Tanganjika alkoi kiinnostamaan!

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Dauthi
Junior Member
Junior Member

Tanganjika alkoi kiinnostamaan!

Viesti Kirjoittaja Dauthi »

Eli siis, minulla on nyt tuossa 40L pytty tyhjillään ja haluaisin siitä tanganjikan. Onnistuisikohan se? Jos seuraavina päivinä laittaisi sen kuntoon ja muutaman viikon päästä hankkisi kotilokutijoita? Menisikö niitä 4-6 tuohon altaaseen?

Entä onko kenelläkään Turun lähellä kotilokutijoita myytävissä? Jos on, ottaisin myös mielelläni niitä vaaleita tyhjiä kotilonkuoria!

YV tai 050-5732510, jos sinulla on näitä vekkuleita.

EDITTIÄ: Kalasto löytyi, hurraa. Nyt kysyisin suodatuksesta, millaisen suodatuksen nämä epelit tarvitsevat? Mulla ois tossa fluval 1 toimettomana, jos laittaisin siihen viel kaveriksi sille Rena Air 50 ilmastimen? Riittäisikö se kuudelle Neolamprologus multifasciatukselle?
Ostetaan/Otetaan malaweja!
Amor-E-Morte
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Amor-E-Morte »

http://www.cichlid-forum.com/articles/c ... er_10g.php

Tuolta löytyy jotain vastaavan laisista lajeista. En tiedä onko Lamprologus' multifasciatus
sama laji kuin
Neolamprologus multifasciatuks

mutta sivuston mukaan ei noin pieneen akvaarioon suositella kuin yhtä "triioa" (luultavasti yksi koiras kaksi naarasta)

Luultavasti veden vaihdolla on suurempi merkitys kuin suodantin merkillä, kuitenkin 40 litranen akvaario on aika pieni ja vesi pilaantuu nopeasti.

Ei muutakun lukemaan [;)]

PS. Älä pidä mitään kiirettä niitten kalojen kanssa ettei tule ongelmia. nimim. kokemusta on :?
[url=http:///http://irc-galleria.net/view.php?nick=%C4%E4kkA]Ystävä = hän joka tuntee sinut hyvin ja rakastaa sinua silti[/url]
Taju
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Taju »

Mulle tulee kotiloahvenia tässä heinäkuun alussa. En ole vielä varma määristä ja kuinka lähtee sujumaan, mutta jos alkavat sikiämään, saattaa meikkikseltä syksymmällä tulla Turun seudulla jakoon kotimaista kantaa. Nämä ihanuudet tosiaan menevät vähän pienemmässäkin tilassa, mulla varattuna näille 60-litrainen lajiakvaario.

Turun Uusi akvaario on aika hyvä tilaamaan pyydettäessä harvinaisempiakin kaloja.
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
Dauthi
Junior Member
Junior Member

Eilen sain harrastajalta Helsingissä näitä pieniä vekkuleita 8 kappaletta. Ehtivät yön olla siinä ja aamulla totesin että isompi allas tarvitaan :P . Nälkä kasvaa syödessä... Hyvin ovat tosin kotiutuneet, pelkäsin alussa että olivat kaikki kuolleita, mutta onneksi ei käynyt niin.

Sen verran kysymistä, että mikä on 'ihanne' lämpötila? Paljon on ristiriitaista juttua netissä lukenut, onko se 25 C? Enemmän vai vähemmän? :P
Taju
Advanced Member
Advanced Member

Meikä sai nyt Ninuskalt kahdeksan pyrstöä noita kanssa, käsittääkseni paras lämpötila noille olisi siinä kahdenviiden kieppeillä, koska ovat kuiten syvän veden asukkeja, eli pohjan tuntumassa vesi lienee vähän viileämpää kuin korkeammissa vesikerroksissa. Olen nyt ottanut kaikista altaista lämmittimet pois ja toivon, etteivät lämpötilat nousisi jatkuvasti yli 27 asteen. :roll: Kyllähän kesä on kiva, mutta kuuma kämppä ei. Ovat muuten ihana sutena syöneet räk-mixiä. Suosittelen lämpimästi. :)
Helgaliini
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Helgaliini »

