Kokemuksia nuoliaisista?
Valvoja: Moderaattorit
Kokemuksia nuoliaisista?
Eli kokemuksianne eri nuoliaisista? Erityisesti tuli-, harlekiini-, kääpiö-, touhu-, raita- ja levänuoliainen. Toki myös muista?
250 l seura-akvaario, 7 kissaa, 4 akaattikotiloa, 2 kiinankellosammakkoa, 1 kääpiöhamsteri ja mies
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Täällä on kokemusta tiikeri- ja levänuoliaisista.
Levänuoliaisia voi pitää vain yhden per akvaario. Aikuisempina niistä tulee todella reviiritietoisia, eivätkä siedä lajitovereitaan. Levänuoliainen ei myöskään sovi suurikylkisten ja rauhallisten kalojen kaveriksi, sillä se saattaa oppia käymään muiden kalojen kyljille limaa syömään. Muutenkin levänuoliainen on vilkas ja tuppaa ajamaan muita takaa ihan ärsyttämiseen asti, joten sen kanssa sopii lähinnä vilkkaat barbit tai keskikokoiset kirjoahvenet, jotka osaavat pitää puolensa.
Levänuoliaisia voi pitää vain yhden per akvaario. Aikuisempina niistä tulee todella reviiritietoisia, eivätkä siedä lajitovereitaan. Levänuoliainen ei myöskään sovi suurikylkisten ja rauhallisten kalojen kaveriksi, sillä se saattaa oppia käymään muiden kalojen kyljille limaa syömään. Muutenkin levänuoliainen on vilkas ja tuppaa ajamaan muita takaa ihan ärsyttämiseen asti, joten sen kanssa sopii lähinnä vilkkaat barbit tai keskikokoiset kirjoahvenet, jotka osaavat pitää puolensa.
1000L tyhjillään, 400L aasiaa ja 350L afrikkaa + 9 viljakäärmettä
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Viesti:
Omasta altaasta löytyy viisi harlekiininuoliaista.
Mukavia otuksia, jotka sille päälle sattuessaan ovat hyvin esilläkin. Tulevat välillä jopa pintaan syömään. Vilkkaita, mutta eivät juurikaan aggressiivisia, mitä nyt paratiisikaloja vähän hätyyttävät välillä. Huntueväisten kalojen kanssa tuskin kannattaa kokeilla, mutta muuten kaikenlainen kalaseura käy. Monnisia en ole tosin kokeillut.
Nämä tuntuvat olevan seurallisia kaloja, eikä niitä kannata pitää liian pienessä ryhmässä. Pitävät hauskaa naksutusta syödessään.
Mukavia otuksia, jotka sille päälle sattuessaan ovat hyvin esilläkin. Tulevat välillä jopa pintaan syömään. Vilkkaita, mutta eivät juurikaan aggressiivisia, mitä nyt paratiisikaloja vähän hätyyttävät välillä. Huntueväisten kalojen kanssa tuskin kannattaa kokeilla, mutta muuten kaikenlainen kalaseura käy. Monnisia en ole tosin kokeillut.
Nämä tuntuvat olevan seurallisia kaloja, eikä niitä kannata pitää liian pienessä ryhmässä. Pitävät hauskaa naksutusta syödessään.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: OAS
:
Itselläni 6kpl Touhuja. Touhuilevat keskenään, eivät kiusaa muita kaloja eikä monnisiltakaan ole syöty silmiä päästä. Kauniita ja eläväisiä otuksia. En tiedä, syövätkö kierteisiä. Oletan että eivät, koska altaassani on kierteisiä riesaksi asti. Muut kotilot ovat kyllä altaastani kadonneet.
Eipä taida olla kellään kokemusta tulinuoliaisista. Mahtaako niitä edes kellään olla. Minua kiinnostavat kovasti, mutten yhtään tiedä millaisia ovat. Harlekiini- ja raitanuoliaiset myös alkavat kiinnostaa.
250 l seura-akvaario, 7 kissaa, 4 akaattikotiloa, 2 kiinankellosammakkoa, 1 kääpiöhamsteri ja mies
Mulla 430-litraisessa 17cm ja 7 cm kultalevänuoliaiset, toistaiseksi ei tappeluita. Ei myöskään osoittanut erityistä kiinnostusta lehtikalaa kohtaan(lehtis tosin muutti uuteen kotiin keltabarbien ahdistelun vuoksi).
Todella vauhdikas liikkeissään, joten en kovin pieneen lootaan laittaisi.
Todella vauhdikas liikkeissään, joten en kovin pieneen lootaan laittaisi.
*laa la laa*
Minulla on ollut raita-harlekiini- touhu- klovni- ja verkkonuoliaisia.
Klovnit ja harlekiinit ovat niitä rauhallisimpia.
Touhut- verkot- ja raitanuoliaiset taas hieman vilkkaampia.
Meillä verkko- ja raitanuoliaiset olivat selvästi muita nuoliaisia agressiivisempia.
Olen myös kokeillut yhdistää näitä kaikkia lajeja sekaisin yhdessä altaassa ja mielestäni yhdistelmä toimi hyvin.
Ehkä suosittelisin näistä lajeista kuitenkin touhunuoliaista, vauhdikkuutensa ja muutenkin tulee toimeen kyllä lähes kaikkien lajien kanssa paitsi ehkä monnisten.

Touhut- verkot- ja raitanuoliaiset taas hieman vilkkaampia.
Meillä verkko- ja raitanuoliaiset olivat selvästi muita nuoliaisia agressiivisempia.
Olen myös kokeillut yhdistää näitä kaikkia lajeja sekaisin yhdessä altaassa ja mielestäni yhdistelmä toimi hyvin.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ehkä suosittelisin näistä lajeista kuitenkin touhunuoliaista, vauhdikkuutensa ja muutenkin tulee toimeen kyllä lähes kaikkien lajien kanssa paitsi ehkä monnisten.

