Valkoeväisiä ruusutetroja?

Tetrat, seisojakalat, piraijat, tapparakalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Valkoeväisiä ruusutetroja?

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Ovatko nämä ruusutetroja? Ajattelin tarkistaa, sillä kalojen evissä ei juurikaan mustaa näy ja kaikissa kuvissa mitä olen ko. tetroista nähnyt evissä on ollut mustaa.

Kauniita nuo joka tapauksessa ovat!

Edit: Niin ja sorry kuvanlaatu - vaikka oli jalka, niin TOSI hankalaa oli saada edes jonkinnäköistä kuvaa (seli seli :D ).
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Mitä ovatkaan niin kylläpä ovat kauniita. :D

Mistä tuollaisia saa?
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Vastaan itse omaan kysymykseeni. Ruusutetroja ovat ja tosiaan 7330 erittäin kauniita!

Tuttavani toi ne minulle Porista viime viikolla.

Ihania keskiveden vipeltäjiä - suosittelen :)
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Re: Valkoeväisiä ruusutetroja?

Viesti Kirjoittaja marinum »

Onko jollakulla tietoa että nämä valkoeväiset ruusutetrat olisivat aikuisina punaisempia kuin tavalliset ruusutetrat?
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Wyrda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Wyrda »

Enpä kyllä tiedä että miten tavisruusutetrasta voisi vielä tummempaan päin väri mennä... Itsellä ainakin nuo ovat hyvin syvän punaisia, koiraat välillä hyvinkin tummanpunaisia.

Itseäni kiinnostaisi lähinnä erot valkoeväisten korutetrojen ja valkoeväisten ruusutetrojen välillä. Nähtyäni Uudessa Akvaariossa noita ruusutetroja vaikuttaisi siltä, että niillä ei ole tosiaan ollenkaan mustaa evissään toisin kuin korutetroilla? Entä muita selkeitä ulkoisia eroja?
Siiderihai
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Siiderihai »

Näin viime viikolla Entressen Faunattaressa valkoeväisiä ruusutetroja ja ihastuin ikihyväksi! Harmi kun ei juuri nyt ole tilaa niille...
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Danny »

Mä puolestani olen käsittänyt että nuo ovat samaa risteymää, ts. usein myynnissä korutetran nimellä, mutta ilm. enemmän ruusutetroja kuitenkin. Lienevät kahden lajin risteymiä (ruusutetra x tuntematon laji). VAlkoisuus tuntuu vähän vaihtelevan. Uuden Akvaarion kaloillakin on osalla mustaa selkäevässään, osalla ei juuri näkyvissä. Hankintalistallani ovat... :)
Lehtonen S & Falck D (2011) Watery varieties: aquarium plant diversity from aesthetic, commercial, and systematic perspectives.
M: Samuli Lehtosen vesimiekkaväitöskirjoja. - kysy YV:llä.
Echinodorus-nimiartikkeli ilm. Akvaristissa 1/2008.
Wyrda
Senior Member
Senior Member

Ah, mielenkiintoinen juttu. Ovat kuitenkin siis ihan lisääntymiskelpoisia?
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Paljonhan noita tuntuu kaupan olevan, joten eiköhän ne lisääntymiskelpoisia ole. :mrgreen:
Lehtonen S & Falck D (2011) Watery varieties: aquarium plant diversity from aesthetic, commercial, and systematic perspectives.
Wyrda
Senior Member
Senior Member

No koskaan voi tietää, voishan ne kaksi lajia olla vain hyvin innokkaita risteytymään keskenään... :mrgreen:
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Täällä kerrotaan (saksaksi) valkoeväisen ruusutetran tarina.
Lyhennettynä: Ilmeisesti oli luonnonkanta jotain tetroja, joita ei saatu lisääntymään. Niiden risteytys ruusutetrojen kanssa kuitenkin onnistui. F1-polvessa kaikki näyttivät tavallisilta ruusutetroilta, mutta seuraavien polvien selektiivisellä valinnalla saatiin aikaan tämä ruusutetran jalostusmuoto aikaan. Lisääntyvät nyt siis samankaltaisina kuin vanhempansa, "puhtaana kantana".
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Nyt näitä uiskentelee 15 kpl mulla altaassa eilisestä lähtien. Ovatpa vilkkaita ja kauniita kotonakin! :)
Hejoki
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Hejoki »

