Moi
ajattelin tähän hieman kirjoittaa sellaisesta aiheesta joka suomessa on vissiin aika harvinainen. Eli atyyppinen mykobakteeri -tartunta.
en ollut aikasemmin kuullutkaan koko taudista ennen kuin se sattui omalle kohdalleni. Minulla on nyt noin 2kk ollut kipeitä "paiseita" käsivarressani joista 1 kasvoi pienen viinirypäleen kokoiseksi. sitten iho rupesi kuivumaan ja repesi niin että mätää alkoi valua. Muut paiseet ovat noin viisi senttisen kokoisia ja millin pari kohollaan.
Ensin lääkäri luuli niitä kyhmyruusuksi ja määräsi keuhkokuviin. Kuvissa näytti olevan jotain ja määräsi keukotautien poliklinikalle. Keuhkolääkäri ei pitänyt näkemäänsä kyhmyruusuna eikä näin ollen pitänyt niitä sarkoidoosin aiheuttamana, mutta koska kuvista näytti jotain löytyneen, on keuhkoputken tähystys edessä. Sain lähetteen sitten ihotauti poliklinikalle jossa lukuisat erikoistuvat ja erikoistuneet lääkärit pitivät kymyjä atyyppisenä mykobakteerina. Ja koska minulla on akvaario niin olivat lähes 99% varmoja että olen saanut tartunnan siitä. Kaloissahan on tuberkuloosia ja ne kantavat näin ollen mykobakteeria, tosin sitä voi olla missä vaan vedessä. Sanoivat tätä myös Uima-allas syndroomaksi.
Kyhmyistä otettiin koepalat ja tosiaan keuhkojen tähystys on edessä. Tästälähtien pidän kyllä kumihanskoja akvaariota puhdistaessani. Olen myös harkinnut akvaariostani luopumista vaikka varsinaista pöpökammoa en olekaan saanut.
Missähän voisi akvaarioveden testauttaa mykobakteerien kannalta? Samalla voisin tutkituttaa kaivoveden jota käytämme kasteluun, sekä lisäksi voisi tutkituttaa kunnan verkosta tulevan veden.
Onko kukaan muu koskaan saanut vastaavaa "tautia"? Nyt minulla on edessä 3kk lääkekuuri ja lukuisat jälkitarkastukset...
Tero
Atyyppinen mykobakteeri tartunta
Valvoja: Moderaattorit
Kappas, tuo sairauskertomus on identtinen minun tapauksesta. Söin itsekkin "väärää" antibioottia joka ei tehonnut. kiitoksia linkistä tuo oli ehkä vapauttavin artikkeli jonka olen aiheesta lukenut.
No ehkä ensiviikolla selviää enemmän ja oikeat lääkkeet löytyvät vaikka tuo M marinum bakteeri on melko varmaan. Nyt vain parantelen tuota märkivää paisetta ja näytteenottoarpia.
Tero
No ehkä ensiviikolla selviää enemmän ja oikeat lääkkeet löytyvät vaikka tuo M marinum bakteeri on melko varmaan. Nyt vain parantelen tuota märkivää paisetta ja näytteenottoarpia.
Tero