Apua, liikaa kotiloita!

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Hatzizi
Junior Member
Junior Member

Apua, liikaa kotiloita!

Viesti Kirjoittaja Hatzizi »

Siis ihan otsikon mukaisesti: apua!

Minulla on ollut jonkin verran kotiloita altaassa. Ei niistä aluksi mitään haittaa ollut, mutta nyt ne ovat vallanneet suodattimen. Minulla on Eheim 2210 aquaball. Kotiloita on löytynyt sieltä pallon alta ja joudun puhdistamaan sen viikon välein, kun puhallusteho heikkenee. Kuinka saan kotilot pois? Sitten vielä toinen juttu: suodattimen korissa on kiinni valkoisia palloja (alle 1mm halkaisija). Voiko olla kalan kutua vai kotilon?

PS: Kotilot ovat pyöreitä 1-5 mm halkaisijaltaan ja niistä näkyy jonkin verran läpi oranssihtavan kuoren. Jos joku osaisi kertoa mikä on tämä kotilo?

Edit: siistitty. Didi
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Varmaan postitorvikotilo jos se on litteä.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Hatzizi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Hatzizi »

Onko nuo postitorvikotilot vaarallisia? Osaako joku selittää nuo valkoiset kutupallot?

Edit: yksi kysymysmerkki riittää. Didi
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Eivät ole vaarallisia. Noukit niitä sitä mukaan pois, kun näet.
Maarittip
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maarittip »

Kyllähän niitä voi yrittää noukkia pois, mutta joka paikasta niitä ei kuitenkaan saa pois. :x Noh, positiivista asennetta! [;)] Itselläni yhdessä altaassa niitä on tosiaan haitaksi asti, toisessa niitä ei ole 100 % varmuudella, ja lopuissa kahdessa niitä voi olla, vaikka niitä ei näykkään. Onkohan kukaan selvinnyt postiksien hyökkäyksestä?
Jokaisessa puutarhassa kasvaa rikkaruohoa.
(yleiseurooppalainen sananlasku)
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mjalava »

Minä olen selvinnyt, nykyään yritän kovasti viljellä postitorvikotiloita. Apurina hyökkäyksen torjunnassa on kimalaispallokala (ent. papukaijapallokala). Postitorvia on kyllä aika turhanpäiväistä nyppiä käsin pois, ne lisääntyvät sellaista tahtia. Ruokinnan minimointi vähentää niitä, ne kaipaavat sapuskaa runsaasti kuten monet muutkin kotilot. Tosin siinä sitten saattavat laihtua kalatkin. Hatzizin allas on pienehkö, joten en oikein osaa suositella siihen kalalajia joka kotilot hävittäisi, mutta miten olisi kierteissarvikotiloiden hommaaminen sinne? Syövät tehokkaasti pohjalta ruuantähteet jolloin postareille jää vähemmän popsittavaa. Eivät ne postitorvet sillä sieltä häviä, mutta ehkä kotilokanta pysyy sellaisena esteettisesti siedettävänä. Postitorvikotilot muuten maistuvat monille kaloille liiskattuina, joten jos et jaksa nyppiä niitä sieltä altaasta kuiville, niin linttaa vaikka jollain kepillä tai haavinvarrella niitä kalanruuaksi.

Niin, itse asiassa... Hatzizi, kun pistän kasvinoksia pussiin, voin sinne muutaman kierteissarvikotilonkin tiputtaa. Eikös sulla ollut hienohko hiekkapohja?

