Miten saada kala kiinni?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
en
Advanced Member
Advanced Member

Miten saada kala kiinni?

Viesti Kirjoittaja en »

300l vettä, paljon liian isoa puuta.... Ja saaliiksi pitäisi saada 4-6 rusokirjoahventa... Ja tottakai tietyt yksilöt 10kpl parvesta...

Hyviä ajatuksia miten toimia :mrgreen: ?

-nälkä-survarit-nopea haavikäsi?

Muttakun.. tuossa altaassa (95cm pitkä) on keskituki, jolloin "vapaa haavitila on noin 40cm missä tietysti on omppupuuta :twisted: :twisted: Ja haaville tarvittaisiin tilaa vähän enemmän kun allas on kuitenkin reilu 50cm syvä...
astarte
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja astarte »

Itse olen pitänyt muutaman paastopäivän, jolloin kalat ovat sopivan nälkäisiä. Sitten pieni lasipurkki, jonka pohjalle ruokaa ja kalat uivat sinne. Tai haaviin ruokaa ja kun kalat uivat syömään sitä, napataan ne. :) Tietysti tarvii kärsivällisyyttä, että saa juuri ne oikeat kalat, mutta näillä olen ainakin onnistunut.
Ostan valukiviä ja mustaa hiekkaa. Sivutkin löytyy: http://akvaariot.tripod.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Jos mahdollista tai tarpeen, ota ne somisteet pois akvaariosta siksi aikaa kun pyydystät kaloja. Ja jos sulla on kaksi haavia voit yrittää ajaa kalan toisella haavilla kohti toista haavia :mrgreen:
Akvarismia 1992-2014
Merri
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Merri »

Minä justiinsa jahtasin pohjakalat isosta altaastani hikipisarat otsalla. Kaksi haavia, kannot/ osa kasveista ylös ja hermot meinasi mennä silti. Operaation jälkeen allas oli kauhean näköinen... :|
"I'll rise but I refuse to shine"
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

muttakun... Se juurrakko ei tule pois muutakuin purkamalla kirjahyllyn :mrgreen: enkä todellakaan sitä viitti... Ja toinen juurrakko ei tuu kun on toisen alla... että lähinnä haen noita lasipurkkiratkaisuita.
klassik
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja klassik »

Minä olen saanut omani kiinni "katiskalla"..
Katiska on vaikka 1/2 litran muovipullo, josta on suuosa leikattu irti.

Suuosa käännetään pullon sisälle. Itse olen tehnyt suuosan ja pohjapuolen ulkoreunaan reiän, ja yhdistänyt ne esim. nippusiteellä.
Helppo tyhjentää ja asettaa takaisin.
Reunoihin ei saa jäädä mitään teräviä piikkejä.

1-2 päivän paaston jälkeen pakastesurviaista katiskan perälle..

Tämä on hyvä silloin, kun joutaa itse valvomaan lähistöllä.
Sinne saattaa mennä useampikin kala yhtäaikaa. Minä poistin "väärät" kalat saaviin siihen saakka, kunnes kaikki pyydystettävät oli saatu kiinni.

Mulla oli kerran pullo ilman suuosaa, "fiksu" töyhtökääpiö kävi pullossa syömässä ja löysi aina tiensä takaisin hätäilemättä...muut seurasivat kateellisena pullon seinän läpi ruokailua.
Squism
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Squism »

Voi kun olisin lukenut nämä vinkit eilen. Metsästi ja ahdistelin kalaraasuja kauan, väijyin ja vaanin. Ovat mokomat tetraset niin hillittömän vikkeliä, ettei meinannut koko touhusta tulla mitään! Olisi ollut ikävää purkaa kaikki kasvit pois, kun juuri olin saanut ne isutettua suht. nätisti :P

kala-raasut väsyivät ja sain loppujenlopuksi kiinni... :( Ensi kerralla fiksumpi. Ostan ainakin isomman haavin, minulla on on tosiaan semmoinen mini :mrgreen:
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

Oma "luolakalavinkki". Sellainen musta Hesen? salaattirasia missä on kirkas kansi. Leikataan sopiva reikä reunaan, kansi kiinni ja ylösalaisin pohjalle (kivi painoksi päälle) "oman pesän paikalle" ja sitten kepillä, kädellä haavilla... ohjataan kala "pesään" ja rasia ylös altaasta. Pyydystin alle 5 min 2 loistokirjoahventa aikanaan tuolla useampi satalitrasesta altaasta mikä oli täpötäynnä kaikkea...
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Ei se pelkkä isompi haavi ole tie autuuteen, isomman haavin kanssa kalojen jahtaaminen voi vaikeutua siksi ettei ison haavin kanssa mahdu jonkin somisteen ohi josta vaikka pienemmällä haavilla mahtuisi.
Akvarismia 1992-2014
Pipsu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Pipsu »

Isommassa altaassa haavimista helpottaa, jos sen saa jaettua kahteen (tai jopa useampaan) osaan esim. lasilevyllä, mattosuodatinmatolla tms.

Lasilevyllä jaetusta 180-litraisesta sain 15 neontetraa ja partiksen alle 5 minuutissa eikä tarvinnut kasveja tms. poistaa ollenkaan :P
heisku
Member
Member

Viesti Kirjoittaja heisku »

Täällä turvaudutaan yksinkertaisesti kahteen haaviin, iso ja pieni haavi. Pienellä on helppo ajaa kalat isompaan haaviin.

Viime viikolla kun tyhjensin koko altaan (jalustan vaihto) olin ihan varma että kaikki kalat olivat pois. Vettä oli enää vain n 1cm+hiekat kunnes huomasin että pienin partis oli kulmassa. Jouduin käsin irottamaan sen silikoonista, piti todella lujaa siitä kiinni... :D
Squism
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Squism »

Tindra kirjoitti:Ei se pelkkä isompi haavi ole tie autuuteen, isomman haavin kanssa kalojen jahtaaminen voi vaikeutua siksi ettei ison haavin kanssa mahdu jonkin somisteen ohi josta vaikka pienemmällä haavilla mahtuisi.
Ihan totta, mutta varmasti helpomapaa oisi isolla, kuin tuommoisella5x5 cm kokoisella mini-haavilla :mrgreen:

Toisaalta, minulla ei ole juurikaan muita somisteita tuotta "oikeassa" akvaariossa, kuin iso reikä kivi, helpottaakummasti siivoamistakin, kun ei ole kaikkea pikku sälää pihjalla :)
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

heisku kirjoitti:Täällä turvaudutaan yksinkertaisesti kahteen haaviin, iso ja pieni haavi. Pienellä on helppo ajaa kalat isompaan haaviin.
Toimiva ratkaisu. Noin saa jopa sisustetuista myyntialtaista kiinni nuoliaisia. [;)]
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
juuso77
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja juuso77 »

Adrianna kirjoitti:
heisku kirjoitti:Täällä turvaudutaan yksinkertaisesti kahteen haaviin, iso ja pieni haavi. Pienellä on helppo ajaa kalat isompaan haaviin.
Toimiva ratkaisu. Noin saa jopa sisustetuista myyntialtaista kiinni nuoliaisia. [;)]
Meillä on myös iso ja pieni haavi, mutta kyllä nuo tiikeribarbit ja seeprakalat ovat osanneet aina uida sen isomman haavin ympäri, vaikka niitä kuinka sillä pienellä hätistelisi.

Kalojen rajaamisen vaikka lasilevyllä pienelle alueelle on minun havaintojeni mukaan helpoin keino, tosin tuollaisia ansoja ja pyydyksiä en olekaan koskaan kokeillut.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”