Kiekolla reikä, partaimumonnilla valkoista peitettä ja

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
scareface
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Kiekolla reikä, partaimumonnilla valkoista peitettä ja

Viesti Kirjoittaja scareface »

Nyt tarvitsen apua!

Mulla on 350l allas. Altaassa ui seuraavat asukit:

- 7 kiekkoa
- 2 partaimumonnia ( n 15cm molemmat)
- 6 levänuoliaista ( n 5-7cm kokoisia)
- 1 leväbarbi
- 5 lehtikalaa

Vesiarvoja en ole ehtinyt mitata.... mittaan ne kohta.

Vettä on vaihdettu 2vkon välein n 1/3 osa. Veden vaihdosta on nyt viikko. Suodattimina ulkosuodatin eheim ja sisäsuodatin lisänä, pieni eheim.

Yhdellä kiekolla havaitsin tänään valkoisen pilkun silmien välissä, nyt se pilkku on häipynyt, tilalla on vaalea kuoppa. Kala ei syönyt, uiskentelee suht pohjalla yksinään, piilotellen.
Lisäksi huomasin partaimumonnilla juuri olevan valkoista "peitettä" toisella kyljellä ja toisella puolella valkoinen läikkä. Ei ole pilkkuja vaan peitettä joka on valkoista.

Osaisiko joku pikaisesti antaa apuja, mitä teen??? Tai mikä voisi olla kyseessä?
aquasol
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquasol »

Aika raskaalla kalastolla ja vähillä vedenvaihdoilla olet selvinnyt tähän asti. Miltäs ne testit näyttävät?
riksu70
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja riksu70 »

Samaa mieltä minäkin, liikaa porukkaa pienessä altaassa ja veden vaihto jos on joka toinenviikko niin syy varmasti siinä..... :roll:
scareface
Junior Member
Junior Member

Hassua tuo liikaa porukkaa samassa altaassa. Nämä ovat itselläni olleet samassa altaassa nyt pari kuukautta ja edellisellä omistajalla 4 vuotta. Lisäksi edellisellä oli 30 kalan parvi neontetroja tuolla vielä. Ne otin pois ja laitoin toiseen altaaseeni.

Testejä olen juuri tekemässä... valmistuu kohta puoliin
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

No on kyllä munkin sanottava, et 5 lehtaria ja 7 kiekkoa on ihan liikaa kolmepuolikkaaseen. Mulla on 364 litraisessa 4 lehtaria, joita pohdin välillä, onko siinäkin jo liikaa. Kaikki muut kalat onkin sitten pienempiä.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
scareface
Junior Member
Junior Member

Tässä testin tulokset:

pH 7
NO2 0mg/l
NO3 5mg/l
NH3 0mg/
PO4 1.5-2mg/l
KH 4
GH 6

Vedenvaihtoon alan samantien! Fosfaatteja on aivan totaalisen liikaa!!
AUTS! Onko muuta keinoa pienentää kuin vedenvaihto? Tai siis vedenvaihdon lisäksi?

Voiko liiallinen kalojen määrä vaikuttaa fosfaatteihin? Entä ruokinta?
Olen ruokkinut kaloja 2 kertaa päivässä ruokinta automaatilla, lisäksi kerran antanut pakaste survareita 4 palaa yhdestä levystä.
Onko liikaa??

Kiekot on itselleni uusia tuttavuuksia. Eli olen noviisi niiden suhteen. No vähän muutenkin kyllä akvaario harrastuksen suhteen. Eka allas on ollut reilu vuoden minulla, 140l erilaisia tetroja sisältävä allas.

Viime viikolla vesi arvot olivat ok kaikki, mittasin ennen ja jälkeen vedenvaihdon.

Toissa päivänä ostin sellaisen kupla koristeen :) Ilmakivi on muuten ollut akvaariossa aikaisemmin, nyt sen tilalle ostin tuon koristeen.
Lisäksi sisäsuodattimena olevaan vaihdoin uuden patruunan vanhan tilalle. Muuta poikkeavaa en ole tehnyt. Voiko tuolla olla jotain osuuttaa fosfaattien nousuun?

Olen äärimmäisen kiitollinen kaikista neuvoista! Ja avoimena otan vastaan! [:I]

----------------------------

Auttaisikohan yhtään jos luopuisin lehtikaloista?
En haluaisi kiekoista luopua, jos nyt ei kuole mun hoidossa nekin :cry:

Eli kalastoksi jäisi silloin:

- 1 pusukala ( josta unohdin mainita ensimmäisessä viestissäni)
- 6 kiekkoa
- 6 levänuoliaista
- 2 partista
- 1 leväbarbi

Olisiko se sopiva? Vai luopuisinko jostain vielä.

