Uuden akvaarion "ääniongelmat"
Valvoja: Moderaattorit
Uuden akvaarion "ääniongelmat"
Ongelma tämmöinen:
Uusi 55-litrainen akvaario, jossa kaartuva etulasi, valaisinkansi ja itse akvaariossa alla kehys, mutta yläällä ei. Suodatin kun on toiminnassa, akvaario resonoi jostain tuon suodattimen kanssa, eikä ole mielestäni mitenkään hyvän tai normaalin kuuloinen ääni, kaikenlisäksi kun se on pojan huoneessa, on vähän uniongelmia.
Suodatin resun magi-380. Aiemmin ollut samanlainen suodatin isommassa akvassa, jossa käyttäytyi ihan mallikkaasti. Sangossa suodatin ei pidä ääntä. Onko mitään konstia vähentää tuota resonointi-ääntä, kaupassa kehoittivat pistämään kannen ja lasin väliin jotain, yritetty on talouspaperia, makuualustan palasia, mutta sitten en kansi enää mene kiinni... Myös suodatinta säädetty eri seinälle tai veden virtausta käännetty ylös alas sivulle jne. Vatupassin tarkasti on suorassa, eikä mitään ihmeempää ole löytynyt, ainoastaan tuo inhottava ääni.
Palautan koko paketin, jos en saa asialle mitään tehtyä, mutta jos jollain olisi tarjota jotain oljenkortta vielä, ennenkuin tyhjään ja kiikutan takaisin kauppaan, otan ilolla vastaan mahdollisia neuvoja!
Muoks: lisään vielä että ääni voimistuu kannen laiton jälkeen, mutta on ilman sitäkin ärsyttävä, joskaan ei niin meluisa. Vika kannessa?
Uusi 55-litrainen akvaario, jossa kaartuva etulasi, valaisinkansi ja itse akvaariossa alla kehys, mutta yläällä ei. Suodatin kun on toiminnassa, akvaario resonoi jostain tuon suodattimen kanssa, eikä ole mielestäni mitenkään hyvän tai normaalin kuuloinen ääni, kaikenlisäksi kun se on pojan huoneessa, on vähän uniongelmia.
Suodatin resun magi-380. Aiemmin ollut samanlainen suodatin isommassa akvassa, jossa käyttäytyi ihan mallikkaasti. Sangossa suodatin ei pidä ääntä. Onko mitään konstia vähentää tuota resonointi-ääntä, kaupassa kehoittivat pistämään kannen ja lasin väliin jotain, yritetty on talouspaperia, makuualustan palasia, mutta sitten en kansi enää mene kiinni... Myös suodatinta säädetty eri seinälle tai veden virtausta käännetty ylös alas sivulle jne. Vatupassin tarkasti on suorassa, eikä mitään ihmeempää ole löytynyt, ainoastaan tuo inhottava ääni.
Palautan koko paketin, jos en saa asialle mitään tehtyä, mutta jos jollain olisi tarjota jotain oljenkortta vielä, ennenkuin tyhjään ja kiikutan takaisin kauppaan, otan ilolla vastaan mahdollisia neuvoja!
Muoks: lisään vielä että ääni voimistuu kannen laiton jälkeen, mutta on ilman sitäkin ärsyttävä, joskaan ei niin meluisa. Vika kannessa?
Suodatin on imukupeilla, moottoriosan takana neljä ja suodatinosan takana yksi. Olen siis yrittänyt asentaa sitä vaikka miten päin ja ääni vaan pysyy. Ja vain imukupit osuu seinään ja johto tietysti tulee reunan yli. Tarkastin myös ettei moottoriosasta puutu mitään, ei puutu. Ja tosiaan sangossa ei resonoi, minkä vuoksi epäilenkin vian olevan kannessa tai itse akvaariossa.
Suodattimen roottori pyörii aika vinhasti ja pientä, mutta riittävää resonassia välittyy imukuppien läpikin akvaariolasiin. Se on pienestä kiinni kun tuollainen kovamuovinen kansi rupeaa rämisemään.
Ennen kuin vie koko purkin takaisin, niin voisihan kysyä, jos vaihtaisivat ensin pelkän kannen?
