Monniset "outoina"!?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Sarianna69
Junior Member
Junior Member

Monniset "outoina"!?

Viesti Kirjoittaja Sarianna69 »

Muttamia päiviä sitten huomasin että kaarimonniseni olivat kummallisen apaattisia. Pysyttelivät silti enimmäkseen porukassa (6kpl) mutta makoilivat harvinaisen paljon. Nyt, näin jälkeenpäin mietittynä, ne ovat aiemminkin makoilleet "turhan" paljon. Myöskään niillä ei alunalkaenkaan ole ollut sitä vimmaa kaivella pohjaa ja touhuta kovasti, kuten monnisilla yleensä on tapana.

Vesiarvot mitattu, kaikki OK ja ennallaan. Nitriittiä ei ole, muut arvot siis ennallaan. Myös happivajeen mahdollisuuden otin huomioon; annostelin akvaan ohjeen mukaan vetyperoksidia; ei mainittavaa vaikutusta. Kovuuden osuutta olen miettinyt, onko kumminkin GH 10 liikaa noille?! Lajimääritelmän mukaan niiden pitäisi sopia tuohon kohtuullisen hyvin. PH 7 ja lämpö 24 astetta.

Nyt eilen heivasin varalta mäntypuisen kannon akvasta poissa, joka kyllä oli hyväksi liotettu ja pesty (upposi itsekseen pohjallekin) sekä poistin levänhäätö-tabletit ja käytin sen jälkeen vielä aktiivihiili-lisäystä suodatuksessa. Vettä vaihdoin vielä eilen illalla hieman yli 50%.

Jotenka, melkoinen tehokäsittely nyt tällä kertaa, mutta monniset vain oleilevat enimmäkseen, vain välillä käyvät uiskentelemassa ja pohjaa tupsuttamassa. Tänäaamuna istuin tuossa akvan ääressä aika pitkän ajan ja huomasin niiden käyvän epäilyttävän tiheään pinnassa haukkaamassa happea (siis, siten kuten monnisilla yleensäkin on tapana). Lisäksi ainakin pari niistä tunkee itseään kasvien välistä tyylillä, kuin niillä vaivaisi kyljissä tai kiduksissa jokin?! Eilen huomasin yhden platyni myöskin hivauttelevan itseään kasveihin.

Nyt ymmärrän että jokin ongelma on voinut näillä monnisilla olla jo alkujaankin kun minulle tulivat, mutta se on ollut piilevänä. Nämä ovat olleet minulla noin 1.5 kuukautta, ellei jopa vähän kauemminkin. Tullessaan siis olivat ihan terveitä, yksityiseltä omistajalta tulleita.

Mitään näkyvää ei siis näillä kaloilla ole; suomu- ja panssaripeite täysin normaalin näköistä. Mikähän voisi olla seuraava, mitä olisi parasta tehdä näiden hyväksi? Itselläni tulee mieleen loishäätö, mutta mikä lääke olisi paras ja miten tuo lääkkeen valinta taphtuu? Kaikista neuvoista olen tosi kiitollinen :roll:

-----------------------

Voih, onko totta että keneltäkään 58:sta lukijasta, jotka tämänkin viestin ovat käyneet lukemassa, ei ole oantaa minulle neuvoja?? :(

Näkee kyllä noiden monnisten käytöksestä varsinkin että kaikki ei ole kunnossa.. :? En vaan enää käsitä, mikä voisi olla vialla. Ne ikäänkuin väsähtävät helposti, ja lamaantuvat välillä ihan sekunnin murto-osaksi, jolloin ne ikäänkuin "sammahtavat" hetkeksi ja taas havahtuvat.. Olen koettanut käydä lukemassa noita kalasairauksia käsitteleviä juttuja, mutta mun taitoni ja kykyni ei riitä arvioimaan ja erittelemään eri juttuja..

Voisiko nyt kumminkin siis olla parasta antaa jokin loislääkitys; voiko "peukalosääntönä" pitää jotain tiettyä, eniten käytettyä loishoitoa, joka tehoaisi tavallisimpiin ja todennäköisimpiin loisiin?! Elikä, mikä lääke siis olisi tehokas, mutta kattava; tehoten siis mahdollisimman moneen, TODENNÄKÖISIMMIN ilmeneviin loisiin??

