Mistä löydän idioottivarmat kalojen hoito-ohjeet?
Valvoja: Moderaattorit
Mistä löydän idioottivarmat kalojen hoito-ohjeet?
Ette usko, mutta tänään törmäsin ihmiseen joka ihmetteli että miksi kalat kuolevat jatkuvasti ilman näkyvää ongelmaa. Kauhistuin suunnattomasti, kun kuulin ettävedenvaidoissa ei koskaan ole käyttänyt mitään vedenparannusaineita. On lisännyt akvaan vain suoraan hanasta vettä ja se siinä.
Väitti minun kanssani että ei veteen tarvi mitään lisätä. Millä ihmeellä saan häneen taottua että totta kai tarvitaan lisäaineita. Mistä löydän tekstin jolla todistan väitteeni todeksi?
Väitti minun kanssani että ei veteen tarvi mitään lisätä. Millä ihmeellä saan häneen taottua että totta kai tarvitaan lisäaineita. Mistä löydän tekstin jolla todistan väitteeni todeksi?
Akvaarioita löytyy kolmisen kappaletta...54l,124l ja 240l=)
hoitorutiineista tiedän sen verran että kuulemma pesee suodattimen kerran viikossa ja vedenvaihto on n.2 kertaa kuussa, jolloin vaihtaa puolet vedestä. Kalastosta ei ole mitään tietoa eikä juuri muutenkaan. Ilmeisesti ruokkii kaloja ihan liikaa, koska kotiloita on paljon.
Akvaario on kai n.80 l . Huonot on tiedot.
-
Mari Kurki
- Elite Member

- Sukupuoli: Nainen
Riippuu ihan raakavedestä, tarvitseeko vedenparannusaineita käyttää. Ja monesta muusta tekijästä, kuten asuintalon putkien iästä. Itse olen pääkaupunkiseudulla päätynyt käyttämään vedenparannusainetta, mutta toki on niitäkin jotka eivät käytä ja kaikki saattaa silti sujua hyvin.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Vedenparannusaineiden tarpeellisuus riippuu hyvin pitkälti paikkakunnasta/vedenottamosta yms. jopa oman putkiston kunnosta. Yleisesti ottaen vedenparannusaineita ei normaalitilanteessa useinkaan tarvita. Jos vedessä on jotain sellaista, mitä akvaarioon ei saisi päästä, niin ko. ainetta neutralisoiva aine on paikallaan.
Olipa taas tyhjänpäiväinen kommentti...
No, pointti oli kai se, että ei sitä vedenparannusainetta todellakaan joka akvaristin ole välttämättömyys käyttää.
Olipa taas tyhjänpäiväinen kommentti...
Serene and silent sky,
Rays of moon are dancing with the tide,
A perfect sight, a world devine -J.Liimatainen/Sonata Arctica-
Rays of moon are dancing with the tide,
A perfect sight, a world devine -J.Liimatainen/Sonata Arctica-
-
Mari Kurki
- Elite Member

No suodatinta tuskin tarvitsisi ihan noin usein putsata, mutta ei tuo muuten ollenkaan niin pahalta kuulosta kuin mitä voisi olla. Itse neuvoisin tiuhentamaan vedenvaihdot viikottaisiksi ja putsailemaan suodatinta vain kun se on tukossa.Taaja kirjoitti:hoitorutiineista tiedän sen verran että kuulemma pesee suodattimen kerran viikossa ja vedenvaihto on n.2 kertaa kuussa, jolloin vaihtaa puolet vedestä. Kalastosta ei ole mitään tietoa eikä juuri muutenkaan. Ilmeisesti ruokkii kaloja ihan liikaa, koska kotiloita on paljon.
Kotiloiden määrä ei välttämättä kerro vielä liikaruokinnasta, kyseessä voivat olla esim. kierteissarvikotilot, jotka lisääntyvät maltillisellakin ruokinnalla varsin tomeraa vauhtia.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Onko sitten kyseiset vedenparannusaineet ihan humpuukia/turhia? Meillä täällä pehmeä vesi ja putkistot kunnossa. Mitä ne kriteerit ovat että tarvitaan vedenparannusaineita?
Itse asun teuvalla ja kyseinen henkilö kaskisissa? Miten selvitän kuka tavitsee parannusaineita?
Itse asun teuvalla ja kyseinen henkilö kaskisissa? Miten selvitän kuka tavitsee parannusaineita?
-
Mari Kurki
- Elite Member

