Mitä kasvattamaan?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
muiscu
Senior Member
Senior Member

Mitä kasvattamaan?

Viesti Kirjoittaja muiscu »

Nyt on iskenyt kova into kudetusta ja kasvatusta kohtaan. Laji ei vaan oikein ole vielä selvillä :roll: Taistelukalat kiinnostaisi eniten, mutta niitten kanssa on ongelmia koiraiden suhteen. Ei ole mahdollisuutta hankkia tarpeeksi pikkupurkkeja kasvavia koiraita varten.
Mikä olisi siis sopiva valinta? Aiemmin en ole kasvattanut kaloja, mitä nyt tetrat on itsekseen lisääntyneet altaassa.
Haluaisin kalan olevan pienehkö, kaunis/värikäs ja sellainen minkä poikaset menisi kaupaksi.
Mahdollisuus on hankkia pieni allas (max.40l) ja siihen lämppäri/suodatus.
Eniten siis kiinnostaisi taistot, niissä kun voi aina jännätä minkä värisiä poikasista kasvaa. Yleensäkin labyrinttikalat olisi ykkösinä...
Muttah, onko ehdotuksia mitä lajeja voisi vielä harkita?
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja marinum »

Korurihmakala, nuoli,- kääpiö- tai pikkumonninen [;)] .
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
hx
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja hx »

Vähän haastetta ja suklaarihmakala.
-Gone fishing-
muiscu
Senior Member
Senior Member

Korurihma ja timanttirihma on ollut harkinnassa, mutta onkohan ne vähän värittömiä? Kun ennestään on leopardimonnisia, timanttitetroja ja keisaritetroja niin altaasta puuttuu väriä. Timantin välkettä kyllä on, mutta väriä... Kun tossa pääaltaassahan ne kalat pääasiassa eläisi.
Suklaarihma ja tulirihma olisi ehdottoman kiinnostavia, mutta ehkä hiukan liian vaativia aloittelevalle kasvattajalle :|
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

hx kirjoitti:Vähän haastetta ja suklaarihmakala.
Täältä myös ääni suklaarihmakaloille!
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
nelluska
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja nelluska »

Kerta heitolla kunnolla haastetta ja kokeilet kasvattaa tiikerinuoliaisia :mrgreen:
Mikä olis mitä,olis vähän sitä sun tätä
annikki
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja annikki »

Minä puolestani suosittelen killejä; voit aloittaa vaikka aivan alusta hankkimalla turpeessa olevia hdelmöitettyjä munia ja vesittää ne ja sitten kasvattaa poikaset. Lajeissa on valinnan varaa (700 ainakin).
Jos kiinnostaa, voin kertoa lisää.
muiscu
Senior Member
Senior Member

Joo eli siis käytössä on vaan toi 180 litrainen allas+voin hankkia pikkuboxin pikkupoikasille... Eli eiköhän unoheta heti kättelyssä ne tikrut :mrgreen:
Killejäkin mietin, mutta muistaakseni ne ei oikein sopinut mun altaan vesiarvoihin... Täytyypäs tutkailla :) Voisin laittaa sulle annikki myöhemmin lisää viestiä ;)
Jotain pikkuafeniakin voisi kokeilla, ehkä töyhtöjä tms.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Mikä vaan apistogramma. Ehkä joku vähän rauhallisempi sukunsa edustaja mieluummin jos on vaan 40-litrainen käytettävissä kudetukseen. Ehkä kelta- tai juovakääpiöahven (molemmat lajit niin nössöjä että ei oikein kirjoahveneksi uskoisi :roll:).
muiscu
Senior Member
Senior Member

Oi että toi juova onkin kaunis! Sen poikaset menisi varmaan kaupaksikin... ;)
Hunajarihmaa olen kans pyöritellyt mielessä, kuinkahan sen poikaset jääpi käsiin?
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Hunajarihmakalan poikaset saat varmasti kaupaksi, mutta rahaa niistä ei paljon saa ja ne kasvaa hitaasti myyntikokoon.
muiscu
Senior Member
Senior Member