Nyt toivoisin, että joku asiaa tunteva henkilö minua neuvoisi; en kestä katsella, että tilanne on ja pysyy ennallaan.. Tuntuu kuin rääkkäisin kalojani turhaan :(
heisku
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja heisku »

Sarianna69 kirjoitti: Näkee kyllä noiden monnisten käytöksestä varsinkin että kaikki ei ole kunnossa.. :? En vaan enää käsitä, mikä voisi olla vialla. Ne ikäänkuin väsähtävät helposti, ja lamaantuvat välillä ihan sekunnin murto-osaksi, jolloin ne ikäänkuin "sammahtavat" hetkeksi ja taas havahtuvat..
Meidänkin helmimonniset ikäänkuin väsähtävät. Lepäävät ihan vain hetken pohjalla tai kivellä eviensä päällä ja sitten taas jatketaan matkaa kaivellen pohjaa... :)
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marinum »

En olisi vielä mitenkään huolissani niiden monnisten kanssa ainakaan jos ne esim. syövät ihan hyvin kun annat niille ruokaa. Monnisissa toiset lajit ovat vähän rauhallisimpia kuin toiset.
Tuosta hankaamisesta, että olethan käyttänyt jotain vedenparannusainetta? Oletko nähnyt hankaavatko kidusten kohdasta vai kyljistä? Hyvä loislääke on mielestäni Jungle parasite clear:
http://www.tuchosoft.net/akv/tuotteet/tuote.php?id=468
mutta jos eivät hankaa mitenkään huolestuttavan usein, niin en tekisi vielä mitään, koska juuri olivat altistuksessa tuon levämyrkynkin kanssa.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Sarianna69
Junior Member
Junior Member

Voi kiitos; heti helpottaa kun saa edes jonkin verran neuvoja ja kommentteja :roll:

Joo, pitääpä nyt laittaa merkille tuo, kuinka tiheään ne itseään hinkauttelevat kasveihin tms...!

Todellakin, mullahan ei ollut käytössä tuossa alkusyksystä vedenparannusainetta.. noin kolme viikkoa oli ilman, kun aine loppui ja ajattelin sitten kokeilla ihan vaan ilman; kun joistain paikoista olen lukenut että sitä ei oikeasti tarvitsisikaan. Mutta; koko tuon kolmisen viikkoa oli silti tunne että "jotain puuttuu" :| Nyt kumminkin on tuo aine taas ollut käytössä sen pari viikkoa, joten en tiedä johtuuko tuo ihon/kidusten mahdollinen kutina enää tuosta parannusaineen puutteesta!?

Mutta; nuo kalaparat kyllä siis makoilevat vain enimmän aikaa, arviolta ja "näppituntumalla" ainakin 85 % ajasta (siis PÄIVÄAJASTA; siitä en tiedä kuinka paljon ne hämärässä ja pimeässä liikkuvat).. :? En pääse eroon tuosta ajatuksesta, että jotain niillä ihossa tai kiduksissa on; selvästi tuota siis on ollut ja kun noilla platyillakin olen hienokseltaan tuota hivauttelua nyt nähnyt.. Olisikin niin paljon helpompi, jos noissa olisi jotain päällepäin näkyvää, mutta kun ei.

Niin, kun pähkäilin noiden mahdollisten kidusloisten olemassa oloa, niin tuli mieleeni, että jos ko. loiset häiritsevät siis hapen saantia kidusten kautta, niin siksiköhän ne hyppäilevät aika tiheään pinnasta haukkaamassa happea?! Tosin, platyt uiskentelevat ihan normaalilla tavalla; eivät "huohota" tms. ja viihtyvät tavalliseen tapaan lähellä pohjankin tuntumaa, kasvien tyviosia maiskutellen ja tupsutellen.