Moi!
Mulla tuli eilen altaaseeni 7 näitä todella kauniita valkoeväisiä ruusutetroja :D , romminokkien (punapäätetra)seuraksi.
Mietityttää tosiaankin tuo et osalla on selkäevässä musta/tumma täplä ja osalla ihan valkokärkinen. Mietin ensin että olisiko eri sukupuolia mutta ei se sitä varmaan olekkaan. Tulivat vasta eilen joten en ole hirmuisesti vielä niiden touhuja seurailemaan. Mielettömiä ahmatteja ainakin ovat :D .
Minkä lajien kanssa teillä näitä asustaa?
Ovatkohan tavis ruusuteran kanssa samankaltaisesti lisääntyviä?
Heli
Kotona 2 allasta, borzoi ja skotlanninhirvikoira,
3 kissaa, jyrsijöitä, käärmeitä ja mies:)
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Varsinkin noilla koiralla on selvästi eroja tuossa selkäevän koossa ja värityksessä. Uskoisin sen johtuvan siitä että ovat risteymiä, geneettistä vaihtelua siis tulee melko paljon. Olen miettinyt että kokeilisinko noiden kudettamista erillisessä altaassa. Ottasin komeimman koiraan ja pari naarasta kaveriksi. Eiköhän nuiden toimet ole samanlaiset tavallisten ruusutetrojen kanssa... :)

Mulla on näiden kanssa tetroina punaeviä (Aphyocharax anisitsi).
Tetruska
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tetruska »

Meillä on valkoeväisiä ruusutetroja 10 kpl, lämpötila on 25 c.
Altaamme on 400 litrainen ja en millään osaa päättää ottaisinko kolmannen lajin vai tekisinkö kiila ja ruusualtaan höystettynä monnisilla.
Meillä ruusutetrat oleilevat ainoastaan ja vain pohjan tuntumassa, eivät tule edes pintaan syömään!
Ruokaa kun vajuu alempiin kerroksiin alkaa mahdoton kuhina ja huomaan että, ne haluaisivat tulla pintaan syömään, mutta joku niitä vaan pelottaa.
Mistähän voisi johtua tälläinen käytös ja onko se kuinka tyypillistä ruusutetroille?
Onko ruusutetralla ja valkoeväisellä ruusutetralla eroja ihan niinkun käyttäytymisessä, onko jompikumpi esim. rohkeampi tms.
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Muista ruusutetroista en osaa sanoa mitään, mutta minulla nämä valkoeväiset tulevat kyllä pinnalta syömään. Hirveä kuhina - oikea piraijaparvi! :mrgreen:
Ehkä ne kokevat olonsa vain tarpeeksi suojatuksi, kun allas on täynnä kasveja.
Paavo2006
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

Mullakin on reilut 40 ruusua mutta nyt kun tuli puheeksi niin enpä muistakkaan onko ne kaikki samanlaisia...eli olen olettanut niiden olevan kaikkien näitä, joilla on selkäevässä sekä valkoista, että mustat pilkut. Mutta ei noin kun kun tuon yhden kuvan korutetralla vaan evän kärjessä se musta täplä. Tarkistan kotona. Kauniita ovat joka tapauksessa ja "vartaloltaan" ihanaisen heleän ruusunpunaisia... :)
Paavo2006
Senior Member
Senior Member

Tarkistuksen tulos; kaikki ovat mustaselkäeväisiä, joissa valkoiset kärjet. Joillakin selkeästi uroksilla alkaa valkoinen kärki jo kadota...Olisipa hienoa jos olisi toinen satsi kokonaan valkoeväisiä. 8-)
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

Vähän on nyt off topic, mutta minkä kokoisen parven ruusutetroja uskallan ottaa 250-litraiseen altaaseen 2 lehtikalan kanssa? Muita keskiveden kaloja ei ole, muut kalat pohjakaloja. Tällä hetkellä löytyy jo vajaa 20kpl parvi, mutta mieli tekisi vielä tuota parvea kasvattaa. :)
Altaat 250-litraa, 90-litraa + 65-l rapula sekä 180-litran malawiprojekti
Lisää kuvia
Paavo2006
Senior Member
Senior Member

