Minulla on uutena ostettu nyt puoli vuotta vanha Fluval 405 ulkosuodatin 464 litraisessa altaassani ja aluksi se oli siis ainoana, mutta puhdistusteho ei riittänyt alkuunkaan, vaikka oli tarkoitettu 400 litraisiin altaisiin.
Kalojakin oli aluksi vain 20 neontetraa ja 12 monnista eli ei ainakaan siitä ollut kiinni, että olisi ollut sotkevia kaloja.
Vesi oli jatkuvasti niin roskaista, eikä kiertänyt toisessa päässä allasta ollenkaan (160 cm allas).
Jouduin hankkimaan Eheim 2048 toiseen päähän keräämään roskaa ja kierrättämään vettä.
Aluksi siihen tuli mukaan nuo aktiivihiilipussit, joista myyjä sanoi, että niitä voi pitää jopa puoli vuotta

siellä. Onneksi täältä sain tietää, että niitä ei saa pitää kuin vähän aikaa ja vain erityis tapauksissa (lääkkeiden poistossa ym. ongelmissa).
Vaihdoin ne sitten zeoliittiin ja ne makaroonit siis jäi sinne.
Jonkun kk käytön jälkeen olen lisännyt vielä päällimmäiseksi pönttöön suodatusvanuakin, että vesi pysyisi puhtaampana. Tuo vanukin pitää muutaman päivän välein vaihtaa uuteen tai muuten menee ihan tukkoon ja sen kyllä käyntiäänessä kuulee.
Vertauksena voin sanoa toisessa isossa altaassani 384 l on käytettynä ostettu Eheim 2229 märkä-kuivasuodatin, johon myös aluksi laitoin vanua vähäksi aikaa, kun uudesta pohjahiekasta nousi vähän sameutta veteen, niin vasta n.kk päästä muistin, että hei se vanu pitää ottaa heti pois, ties kuinka tukossa se onkaan ja kun otin sen pois se oli vielä ihan valkoinen.
Ihmettelin tätä eräälle kauppiaalle, joka sanoi heti, että joo, se on niin tehokas biologinen suodatin, että se hajottaa roskat ym. epäpuhtaudet niin tehokkaasti jo ensimmäisissä koreissa (substratia täynnä).
Eli siis minun kokemuksen mukaan Fluvalin tehot eivät riitä alkuunkaan valmistajan ilmoittamiin litramääriin. Harmittaaa kun olisin tämän tiennyt ennen akvapaketin ostoa, niin olisin suosiolla vaihtanut sen Fluvalin Eheimiin.
Sisäsuodattimistakin suosin kyllä Eheimiä enemmän kuin Fluvalia.
Ääntä se Fluval ei nyt merkitsevästi pidä, on toki kyllä kaapissakin piilossa.
Tervetuloa vaan kuuntelemaan tuota Fluvalia jos kiinnostaa

.