Jotenka, voisiko siis kyse olla vain jostain iholoisesta, joka MYÖSKIN ärsyttää kiduksia?! Muistelen että jokin aika tavanomaiseksi luokiteltu loinen aiheuttaisi tuota? No, käyn varmaankin varalta huomenna ostamassa tuota MARINUMIN mainitsemaa lääkettä; on näköjään melko laajakirjoinen lääke, joten toivottavasti tuosta sitten olisi apua.. :)

Mulla on niin paha mieli nyt, ja tuntuu että tästä akvan pidosta ei taas tule mitään :( Ja, VIELÄ LISÄÄ neuvoja otan mielelläni vastaan, ja nöyrästi jo kiitän etukäteen :D

PS: vielä tuosta ruoka-asiasta; monniset eivät ole koskaan olleet mitään ahmatteja, ja tuntuu että ne eivät ruokanappejaan edes havaitse pohjalla ennekuin esim. partamonni menee niiden kimppuun. Jotenka, mitään erityistä ruokahalun huononemista en siis ole huomannut.
-------------------------------
NYT SAIN MELKOISEN "AHAA-ELÄMYKSEN" :?

Voisiko olla niin, että noiden Platyjen elämäntyyli ei passaa aroille monnisille?

Kun nämä mun platyt ovat vielä kaikki lähes keskenkasvuisia, vasta yksi niistä tullut siihen ikään että sai ekan kerran poikasia. Nyt, kun jokin aika sitten luovuin kolmesta koiras-platysta, on nämä naaraat keskenään alkaneet pitämään melkoista rallia tuolla; kinastelevat välillä melko hanakastikin esim. ruoan äärellä jne.

Ja koska tuo on noinkin raisua niiden touhu, ei varmasti nuo monnisetkaan aina voi välttyä joutumasta keskelle ryöpytystä. Elikä; voisiko noiden platyjen touhu olla syynä siihen että monniset ovat stressaantuneita eivätkä siksi tohdi liikkua (toki tähän voisi jatkaa vielä ajatuksella, että monniset ovat voineet sairastuakin tuon mahdollisen stressin vaikutuksesta!?)

No, kunhan tässä tyhjää ajatustyötä teen.. En kertakaikkiaan vaan voi olla toimetonna, jos jokin asia vaatii ratkaisua :roll:

Edit. Yhdistetty peräkkäiset viestit. -Ylläpito
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Tuosta en tiedä, voihan se olla mahdollista, mutta luulen että epätodennäköistä kuitenkin :| . Onko sinulla siellä monnisille piilopaikkoja ja kasvillisuutta? Esim melalehtien alla monniset tykkäävät lepäillä tai jossain putken tyylisessä. Ei kai ne platyt kuitenkaan härnää tai jahtaa niitä monnisia? Tuo hankaus nyt ei ainakaan luulisi johtuvan platyista, varsinkaan jos se on loisten aiheuttamaa.
Poppeli
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Poppeli »

Minulla kävi mielessä -tosin voin olla ihan hakoteillä- mutta kun parvimäärä on minimi tuo 6, niin ilahtuvaisitko parvenlisäyksestä. Täällä ainakin mitä enemmän parvessa, sitä enemmän vauhtia löytyy. Monnisissa on myös luonne-eroja, pandamonniset vetää rallia mennen ja tullen kun taas nokimonniset tyytyvät pieneen iloiseen ylösalas ralliin kun vettä vaihdetaan. Jälkimmäiset myös makoilevat piilossa suurimman osan ajasta, syövät kuiten normaalisti.
Form
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Form »

Päivällä minun monniseni eivät tee muuta, kuin makoilevat. Tiettyyn aikaan taas KAIKKI liikkuvat. Juuri kukaan ei ikinä jaksa yksin möyhentää pohjaa, mutta jos kaksi-kolme jaksavat, niin loputkin haluavat mukaan. Yöllä ehkä eniten liikkeellä.

PS. Monniset kutivat minulla juuri, kun vaihdoin vettä!
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Form kirjoitti:Päivällä minun monniseni eivät tee muuta, kuin makoilevat. Tiettyyn aikaan taas KAIKKI liikkuvat. Juuri kukaan ei ikinä jaksa yksin möyhentää pohjaa, mutta jos kaksi-kolme jaksavat, niin loputkin haluavat mukaan. Yöllä ehkä eniten liikkeellä.