Mullakin on noita kavereita 54 l lajiakvaariossa 8 eri ikäistä ja pari poikasta. Onko teillä paljon reviirikiistoja? Mulla oli kaksi isointa urosta näykkineet toisiltaan kyljet ja nyt tuolla on lääkekuuri päällä. Oikein jätkät toisiaan pitivät alaleuasta hampaillaan kiinni ja väänsivät eri suuntiin sen minkä lähtee...Kovasti tuntuu olevan vääntöä. Sitten, kun siivoamisen yksi aloittaa niin kohta kaikki puhaltelee hiekkaa ulos kotiloistaan...
kami82
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kami82 »

Kuvia kiitos! :mrgreen: Haluaa nähdä!
Helgaliini
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Helgaliini »

Voi kun en osaa tänne kuvia laittaa, ja tuolla mun N70 kännykällä ei oikein millään saa akvaariosta tarpeeksi teräviä kuvia :( . Saispa kameraa lainaan jostain! Mun piti tänne jo aiemmin tehdä tuon pikkuakvan sisustusprojektista juttu, mutta enpä osannut laittaa siihenkään kuvia. Laittakaa muut jos osaatte, minäkin näkisin mielellään muiden kotilokutijoiden asumuksia! Niin ja kuvien liittämisestä jos on ohjeita jossain, niin vink vink pliiis!
Dauthi
Junior Member
Junior Member

Dodiin, ensimmäiset poikueet pullahtivat jo ulos. Mädit olivat jo varmasti silloin emon massussa kun kalat minulle saapuivat. Jokatapauksessa näitä on nyt siis ylimääräisiä tirriäisiä kaupan. Yhden sintin koko on siis 3-4mm! Varauksia otetaan vastaan :o
janma
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja janma »

Änkeän samaan ketjuun:

Kaverini on perustamassa Tanganjika-allasta ja oma nälkä tässä samalla kasvaa.

Varastossa on yli määräinen 64L allas johon ajattelin Neolamprologus multifasciatuksia mahdollisesti sijoittaa. Kuinka monta tuon kokoiseen menee? Suodattimena löytyy aqaball 2208, mutta olen miettinyt Eheim Ecco ulkosuodatinta, joko pienin tai iso. Onko Ecco liian tehokas? Olisi vain helpompi puhdistaa suodatinta ja tilaakin säästyisi. Altaassa on yksiputkinen valaisin, olisko 15W. Onko tämä liian kirkas kun kalat elelevät melko syvällä?

Olisiko mahdollista että saisi muutaman kuvan nähtäväksi näiden laji altaista, sisustuvinkkimielessä.

Kiitos!
"A day without sunshine is like, you know, night."
laakeri
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja laakeri »

Suosittelen jotain 5-6 kalaa alkuun, lisääntyvät kuitenkin pian niin paljon että olet pulassa. Sukupuolijakaumalla ei ole suurta väliä, minulla 60 litraisessa 6 täysikasvuista urosta 2 naaraan kanssa eikä mitään hirveitä tappeluja ole ollut. Mutta tosiaan 8 kalaa ei välttämättä kannata ottaa, olen saanut tapella koko tanganjika-altaan olemassa olon sinilevää vastaan.

Nuo suodattimen merkit ei sano mulle mitään, mutta pieninkin sisäsuodatin riittää näille kaloille. Eivät ulosta paljon (aika vähäruokaisia ovat) ja eivät myöskään tykkää kovin suuresta virtauksesta. Ulkosuodattimista en tiedä mitään, mutta nehän käyvät kanssa jos eivät aiheuta kovin suurta virtausta.

15W lamppu on varmaan ihan sopiva, tai kokemusta ei muunlaisesta ole. Ovat kyllä hyvin sopeutuvaisia kaloja.

Kuvia kyllä löytyisi minultakin, mutta niissä ei oikein ole mitään näytettävää, pelkkiä kotiloita ja hiekkaa sekä muutama leväinen kasvi.
ninuska
Member
Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja ninuska »

Ovat todella ripeitä lisääntymään, joten komppaan laakeria. Aikaisemmassa vietiketjussa on paljonkin asiaa näistä kaloista ja niiden aaltaista. Muutama kuvakin löytyy.

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... t=multi%2A
Taju
Advanced Member
Advanced Member

Ninuskalta sain näitä ihanuuksia tosiaan viime kesänä 8 pyrstöä jotka asuivat aluksi 43l pytyssä. Nyt nuita on rapiat parkymmentä, neljässä sukupolvessa 120l purkissa, isompaan ovat taas kohta muuttamassa... :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”