Akvaarion koriste-esineistä

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kattiainen
Starting Member
Starting Member

Akvaarion koriste-esineistä

Viesti Kirjoittaja kattiainen »

Elikkäs tälläinen asia tuli mieleeni että pitääkö uudet koriste-esineet kuten saviruukut, kannot ja kivet yms. keittää, ennen akvaarioon laittamista? :? Jos pitää niin miksi?
iisa
Member
Member

Re: Akvaarion koriste-esineistä!

Viesti Kirjoittaja iisa »

kattiainen kirjoitti:Elikkäs tälläinen asia tuli mieleeni että pitääkö uudet koriste-esineet kuten saviruukut, kannot ja kivet yms. keittää, ennen akvaarioon laittamista? :? Jos pitää niin miksi?
Luonnosta kerätyt koristeet olen keittänyt (kivet ja kerran otin vähäksi aikaa kannon), kaupasta ostetut vain pessyt kunnolla. Epäilisin, että luonnontuotteissa on enemmän kaikkea "ylimääräistä", mikä ei kunnon pesullakaan lähde. Kaupan kamat taas ovat jo "puhtaita".
murmeli_85
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja murmeli_85 »

Kyllä mä ainaskin kaupasta ostettua juurakkoa sain kauan kuurata, kun lähti tosi tosi paljon likaa :|
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Luonnosta otetut kivet ja puut pitää keittää tai kuumentaa uunissa jotta saataisiin edes osa bakteereista tapettua.

Kaupan juurakoita kannattaa ainakin liottaa kauan ettei akvaarion vesi värjäänny.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Behemot
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Behemot »

Oi voi...taisin aikoinani mokata kun nostelin Vanhankaupunginlahden rannasta akvaariooni pari kiveä ja pistin ne akvaarioon pelkän kuurauksen jälkeen. Minulla taisi olla tuuria kun mitään ei sattunut.
Kell' monni on, se monnin kätkeköön
tuplakupla
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tuplakupla »

Keittäminen ei ole huono idea. Mulla on nyt yksi Mopani-juurakko liossa, ollut jo viikon päivät, se kun yhä värjää veden ruskeaksi, tosin jo vähemmän kuin alussa. Olen laittanut sen monta kertaa niin kuumaan veteen kuin hanasta tulee. En ole varma pitäisikö se keittää, tuskin sitä teen.

Toinen syy liottaa kantoja ja juurakoita on se, että usein ne sen vaativat upotakseen. Meillä on ollut jo ainakin kuukauden yksi Mangrovena myyty juurakko liossa, eikä se vieläkään uppoa... :roll:
~ To conquer yourself is to know The Way. ~
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Jos kerää koristeita akvaarioonsa vesistä joissa voi edes epäillä elelevän kaloja, on keittäminen mielestäni ihan paikoillaan. Sen sijaan metsästä kerätyille oksille, juurille ja kiville riittänee pelkkä kuuraus kuumalla vedellä ja harjalla.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Piude
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Piude »

Ostin juurakoita viime kesänä 4 kpl (kun halvalla sai) ja jouduin liottamaan niitä 2 viikkoa. Kaksi kertaa päivässä vaihdoin veden ja harjasin kantoja, mutta aina lähti roskaa ja moskaa irti. Mutta kyllä kannatti, onpahan allas kunnossa :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”