PS. Monniset kutivat minulla juuri, kun vaihdoin vettä!
Miunkii monniset käyttäytyy tuolleen, paitsi miun monnisten liikkuminen on lähinnä akvaarion laseissa ravailua ylös alas tai sitten ees takasin.
Form
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Form »

Miljoonakala84:

Kyllä minunkin monniseni, ainakin tietty yksilö ravailee noita laseja. Tuo yksi tietty yksilö saa raivopuuskia, jolloin säntää kaikkialle. Tällä hetkellä suodattimen "välissä", mutta jos hän on kutumonninen en ihmettele tätä liikettä, mutta jos ei ole, jokin on pahasti pielessä :|
Sarianna69
Junior Member
Junior Member

Hei taas! Kiitos kovasti kommenteista :D Nyt alkaa saamaan enempi käsitystä noista monnisista.

Niin, lähinnä tarkoitinkin tuota mahdollista "kutinataudin" puhkeamista sillä, että jos monniset ovat jostain syystä stressaantuneet (vaikkapa platyjen kohelluksesta ja taistelusta) niin tuo stressi olisi alentanut niiden vastustuskykyä jolloin lepotilassa oleva loiskanta on päässyt villiintymään.. Juu, ja toki monnisilla on piilopaikkoja; niissähän ne pääosin lepäilevätkin; on kasvipuskien alaosia sekä varsinaisia luoliakin.

No, nyt katselen tilannetta, ja jos näyttää että meno on aivan liian villiä, mietin sitten miten edetä. Olen itse myöskin jo miettinyt tuota parven kasvattamista (ennekuin siis huomasin/aloin ajatella, että monnisilla on jokin vialla) meiltä päin ei vain noita kaarimonnisia ole tarjolla; olen jopa jo alustavasti kysellytkin. Olen jopa jo katsellut paria muuta monnislajia, jotka muistuttavat näitä omiani niin vesivaatimuksiltaan kuin ulkonäöllisestikin; voisi sitten kokeilla vaikka niitä soluttauduttaa noiden kaarimonnisten sekaan :D Mutta, ensin katselen nyt että mikä tämä tilanne on näillä monnisillani ennekuin hankin yhtään uutta kalaa.

Nyt taas illalla panin merkille, kun akvasta valot sammuivat, että lähes kaikki lähtivät vähän kerrallaan liikkeelle, hissuksiin kumminkin, ja menivät pohjahietikkoa tupsuttelemaan.. Aivan kuin ne vapautuisivat hämärässä ja haluavat liikkua etenkin silloin. Silloin alussa kun monniset minulle tulivat, ne uiskentelivat lähes aamusta iltaan; se näytti jopa aivan hyperaktiiviselta touhulta [;)] Sitten, kun ne vähän kerrassaan rauhoittuivat muutamien viikkojen aikana, olin suorastaan helpottunut. Luulen että tuo taukoamaton uiskentelu oli jotain alkustressiä, jota ne koettivat purkaa ulos..!?

No, odottelen tässä vielä muutaman päivän, ennekuin rynnistän sitä loislääkettä ostamaan; jos vielä itseään hivuttelevat tuolla, niin sitten hankin lääkkeen.
Sarianna69
Junior Member
Junior Member

No niin, tänäaamun sitten huomasin :(

Yhdellä monnisella on pyrstössään vaaleahkoa samentumaa, sekä hiukan rintaevissä! Varmasti tuota on sillä ollut jo aiemmin, mutta en vaan ole hoksannut. Nämä kun ovat keskenään niin samannäköisiä ja kokoisia, että ei voi mitenkään erottaa, mitkä yksilöt tekevät milloin mitäkin, ja missä oleilevat..

Nyt siis lähden seuraavaksi ostamaan jotain lääkettä, mutta mihinkähän vaivaan tämä kaikki viittaisi? Tiedän, että vaikea kai tuota on varmasti sanoa..! Mutta olisiko tuo Junglen Parasite clear se sopiva lääke?