Melkein jo päädyin timanttirihmaan, mutta mulla on altaassa tulisukarapuja ja lueskelin että rihmoilla on tapana pistellä ne poskeensa. Voi huoh... :roll: Mut jos hankkisin 40 litraisen, ehkäpä pikkurihmat voisi olla siellä ihan pääsääntöisesti. Siis jos laittaisi korurihmoja tai ehkäpä lakritsigurameja? Tai vaikkapa molempia? Ahneus iskee :D Miten noilla lajeilla yleensä koiraat tulee keskenään toimeen? Onko tärkeää, että altaassa on vain yksi koiras? Jonkun verran oon tässä nyt lukenut ketjuja kys. kaloista, mutta ehkä se on niin itsestään selvää että vain 1 koiras/allas, ettei siitä ole mainintaa...
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Synnyttävät hammaskarpit ovat ainakin helppoja viljellä, mutta ongelmana on niiden suorastaan järjetön lisääntymistahti, kun uroksella sattuu pitkän toheltamisen jälkeen käymään flaksi naaraan kanssa, naaras synnyttää monta poikuetta 4-6 viikon välein. Eli kuten mulla kävi, tässä 3 viimeisimmät poikueet syntyivät viikon sisään kaikki, ja poikueessahan on keskimäärin 30 poikasta, joten vaikka esim. miekkapyrstöjen kasvatus kivaa ja sinänsä helppoa onkin, suosittelen miettimään onko valmis järjestelemään osalle kaloista kenties monta kertaa vuodessa uusia koteja. Myöskin urosten pitäminen on näille lajeille ongelma, koska urokset rähinöi keskenään. Itse tässä olen juuri myymässä paria naarasta pois ettei olisi niin montaa "poikaskonetta" koska poikasten määrä on taas ryöstäytymässä käsistä. Kiva laji kyllä kasvattaa silloin kun onnistuu pitämään poikasten määrän kohtuuden rajoissa, mikä kyllä onkin sitten helpommin sanottu kuin tehty.
Akvarismia 1992-2014
muiscu
Senior Member
Senior Member

Juu, milliksiä, platyjä ja miekkiksiä en edes harkitse! Niistä on tarpeeksi kokemuksia harrastuksen alkutaipaleelta lähes kymmenen vuoden takaa :mrgreen:
Korurihmat ja lakritsit on tällä hetkellä vahvimmilla. Vähän vielä koitan kerätä tietoa... Ilmeisesti noissa olisi se hyvä puoli, että niitä voi olla useampi sukupolvi samaan aikaan samassa altaassa. Ja lakut on käsittääkseni tosi pientä porukkaa, että voisi toimiakin :)
kimsl
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja kimsl »

Tai miten olisi kääpiöpallokala, tosi kivoja kaloja, kutee säännöllisesti vedenvaihdon jälkeen "yleensä"! Poikasia yleensä säilyykin jos ei ole muita kaloja kun kääpiöpallokalat!
waterwoman
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, Heinolan akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja waterwoman »

Muiscu
Meillä on kasvatuksessa neonsateenkaarikaloja (niitä neonin värisiä) sekä revontulikaloja. Haastetta niissäkin ja värejä.
180 l Neonsateenkaarikaloja, tunnnistamaton pienehkö pleko. KALAT SAANEET KODIN
Omatekemiä Tittakoruja facebookissa...kantsii käydä kurkkaamassa ja tykkäämässä ;)
muiscu
Senior Member
Senior Member

