Isolle altaalle jalusta
Valvoja: Moderaattorit
Isolle altaalle jalusta
Elikkä nyt toi minun mielestäni iso allas 750 on tuossa lattialla ja pitäisi ruveta rakentaan sille puusta nättiä jalustaa. Allas on 6 kulmainen joten kaikkia linkkejä ja kuvia jalustan tekemisestä kaivataan. Myös hyviä vinkkejä voi antaa mitä kannattaa ottaa huomioon. Vaahdotinta ruvettiinkin jo kyhäämään ja tulee kerralla kunnon kokoinen jossa pumppuna toimii Deltec HLP 4040 joten puhuria riittää siihen ihan kivasti. Paluu pumppuna altaaseen toimii ocean runner 3500. Valaistusta kyselinkin jo toisessa osiossa, mutta kaippa se on päädyttävä tälläiseen ratkaisuun kuin 2x250+2x54T5+moonlight. Muusta tekniikasta ei sit ole mitään päätöksiä vielä tehty muutakuin että ballingilla tulee kaikki toimimaan.
Jalusta näyttää varsin asialliselta. Ainoa, mitä en ymmärrä on tuo tv:n ja lutraarion sijoitus keskenään. Järkevämpää olisi ollut viedä töllö vaatehuoneeseen, vessaan tai muuhun sille sopivampaan paikkaan. Sitten allas keskelle, keskikanava esim. sen taakse seinälle ja pääkaiuttimet molemmin puolin. Lopuksi katosta laskeutuva valkokangas, joka tulee purkin eteen kun katsotaan leffoja.Mörrikkä kirjoitti:tässä on yksi rakentelun kuvasarja
Americanoilla tuntuu muutenkin olevan taipumusta rakentaa isoja lokeroita, joihin kaiuttimet tungetaan. Varma tapa pilata huippukaiuttimenkin ääni, resonansseja syntyy niin, että piisaa vaikka koko suvulle. OT? Miten niin?
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
- Sukupuoli: Nainen
Miten niin ei sovi? Siinähän on aivan täydellisen tyylikäs ala-altaan mentävä kolo keskellä alhaalla ja kaapit sivuilla. Annoit sitäpaitsi määritelmäksi että pitää olla puuta ja nätti etkä mitään muuta.haukka kirjoitti:Joo olihan se ihan ok mut ei ihan merivesi juttuun sovi varsinkin pitäis sellanen mihin saa ala-altaan pää altaan alle.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: SMAS
- Sukupuoli: Mies
Tuossa on toinen malli. Tosin tuo on tuollainen yli Amerikkalainen kaikkine krumeluureineen. Liian "barokki" meikäläisen mieleen. Tuosta kuitenkin selviää kantavat rakenteet ja idea miten tuo jalusta toimii. Ei muuten tarvitse käyttää kallista massiivi puuta. Sen voi verhoilla vaikka lastulevyllä tai jollain muulla.
http://www.villagephotos.com/pubbrowse. ... ted=889153
Mulle tulee jalusta (160x70x85) metallista tähän tyyliin, ilman tota valaisin häkkyrää. http://reefkeeping.com/issues/2007-06/totm/images/2.jpg
Jää enempi tilaa tekniikalle kun metalli syö vähempi tilaa kuin puu.
http://www.villagephotos.com/pubbrowse. ... ted=889153
Mulle tulee jalusta (160x70x85) metallista tähän tyyliin, ilman tota valaisin häkkyrää. http://reefkeeping.com/issues/2007-06/totm/images/2.jpg
Jää enempi tilaa tekniikalle kun metalli syö vähempi tilaa kuin puu.
Toinen mielipide aiheesta.Jorg kirjoitti: Ei muuten tarvitse käyttää kallista massiivi puuta. Sen voi verhoilla vaikka lastulevyllä tai jollain muulla.
Harrastuksen litsislätsäävän luonteen vuoksi lastulevy on heti tapettiliisterillä laminoidun aaltopahvin jälkeen huonoin materiaali akvaariorakennelmiin.
Kympin ja parin säästö matskuhankinnoissa ei mielestäni ole kestävää kehitystä.
Mutta tää on tätä purkautumista siitä, että pokat purattaa likemmäs satavuotiaita keittiökaapistoja, jotka on vielä ihan kondiksessa ja vaihdattaa Iikkean lastulevyasiat tilalle. Arvioitu kestoikä kymmenen viistoista vuotta.
