Sateenkaarikirjoahventen poikasten hoito, alokas kyselee

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
gigolo
Starting Member
Starting Member

Sateenkaarikirjoahventen poikasten hoito, alokas kyselee

Viesti Kirjoittaja gigolo »

Elikkäs meille tuli eilen pienimuotoinen yllätys kun kyläilemään tullut kaveri ihasteli uutta tankkia ja kysäsi jotta kenenkäs kalan poikasia nuo ovat.. Ja ei, ei siellä poikasia vielä aamulla ollut..
Siihen malliin emo poikasiaan puolusteli ja suht tuloksetta kun on sen verran herkkusuita petoja tuolla altaassa, niin mies rakenteli pikapikaa sukkahousuista ja muovikiposta tilapäistä poikasallasta johon suurin osa poikasista saatiin ongittua. Tosin reilu tunti tämän jälkeen huomasin ison satsin poikasia emon alla pohjahiekan tuntumassa, eli todennäköisesti ovat juuri eilen kuoriutuneet.
Mies ystävällisesti jätti mun harteille poikasten hoidon, toki varmaan apua siltä saan, mutta ensimmäistä kertaa itsekin kunnolla innostuin tuosta akvaariohommasta, niin noista poikasistahan on hyvä aloittaa :D.
Vaihtoehtona ei ole poikasten tuolla altaassa pitäminen, seurana muutama tiikerinuoliainen, niilinhauki ja jokunen rihmakala. Tikrut käyvät jo nyt syömässä noita pikkufisuja tuolta pohjan tuntumasta ja emo raukka on hätää kärsimässä kun yrittää pitää muut poikasista erossa.
Sen verran eilen viritin tuohon viikon vanhaan keskeneräiseen tankkiin ruukkua ja vähän kasvintynkää poikasten suojaksi ja emon avuksi rajaamaan tilaa. Tosiaan reilu puolet poikasista on nyt tuolla poikasallasviritelmässä ja loput emon hoivissa. Tänään pitäisi nyt miettiä että mitä noille tekee. Mies kai antaisi emon hoitaa ittekseen ja katsella vain jääkö mitään eloon, mutta minä voisin kyllä yrittää noita jotenkin kasvatellakin.
Se on selvä että viimeistään kun liikkeelle lähtevät, niin parempiin suihin menevät.

Yksi vaihtoehto on virittää tuosta tyhjästä 40 litraisesta poikasallas, mutta mulla ei ole hajuakaan miten se käytännössä tehdään :roll: . Ja tällä hetkellä ei muuta allasta ole tarjolla.. (tuo isompi siis n.430-450litrainen)
vuosaari78
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja vuosaari78 »

Moikka,

jos haluat niin perusta ison akvan avulla (hiekka, suodatin yms) pieni 40L allas poikaskäyttöön. Siirrä lappoletkulla poikaset vauvalaan. Poikasia kannattaa ruokkia artemialla tai muilla likoeläimillä. Myös ihan poikasruokaa on saatavilla eläinkaupoissa.
500L + 250L + 160L +40L
maltsa
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Ciclidistit
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja maltsa »

Minusta ei kyllä alkuun kannata laitaa hiekkaa, vaan puhdas lasipohja, josta on helppo imuroida syömätön ruoka pois. Suodatin ja lämmitin riittää. Jos ei ole artemiaa, niin kyllä ne syövät hienoa kuivaruokaakin, helppoja kaloja kasvattaa. Mutta kaikkia ei voi pelastaa, minulla kutee neljännen polven omat kasvtait jatkuvalla syötöllä...uimaan lähtevät poikaset leviää muutaman päivän päästä pitkin akvaariota muiden ruuaksi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”