertävä voisi mielestäni olla lähempänä.

Koiraatkin säikähtäessään menevät hyvin saman näköisiksi, tuo oranssi/musta on reviiri-pörhistely/kutuväritys.
Äh. Keksiikö kukaan kivaa parikalaa 140-litraiseen, jonka ph 8?
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 14:20, 05.11.2006
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Kyllä ne molempien liikkeiden kalat voivat hyvinkin olla luonnonmuotoa. Näiden väritys myyntialtaissa on yleensä aika olematon.
mollylady
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1084
Liittynyt: 01:30, 03.09.2006
Paikkakunta: pks

Viesti Kirjoittaja mollylady »

Mutta meinaan siis että olivat todella erivärisiä.voiko todella sama kala olla ihan melkein Valkoinen (koko hunajarihma porukka ko. akvassa ) tai keltaoranssi-mustapää (koko sekin porukka siinä akvassa).
Siis tottakai voivat olla vaaleita, mutta eihän ne kaikki voi vain noin väriä kadottaakko -kö?
Vai onko ne just saanu jonkun slaagin ennen kun mä tulin sinne kauppaan?
I'm #1 so why try harder?
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 14:20, 05.11.2006
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Hunajista saa kyllä ainakin sellaista keltaista ja punertavaa värimuotoa. Yleensä liikkeen hunajat pelkäävät kaikkea mahdollista, koska myyntialtaissa ei ole kasveja. Koiraan vaaleista kaloista erottaa raidasta selkäevässä. Se mustapäinen väritys viittaa koiraaseen. Naaraan päässä ei ole mustaa. (ks. aiemmat linkit).
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”