-
- Starting Member
Eikös nääkin muuten syö noita kotiloita ?ehkä suosittelisin näistä lajeista kuitenkin touhunuoliaista
Ainakin Akvaariokeskuksen mukaan muistaakseni suosittelivat ???
Kuulostaa ihan mielenkiintoisilta, ja haluisin päästä eroon noista omista #¤#¤*%#¤:n kotiloista.
Frustra poeticas fores compos sui pepulit.
Mulla on tällä hetkellä vissiin kolme tummaa piikkisilmää, jämät isommasta poppoosta. En sitten tiedä, minne ovat hävinneet, raatoja ei koskaan ole näkynyt.
Aiemmin oli raitanuoliaisia, hankittuna erityisesti syömään pikkukotiloita ja sen homman hoitivatkin erinomaisesti. Hauskoja vipottajia, oikein hauskaa seurattavaa. Mulla antoivat olla muiden kalojen rauhassa.
Aiemmin oli raitanuoliaisia, hankittuna erityisesti syömään pikkukotiloita ja sen homman hoitivatkin erinomaisesti. Hauskoja vipottajia, oikein hauskaa seurattavaa. Mulla antoivat olla muiden kalojen rauhassa.
mulla on 120 litraisessa kääpiönuoliaisia 2 (lisää tulee kunhan kauppaan tulee lisää). Muita "pohjakaloja" ei ole. Tosin eivät nämä juuri pohjalla tosiaan elele. Usein näkyvät uivan kilpaa kiilakylkien parven seassa
Multa hävis kyllä ihan kokonaan kierteisetkin sen jälkeen kun nämä asettuivat taloksi. Ehkä niitä (toivottaavasti) vielä on mutta eipä juuri näy, niitä oli aikaisemmin ihan kauheasti. En muutakaan selitystä tälle äkilliselle kadolle keksi. Ellei Taisto ole sitten päässyt kotiloiden makuun tms... Mutta ihan hauskoja ja melko aktiivisia ovat.

-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: LAS
Täällä on 128-litraisessa 12 kääpiönuoliaista ja 6 piikkisilmää. Ovat oikein sosiaalista porukkaa sekä omissa lajiporukoissaan että keskenäänkin. Kääpiönuoliaiset nousevat joskus harvoin keskiveteen ja yleensä käyvät silloin nuuskimassa rasboraparvessa.
Piikkisilmätkin ovat nykyään rohkeasti päiväsaikaan liikkeellä, kun pohjalla on muutakin elämää. Tiheä melalehtikasvusto ja pari piilopaikkaa kantojen alla ja kookospähkinän kuoren alla varmaan myös vaikuttaa asiaan.
Piikkisilmätkin ovat nykyään rohkeasti päiväsaikaan liikkeellä, kun pohjalla on muutakin elämää. Tiheä melalehtikasvusto ja pari piilopaikkaa kantojen alla ja kookospähkinän kuoren alla varmaan myös vaikuttaa asiaan.
247 + 128 + 88 + 54 l
Mulla akvassa tällä hetkellä 2 harlekiininuoliaista ja kultalevänuoliainen kaikilla nyt kokoa n.6cm eikä ole mitään ongelmia ollut tähän mennessä. Haluaisin vielä 2 nuoliaista lisää otanko 2 harlekiinia vai onko joku muu mikä menisi noiden kanssa? Altaan koko 240l ja siellä on myös 4 piikkisilmää ja 8 erilaista monnista. niin ja vanha partis jota ei koskaan näe.
Mä otin kahdelle harlekiinille neljä uutta kaveria, siis nyt on kuusi harlekiinia. Ovat paljon enemmän esillä ja näyttävät nauttivan toistensa seurasta. Suosittelen lisäämään harlekiinejä. Mukana menee myös yksi verkkonuoliainen (joka kylläkin etsii oman lauman seuraa), on selvästi vähemmän tekemisissä harlekiinien kanssa, vaikka muuten saman kannon alla asuvatkin.
Siis nuoliaisten parvea isommaksi ja jos vain suinkin mahdollista samaa lajia.
Siis nuoliaisten parvea isommaksi ja jos vain suinkin mahdollista samaa lajia.
-
- Senior Member
Kokemusta on levänuoliaisista ja piikkisilmistä (siamin). Jälkimmäisiä ovat ihan mun suosikkeja, ja edesmenneitä kolmea kaveria on ikävä. Kuolivat lämmittimen hajottua ja kuumennettua veden melkein 40 asteeseen
. Piikkisilmät ovat kerrassaan mukavia otuksia, jotka eivät tee pahaa kenellekään. Mun piikkikseni asuivat kasvipuskassa ja myöhemmin kannon alla, mistä ne tulivat esille lähinnä ruoka-aikana ja öisin. Sellaisia piilottelevaisia otuksia ovat.
Levänuoliaisista sen sijaan ei oikein ole hyvää sanottavaa. Niistä kirjoitinkin jo tuolla toisaalla, kun oli niille oma viestiketju. Pieneen akvaarioon siis ei missään tapauksessa ja itse suhtautuisin varauksella joka tapauksessa.

Levänuoliaisista sen sijaan ei oikein ole hyvää sanottavaa. Niistä kirjoitinkin jo tuolla toisaalla, kun oli niille oma viestiketju. Pieneen akvaarioon siis ei missään tapauksessa ja itse suhtautuisin varauksella joka tapauksessa.