Elikä oireita siis on; myös platyilla kylkien/kidusten kutina(?), monnisilla ajoittaista apaattisuutta, sekä nyt nämä (ainakin) yhden monnisen vaaleat samentumat pyrstössä ja evissä!?

Nyt pian kaipaisin vielä tähän kommenttia; lähden huomenna sairaalaan leikkaukseen, ja tuo miehinen pitää jättää akvaa hoitelemaan :roll: Joten pitäisi olla antaa hänelle kunnon "palikkaohjeet" tätä touhua varten :)
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Tuollainen samentuma voi hävitä ihan itsekseen kun vesihygieniasta huolehtii paremmin, omakohtainen kokemus kuparimonnisten kanssa löytyy [;)] . Jos se on sellainen kevyt harmaa samennus siis, sellainen karvaisen näköinen homehöttö on eri asia. Turhat lääkityksetkään eivät ole hyväksi ja jos nyt annat bakteerilääkkeen, niin loiset eivät sillä kuole (mikäli niitä on).
Sarianna69
Junior Member
Junior Member

Kiitos MARINUM taas avustasi :roll: Että mua nyt hermostuttaa tämä tilanne.. [:I]

Ovatko nuo loislääkkeet sitten bakteerilääkeitä?! Kuvittelin että ne ovat jotain "myrkkyä" joilla loiset hävitetään akvaariovedestä..? Että nuo bakteerilääkkeet olisivat sitten varsinaisia bakteeritauteja varten.. 8O No, onneksi on viisaampia, jotka osaavat tämmöstä vasta-alkajaa neuvoa.. :D

Olen tähän mennessä vaihdellut vettä viikottain sen 30-50% eikä siis tuota nitriittiäkään ole päässyt ilmaantumaan sen alku-kypsyttelyn jälkeen. Elikä, pitäisikö vielä tihentää noita vedenvaihtoja?

Tuo samentuma ei näytä höttöiseltä vaan noista kohdin evät ja pyrstö on ikäänkuin "läpinäkymätön". Kun siis ainakin näillä kaarimonnisillahan nuo evät ja pyrstö ovat lähes täysin läpinäkyvät, vain nuo "ruodit" tai mitkä ne ovatkaan, erottuvat valkoisina viiruina. Mistäköhän tuollainen samentuma siis voi johtua? Jos se onkin jokin sieni tai bakteeri, eikö siihen kumminkin viimekädessä pitäisi antaa lääkitys? Tai, jos ei vielä, niin kuinka kauan tuota voisi seurailla? Entä, jos muillakin kaloilla alkaa näkymään samanlaisia muutoksia, niin onko se sitten merkki siitä, että lääkettä pitäisi alkaa antamaan?

Musta tuntuu nyt vähän siltä, että jos en tätä ongelmaa voita, mun hermoni ei kestä tämmöistä [:I] Niin paljon kuin tuosta akvaariostani tykkäänkin, olen saanut sen nätiksikin ja siinä oikein hermo lepää kun tuossa istuu ja kaloja katselee; en ole varma että jaksan enää tämmöistä "hermopeliä" tuon suhteen.. Nyt jo kuljen jatkuvasti syynäilemässä ja tarkistelemassa miten kalat jakselevat, ja on hankalaa keskittyä muuhun 8O

Huoh, no, onneksi tänne palstalle mahtuu tämänkinlaista tekstiä [;)] En nimittäin oikein kenenkään kanssa täällä ystävä-ja kotipiirissä voi näistä asioista puhua ja neuvotella, joten ONNEKSI täällä voi ja saa :D
-------------------------------
...LISÄYS.. [;)]

Nyt tajusin vasta oikein tuon mitä MARINUM tarkoitit; elikä tarkoitit juuri bakteeritaudin hoitamista bakteerilääkkeellä jne.