Ennen kuin vie koko purkin takaisin, niin voisihan kysyä, jos vaihtaisivat ensin pelkän kannen?
~~~~~~~~~~
The Life Aquatic
The Life Aquatic
Minulla oli Resun kiertovesipumppu edellisessä suodattimessa ja se kanssa välillä piti resonoivaa ääntä, vaikka ei pitänyt koskea mihinkään. Äänen sai hiljenemään kun pumppua käänsi vähän, vaikka ei se oikeasti kääntynyt mihinkään, mutta siis ikään kuin käänsi. Outo se pumppu oli muutenkin, aina siihen asti kunnes se hiljeni lopullisesti.
Kun aiemmassa akvaariossa oli juurikin tuo samanlainen ja samankokoinen resunin suodatin, joka oli hyvin hiljainen ja toimi moitteettomasti, uskalsin ostaa tähänkin saman. Mutta kun tilaa on vähemmän ja erilainen akvaario, niin eipä sitä tiennyt. Soitan nyt sinne liikkeeseen, mitä suostuvat tekemään, saanko vaihtaa päikseen toisenlaisen suodattimen vai mitä. Pienempää en ottaisi, kun isompi = parempi...
Heh, jos alat suodatinta vaihtamaan niin minun suositukseni käy aquaballeja vastaan. Kahden aquaballin kokemuksella ovat sekä meluisia, että hankalia huoltaa (niistä valuu altaasta poistetaessa kaikki kakki veteen, kun siellä ei ole mitään "kuppia" sisällä.)
Meneekö se kansi kiinni löyhästi? Auttaisiko resonointiin, jos sinne kannen ja akvaarion väliin laittaisi jotain eristettä?
Meneekö se kansi kiinni löyhästi? Auttaisiko resonointiin, jos sinne kannen ja akvaarion väliin laittaisi jotain eristettä?
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: OAS ry.
- Sukupuoli: Mies
Meluisia? Omistani lähtee ääntä vain ja ainoastaan mikäli diffuusori käytössä. Saastan levähtämisen takaisin altaaseen olen estänyt siten, notta pujautan alakautta suodattimen päälle pakastuspussin, jonka kanssa nostan suodattimen ulos altaasta.juuso77 kirjoitti:Heh, jos alat suodatinta vaihtamaan niin minun suositukseni käy aquaballeja vastaan. Kahden aquaballin kokemuksella ovat sekä meluisia, että hankalia huoltaa (niistä valuu altaasta poistetaessa kaikki kakki veteen, kun siellä ei ole mitään "kuppia" sisällä.)
No niin, ongelma ratkaistu! Vaihdoin suodattimen pienempään ja sain jopa komean ärviän harmista ja vaivasta mitä siitä aiheutui, toisaalta onhan tuo pienempi halvempikin, joten ihan kiva että sai jotain ekstraa. Ääni on jälleen olematon ja lapsen yöunet turvattu, ainakin akvaarion äänten osalta...
Oma kokemus resunista edelleen on, että on hiljainen, koska tuolla makkarissa on, eikä haittaa nukkujia. Kiitos kaikille vinkeistä, joita tulikin kivasti!

Oma kokemus resunista edelleen on, että on hiljainen, koska tuolla makkarissa on, eikä haittaa nukkujia. Kiitos kaikille vinkeistä, joita tulikin kivasti!

Jep, ilman diffuusoria ne minulla olivat, ja niiden moottorit pitivät sellaista matalaa murinaa, joka olohuoneessa häiritsevästi kuului jopa akvaarion ulkopuolelle. Kävin jopa takuuvaihdattamassa toisen niistä, ilman sanottavaa helpotusta.rsy kirjoitti:Meluisia? Omistani lähtee ääntä vain ja ainoastaan mikäli diffuusori käytössä. Saastan levähtämisen takaisin altaaseen olen estänyt siten, notta pujautan alakautta suodattimen päälle pakastuspussin, jonka kanssa nostan suodattimen ulos altaasta.juuso77 kirjoitti:Heh, jos alat suodatinta vaihtamaan niin minun suositukseni käy aquaballeja vastaan. Kahden aquaballin kokemuksella ovat sekä meluisia, että hankalia huoltaa (niistä valuu altaasta poistetaessa kaikki kakki veteen, kun siellä ei ole mitään "kuppia" sisällä.)
