Monimetallin värisävy(Philips mastercolour CDM-TD 150W/942)

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Oskari_
Starting Member
Starting Member
Viestit: 31
Liittynyt: 13:02, 10.03.2003
Paikkakunta: Turku

Monimetallin värisävy(Philips mastercolour CDM-TD 150W/942)

Viesti Kirjoittaja Oskari_ »

Elikkä, löysin kirpparilta Livalin valaisimen 20:llä eurolla, jossa kyseinen polttimo. Onko jollain tietoa, onko sävy sopiva akvaario käyttöön?
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Kyseinen polttimo on loistava. Minulla sitä nyt yhden altaan päällä ja olen erittäin tyytyväinen.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Oskari_
Starting Member
Starting Member
Viestit: 31
Liittynyt: 13:02, 10.03.2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Oskari_ »

No sitten tuli hyvä kauppa tehtyä, oli viellä ehjäkin.. hmm.. mattoa, pumppuja ja lämmittimiä löytyy kaapista ja nyt viellä on sopiva valaisinkin, tarvii varmaan kohta mennä taas akvaario kaupoille..

Riittäisiköhän tuo 120x60x50 kokoiselle akvaariolle..?
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

On ehkä vähän hintsusti yksinään tuon kokoiselle pohjalle (lähinnä pituus mättää). Minä laittaisin toisen samanmoisen viereen.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
summersrain
Member
Member
Viestit: 285
Liittynyt: 17:40, 08.10.2002

Viesti Kirjoittaja summersrain »

Tuolla olisi muuten jotain kuvia kyseisestä yhdistelmästä:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=7686

Sekä oma kuva:
http://kotisivu.dnainternet.net/jacu/HPIM0528A.html
Kuvan laadulla ei hurrata. Todellisuus näyttää paremmalta [;)] Mutta, allas on ulkomitoiltaan 100x40x50 ja valaisin (Lival + mastercolour cdm/td 150W-942) 40cm:n korkeudessa, joten siitä voi hieman verrata valaisu-alaa.
Oskari_
Starting Member
Starting Member
Viestit: 31
Liittynyt: 13:02, 10.03.2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Oskari_ »

Missä noita Livaleita myydään ja mitä maksaa?

Nuo on vähän kivemman kokoisia kuin Finn partialta ostamani.
http://www.pbase.com/image/17065772

Edit: Eipä sillä koolla tosin niin hirvästi ole merkitystä tässä asiassa.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Oskari_ kirjoitti:Missä noita Livaleita myydään ja mitä maksaa?

Nuo on vähän kivemman kokoisia kuin Finn partialta ostamani.
http://www.pbase.com/image/17065772

Edit: Eipä sillä koolla tosin niin hirvästi ole merkitystä tässä asiassa.
Tamla myy. Kannattaa pyytää tarjous ja mainita että olet saanut vinkin heistä tämän foorumin kautta.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1196
Liittynyt: 09:07, 26.09.2001
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Philips Mastercolour 942

Viesti Kirjoittaja Jani »

Saitpas kyllä sikahalvalla sen lampun polttimoineen *kihisee kateudesta*
Tilasin itselleni noita polttimoita Saksasta 3 kpl ja hintaa kertyi pelkälle polttimolle n. 50 e/kpl.
Postituskulut hulppeat 25 e ja maksamiskulut ulkomaanmaksulle samat 25 e 8O

No onneksi lamput ovat hyvät ellei parhaat mitä maailmasta löytyy makeavesi käyttöön. Tästäpäs tulikin mieleeni kertoa kaikille tämmöinen moka mallia akvaarioharrastaja:

Rakensin sen hienon monimetalli/loisteputkivalasimen taannoin (kuvia voin postittaa halukkaille, kotisivu uudistumassa ja siihen tulee selostus). En ehtinyt tilata uusia polttimoita heti vaan käytin yhtä iänvanhaa UV suojaamatonta polttimoa varalla enne uusien tuloa (pitäisi tulla tällä viikolla).

Rakensin lamppuun asiallisen UV suojauksen eli 4 mm lasilevyn. Lasilevy oli hieman kapea pysyäkseen kunnolla paikallaan joten kehittelin insinöörismiehenä tietenkin näppärän ja "pomminvarman" kiinnitysmekanismin.

Mekanismi oli yksinkertainen: lasinlevyyn liimasin sikafleksillä 6 kpl L-muotoisia muovipalikoita. No hyvinhän se toimikin monta päivää kunnes kertausharkoissa ollessani homma olikin karannut käsistä. Sikaflex ei sitten kiinnitykkään muoviin niin hyvin kuin lasiin (myös monimetallin suurella lämmöntuotolla iso vaikutus asiaan) ja muovit olivat irronneet lasista.

Seurauksena siitä 152x22 cm 4 mm lasi oli rojahtanut akvaarion päälle n. 30 cm korkeudesta ja hajonnut, rikkoen samalla 2 kpl upouusia kiskoilla liukuvia 66x22 cm kansilaseja. Onneksi se suojalasi ei hajonnut ihan kokonaan ja sain lasiveitsellä tehtyä uuden kansilasin siitä. Uudet lasit ovat myös jo tilauksessa.

Varsinainen mokien moka alkaakin tästä: En sitten ajatellut asiaa enempää vaan annoin lampun olla päällä ilman suojalasia (onhan akvassa kansilasit, ne hajonneet siis pysyivät vielä kasassa) ja kalat eivät siis kärsi UV säteilystä. Eipä tullut mieleen että kärsiikö itse altaan hoitaja UV säteilystä 8O

Pelasin nimittäin n. 1 m päässä tuosta lampusta 4 tuntia tietsikalla pahaa aavistamatta. Illalla käytyäni saunassa huomasin että mikäs tässä ihoa kipristelee. Yön aikana ja aamulla kipristely paheni ja huomasin että katos perskule, ihoni on palanut!!! Eli lampusta säteillyt UV säteily oli ollut niin voimakasta että saanen mukavan rusketuksen tai ihosyövän pelattuani sisätiloissa tietsikalla :mrgreen:

Tarinan opetus: ne monimetallit todella päästävät UV säteilyä ympäristöön!!! Suojatkaa valaisimenne kunnolla jotta ette koe samaa kohtaloa kuin allekirjoittanut 8)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”