Eivät ne humpuukia ole. Paikalliselta vesilaitokselta saat selville mitä teilläpäin vesijohtoveteen lisätään.Taaja kirjoitti:Onko sitten kyseiset vedenparannusaineet ihan humpuukia/turhia? Meillä täällä pehmeä vesi ja putkistot kunnossa. Mitä ne kriteerit ovat että tarvitaan vedenparannusaineita?
Esim. täällä pääkaupunkiseudulla veteen lisätään kloramiinia ja klooria, joiden eliminoimiseen vedenparannusaine on omiaan. Samoin hyvä vedenparannusaine myös eliminoi raskasmetalleja ja muita myrkyllisiä aineita vedestä, sekä suojaa kalojen limakalvoja ja vähentää stressiä.
No ainakin täällä meillä sitten tarvitaan vedenparannusainetta, sillä veteen on lisätty klooria. Eikös näin ole? Neuvoni olen saanut lähikunnasta liikkeestä jonne tulee täsmäleen sama vesi kuin tänne meille.
Kaskisista en tiedä. Luulin että jokatapauksessa tulee käyttää vedenparannusaineita.. jotain oppii aina uutta.
Kaskisista en tiedä. Luulin että jokatapauksessa tulee käyttää vedenparannusaineita.. jotain oppii aina uutta.
Vedenparannusaineen tarpeellisuuten vaikuttavia esimerkki syitä:
-kloori, kloramiini tms.
-raskasmetallit, varsinkin kupari
-emt takia jos kupariputket
-herkät kalat/ravut
-sairaat/uudet/stressaantuneet kalat
Täällä ei itse veden takia tarvitse käyttää vedenparannuainetta, mutta itse käytän sitä aina altaassa jossa on sukarapuja (ovat erittäin herkkiä kuparille), uusille kaloille sekä kaloille jotka ovat loukanneet itsensä (esim. jonkun pyrstöstä haukattu pala reviiritaistojen yhteydessä).
-kloori, kloramiini tms.
-raskasmetallit, varsinkin kupari
-emt takia jos kupariputket
-herkät kalat/ravut
-sairaat/uudet/stressaantuneet kalat
Täällä ei itse veden takia tarvitse käyttää vedenparannuainetta, mutta itse käytän sitä aina altaassa jossa on sukarapuja (ovat erittäin herkkiä kuparille), uusille kaloille sekä kaloille jotka ovat loukanneet itsensä (esim. jonkun pyrstöstä haukattu pala reviiritaistojen yhteydessä).
-
Micke
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
- Sukupuoli: Mies
Itse käytän AquaSafea aina esim. kun siirtelen kaloja ja tietysti aina veden vaihtojen yhteydessä. Olen huomannut sen hyvät vaikutukset vaikka täällä porissa onkin kohtalaisen hyvä vesi.
Eli ei vedenparannusaineen käytöstä ole haittaa ainaskaan.
Kyllä sitä kannattaa käyttää melkein kaikkialla. Annosta ei tarvi aina noudattaa sillä sitä voi laittaa hieman vähemmänkin niin se jo auttaa.
Vesilaitokselta kannattaa aina selvittää millaista vesi on ja mitä siihen lisätään.
Selvitäppä miksi sitä suodatinta tarvitsee pestä niin usein?
Onko se mahdollisesti liian pieni?
Ja tuohon otsikkosi kysymykseen vastaus on:
Et mistään.
Eli ei vedenparannusaineen käytöstä ole haittaa ainaskaan.
Kyllä sitä kannattaa käyttää melkein kaikkialla. Annosta ei tarvi aina noudattaa sillä sitä voi laittaa hieman vähemmänkin niin se jo auttaa.
Vesilaitokselta kannattaa aina selvittää millaista vesi on ja mitä siihen lisätään.
Selvitäppä miksi sitä suodatinta tarvitsee pestä niin usein?
Onko se mahdollisesti liian pieni?
Ja tuohon otsikkosi kysymykseen vastaus on:
Et mistään.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
Taaja kirjoitti:Ette usko, mutta tänään törmäsin ihmiseen joka ihmetteli että miksi kalat kuolevat jatkuvasti ilman näkyvää ongelmaa. Kauhistuin suunnattomasti, kun kuulin ettävedenvaidoissa ei koskaan ole käyttänyt mitään vedenparannusaineita. On lisännyt akvaan vain suoraan hanasta vettä ja se siinä.
Varmaan kannattaa ottaa selvää vaan sen tuttusi kalastosta ja hoidosta, vesiarvoista ym. tarpeellisesta, jos haluat tietää mikä niitä kaloja oikeasti vaivaa. Tai tuttusi haluaa tietää, ihan miten vaan.Taaja kirjoitti:hoitorutiineista tiedän sen verran että kuulemma pesee suodattimen kerran viikossa ja vedenvaihto on n.2 kertaa kuussa, jolloin vaihtaa puolet vedestä. Kalastosta ei ole mitään tietoa eikä juuri muutenkaan. Ilmeisesti ruokkii kaloja ihan liikaa, koska kotiloita on paljon.
Ei ne kalat kuitenkaan kokoajan kupsahtele siihen, jos ei vedenparannusainetta käytä, vaan siihen on luultavasti ihan muut syyt, kuten liian raskas kalasto liian vähillä kaloilla, huonolla suodattimella ja vaikkapa vielä liiallisella ruokinnalla ja a'vot.
Ei sen kaiken tosin tarvitse noin huonosti olla, mutta tuskinpa nyt kalat vaan kokajan silti kuolevat vaan yhden vedenparannusaineen puuttumisen takia.
Toiset siis käyttää sitä vedenparannusainetta, toiset ei. Yleensähän asioista on -ainakin- kaksi eri mielipidettä.
Kannattaa lukea täältä niistä vedenparannusaineista tietoa, että tietää mistä puhuu.
Ja sitten niitä hoito-ohjeita voi alkaa kartuttamaan tästä: (mikään tosin _ei_ voi olla idioottivarmaa
jjarvi
akvaariokeskus
antin akvaario
makevaario
tomin aqua
jne.
I'm #1 so why try harder?
-
suka
- Junior Member

