Tai siis toki se lähestyy mutta milloin? Eli mikä aika menee suunnilleen siitä kun tilanne on se, että poikaset näkyvät 'pinossa' selvästi platyn mahassa? Siistissä paketissa...
Silmiä näkyy aika monta. Mitään tummaa täplää ei kalassa näy, mutta kylläkin sen pyrstön etuosassa on tummempi raita kuin yleensä. (kyseessä on sunset)
Olisi kiehtovaa nähdä synnytys, mutta miten lienee... öisin kai se useimmiten tapahtuu.
Jep, jep. Meillä on poikaset *pinossa*,, saa nähdä milloin näkevät päivänvalon... Emo on kyllä niin valtavan paisunut, että huh. Tosiaan silmät kuultavat selvästi kalan mahan läpi. On se vielä niiin jännää... Joku kyseli aikaisemmin että, mikä tässä akvailussa oikein viehättää... No, varmasti on top kympissä tämä kalojen lisääntyminen, on se niin hauskaa seurattavaa.
Onko se silleen, että kun synnytys on ERITTÄIN lähellä, niin naaras on arka ja sillä on sellanen punertavan tumma läikkä vai tuleeko sellainen synnytyksen jälkeen? Asialla on sitten kiire.....
No kävin juuri katsomassa omia platyjani (västäräkkiplatyja) ja pari naarasta saa kohta poikasia. En huomannut ainakaan äsken mitään punasta läikkää. Eivät minun kalani ainakaan käyttäydy kovin arasti ennen synnytystä... .
totoro kirjoitti:Onko se silleen, että kun synnytys on ERITTÄIN lähellä, niin naaras on arka ja sillä on sellanen punertavan tumma läikkä vai tuleeko sellainen synnytyksen jälkeen? Asialla on sitten kiire.....
Mjoo, riippuu ehkä kalasta, mutta jos noin, niin sinulla synnytys sitten varmaan lähellä. Joskus naaras hakeutuu suojaisaan paikkaan yksinään synnyttämään ja jotkut voivat jopa syödä samaan aikaan Olen joskus antanut muille kaloille ruokaa, estääkseni poikasia joutumasta ruoaksi ja kappas synnyttävä naaraskin innoissaan paikalla
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
En tajua meidän platyja. Tuntuu, että ne ovat *pantanneet* poikasiaan jo päiväkaupalla. Odottelin syntyviksi jo viikko sitten. Poikaset olivat jo aivan selvästi näkyvissä mahan läpi. Nyt platymme alkavat jo muistuttaa pallokaloja! Mikkihiiri ja sunburst ovat käsittämättömän lihavia...
Kun naaras näyttää yhtäkkiä aivan ylensyöneeltä, etuosakin (lieneekö rintaosa) paisuu tosi isoksi, silloin synnytys on lähellä. Eli silloin kun ajattelet "Apua, tuo on syönyt itsensä halki", sinä iltana poikaset luultavasti syntyvät.
Sitten siinä takaosassa on pitkään sellainen syntymäisillään oleva poikanen, ikäänkuin nyppylä, sillä poikasia saattaa syntyä pitkälläkin aikavälillä. Meillä platy oli synnyttänyt varmaan 10 poikasta kun siirsin sen yöksi poikasakvaarioon. Aamulla nostin sen takaisin ja poikasakvaan oli ilmestynyt noin 30 poikasta... Tätä kun tapahtuu muutamalla platyllä peräperää, on vaikea enää puhua iloisesta perhetapahtumasta
Olen jo kauan ajatellut yhdestä naaraasta, että apua!Tuo todellakin syö kohta itsensä halki! Mutta vielä ei ainakaan ole tullut poikasia... Kai ne sieltä pian putkahtavat maailmaan. Tai sitten siellä on niin suuri lauma poikasia odottamassa, että odottava naaras halkeaa ennen kuin kerkiää synnyttämään.
Meillä aikoinaan kun platyt valmistautuivat synnytykseen ne piiloutuivat kasvien sekaan ja siitä ne killivatsat oli helppo huomata olevan lähellä synnytystä.
Poikasaltaassa kun ne synnyttivät, niin lasin läpi oli hauska seurata kun poikasia syntyi, joskus tuli "kaksoset" kerrallaan.
Valitettavasti olemme jo luopuneet platyistä koska ne tuntuivat synnyttävän jatkuvalla syötöllä , nyt sama "ongelma" jatkuu lehtikaloilla...
Minkä kokoinen ukko-platy voi muuten siittää naaraan paksuksi? Ostin tämmösen kaksi senttisen ukon ja poikasia olisi tarkoitus hankkia .
Minkä laisia ''synnytys/poikashäkkejä'' käytätte? Pitäisikö tässä hankkia uusi kun niitä löytyy semmosia moderneja pallon muotoisiakin. Mulla platyt joskus meni pohjalle makoilemaan ennenkuin synnyttivät.
Nuori miekkisnaaraani poiki noin viikko sitten ensimmäistä kertaa elämässään. Seurailin sitä pitkän aikaa ja poikimisaltaassakin se oli useampaan otteeseen. Mitään erikoisia poikimisen merkkejä se ei osoittanut ennen poikimista, söi ihan normaalisti jne. Poikimisaltaassa se oli yön yli, mutta poikasia tuli vain 6 kpl, vaikutti että synnytys jäi "kesken". Kuitenkaan poikasia ei ole myöhemmin ilmestynyt isompaan altaaseenkaan.
Onneksi sentään edes 6 pientä miekkisvauvaa syö ja kasvaa 40 litran poikasaltaassa.
jos platyjään tms on seurannut enemmän, huomaa lähestyvän synnytyksen lisääntyvästä levottomuudesta. minun platyni saattaa uida jopa pystysuoraan ylöspäin ja kieputella muutenkin aika epänormaalisti..
yleensä siitä seuraavana aamuna kasvien seassa on poikasia - joista ei koskaan uskoisi, että niitä mahtuisi äidin vatsaan niin monta!!!