-Gone fishing-
Juu onhan siinä "kolo" keskellä:) siihen kun tunkis kaikki niin avot. Juu elikkä tyyli mallia haaga aika paitsi vaahdotin tulee eri tilaan sekä muu tekniikka, mutta ulkonäkö juttujen vuoksi haluan että refu näkyvillä. Tossa olikin pari hyvää runkoratkaisua eli ne enemmän kiinnostaa että saa varmasti tukevan jalusta, mutta kuitenkin aika avoimen. Jukan kotisivuilta löytyikin melkein samanlainen allas kuin minulla ja siellä olikin kuvia myös hänen jalustastaan. Olispa ollut enemmän niin tietäisin miten hän on liitokset tehnyt. Varmaan runkopuuks tulee ihan sahattu 2/4:nen ja nätisti hioo ja malaa niin varmaan vois luulla että aika edullisesti jalustan saa tehtyä. Tueks kaikkiin liitoksiin laitan vielä kulmarautoja sekä pohjaan säädön ihan senkin vuoksi kun on lattia lämmitys niin ei sais olla kiinteästi lattiassa kiinni vaan ilman pitäisi päästä vapaasti tuleen jalustan alta. Pitää otta paljon kuvia projektista niin voi sit kertoa miten kävi.
Tuolla: http://jukka.aqua-web.org/800/
löytyy kuvia meidän vanhan jalustan rakentamisesta. En tiedä tuliko nätti, mutta ovilevyjen viimeistelyllä ja pinnoitteella saa mimmosen tykkää.
löytyy kuvia meidän vanhan jalustan rakentamisesta. En tiedä tuliko nätti, mutta ovilevyjen viimeistelyllä ja pinnoitteella saa mimmosen tykkää.
Kyllähän siitä tuli upean näköinen ja jos sattuisi olemaan lisää kuvia projektista olisin valtavan kiitollinen:) Tosin kyllä noillakin alkuun pääsee, niin ja maisu onko sinulla asiallisempia kommentteja kun jos kyselen jalustaa niin en tarvitse ivallisia vastauksia joita suurimmalle osalle annat. Taitaa näköjään se olla tärkeintä että pääset päteen muille. Lueskelin muitakin kommenttejasi ja en ole ainoa joka sinulle on näpäyttänyt sinun niin mahtavasta hyvyydestäsi joka asiaa kohtaa ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Elite Member
Tähän mennessä tapahtunutta:haukka kirjoitti:Tosin kyllä noillakin alkuun pääsee, niin ja maisu onko sinulla asiallisempia kommentteja kun jos kyselen jalustaa niin en tarvitse ivallisia vastauksia joita suurimmalle osalle annat. Taitaa näköjään se olla tärkeintä että pääset päteen muille. Lueskelin muitakin kommenttejasi ja en ole ainoa joka sinulle on näpäyttänyt sinun niin mahtavasta hyvyydestäsi joka asiaa kohtaa
1) määrittelit haluavasi nätin jalustan puusta
2) sinulle näytettiin sivu sellaisen tekemisestä
3) tyrmäsit ehdotetun mallin ilman selkeitä perusteluja
4) minä kysyin perusteluja selvittääkseni mitä haet takaa jotta sinua voitaisiin auttaa
5) sinä annat ymmärtää minun olevan jotenkin typerä mutta tarkennat kuitenkin mitä jalustaltasi haluat
6) minä selitän hymiön kera miksi sinua ei aluksi ymmärretty oikein
7) sinä haukut minut.
Oikein mukavaa juhannusta vain sinullekin haukka.