- Viesti:
Meillä ei ole tähän mennessä käytetty vedenparannusainetta. Rupesi vain kiinnostamaan, että minkälaiset kloorimäärät tai fluorimäärät ovat sen verran vaarallisia, että parannusainetta pitää lisätä? Meille vesi tulee läheisestä järvestä, enkä usko, että siihen mitään klooreja lisäillään. Rikkihappoa ja kipsiä joudun kyllä yleensä hieman laittamaan akvaarioveteen.
-
Micke
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
- Sukupuoli: Mies
Noi tiedot saa helposti kun kysyy kunnan vesilaitokselta. Parempi kysyä kuin olla kysymättä.
Joskus tehdään noita putkiston kloorauksia eli lisätään veteen noita puhdistavia kemikaaleja joilla putkistoa "huuhdellaan" ja näin ollen niitä saattaa olla vedessä joskus mutta ei aina.
Ja tietys sitten myös lähteen nuo putkisto oravat kin liikkeelle joskus.

Joskus tehdään noita putkiston kloorauksia eli lisätään veteen noita puhdistavia kemikaaleja joilla putkistoa "huuhdellaan" ja näin ollen niitä saattaa olla vedessä joskus mutta ei aina.
Ja tietys sitten myös lähteen nuo putkisto oravat kin liikkeelle joskus.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Käytin tuossa 140l vedenparannusainetta ja kun se sitten kerran loppui ja unohdin ostaa uutta ja se sitten vai jäi ja käyttö loppui niin kalat voivat yllättäen paremmin kuin ennen. Kaloja kuolikin huomattavasti vähemmän. Muistaakseni tuo on kuitenkin suht kallistakin ainakin pidemmän päälle.
140l, 40l ja 20l tulossa