Juurakot ongelmien lähteenä?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Juurakot ongelmien lähteenä?

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Tuli vaan mieleen että voiko juurakojen lahoaminen/mätäneminen vaikuttaa merkitävästi akvaarioveden laatuun?

Eräässä engl. kielisessä kiekkokirjassa tästä varoteltiin ankarasti. Toisaalta missään muualla en ole nähnyt mainintaakaan asiasta.

Huomasin vain tuossa sisustaessani, että juurakon pinnalla on semmonen suht paksu kerros mustaa rähmää, ei siis levää vaan lahoavaa puuta, jota raaputtamalla paljastuu alhaalta vaalempi puu. Ei aavistustakaan mikä puu on kyseessä, joku tumma (eli ei siis mangrove).

Ajattelin kuitenkin, että pitää käydä lävitse nuo juurakot, joita siis aika runsaasti, teräsharjalla käsitellen. Ei kai siitä haittaakaan ole.
Minä juon nyt kahvia!
kasiko
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kasiko »

Mulla on tapana ottaa juurakot kerran vuodessa ylös altaasta ja rapsutella ne pehmeät mössöt pois. Teelusikka on tässä hommassa huipputyökalu :mrgreen:

Jollain oli täälläkin ollut ongelmia, varsinkin sen moorapuun kanssa, joku linkkimestari varmaan sen löytää [;)]
Hoc non credo; toga mea iterum surrepta est!
Ei voi olla totta! Togani on taas varastettu.
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

No käsittelinkin koko juurakkosarjan teräsharjalla, pienemmät kolot lusikalla. Aika määrät tuli tuota tummanruskeaa rähmää. Yhden heitin ihan meneen, se kun suorastaan hajos käsiin. Isoin juurakko on vähän hankala, kun se on niin halkeillu, todennäköisesti lahoaa sisältäpäin silpuksi jossain vaiheessa.

Sillä tätä lähdin ihmettelemään kun isossa altaassa vesi ruskeankellertävää. Muutoin ok (Vesiarvot, kalojen vointi) mutta visuaalisesti katsoen jotain vialla. No juuri se allas onkin täynnä vähintään 3 v vedessä lionneita juurakoita. No katsotaan nyt, paraneeko tilanne.
Minä juon nyt kahvia!
Fisumamma
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

Mulla on ollut vuoden verran komea kuusijuurakko altaassa. Vieläkään se ei täydellisesti uppoa eli ole vettynyt riittävästi ja vaikuttaa sormiin kovalta mutta pinta alkaa vissiin mätänemään, ainakin huomasin keväällä sen mustuneen kovasti. Hinkkasin tämän mustan pois eikä se levältäkään vaikuttanut, irtosi ihan sellaisella karhealla sienellä helposti. Alta paljastui vaalea puu. Nyt sitä mustaa on alkanut tulla taas, täytyy hinkata vaikka kerran kuussa ettei pääse niin pahaksi. Juurakko on niin iso etten saa sitä altaasta :( . Juurakon läheisyydessä alkoi kasvien alaosiin ilmaantumaan mustaa levää, ajattelen näiden asioiden liittyvän toisiinsa.
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Höpötys »

Itsekkin poistin n. vuoden vanhan omenapuun altaasta, sekun näytti ihan mustaharmaalta. Ja mielestäni allas haiskahti jotenkin oudolle. Nyt kun puu on ollut pois parisen viikkoa, niin haju on kadonnut ja leväkin vähentynyt. Tosin samalla pimensin altaan viikoksi ja sen jälkeen valaissut vain 5h/päivä. Vesiarvoissa ei muutoksia ole ollut.

Katsotaan miten käy, kun pistän ihan uudet juurakot altaaseen, taitaapi olla mangrovea. Tietysti hyvin putsattuina :mrgreen:
rovio
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja rovio »

Kovasti lahoavan puun ottaisin itse varmaan pois. Tästä ei nyt ole tieteellistä näyttöä, mutta aikoinaan yhdessä akvaariossa alkoi ph madaltua sen jälkeen kun olin järven pohjasta otettuja puunkappaleita laittanut akvaarioon. Olisikohan noista humusta tullut akvaarioon, niiden pinta tosiaan lahosi ihan eri malliin mitä kunnon mangroven.

Yksi mangrovejuurakoistani on ollut käytössä jo 80-luvun alkupuoliskoilta 90-luvun loppuun ja oli kuivilla tässä välillä, mutta nyt taas akvaariossa ja kanto saman näköinen mitä aikoinaan. On sekin kanto varmaan nähnyt kaikenlaista, tuliliskoja, kultakaloja.. Sain sen tädiltä akvaarion mukana pikkutyttönä kun serkku lopetti harrastuksen.
"Viisaat oppivat toisiltaan, keskinkertaiset virheistään, mutta tyhmät eivät opi mitään, koska he tietävät jo kaiken."
(Mahatma Gandhi)
240l + 180l + 63l
mehumarakatti
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja mehumarakatti »

Kysyn nyt samaan syssyyn, että mikä juurakko kannattaa laittaa altaaseen? Sellainen joka ei värjäisi eikä muuttaisi vesiarvoja? Kai niitä löytyy... :roll:
And it´s just like honey
SeijaKK
Member
Member

Viesti Kirjoittaja SeijaKK »

mehumarakatti kirjoitti:Kysyn nyt samaan syssyyn, että mikä juurakko kannattaa laittaa altaaseen? Sellainen joka ei värjäisi eikä muuttaisi vesiarvoja? Kai niitä löytyy... :roll:
Eipä taida aidoissa puulajeissa sellaista ollakaan joka ei jotain ongelmaa (tai ongelmanpoikasta) jossain vaiheessa tarjoaisi.

Epäaidoista taas ollaan sitten niin kovasti kahta eri mieltä. Itse käänsin takkini kun alkoi harmittamaan aidon puun höttööntyminen ja muut. Enkä takaisin palaa, luulen niin [;)] Naisena minulla on oikeus vaihtaa mielipidettäni useinkin.
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Keinojuurakoita:

www.akvaariopuoti.net

Aika halpoja, tilasin kyllä jo isoimmat pois päältä. Saas nähdä miltä nuo livenä näyttää.
Minä juon nyt kahvia!
skare
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja skare »

Aidonnäköisiä keinojuurakoita löytyy myös täältä (suomalaisen maahantuojan sivut).
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Vaihdoin juurakot muovisiin, ja erit. 360 L ongelma-altaan veden keltasumeusongelma katosi. Hakkasin yhdestä juurakosta pienemmän palasen partamonnille toiseen altaaseen (selluloosaa vai mitä se tarvii). Tässä kävi ilmi, että putsauksen jälkeen näennäisesti täysin ok juurakko oli sisältä puoliksi mustaa möhnää. Kai nää kantsis parin-kolmen vuoden välein vaihtaa?
Minä juon nyt kahvia!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”