Rusomonniset päättivät kutea!

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
pkurki
Starting Member
Starting Member

Rusomonniset päättivät kutea!

Viesti Kirjoittaja pkurki »

Tänään oli hienoa seurata, kun 400 litran kiekkoaltaassa 10 rusomonnista päättivät kutea !

Linkki kiekkojen "kotiutukseen", joka tapahtui 29.5. :

http://www.youtube.com/watch?v=iPhcMQHCmd8

Toistaiseksi munia on vasta muutama, kaikki akvaarion lasien yläosissa ja luultavasti 6 kiekkoa huomaavat ne hyväksi ruoaksi. Osa munista on kirkkaanvärisiä, osa rusehtavia.

Eilen oli vedenvaihto, noin 50 prosenttia kaikesta vedestä, luultavasti vedenvaihto laukaisi tapahtuman.

Ruokana on ollut näille kaloille pakastettua verimatoa, kunnon hiutaletta välillä, jotain saksalaisen tohtorin ihmeruokaa (pieniä haisevia hitusia), myös levät ovat kadonneet, tosin en tiedä onko kiekot syöneet vai monniset. Elävää artemiaa tietty kanssa pari kertaa viikossa.

Katsotaan, jääkö yhtään munaa/poikasta jäljelle ahventankissa :( Tuskinpa...

Hienoa kuitenkin, kun käsittääkseni rusomonninen ei ole ihan helpoin kala kudettaa. Saa korjata ;)

Alunperin ajattelin, että voisi kokeilla kudettaa noita monnisia jossain toisessa altaassa, no he päättivät sitten noudattaa luonnon lakeja...

Petri.
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

Mielenkiintoista. Minkälaisissa vesioloissa sulla ne elävät? Kun rusot taitaa olla aika herkkiä ja mä en meinaa edes hengissä niitä saada pysymään. Niillä kyllä taisi olla loisia jo tullessaan. Sulla ne viihtyvät sitten ilmeisen hyvin.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
mariana
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja mariana »

Rusomonniset laskevat suurimman osan mätimunista kasvien sekaan, joten voi niitä poikasia säästyäkin. [;)]
pkurki
Starting Member
Starting Member

Mielenkiintoista. Minkälaisissa vesioloissa sulla ne elävät? Kun rusot taitaa olla aika herkkiä ja mä en meinaa edes hengissä niitä saada pysymään. Niillä kyllä taisi olla loisia jo tullessaan. Sulla ne viihtyvät sitten ilmeisen hyvin.
Juwel Rio 400-akvaariossa, jossa Juwelin oman suodattimen lisäksi on ulkoinen Eheim, malli taitaa olla 2228 tms, hyvin lähellä neutraalia on veden pH, 4 valtavaa (oikeasti, ei löydy varmaan kaupoista) juurakkoa, vedenvaihto noin 50 prosenttia kerran viikossa kiekkokalojen ruoan vuoksi.

Alunperin rusomonnisia oli 11, mutta 1 oli ilmeisen viallinen/herkkä ja kuoli melko pian, muut sen sijaan viihtyvät hienosti.

Petri.
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

Mulla myös pH oli seiskan paikkeilla, mut rusojen takia laskin sen 6,5:een, kun se käy muillekin kaloille. Tietääkseni viihtyvät happamassa. Nyt loput rusot on säilyneet. Olisko tuoreruoka valkosipulilla auttanut loisiin ja tuo pH:n lasku myös.

Lisää niitä hankin jossain vaiheessa, kun nyt on enää neljä.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
pkurki
Starting Member
Starting Member

Tänään nostin kaksi suurta juurakkoa paikoiltaan vedenvaihdon yhteydessä lapotessani pohjahiekkaa. Ihmetytti hieman, kun yksi roska ui karkuun. Laitoin juurakon takaisin ja siirsin toista juurakkoa, taas roska ui karkuun.

Kudusta on siis jäänyt henkiin ainakin yksi poikanen ! Kesti hieman kauan tajuta että poikasia voi olla ahventankissa hengissä...

Poikanen oli melko iso (mielestäni), kokemusta on vain lähinnä taistelukalan poikasista jotka ovat todella pieniä. Näytti myös vedenpinnan poreilun läpi, että poikasella olisi jo hieman väriäkin, tosin tämä jäi kokemuksen hämmentävyyden vuoksi epäselväksi.

