Levänsyöjät?
Valvoja: Moderaattorit
Levänsyöjät?
Heips!
Mikä olisi semmoinen levänsyöjälaji, joka pärjäilee 27*C:ssa vedessä ja Ph 6.8. Akvaarion koko 375l eli mitat ovat 50cmx50cmx150cm.Kalasto: 4 kpl tiikerinuoliaisia, 6 kpl punapäätetroja, 6 marmoritapparakalaa, 3 kpl pandakääpiöahventa sekä partamonni ja deltapleko. Leväbarbeja en kuitenkaan haluaisi, koska saattavat laiskistua vanhemmiten. Nuolimonneista olisin kiinnostunut, mutta tuo lämpötila taitaa olla niille liian kova. Tosin eläinkauppias väitti, että hänellä niitä on kiekkoaltaassa ja pärjäävät hyvin. Mikä on mielipiteenne asiasta onko kauppiaaseen uskomista. Siispä mikä levänsyöjä sopisi minun lämpötiloihin.
Mikä olisi semmoinen levänsyöjälaji, joka pärjäilee 27*C:ssa vedessä ja Ph 6.8. Akvaarion koko 375l eli mitat ovat 50cmx50cmx150cm.Kalasto: 4 kpl tiikerinuoliaisia, 6 kpl punapäätetroja, 6 marmoritapparakalaa, 3 kpl pandakääpiöahventa sekä partamonni ja deltapleko. Leväbarbeja en kuitenkaan haluaisi, koska saattavat laiskistua vanhemmiten. Nuolimonneista olisin kiinnostunut, mutta tuo lämpötila taitaa olla niille liian kova. Tosin eläinkauppias väitti, että hänellä niitä on kiekkoaltaassa ja pärjäävät hyvin. Mikä on mielipiteenne asiasta onko kauppiaaseen uskomista. Siispä mikä levänsyöjä sopisi minun lämpötiloihin.
Re: levänsyöjät?
Ei ole ilmeisesti kauppiaaseen uskomista. 27C on liian lämmin otoille, n. 24C ideaali.ansku1 kirjoitti:Nuolimonneista olisin kiinnostunut, mutta tuo lämpötila taitaa olla niille liian kova. Tosin eläinkauppias väitti, että hänellä niitä on kiekkoaltaassa ja pärjäävät hyvin. Mikä on mielipiteenne asiasta onko kauppiaaseen uskomista.
Väliaikaisesti ehkä, mutta itse en laittaisi ikinä ottoja jatkuvasti noin lämpimään veteen. Ja kalanko pitää näyttää kärsivältä ennen kuin sen oloja on syytä muuttaa enemmän luonnonoloiksi vastaaviksi?Jami kirjoitti:Tiedän, että otot kestävät 28C ja ylikin lämpöjä. Parilla kaverilla on ottoja kiekkoaltaissa, ei näytä kärsiviltä.

Tuo ei ole vielä kovin vakuuttava tutkimustulos.Jami kirjoitti:Tiedän, että otot kestävät 28C ja ylikin lämpöjä. Parilla kaverilla on ottoja kiekkoaltaissa, ei näytä kärsiviltä.
Otot diggaa hyvin hapekasta, virtaavaa, viileähköä vettä, tämä on sekä kirja- että kokemusperäinen tieto (omasta takaa + ainakin puolen tusinaa muuta todistajanlausuntoa varsin kokeneilta akvaristeilta). Hapekasta vesi voi kiekkopöntössä toki vielä ollakin, jos käytössä on esim. oikeinkyhätty valutussuodatus, mutta mistäs ne viileys ja virta sieltä löytyvät?
Kyllä mä yrittäisin pitää kalat sellaisissa oloissa, missä niiden on todettu parhaiten elelevän enkä sellaisissa, joissa niiden tiedetään joillakin pysyneen hengissä.
Eikö katinkultamonni kelpais? Kokoluokka vain piirun isompi, ja kestää lämmintä selvästi paremmin.
Kati
Katinkultamonnia minäkin olisin ehdottanut, varmasti siksi että itse olen niitä nyt hankkimassa.
Minulla oli 6 nuolimonnia 180 litraisessa, jossa lämpötila 27. Kyllä ne siellä menivät, mutta yleensä ne möllöttelivät jossain lehtien pinnalla vaan ja pyrähtelivät välillä piiloon. Kaksi viikkoa takaperin siirsin ne monniakvaarioon, jossa lämpötila 24-25 ja heti huomasi eron. Ovat paljon liikkuvaisempia ja parveilevat kääpiömonnisten kanssa, samoin tulevat tablettia syömään ihan ensimmäisten joukossa vaikka levääkin kyllä on. Ennen eivät uskaltaneet tulla etulasin tuntumaan...
Minulla oli 6 nuolimonnia 180 litraisessa, jossa lämpötila 27. Kyllä ne siellä menivät, mutta yleensä ne möllöttelivät jossain lehtien pinnalla vaan ja pyrähtelivät välillä piiloon. Kaksi viikkoa takaperin siirsin ne monniakvaarioon, jossa lämpötila 24-25 ja heti huomasi eron. Ovat paljon liikkuvaisempia ja parveilevat kääpiömonnisten kanssa, samoin tulevat tablettia syömään ihan ensimmäisten joukossa vaikka levääkin kyllä on. Ennen eivät uskaltaneet tulla etulasin tuntumaan...
Metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan.
Väliaikaisesti (esim. kesällä) ksetävät lämpimämpääkin, eli kesällä ei pitäisi tulla ottokuolemia väliaikaisen lämpötilannousun takia.kalat85 kirjoitti:Mutta kuinka on mahdollista saada vesi pysymään 24 asteessa kesähelteillä? Kupsahtaaks otot jos on esim. viikon kestävä helleaalto ja akvaarion veden lämpötila huitelee 27-28 asteessa? Lievittääkö tehokas virtaus lämpöä?
Järven sivuilla on ohjeita akvaarion viilentämiseen.
Lievittää se lämpöäkin, mutta parantaa myös veden happipitoisuutta. Lämmönnousun katalin sivuvaikutus nääs usein on se happitason lasku, siitä ei otot tykkää alkuunkaan.kalat85 kirjoitti:Mutta kuinka on mahdollista saada vesi pysymään 24 asteessa kesähelteillä? Kupsahtaaks otot jos on esim. viikon kestävä helleaalto ja akvaarion veden lämpötila huitelee 27-28 asteessa?Nyt pitää olla eri mieltä. Kyllä ne voi ottaa fataalisti nokkiinsa lyhytaikaisestakin lämmönnoususta, varsinkin jos elinoloissa on mitään muuta häikkää (esim. liian vähän virtausta, happitaso valmiiksi alhaisenpuoleinen).iisa kirjoitti:Väliaikaisesti (esim. kesällä) ksetävät lämpimämpääkin, eli kesällä ei pitäisi tulla ottokuolemia väliaikaisen lämpötilannousun takia.
kalat85 kirjoitti:Lievittääkö tehokas virtaus lämpöä?
Kati