Jos ajatellaan, että kalojen iho ja anatomia reagoisivat samoin kuin esim. matelijoilla, voisi ajatella että esim. loisten aiheuttama (tai muun ärsykkeen) iho ja limakalvo vaurio voi altistaa lisäksi bakteeritulehduksille, voisi tässä tapauksessa olettaa ehkä seuraavaa; JOS kaloilla siis on loisia (joista merkkinä kutina ja "hivauttelut") voi iho olla arka ja altis bakteeritulehdukselle. Jotenka, olisiko järkevää hoitaa se SYY (siis loiset) sieltä alta poissa, jotta noita ylimääräsiä tulehduksia ei pääsisi syntymään?!

No JOS ja kun noita mahdollisia loislääkkeitä käyttäisi, niin onko niistä jotain pahoja sivuvaikutuksia kaloille tai veden bakteerikannalle?

No, tässä taas kamala määrä kysymyksiä; toivottavasti vielä jaksaisitte mua neuvoa tässä; kumminkin kyseessä on kokonainen kalalauma ja sen hyvinvointi :roll:

Edit. Yhdistetty peräkkäiset viestit. -Ylläpito
Sarianna69
Junior Member
Junior Member

No niin, hieman väliaikatietoja (tästä kun voi olla hyötyö muillekin, joilla samanlaisia ongelmia [;)] ).

Monniset edelleen rauhallisia, mutta ehkä kumminkin vähän aktiivisempia kuin parina viimeviikkona. Tosin, useimmat kalat edelleenkin välillä hivauttelevat itseään, mutta ei lisääntyneessä määrin. Monnisella edelleen tuota pientä samentumaa, mutta muille sitä ei ole ilmaantunut.

Alan olemaan sitä mieltä, että nämä monniset ovat niitä kohtalaisen rauhallisia, ja se alkuajan loputon uiskentelu ja rynniminen oli "epänormaalia" ja liittyi muuttostressiin..! Tosin, tuo hivauttelu tuskin liittyy tähän asiaan, vaan on varmaankin ihan omanlaisensa ongelma. Ja tätä asiaa tässä nyt seurailen.

En hätäile enkä hötkyile nyt kumminkaan; altaan huoltaminen mulla on säännöllistä ja vesiarvot ovat hyvät, joten tiedän että likaisuudesta tai muusta itse aiheutetusta ei ole kyse. Tosin, nyt ihmettelen sitä, MIKSI nuo monniset eivät juurikaan viihdy porukassaan; vain oleillessaan lempiluolassaan, ne makoilevat kylki kyljessä. Muulloin ne ovat kuka missäkin. Voikohan tähän olla syynä tuo parven pienuus?!
Rommi
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: JAS

Viesti Kirjoittaja Rommi »

Minulla oli aluksi 10 leopardimonnista ja ne vain möllöttivät akvan takaosissa, kun kasvatin parven koon 20 niin johan alkoi tapahtumaan. Ainakin täällä parven koko vaikutti suuresti käyttäytymiseen. Monnisista tuli paljon rohkeampia ja nyt ne touhuavat pitkin tankkia porukalla.
Sarianna69
Junior Member
Junior Member

Juups, tuota olen siis myös ajattellut, että parvea pitää kasvattaa; tosin itselläni ei tila riitä sentään 20 monniselle, mutta jos tuota parvea kasvattaisi edes 10:een tai 12:een kalaseen!?

Mutta; tässä siis nyt avainasiana tuo hivauttelu; onko niin että kaloille täytyy AINA antaa loishäätö, jos tuollaista värimuutosta (valkeaa samennusta) ilmenee evissä ja pyrstössä, ja kala hivauttelee itseään?? Vai, voiko nuo vaivat parantua itsekseen ajan kanssa? MARINUM kyllä jo tuolla aiemmin totesi, että voi parantua itsekseenkin..!

Tätä siis nyt mietin siksi, että en missään tapauksessa hanki lisää monnisia ENNEN kuin mahdollisesti tarpeellinen/välttämätön loishäätö on ensin suoritettu.

PS: laittelin jo muutama päivä sitten postia Petri Viskarillekin, mutta en ole häneltä vastausta saanut.. Kiireitä hällä varmasti, ja tähän ongelmaan luulisin saavani avun tältäkin palstalta :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”