--- EDIT ---

Näin yhden poikasen vedenvaihdon jälkeen, pituus ehkä noin sentin tai hiukan alle ja hyvä väritys, näyttää hyvinkin virkeältä elukalta :DDD

Kudusta on vain kaksi viikkoa, tosi nopeakasvuinen kala tai sitten rusot ovat kuteneet jo aiemminkin.

-------------

Onneksi olen antanut vaihtelevaa ruokaa, mm. artemiaa ja niin paljon että rusomonnisillekin riittää, poikanen on siis saanut osansa.

Poikanen/poikaset näyttivät tarpeeksi suurilta jotta vielä aika pienet kiekot eivät kenties pysty syömään.
Poppeli
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Poppeli »

pkurki kirjoitti:Tänään nostin kaksi suurta juurakkoa paikoiltaan vedenvaihdon yhteydessä lapotessani pohjahiekkaa. Ihmetytti hieman, kun yksi roska ui karkuun. Laitoin juurakon takaisin ja siirsin toista juurakkoa, taas roska ui karkuun.

Kudusta on siis jäänyt henkiin ainakin yksi poikanen ! Kesti hieman kauan tajuta että poikasia voi olla ahventankissa hengissä...

Poikanen oli melko iso (mielestäni), kokemusta on vain lähinnä taistelukalan poikasista jotka ovat todella pieniä. Näytti myös vedenpinnan poreilun läpi, että poikasella olisi jo hieman väriäkin, tosin tämä jäi kokemuksen hämmentävyyden vuoksi epäselväksi.

---
Voi kun kiva :) Sinuna jättäisin nyt pohjan hieman vähemmälle lappoamiselle jospa niitä "roskia" on siellä enemmänkin entä yksi.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS

Re: Rusomonniset päättivät kutea!

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Iik, meikäläisellä myös innostuivat rusomonniset eilen kutemaan.. Toissapäivänä miehen kanssa katottiinkin et miten yks eukko onkin niin pönäkässä kunnossa, näytti että posahtaa kohta! :)

itse huomasin koko touhun siitä että tajusin yhden naaraan olevan todella haalea (ajattelin heti että on kuolemaa tekemässä tms, olleet mulla vasta alle 2 viikkoa). Kun katsoin tarkemmin niin huomasin sen vatsaevien välissä mätimunia. Myös naaraan käytös oli erikoista, ei häiriintynyt mun läsnäolosta (kun ovat olleet vielä vähän arkoja) ja kävi tooodella tarkkaan melalehtien lehtien alapintoja läpi, ei kuitenkaan mätiä laskenut. Vaikka homma oli todella mielenkiintoista oli mun pakko lähteä tallille, enkä nyt tänään ole nähnyt missään kutua olevan kiinni. :|

Voihan se olla että innostuvat toistamiseen kutemaan, täytyy käydä vanhemmilta kaivamassa naftaliinista vanha 38-litrainen allas jos sitten yrittäisi pelastaa kutupallukoita siihen. Veikkaisin että nuo raitanuoliaiset ovat aikamoisia mätirosvoja tai ainakin viimeistään kerritetrat.

Onko kellään tietoa joko rusomonnisten kudusta tai siitä että noudattavatko niiden kuturituaalit yms yms. jonkin toisen lajin rituaaleja (eli voinko soveltaa esimerkiksi tuota kuparimonnisten kudetus -topikkia)?

Kiitos ja kumarrus! :mrgreen:
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Voit soveltaa, ja pitäisi olla helppo saada kutemaan. Rusomonninen on myös kuturosvo, ja omat munat kelpaavat myös. Panssarimonnit kirjassa sanotaan, että veden oikea happamuusaste olisi tärkeä kuoriutumis vaiheessa (pH 6,5 ja 25c lämmintä). Senkin jälkeen poikaset kasvavat hitaasti.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori

Ok, kiitos. Ei ainakaan ole tosiaan siitä eilisestä mitään munia jäänyt, voihan se olla että oli vaan harjoitusta. :)

Varmaan pitää olla hyvä ilmastus altaassa? Entä pohja, jätänkö ilman mitään hiekkaa/soraa? Ainakin olisi helpompi putsata sitä. Kierteisiä voisin myös laittaa sinne putsaamaan syömättömiä ruokia. Artemiallako noita kasvatan vai? Kauheesti kysymyksiä ja ajatuksia.. Olisihan se hienoa saada noita poikasiksi asti, nytkin noita on vaan 6 yksilöä ja kaupoilla maksaa 15-19 € pyrstö.
Deicide
Elite Member
Elite Member