Harmittaa kun henkilö jolta ostin altaan ( yksityinen tutun tuttu) kertoi että kaloja on sopivasti. Ei liikaa. No itsestäni näytti liialta, siksi poistin ne tetrat.

Juuri kun ajattelin, että ihanaa ettei ole ollut ongelmia tämän altaan kanssa... Ensimmäisen altaani kanssa taistelin pitkään pilkkutautia vastaan kunnes sain sen toimimaan. Suurin syy oli mokani kypsytyksen kanssa ja tietämättömyyteni akvaarion hoidossa.

----------------------------

Ah, kasvilannoitetta olen alkanut laittamaan, voiko siinä olla syy fosfaattien nousuun. Master Grow nimistä. Annostus ohjeen mukaisesti olen laittanut, siis ohje oli purkissa.
aquasol
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquasol »

scareface kirjoitti:Tässä testin tulokset:

pH 7
NO2 0mg/l
NO3 5mg/l
NH3 0mg/
PO4 1.5-2mg/l
KH 4
GH 6
Minua hämmästyttää suuresti tuo nitraatin määrä tuollaisella kalastolla viikko vedenvaihdon jälkeen. Minä en saa kiekkoaltaassa pysymään nitraattia noin alhaalla millään.

Mitä syötät kiekoillesi? Liiallinen ruokinta nostaa fosfaattiarvoa.

Nykyisin valtaosa harrastajista vaihtaa vettä n. 50% kerran viikossa.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

No niin, allas tosiaan on melkoisen ylikansoitettu. Suosittelisin luopumaan lehtikaloista ja pusukalasta ainakin. Miten levänuoliaiset tulevat keskenään juttuun? Yleensähän ne ovat parvieläjiä vain poikasina ja aikuisina kiukkuisia reviirikaloja.
Partamonni muuten kirjoitetaan ilman sitä imua [;)]

Kalat ovat siis muuttaneet sinulle pari kk sitten, jos oikein ymmärsin? Kiekothan ovat siitä konstikkaita otuksia, että ne saattavat kiukutella paikanvaihdoksesta oikein tomerastikin, tosin normaalisti oireet tulevat heti muuton jälkeen joten ehkä syy ei ole yksinomaan siinä. Kuitenkin, muutto on stressannut kalojasi ja stressi taas alentaa vastustuskykyä. Kiekollasi saattaa olla reikätauti, tai sitten kyse ei ole mistään vakavasta. Vaikea sanoa varmasti.
Fosfaattia tulee altaaseen pääasiassa kalanruoan mukana, kasvilannoitteet eivät sisällä sitä (tai no, jotkut erityisravinteet voivat sisältää, mutta käyttämäsi TMG ei). Ruokintamääräsi ei kuulosta minulta liialliselta tuolle porukalle, mutta vedenvaihtotahtia on syytä tiivistää.
Siihen asti kun pääset pusukalasta ja lehtareista eroon suosittelen vaihtamaan vettä pari kertaa viikossa puolet ja sen jälkeen riittää kerran viikossa puolet.

Fosfaatin vähentämiseen altaasta on muitakin keinoja kuin vedenvaihto. Esim. zeoliitti suodattimessa auttaa tai myös Easy-Lifen Fluid filter medium- niminen vedenparannusaine syö fosfaattia.

Toivottavasti näistä keinoista on nyt apua. Lääkitsemään en alkaisi, uskon vedenvaihdon olevan nyt paras apu.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
scareface
Junior Member
Junior Member

Ruokana olen antanut TetraBits granularia, TetraMin pääruoka kaikille akvaariokaloille sekä TetraDelica pakastekuivattuja surviaissääksentoukkia. Nämä menevät sekoituksena ruokinta automaatista.
Näitä siis kaksi kertaa päivässä, en tiedä tuleekohan minulla ruokinta automaatista liikaa ruokaa kerrallaan. Nyt kun mietin niin varmaan melkein kolme tl menee vuorokaudessa.
Lisäksi siis survareita pakastettuna kerran päivässä.

Lisäksi pohja kaloille olen antanut joka toinen päivä pohjatabletteja. En muista nimeä, olen saanut ne edelliseltä omistajalta.

