Yksi kiekkopoikanen erossa muusta parvesta

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

kr6984
Starting Member
Starting Member

Yksi kiekkopoikanen erossa muusta parvesta

Viesti Kirjoittaja kr6984 »

eilen huomasin, että yksi kiekoista(n.3kk vanha) on mennyt altaan toiselle puolelle syrjään muusta parvesta eikä syö enää mitään vaikka olisi ruokaa ihan vieressä. onko normaalia? vai onko sillä joku sairaus? ei näy ainakaan ulkoapäin olevan mitään.
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja karihe »

Onko kyseessä itse kasvattamiasi poikasia vai oletko ostanut ne noin nuorina?
Onko kiekko tummana vai normaali värisenä?
Mikä on altaan lämpötila?
Jahtaavatko muut kiekot tätä syrjään vetäytynyttä?
Mikä kalojen fyysinen koko (cm)?
Mitkä vesiarvot?

Anna näihin vastaus niin voidaan arvutella mistä johtuu.
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
kr6984
Starting Member
Starting Member

sain ne 3 viikkoa sitten, ja se on nyt n. 7cm kokoinen. vähän tummempi kuin noi muut kiekot. lämpötila on 27 astetta. Muut kiekot jahtaavat sitä ankarasti jos se menee lähelle niitä, mutta tänään pysynyt kokonaan altaan toisella puolella. vesiarvot on:
PH 6.2
KH 2
GH 8
---------------------
No3 0 en oo varma kummin päin noi oli.
No2 15
riksu70
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja riksu70 »

Minä ainakin nostaisin lämpöä ainakin siihen 28+ mutta mielelläni 30+. Omani polskii kyllä 30+ :roll: . Mutta kuulemani mukaan viihtyy 29+ , Eikös? Se raasukka varmaan tulee olemaan kaiketi se syrjityin ja päähän potkituin...
kr6984
Starting Member
Starting Member

taitaa olla, vaikkakin ei pienin. ihmetten vaan miksei se syö vaikka se on yksin?
riksu70
Senior Member
Senior Member

Se on tressaantunut tilanteesta.
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Joo nosta lämpö asteittain 30 asteeseen, niin jo se saattaa auttaa.
Ikävä kyllä aina porukassa on yksi jota potkitaan päähän. Ruoki siten että yritä pudottaa ruokaa sen piilopaikan eteen ja anna ensin muille ruokaa muualle. Muutenkin kun kiekkoja ruokkii kannattaa ruokaa antaa useampaa kohtaan näin vältytään taisteluilta.
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Ps montako kiekkoa sinulla on ja minkä kokoinen allas?
kr6984
Starting Member
Starting Member

Niitä on 5, mutta saan kohta 3 lisää ja allas on 550litranen. Huomasin juuri että lämppärini on hajonnut, vesi on tällä hetkellä 25 astetta! Pitää mennä ostaa lämppäri nopeesti, tai katsoo jos sais jostain käytetyn :D.
Eli siis luulette ettei sillä olisi mitään sairautta, vai? Miksi se on tummempi? Onko se just sitä stressiä?

-Edit. Lisätty isot alkukirjaimet, pisteet ja muokattu luettavammaksi. Ylläpito
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Johtuu todennäköisesti tuosta lämpötilasta hae äkkiä uusi lämppäri ne palelee. :mrgreen: :mrgreen:
Lämppärit on niin halpoja että ei paljon käytettynä kannata hankkia voi vaan saada samallaisen jossa tunnit on jo täynnä.
riksu70
Senior Member
Senior Member

No hui hitto, vähän kylmällä tuo vesi 8O
kr6984
Starting Member
Starting Member

No niin, nyt on sitten 300W lämmitin hankittu :mrgreen:.
Fisuliina
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Fisuliina »

Nosta nyt sitten varovasti tuota lämpötilaa aste kerrallaan, ettet vaan kerralla huitaise!
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

Kyllä sen lämpötilan vai nostaa niin nopeasti kun lämppäri vaan jaksaa lämmittää, eli säädä lämppäri vaikka n. 28 asteeseen ja tarkkaile lämpötilaa, että mihin nousee ja hienosäädä siitä. Vastedes pidä lämpö ainakin 29 asteen paikkeilla.
Fisuliina
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Fisuliina »

No en itse kyllä nostaisi noin nopeasti.
riksu70
Senior Member
Senior Member

Ei se kyllä lämpiä mitenkään nopeasti kun kumminkin kyseessä melkein 600 l allas. Minä nosta monasti 28 > 32+ lämpöä suoraan ja kyl siinä menee pitkälti päivä kun on noussut. KAikki voi hyvin. Eri asia oisi pikkukipossa. Eikös?
kr6984
Starting Member
Starting Member