Mainittakoon vielä, että nykyisestä fluvalista ei semanlaista ääntä tule, joten ihan kuviteltuakaan se ei ollut.
-
- Senior Member
Laitoin juuri vanhan Fluval 3:n pörräämään kypsyvään 96-litraiseen Juweliin. Pörinä on melkoinenen kirjoitti:jep, ainakin Fluvalit on hiljaisempia ja kaikinpuolin helpompia kuin yksikään Eheim joka meilllä on ollut (ja niitäkin on ollut useampia eri vuosilta).

-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
- Sukupuoli: Nainen
Kallistelepa sitä niin että ilmat pääsevät pois. Jumiin jäävä ilma on hinta siitä että on kunnollinen kuppisysteemi suodattimen sisällä joka ei lurauta vesiä lattialle kun nostaa laitteen altaasta. Toinen pörinän lähde näissä voi olla kulunut akseli, mutta ei se noin yhtäkkiä yleensä ilmene (eli se metallitikku on silloin epätasainen pinnaltaan - minulla vain varaosaroottorit ovat saaneet kulumista aikaan, ovat kaiketi kovempaa ainetta tai epätasalaatuisempia).
Minulla on yksiössä kuusi Fluvalia, kuusi muuta suodatinta/pumppua ja yksi Eheimin ulkosuodatin. Ei kuulu ääntä mistään.
Minulla on yksiössä kuusi Fluvalia, kuusi muuta suodatinta/pumppua ja yksi Eheimin ulkosuodatin. Ei kuulu ääntä mistään.
-
- Senior Member
Kiitos vinkeistä maisu. Kokeilenpa vaikka heti, jos saisin pörinää vähän hiljenemään. Olen sitä tuossa tarkemmin kuunnellut ja huomannut, että myös valaisinkansi itsessään resonoi hieman. Sen ja lasin väliin pitäisi ehkä saada jotain. Sama ongelma on isomman akvaarion kanssa, kun valaisin resonoi kiertovesipumpun tärinästä.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Mies
Muistuu mieleen kokeilut Project merkkisistä pumpuista...
Pari iltaa yritin saada niitä hiljaisemmiksi, ja sitten ostamaan kaupasta paremman merkkistä.
Ihme kyllä Eheiminkin kiertovesipumpuissa on ongelmana kuoren resonointi. Itelläni on tuossa isossa 50 watin Eheimin pumpussa vaahtomuovia varmaan kymmenellä paksulla kumilenkillä ympärillä, niin nyt se on hiljainen. Muuten pitää kovempaa ääntä mitä ilmapumppu!
Melkein sanoisin, että Fluvalin ulkosuodattimet ovat hiljaisempia, mutta vanhemmiten ei sitten enää akselisarjankaan vaihto auta, kun alkavat räpisemään. Eheimeistä ei kuulu mitään muuta kuin tuo verkkohurina, mutta se on kovempi mitä Fluvalissa. Olisikohan käämien lakkauksessa säästelty.
Pari iltaa yritin saada niitä hiljaisemmiksi, ja sitten ostamaan kaupasta paremman merkkistä.
Ihme kyllä Eheiminkin kiertovesipumpuissa on ongelmana kuoren resonointi. Itelläni on tuossa isossa 50 watin Eheimin pumpussa vaahtomuovia varmaan kymmenellä paksulla kumilenkillä ympärillä, niin nyt se on hiljainen. Muuten pitää kovempaa ääntä mitä ilmapumppu!
Melkein sanoisin, että Fluvalin ulkosuodattimet ovat hiljaisempia, mutta vanhemmiten ei sitten enää akselisarjankaan vaihto auta, kun alkavat räpisemään. Eheimeistä ei kuulu mitään muuta kuin tuo verkkohurina, mutta se on kovempi mitä Fluvalissa. Olisikohan käämien lakkauksessa säästelty.
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"