Kuule Joulutonttu, vaikka saman kokoinen parvi kun mulla, mulla on reilut 40 kaveria 380 litrasessa 10 pikkulehtikalan kanssa ja enemmänkin suositeltiin. Ovat kyllä todella kauniita isossa parvessa kun pienet valkoiset evien kärjet vilkkuvat jne., ikinä en ole nähnyt niin kaunista tetraa... :)
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

Paavo2006 kirjoitti:Kuule Joulutonttu, vaikka saman kokoinen parvi kun mulla, mulla on reilut 40 kaveria 380 litrasessa 10 pikkulehtikalan kanssa ja enemmänkin suositeltiin. Ovat kyllä todella kauniita isossa parvessa kun pienet valkoiset evien kärjet vilkkuvat jne., ikinä en ole nähnyt niin kaunista tetraa... :)
Niin, nuo ovat todella kauniita tetroja. :) Eli uskallan ottaa enemmän. Onko 30kpl jo liikaa tuohon?
Altaat 250-litraa, 90-litraa + 65-l rapula sekä 180-litran malawiprojekti
Lisää kuvia
Paavo2006
Senior Member
Senior Member

Ei varmasti ole. [;)]
eevatiirinki
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja eevatiirinki »

nostampa tätä ketjua kun ostin noita ruusutetroja itäkeskuksen faunattaresta ja myivät ne mulle punatetroina,toisessa altaassa oli ruusutetroja jotka oli kyllä aivan melkein smanlaisia kuin nämä ostamani sitten,vain hinnassa oli eroa,paljonkin..:) olen tyytyväinen kaloihin,ollut ennenkin,silloin ostin ruusutetroina..:)
ovat topakoita tetroja,aina esillä..:) <3 tällä hetkellä niitä on 9 kpl 100l akvassa,paljonkon voisi ottaa lisää..?
Paavo2006
Senior Member
Senior Member

Ruusut on kyllä kivoja kun ovat aina esillä, eivät koskaan piilottele (paitsi yöllä nukkuessaan kun menet sörkkimään taskulampun valolla) ja pirun nopeita ovat liikkeissään. Mulla noi aikaisemmassa viestissä mainitut pikkulehtikalat kun on vaihtuneet kiekkoihin niin saa kaksin käsin laittaa ruokaa, että kiekotkin saavat. :mrgreen: Eivätkä ruusut kuitenkaan ole äkäisiä muille kaloille vaan sopuisia ja kilttejä, ainakin näin isossa parvessa. Ja nuo ruusut on mulla kyllä jo melkoisia vonkaleita, nehän on kohta jo piraijan kokoisia. :mrgreen:
Bollinger
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Bollinger »

Minulla on korutetroja 5kpl 100litrasessa ja nuo oleilevat aikalailla pohjan tuntumassa. Eivät ole mitään rohkeita vipeltäjiä, kuten monesti ruusutetroista kuulee sanottavan.
Tuuminkin että voisikohan tuota parvea 'jatkaa 5:llä ruusutetralla'?

Kaikilla noilla on mustaa selkäevässä.
Nättejä ovat, mutta toivoisin niiden olevan hieman uskaliaampia ja siksi pohdin parven suurentamista.
Ovat jo olleet tuolla useamman kuukauden että luulisi jo 'muutosta' rohkaistuneen.
Ruusutetrat kuulemma myös usein kisailevat paljonkin keskenään ja ottavat kunnon spurtteja keskenään, nämä eivät juurikaan... joskus vähän.

Kts. Allekirjoitus-info, kiitos. - Lisa -
98l ensiakvaario, joka tutulta 'kuolemantuomiolta' pelastettu ja nyt opiskellaan.
Kotona myös avomieheni + 3v & 1v lapset + 2 berninpaimenkoiraurosta (pian 7v & 4v). Pikkusiskon 2v kääpiöluppa joskus hoidossa.
Päivitys 3/2010
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tetrat”