Kiitos kaikista vastauksista. Vesi on yön aikana noussut siihen 29 asteeseen, mutta lämmitin on vielä päällä. Säädin sen siihen 30 asteeseen, joten katsotaan pysähtyykö se siihen vai pitääkö sitä säätää. Pitää vielä mainita, että se tumma poikanen, jonka ristin äskettäin yksinäiseksi soturiksi ei ole vieläkään syönyt mitään :( .
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Saattaa mennä muutama päivä ennenkuin ruoka maistuu tai sitten niin tressaantunut ettei ala syömään koskaan.
Itse menetin yhden nuoren kiekon juuri siten että muut kiusasivat niin paljon että ei saanut syödyksi ja kuihtui pois. (tein armo murhan kun kaveri kuihtui luurangoksi) :(

Pidä jatkossa huoli että veden lämpötila ei pääse noin alhaiseksi 28-29 astetta on ok.
post.box
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja post.box »

Minulla kiekot ovat (23-)25 asteessa ja tykkäävät siinä olla. Jos nostan ylemmäs niin muuttuvat apaattiksi.. Olen ne myös opettanut olemaan jähtaamatta liikaa pieniä kiekkoja. Allas kun on niin pieni ja rajallinen eikä mitään ulospääsyä, niin pieni kuri on paikallaan. Kiekothan ovat älykkäitä ja fiksuja kaloja ja ymmärtävät käsi- ym. merkkejä. Ne on helppo rauhoittaa, jos ovat stressaantunueita ja helppo kutsua muutenkin luokseen, koska ovat mielissään kun niitä huomioidaan. Varmaankin pienimpiä jahdataan silloin kun poistun maisemista, mutta silloin kun olen paikalla ne uskaltavat tulla pusikoista pois äkäsempien sekaan koska tietävät että niitä ei tökitä. "Leyhyttelyä" (tai miksi sitä uhkailua koko vartalolla nimetäänkään), en ole kieltänyt joten silla lailla mittelevät voimia ja pienetkin kiekot haastavat suurempia ja äkäisempiä kiekkoja taistoon, kun suuret eivät käytä "nokkavoimaa". Huomaa kyllä miten niiden itsetunto nousee kummasti kun saavat haastaa riitaa eivätkä niiden tarvitse norkoilla mustina nurkissa. Niin minullakin oli alussa mutta sitten en enää kärsinyt katsoa vaan otin kiekkoja "niskasta kiinni".
karihe
Advanced Member
Advanced Member

post.box kirjoitti:Minulla kiekot ovat (23-)25 asteessa ja tykkäävät siinä olla. Jos nostan ylemmäs niin muuttuvat apaattiksi.. Olen ne myös opettanut olemaan jähtaamatta liikaa pieniä kiekkoja. Allas kun on niin pieni ja rajallinen eikä mitään ulospääsyä, niin pieni kuri on paikallaan. Kiekothan ovat älykkäitä ja fiksuja kaloja ja ymmärtävät käsi- ym. merkkejä. Ne on helppo rauhoittaa, jos ovat stressaantunueita ja helppo kutsua muutenkin luokseen, koska ovat mielissään kun niitä huomioidaan. Varmaankin pienimpiä jahdataan silloin kun poistun maisemista, mutta silloin kun olen paikalla ne uskaltavat tulla pusikoista pois äkäsempien sekaan koska tietävät että niitä ei tökitä. "Leyhyttelyä" (tai miksi sitä uhkailua koko vartalolla nimetäänkään), en ole kieltänyt joten silla lailla mittelevät voimia ja pienetkin kiekot haastavat suurempia ja äkäisempiä kiekkoja taistoon, kun suuret eivät käytä "nokkavoimaa". Huomaa kyllä miten niiden itsetunto nousee kummasti kun saavat haastaa riitaa eivätkä niiden tarvitse norkoilla mustina nurkissa. Niin minullakin oli alussa mutta sitten en enää kärsinyt katsoa vaan otin kiekkoja "niskasta kiinni".
Mahtavaa osaamista jatka samaan malliin. :mrgreen: :mrgreen:

Edit: jos nyt kuitenkin pari hymiötä riittäisi -Ylläpito
post.box
Starting Member
Starting Member