Oho! Ompas niillä hyvä hinta! Ilmastus on hyvä. Hapekas ja virtaava vesi = ei homehtuneita munia. Kananmunan keltuainen melkein nesteenä. Haulla löytyy lisää. Itse syötän poikasille bosmideriä (pakaste), sekä imeytettynä discus granulaattia. Poikas-allas on mulla ilman pohja-ainetta. Artemiaa varmaan myöhemmin. Kuten sanoin, kuturosvoja taitavat olla! [;)]
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori

Kävisikö sellainen vauvapöperö, missä olisi kananmunan keltuaista, hiivaa ja murskattua spirulinaa..? Näin joskus ohjeen Akvaariomaailma -lehdessä. Vai onko se jo vähän isommille poikasille? Täytyykin käyttää hakua, kunhan nyt saan edes koko altaan kypsymään niin on tässä aikaa katsella jo vauvanruokaohjeita [;)] (miten niin olen hieman asioiden edellä..) . Voiko niitä artemian munia syöttää vai kasvatetaanko ne munat toukiksi asti (vai onko ne toukkia..? 8O )?

Joo, Akvaario Kurjessa Tikkurilassa maksaa 14 € pyrstö ja Helsingin Akvaariokeskuksessa Ruoholahdessa 19 € pyrstö.. :| Itse ostin nuo 10 €:n kappalehintaan täältä AW:stä.
Deicide
Elite Member
Elite Member

Artemian kanssa olen kuullut puhuttavan tukehtumis vaarasta? En mä kypsyttele tuota allasta ollenkaan, sillä vaihdan vettä reilusti parinpäivän välein. Vettä on siis noin 10cm 40 litran altaassa.. Tuosta hiiva pöperöstä en tiedä, mutta kananmuna on ainakin hyvä.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori

Noniin! :mrgreen: Nyt on 5-6 munaa "pelastettu" erilliseen poikasakvaarioon, koko 45 litraa mutta vettä pohjalla n. 10-15 cm. Pirun äänekäs ilmapumppu pörisemässä ja Jägerin 50 W lämmitin pitämässä lämpöä yllä. Kyllä käy työstä se kutemisen seuraaminen: mun on pakko seurata silmä tarkkana että mihin naaras laskee sen yhden ainokaisen munansa (paikan etsintään menee 1-4 min) koska laskee niitä ihan randomisti milloin mihinkin.

Katsotaan miten käy, veikkaisin kyllä että ei tule poikasia vielä..
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori

Pah, kaikki homehtui. :| Tänään naaras taisi totella mun ohjeita ja on liimannut viitisen kappaletta munia sievästi etulasiin.. :D Tosin nyt toistaiseksi saa tuo poikasallas jäädä jäähylle, kunnes löytyy ilmapumppu joka ei ylitä miehen melunsietokykyä.

No, ehkäpä noita ehtii pelastella myöhemminkin, kun kutevat näinkin useasti (eli lähes päivittäin). Musta tuo liittyisi jotenkin auringon valoon, tai jotenkin tuntuu että kirkkaina päivinä kutevat ja harmaina ei. Auringon valoa ei siis tule suoraan altaaseen, mutta akvaarion takana olevassa seinässä on ylhäällä ikkunat meidän makuuhuoneeseen, jonne iltapäiväaurinko paistaa jos on paistaakseen.
Deicide
Elite Member
Elite Member

Mulla paistaa aurinko vasten kaikkia yleisiä sääntöjä suoraan kutu altaaseen! Ja ne kutee... Kaikkien tietämän monnisgurun Ismo Korjulan jossakin artikkelissa luki juuri tuon auringon paisteen laukaisevan kutuviettiä.
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

Mulla paistaa kanssa alkuillan aurinko akvan päätyyn. Saisipa se mullakin rusot innostumaan. Mulla olleet noi jo jotain puolitoista vuotta ja vasta kasvaneet mitoiltaan aikuisiksi. Kertaakaan en ole niillä nähnyt minkäänlaista intoilua toisiinsa "sillä silmällä". Ne kyllä tykkäisivät kutuvireeseen ehkä happamampaa vettä. Juuri laskin pH:n hieman alle seiskan, että mahtaneeko vaikuttaa, saa nähdä. Voipi olla etteivät kude tuolla lainkaan, kun lämpö on plekojen takia 26, sekin saisi olla vissiin alempi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”