Mika
kalakala
Junior Member
Junior Member

kotilot

Viesti Kirjoittaja kalakala »

No en ole ihan varma toimiiko tämä mutta kannattaa kokeilla; pudota sinne akvaarioosi semmonen monnin pohjatabletti ja sulje valot. sitten kun kaikki kotilot (tai siis ei kaikki vaan kuitenkin melko paljon) on siinä kiinni syömässä sitää niin noukit koko ryppään haavilla pois [;)] .
monnaQ
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja monnaQ »

Meillä tapahtui jokin aika sitten postitorvikotiloiden joukkolisääntyminen, joka sai ilmeisesti alkunsa altaaseen tuoduista uusista kasveista. Noukimme niitä aluksi pois päivittäin, mutta omiakin hermoja raastava jahti kävi kalojen kannalta arka stressaavaksi.
Limnacid-kuuri kuitenkin auttoi. Noin viikossa kaikki kotilot kuolivat ja ne oli helppo imuroida pois. Kalat eivät näyttäneet olevan kuurista moksiskaan.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

monnaQ kirjoitti:Meillä tapahtui jokin aika sitten postitorvikotiloiden joukkolisääntyminen, joka sai ilmeisesti alkunsa altaaseen tuoduista uusista kasveista. Limnacid-kuuri kuitenkin auttoi. Kalat eivät näyttäneet olevan kuurista moksiskaan.
Joukkolisääntymisen taustalla kuitenkin todennäköisemmin se, että ruokaa on ollut yllin kyllin tarjolla. Njoo...kun en tiedä sen tarkemmin mikä noissa ns. kotilontappoaineissa on se vaikuttava tekijä niin ainakin itse jättäisin väliin. Mikä kotilontappoaineiden salaisuus?
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
jahmatti
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja jahmatti »

Meillä kotiloiden (kaikkien mahdollisten) tuhoamisen on hoitanut nykyään marmoriravut ja raitakirjoahvenet. Kummatkin on todella tehokkaita siinä puuhassa. Kotiloita ei enää näy yhtään.
maailmalle olet joku, mutta jollekkin olet koko maailma. älä uneksi elämääsi vaan elä unelmaasi!
Syyssahrami
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Syyssahrami »

Ihanaa kun löysin täältä jonkun joka tunnustaa myrkyttäneensä kotilot :)

Olen tullut siihen pisteeseen että aion kokeilla Limnacidia. Edellä tuli vastaus jo toiseen kysymykseen, eli kuinka kauan kestää ennenkuin kotilot kuolevat. Kuolevatko heti vai viikkojen päästä. Ilmeisesti viikossa.

Pitääkö myrkkyä lisätä?

Onko tavallisia kaloja jotka kärsivät kotilomyrkyistä?

Olen kuullut että jotkut, kuten piikkisilmät saattavat kärsiä kotilomyrkyistä? kokemuksia? Ajattelin nimittäin että jos siirtäisin ne toiseen akvaarioon siksi aikaa, mutta jos ei myrkky välttämättä tapa, saavat yrittää sinnitellä sen tarvittavan viikon.

Ja lopuksi harras pyyntö: Moralisoijat, säästäkää palstatilaa ja älkää vaivautuko. Voin jo etukäteen sanoa että olen lukenut kaikki teidän myrkytysvastaiset kommenttinne ja olen periaatteessa samaa mieltä, mutta nyt kotilot lähtee, vaikka kalojen kustannuksella :twisted:
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura

Flubenol

Viesti Kirjoittaja Jani »

Eikös Flubenol jauhekkin fiksaa kotilot hengiltä? Ainakin tavalliset pienet kotilot pitäisi kuolla. Kierteissarvista en tiedä. Flubenol käsittelyllä saisi samalla kalojen iho-ja sisäloiset hieman päänvaivaa. Tosin myrkkyjen ja lääkkeiden käyttö ns "turhaa" ei ole suositeltavaa.

Korjatkaa joku jos minulla on väärä kuva Flubenolin tehosta kotiloita vastaan. Nimittäin voisin joskus tehdä Flubenol käsittelyn kaloilleni mutta en uskalla koska olen saanut hyvän kierteissarvikannan pystöön :mrgreen:
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viesti:

Re: Flubenol

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Jani kirjoitti:Eikös Flubenol jauhekkin fiksaa kotilot hengiltä?
Kyllä lähti kierteissarvikotilotkin Flubenol -kuurilla, eli kannattaa siirtää ne parempaan talteen käsittelyn ajaksi ;)
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”