No ei tuohon osaamista niin tarvita. : ) Nostat sormen psytyyn, niin menee viesti perille. : ) Tai nykyisin riittää jo pelkkä katse. Ainakin minun kiekkoillani. : ) Eihän minulla ole kauaa vielä kiekkoja ollut joten kielen opiskelu on kesken ja en tiedä luenko kaikkia eleitä oikein kuten tuota leyhyttelyä. Minusta se kuitenkin vaikuttaa enemmän uhkailulta kuin kosiskelulta. Nätin näköistä kuitenkin oli kumpaa oli.
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

post.box kirjoitti:Minulla kiekot ovat (23-)25 asteessa ja tykkäävät siinä olla. Jos nostan ylemmäs niin muuttuvat apaattiksi..
8O Tuotanoin... mahtaakohan altaassasi olla rittämätön pintavedenkierto, se selittäisi miksi kieot eivät kestä korkeampaa lämpötilaa, kun alkaa happi loppua? Oletko tarkastanut että lämpömittarisi varmasti näyttää oikein? Kiekot eivä noin alhaisessa lämmössä pitkään terveinä porskuta. Usko pois.
Morpho
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Morpho »

post.box kirjoitti:
No ei tuohon osaamista niin tarvita. : ) Nostat sormen psytyyn, niin menee viesti perille. : ) Tai nykyisin riittää jo pelkkä katse. Ainakin minun kiekkoillani. : ) Eihän minulla ole kauaa vielä kiekkoja ollut joten kielen opiskelu on kesken ja en tiedä luenko kaikkia eleitä oikein kuten tuota leyhyttelyä. Minusta se kuitenkin vaikuttaa enemmän uhkailulta kuin kosiskelulta. Nätin näköistä kuitenkin oli kumpaa oli.
Mun kiekot hyppää veden yläpuolelle asetetetun renkaan läpi kun puhallan pilliin. ;)
.·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)
post.box
Starting Member
Starting Member

Morpho kirjoitti:
post.box kirjoitti:
Mun kiekot hyppää veden yläpuolelle asetetetun renkaan läpi kun puhallan pilliin. ;)
Minun ei : )
post.box
Starting Member
Starting Member

KatjaN kirjoitti:
post.box kirjoitti:Minulla kiekot ovat (23-)25 asteessa ja tykkäävät siinä olla. Jos nostan ylemmäs niin muuttuvat apaattiksi..
8O Tuotanoin... mahtaakohan altaassasi olla rittämätön pintavedenkierto, se selittäisi miksi kieot eivät kestä korkeampaa lämpötilaa, kun alkaa happi loppua? Oletko tarkastanut että lämpömittarisi varmasti näyttää oikein? Kiekot eivä noin alhaisessa lämmössä pitkään terveinä porskuta. Usko pois.
En tiedä mikä on kunnon kierto, mutta kyllä siinä aallokkoa pinnalla on kun suutin on puoleksi veden alla ja puoleksi päällä. Ja pohjallakin asti näyttää virtausta olevan. Monissa kirjoissa näyttää olevan, että 25-30 astetta, mutta voihan ne väärässäkin olla. Toisen mittarin voisi tietysti ostaa ja testata näyttävätkö samaa...

Ihmetyttää kyllä vähän että eikö kellään muulla ole yhteyttä omiin kiekkoihin (paitsi morpholla : ) ). Minä ja vanhin kiekko voidaan töllätä toisiamme nenät vastatusten vaikka kuinka kauan. Pienemmillä on niin paljon puuhaa, että ne ei tee muuta kuin etsii ruokaa, joten minulle niiltä ei liikene juurikan aikaa. Aremmat muuten vain turvaavat minuun ja kärttysintä taas harimittaa, että olen siinä pitämässä jöötä. Monesti huomaa kuinka se "kuopii jaloillaan maata" ponkaistaakseen toisen kimppuun, mutta perääntyy kiltisti kun vilkaisen siihen ikävästi.

Taidan niiden mielestä olla ennemminkin kuivalla maalla kävelevä kiekko kuin ihminen joka katselee niitä huvikseen. Jos erehdyn laittamaan tumman sinisen villapuseron päälle niin kiekot menevät piiloon ja kurkkivat jostakin juurakon takaa ja jos minulla on valkoinen pusero niin suurin kiekko muuttuu myös "valkoiseksi" tai paremminkin vaalean ruskeaksi, eikä siinä näy minkäänlaisia kuvioita, joita siinä usein näkyy silloin kun puuhastelen omiania muualla. No, en tiedä miksi näin käyttäytyvät, mutta tällaista olen kuitenkin huomannut.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”