Vesiarvot mitattu, kaikki OK ja ennallaan. Nitriittiä ei ole, muut arvot siis ennallaan. Myös happivajeen mahdollisuuden otin huomioon; annostelin akvaan ohjeen mukaan vetyperoksidia; ei mainittavaa vaikutusta. Kovuuden osuutta olen miettinyt, onko kumminkin GH 10 liikaa noille?! Lajimääritelmän mukaan niiden pitäisi sopia tuohon kohtuullisen hyvin. PH 7 ja lämpö 24 astetta.
Nyt eilen heivasin varalta mäntypuisen kannon akvasta poissa, joka kyllä oli hyväksi liotettu ja pesty (upposi itsekseen pohjallekin) sekä poistin levänhäätö-tabletit ja käytin sen jälkeen vielä aktiivihiili-lisäystä suodatuksessa. Vettä vaihdoin vielä eilen illalla hieman yli 50%.
Jotenka, melkoinen tehokäsittely nyt tällä kertaa, mutta monniset vain oleilevat enimmäkseen, vain välillä käyvät uiskentelemassa ja pohjaa tupsuttamassa. Tänäaamuna istuin tuossa akvan ääressä aika pitkän ajan ja huomasin niiden käyvän epäilyttävän tiheään pinnassa haukkaamassa happea (siis, siten kuten monnisilla yleensäkin on tapana). Lisäksi ainakin pari niistä tunkee itseään kasvien välistä tyylillä, kuin niillä vaivaisi kyljissä tai kiduksissa jokin?! Eilen huomasin yhden platyni myöskin hivauttelevan itseään kasveihin.
Nyt ymmärrän että jokin ongelma on voinut näillä monnisilla olla jo alkujaankin kun minulle tulivat, mutta se on ollut piilevänä. Nämä ovat olleet minulla noin 1.5 kuukautta, ellei jopa vähän kauemminkin. Tullessaan siis olivat ihan terveitä, yksityiseltä omistajalta tulleita.
Mitään näkyvää ei siis näillä kaloilla ole; suomu- ja panssaripeite täysin normaalin näköistä. Mikähän voisi olla seuraava, mitä olisi parasta tehdä näiden hyväksi? Itselläni tulee mieleen loishäätö, mutta mikä lääke olisi paras ja miten tuo lääkkeen valinta taphtuu? Kaikista neuvoista olen tosi kiitollinen

-----------------------
Voih, onko totta että keneltäkään 58:sta lukijasta, jotka tämänkin viestin ovat käyneet lukemassa, ei ole oantaa minulle neuvoja??

Näkee kyllä noiden monnisten käytöksestä varsinkin että kaikki ei ole kunnossa..

Voisiko nyt kumminkin siis olla parasta antaa jokin loislääkitys; voiko "peukalosääntönä" pitää jotain tiettyä, eniten käytettyä loishoitoa, joka tehoaisi tavallisimpiin ja todennäköisimpiin loisiin?! Elikä, mikä lääke siis olisi tehokas, mutta kattava; tehoten siis mahdollisimman moneen, TODENNÄKÖISIMMIN ilmeneviin loisiin??
Nyt toivoisin, että joku asiaa tunteva henkilö minua neuvoisi; en kestä katsella, että tilanne on ja pysyy ennallaan.. Tuntuu kuin rääkkäisin kalojani turhaan