Juu niin ilmaisin että nättiä puu jalustaa. Ehkä jos tarkemmin olisin osannut kuvailla niin ei tarvitsisi edes kysellä minkälaista voisin haluta. Sen vuoksi jos ihmisillä on hyviä linkkejä niin kaikista malleistahan saa hyviä ideoita jos ne on toimivia ratkaisuja. Sinulta en tainnut muuta saada kuin ivallisen kommentin. Mörrikän linkki oli ihan hyvä mutta kerro mulle miten tuonne laittaisit suurimman osan tekniikasta? Ehkä olisi pitänyt perustella paremmin hylkäys, mutta en tarvitse sinua sitä sanomaan. Niin ja milläköhän tapaa sinä taas sitten minun mieltymyksiäni sitten kuittasitkaan. Oikeesti lue noi omat kommenttis. Joku voi tykätä kuormalavoista joten ei sinun tarvitse siitä hänelle huomauttaa jos et itse pidä. Lisäksi sinun muka kysymys perusteluista oli vain kommentti että miksi ei käy. Lisäksi en kaipaa selityksiäsi jos et voi asiallisesti kommentoida. Ehkä kaikki vaan ei ole niin täydellisiä kuin sinä ja osaa selittää asioita heti niin tarkasti kuin sinä. Kaikki muut asiat mitä olen täällä puolella tiedustellut niin aina tullut todella hyviä vastauksia vaikka kysymykseni ovatkin olleet epäselviä. Varaa oikeesti päivä aikaa ja lue vastauksiasi niin luulisi tajuavan että ei kaikki pidä siitä miten vastaat tai en ainakaan minä ja en rupea myös nöyristelemään vaikka oletkin kokeneempi harrastaja, mutta kaikkien on jostain aloitettava.
Satutko olemaan kenties keittiöitä myyvä henkilö?? Koska minä olen ja tuo olisi voinut tulla suoraan minunkin suustani!!hx kirjoitti:Toinen mielipide aiheesta.Jorg kirjoitti: Ei muuten tarvitse käyttää kallista massiivi puuta. Sen voi verhoilla vaikka lastulevyllä tai jollain muulla.
Harrastuksen litsislätsäävän luonteen vuoksi lastulevy on heti tapettiliisterillä laminoidun aaltopahvin jälkeen huonoin materiaali akvaariorakennelmiin.
Mutta tää on tätä purkautumista siitä, että pokat purattaa likemmäs satavuotiaita keittiökaapistoja, jotka on vielä ihan kondiksessa ja vaihdattaa Iikkean lastulevyasiat tilalle. Arvioitu kestoikä kymmenen viistoista vuotta.

"When you do things right,
people won't be sure you've done anything at all."
-
- Elite Member
Ihan kuten kirjoitin; siinä on kaapit molemmin puolin ja tyhjä vaakasuora tila keskellä. Katso esim. sitä kuvaa jossa jalusta on koeponnistuksessa lastattuna tiilillä, niin näet mitkä siinä ovat kantavia rakenteita. Pystytkö sitten ymmärtämään paremmin miksi kysyin tarkennusta sille miksi tyrmäät tämän jalustamallin selityksittä?haukka kirjoitti:Mörrikän linkki oli ihan hyvä mutta kerro mulle miten tuonne laittaisit suurimman osan tekniikasta?
Selvä annetaan tyrmäykselle niin tarkka selitys kuin pystyn.
Miinukset
- jalusta matala ja tila keskellä hankala jos siihen pitäisi ala-allas laittaa.
- jos sen siihen laittaisi mahdoton huoltaa sekä pitää valoja altaan yläpuolella
- väliseiniä liikaa joka tuottaisi ylimääräistä porailua.
- yleensäkkin tekniikan sijoittelu hankalaa
- ei vain sopinut siihen mitä hain
Plussat
+ varmaankin tukeva sekä kestävä
+ täysin olohuone kelpoinen
+ ehkä makeavesi tarkoitukseen hyvä mutta ei merivesi tämä minun näkökantani asiasta.
Riittääkö tämä vastaukseksi. Linkki oli muuten hyvä, mutta ei ehkä minun tapauksessani toimiva kun altaan alle tulee 200 litranen refu sekä 50 litranen mihin tulee kaikki pumput. Vaahdotin on iso niin se tulee seinän takana olevaan vaatehuoneeseen. Voisin toki laittaa ala-altaat sinnekkin, mutta toisaalta kun ne järkeilee hyvin altaan alle niin eiköhän kokonaisuudesta tule toimiva eikä vaimo nirhaa kun vaatehuoneeseen ei mahdu enään vaatteita:)
Oliko nyt vastauksessa potentiaalia?
Miinukset
- jos sen siihen laittaisi mahdoton huoltaa sekä pitää valoja altaan yläpuolella
Plussat
+ ehkä makeavesi tarkoitukseen hyvä mutta ei merivesi tämä minun näkökantani asiasta.