Tein testit samalla pieneen altaaseen. Se siis 140l.
Kalastona:

- 9 kuparitetraa
- n 25 sinineontetraa
- n 25 neontetraa
- 1 haarniskamonni ( n 6cm)
- 4 kuparimonnista
- 1 albiinomonninen

Ruokkinut olen kerran päivässä. Pääasiallisesti hiutaleita n 1/2 tl ja lisäksi pohjatbl 2-3 kpl. Lisäksi kerran tai kaksi viikossa olen antanut hiutaleiden lisäksi surviaissääksentoukkia pakastekuivattuina.

Vettä vaihtanut myös joka toinen viikko.

Tässä tuon 140l testi tulokset:

pH 7,5
NO2 0mg/
NO3 10mg/l
NH3 0mg/
PO4 1.5-2mg/l
KH 3
GH 7

Vettä vaihdoin jo pienempäänkin.
Ruoka on ainoa mikä tulee nyt mieleeni. Pidän paastolla nyt huomis iltaan asti ??
Veden vaihdon jälkeen isossa altaassa fosfaatteja 1mg/l
Pientä en ole vielä testannut uudestaan.

Levänuoliaiset ovat aivan mainioita! En ole ikinä kuullutkaa ettei tulisi juttuun :) Nämä 6 viipottavat keskenään kerran kaksi päivässä rallia :D Naksuttelevat kun syövät tabletteja. Ottavat pieniä ruoka tbl suuhunsa ja uivat täysi karkuun muita :D Eli kiukkuisuudesta ei näillä ole tietoakaan! Syövät muuten hyvin kotiloita, eli hyvä kotilon puhdistin. ( Näin kuulin eräältä akvaario kauppiaalta).
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

scareface kirjoitti: Levänuoliaiset ovat aivan mainioita! En ole ikinä kuullutkaa ettei tulisi juttuun :) Nämä 6 viipottavat keskenään kerran kaksi päivässä rallia :D Naksuttelevat kun syövät tabletteja. Ottavat pieniä ruoka tbl suuhunsa ja uivat täysi karkuun muita :D Eli kiukkuisuudesta ei näillä ole tietoakaan! Syövät muuten hyvin kotiloita, eli hyvä kotilon puhdistin. ( Näin kuulin eräältä akvaario kauppiaalta).
Onko sinulla siis levänuoliaisia vai "tavan" nuoliaisia? Toisella imusuu, toisellla pienet viikset.

Imusuu

Viiksiveikko

Edit: Huomasin lahjoitus-ilmoituksesi. Parempi että selvität mikä kiekkojasi vaivaa ennen kuin lahjoitat eteenpäin yhtäkään kalaa ja samalla mahdollisesti samaista tautia :?
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
scareface
Junior Member
Junior Member

Fosfaatit ovat alkaneet laskea veden vaihdojen ansiosta.

Sain tänään lääkkeen reikätautiin, eli selvisi mikä kiekkoa vaivasi. Partikselta hävinnyt aamulla tänään valkoinen peite. Nyt on allas lääkitty ja parissa päivässä pitäisi oireet hävitä.

Fosfaateista kyselin samalla ja akvaario harrastaja jolta apuja/ lääkkeen sain, sanoi ettei hänen mielestään pitäisi mitään haittaa kaloille niinkään olla, mutta kasvistolle kylläkin.
Mutta nyt kyllä fosfaatit ovat jo pienentynee, tänään ennen lääkkeen laittoa ( veden vaihdon jälkeen) 0,6mg/l.

--------------------------

Anteeksi, tajusin juuri että olen väsymykseltäni vastannut ihan väärin koskien noita levänuoliaisia :D eli minulla on tiikerinuoliaisia :D

Nyt nukkumaan, pari päivää on tullut touhuiltua parin tunnin yöunilla...
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Tiikerinuoliaiset ovat huono juttu tuon kokoisessa altaassa. Niistä kasvaa akvaario-oloissakin helposti sellaisia 20 - 25 senttisiä "ranskanleipiä", jotka lisäksi ovat erittäin vilkkaita uimareita (tilan salliessa). Suosittelisin luopumaan niistäkin ja miettimään tilalle jotain pienempää nuoliaista.
Tai jos haluat pitää tuon kalaston joka sinulla on nyt jo olemassa, suosittelen hankkimaan sellaisen 700 litraisen pytyn, jossa on pituutta ainakin pari metriä.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”