Osaakohan kukaan sanoa, kasvaako hunajarihman poikaset ollenkaan nopeammin kuin korurihman?
Aika hidaskasvuisiahan nekin taitaa olla...
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Hunikset kasvaa ehkä vähän nopeammin, mutta hunikset joutuu kasvattaan isommiksi ennen kuin ne voi myydä. Pitää kuitenkin sen kokoisiksi kasvattaa, että niistä pystyisi erottamaan sukupuolet.
Hmm...mulla ei taidakaan olla niistä kokemusta sen enempää kuin pari seura-akvaarion selviytyjää. Voisi ne ehkä saada kasvamaan pikkuisen nopeammin erillisessä poikasakvaariossa missä ne vois pumpata täyteen artemiaa 3 kertaa päivässä. :D
muiscu
Senior Member
Senior Member

Niin kun jotenkin harmittaa se miten hitaasti rihmapoikaset kasvaa. Ei jotenkin inspaa odotella puolta vuotta ennen kuin ne näyttää kaloilta :(
miuagua
Member
Member

Viesti Kirjoittaja miuagua »

annikki kirjoitti:Minä puolestani suosittelen killejä; voit aloittaa vaikka aivan alusta hankkimalla turpeessa olevia hdelmöitettyjä munia ja vesittää ne ja sitten kasvattaa poikaset. Lajeissa on valinnan varaa (700 ainakin).
Jos kiinnostaa, voin kertoa lisää.
Minua tämä kiinnostaisi kovastikkin. Vähän aikaa olen jo kyseistä asiaa miettinyt ja lukenut killeihin liittyviä topikkeja. Mutta tuntuu olevan aika haasteellista hommaa varsinkin kun ei muutenkaan ole hirveästi kokemusta muiden kuin monnisten ja kääpiöahventen kasvattamisesta.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Kasvata sitten vaikka jotain helpommasta päästä olevia rauhallisia taistelijoita. Vaikka purppurataistelijaa tai öö...mitä niitä nyt olisi helppoja hoitaa ja saada. Luulisi että ne kasvavat ihan yhtä nopeasti kuin taistelukalatkin. Eli superhyvällä hoidolla on 3:ssa kuukaudessa valmista ja surkeammallakin 5:ssä kuukaudessa.
muiscu
Senior Member
Senior Member

Ai niitä on olemassa rauhallisempiakin taistoja :D Mä olen luullut, että noi on ihan yhtä äkäisiä kuin taviksetkin :roll:
Täytyypä alkaa perehtymään lajiin... Kiitti vinkistä :)
muiscu
Senior Member
Senior Member

Voi Huoh. Taitaa tuo allas jäädä kuumavesialtaaksi. Se olisi tosikuumavesiallas ilman kunnon pintavirtausta. Siispä miten mahtaa käydä bettahaaveideni? Altaassa on kyllä suvantonurkkaus, ja takaseinä on rauhallista aluetta. Vasen puoli altaasta on kuitenkin melko virtaavaa aluetta...
Onko nyt vaihdettava suunnitelmia ja alettava etsiä kalastoa kuumaan ja pieneen virtaavan veden altaaseen? Kunhan kasvipöheköit kasvavat, nekin kyllä varmasti tuovat suojaa ja vähentävät virtausta.
Niin joo ja sitten pitäisi päättää mitä teen kansilasien kanssa. Eilen kun laitoin kansilasit päälle pitkästä aikaa, nousi lämmöt 33 asteeseen! Vaikka lamppujakin nostettiin taas kerran.
(Ongelma johtuu siis halogeenivaloista jotka lämmittää ihan mahdottomasti tuota allasta.)

Mitä ihmettä mä teen? :(
taisturi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja taisturi »

Miten ois uusi lamppu? :D Täältä kyttäät käytettynä jonkun sopuhintaisen!
muiscu
Senior Member
Senior Member

Kun mä kinusin just noita lamppuja monta viikkoa ukolta, ja ne onkin kyllä aivan ihanat! Vertaansa vailla verrattuna putkiin. En tosiaan haluaisi vaihtaa. Ongelma on vain se lämpö... Eli vähän hankala tilanne... Pakkohan se on jos en muuta keksi. Mutta kaikkeni yritän...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”