Heippa
Tarkoiti varmaan Alf ja Anita Perssoneiden akvaarioita ja akvaarioharrastusta.
Todellakin katson kateellisena heidän yhteenhioitunutta työskentelyään akvaarioiden vedenvaihdossa tai kalojen pakkaamisessa matkalle esim. minulle Suomeen, minun tuontieräni ovat olleet luokkaa 40-50 pari Killejä eli 40-50 pussia koska Killit pakataan jokainen omaan pussiinsa. Niin tulisi tehdä myös kaikille kaloille.
Todellisen akvaarioharrastajan päätavoite ei ole komeataltaat vaan viihtyvät ja lisääntyvät kalat.
Perssonit kasvattavat ( viljelevät ) kaikki heillä olevia kalalajeja siten että heillä on niitä aina itselle näyttelytarkoituksiin riittävästi ( aikuisia, näyttelykelpoisia Killejä ) ja ystäville ja Killiharrastajille myydä aikaajoin.
Kokoaikaahan ei voi kasvattaa 80-100 lajia, paitsi Malawiahvenia.
Aktiivisilla Killi ja akvaarioharrastajilla maailmassa on yleensä Fishroom ( kalahuone ) erikseen koska tämä akvaarioiden keskittäminen helpottaa huolta ja sinne voi luoda haluamansa olosuhteet ( lämpö, valo, kosteus ) ja paremmin keskittä tuuletus, suodatus ym. laitteet jotka eivät ole mitään huoneen kaunistuksi.
Koskapa Suomi on akvaarioharrastuksen kehitysmaa ovat meillä harvinaisia tälläiset viritykset. Tosin on niitä meilläkin muutamilla aktiiviharrastajilla esi. Jyväskylässä, Helsingissä, Turussa ja Asikkalassa ja varmaan on sellaisiakin harrastajia joita en tunne tai ole kuullutasiasta.
Tälläisen oman akvaariohuoneen mahdollisuus vaatii toki suunnitelmallisuutta, suurta asuntoa ( omakotitaloa tai Tilaa ) sekä yleensä rahallisiauhrauksi harrastajalta, mutta se säästää muun perheen hermoja ja parantaa perherauhaa ( olemme yleensä vääriymmärretty muun perheen taholta ). Yleensä se tarkoittaa myös jalkoja oman pöydän alla tai rikasta ja antoisaa isäpappaa.
Oma akvaariohuone on erittäin suositeltava vaihtoehto jos siihen on mahdollisuus ja harrastus on edennyt sille tasolla.
Fishroomiin kannattaa laitta myö radio, koska siellä on paljon mukavampi hoidella kaloja ja akvaarioita tuntikausia päivässä.
Erään nimeltä mainitsemattoman akvaristin aforismi kuuluu; olen kuullut että joillakin on akvaarioita olohuoneessa
terveisin ik
Poistettu huuto -ylläpito