Riittääkö tämä vastaukseksi. Linkki oli muuten hyvä, mutta ei ehkä minun tapauksessani toimiva kun altaan alle tulee 200 litranen refu sekä 50 litranen mihin tulee kaikki pumput. Vaahdotin on iso niin se tulee seinän takana olevaan vaatehuoneeseen. Voisin toki laittaa ala-altaat sinnekkin, mutta toisaalta kun ne järkeilee hyvin altaan alle niin eiköhän kokonaisuudesta tule toimiva eikä vaimo nirhaa kun vaatehuoneeseen ei mahdu enään vaatteita:)
Heh, en ole en. Asentelin joskus aikoinaan A'La Carten sahajauholiimamöntsäliittielementtikaappeja seinille, mutta lopetin sen eettisistä syistä... nimenomaisesti tuon mainitun satavuotiaat täyspuurunkoiset kalanpyrstöliitoksilla kasatut kaapit roskikseen- keikan vuoksi.Jay82 kirjoitti:Satutko olemaan kenties keittiöitä myyvä henkilö?? Koska minä olen ja tuo olisi voinut tulla suoraan minunkin suustani!!hx kirjoitti:Toinen mielipide aiheesta.Jorg kirjoitti: Ei muuten tarvitse käyttää kallista massiivi puuta. Sen voi verhoilla vaikka lastulevyllä tai jollain muulla.
En vaan kertakaikkiaan ymmärrä, miten on mahdollista, että noin yleisesti ottaen yksi suurimmista kotiin tehtävistä investoinneista valmistetaan niin helvetin huonosti käyttötarkoitukseensa sopivasta materiaalista. Tai en ainakaan ymmärrä, miten siitä on voinut tulla ihan yleisesti hyväksytty standardi.
Mellu ikääntyy rumemmin kuin mikään muu tuntemani roina.
-Gone fishing-
-
- Elite Member
Oli kyllä, oikein perusteellinen.haukka kirjoitti:Oliko nyt vastauksessa potentiaalia?

Jos sinulla suinkin on mahdollisuutta ensin tilata ne valot niin kannattaisi ehkä kokeilla niiden kanssa miten paljon ne valaisevat huonetta vapaasti ripustettuna ennen kuin tekee lopullista päätöstä kaappimallista. Sitten voisi vielä helpommin vaihtaa sellaiseen malliin jossa on valotkin kaapitettuna jos olohuone näyttää liikaa solariumilta.
Toi oli kyllä hyvä pointti. Valot tosiaan lähti tänään tilaukseen ja pitääkin vähän katsoa kuinka paljon ne huonetta valaisevat ettei naapurit ihmettele mitä se siellä kasvattaa
Juu eiköhän se ole sovittu
ainiin nauroin mahani kippurassa äsken kun kaveri laitto tän linkin http://www.youtube.com/watch?v=F4vST6_c ... ed&search=

![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
No äläs nyt... kun minä yritän niitä A la Carten kaappeja juuri myydä!!hx kirjoitti:Heh, en ole en. Asentelin joskus aikoinaan A'La Carten sahajauholiimamöntsäliittielementtikaappeja seinille, mutta lopetin sen eettisistä syistä... nimenomaisesti tuon mainitun satavuotiaat täyspuurunkoiset kalanpyrstöliitoksilla kasatut kaapit roskikseen- keikan vuoksi.Jay82 kirjoitti:Satutko olemaan kenties keittiöitä myyvä henkilö?? Koska minä olen ja tuo olisi voinut tulla suoraan minunkin suustani!!hx kirjoitti:Toinen mielipide aiheesta.Jorg kirjoitti: Ei muuten tarvitse käyttää kallista massiivi puuta. Sen voi verhoilla vaikka lastulevyllä tai jollain muulla.
En vaan kertakaikkiaan ymmärrä, miten on mahdollista, että noin yleisesti ottaen yksi suurimmista kotiin tehtävistä investoinneista valmistetaan niin helvetin huonosti käyttötarkoitukseensa sopivasta materiaalista. Tai en ainakaan ymmärrä, miten siitä on voinut tulla ihan yleisesti hyväksytty standardi.
Mellu ikääntyy rumemmin kuin mikään muu tuntemani roina.

Minä ihastuin kyseiseen ratkaisuun sen verran, että teen samalla tekniikalla itselleni oman kaapiston. Ainut vain, että mitat muuttuvat radikaalisti mutta kuitenkin ideana tuo kertopuulevy on varmasti todella hyvä ja kestävä ratkaisu!!haukka kirjoitti:Selvä annetaan tyrmäykselle niin tarkka selitys kuin pystyn.
Miinukset
Plussat