Monimetallin värisävy(Philips mastercolour CDM-TD 150W/942)
Valvoja: Moderaattorit
Monimetallin värisävy(Philips mastercolour CDM-TD 150W/942)
Elikkä, löysin kirpparilta Livalin valaisimen 20:llä eurolla, jossa kyseinen polttimo. Onko jollain tietoa, onko sävy sopiva akvaario käyttöön?
-
Mari Kurki
- Elite Member

- Viestit: 6450
- Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Espoo, HAS
Kyseinen polttimo on loistava. Minulla sitä nyt yhden altaan päällä ja olen erittäin tyytyväinen.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
Mari Kurki
- Elite Member

- Viestit: 6450
- Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Espoo, HAS
On ehkä vähän hintsusti yksinään tuon kokoiselle pohjalle (lähinnä pituus mättää). Minä laittaisin toisen samanmoisen viereen.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
summersrain
- Member

- Viestit: 285
- Liittynyt: 17:40, 08.10.2002
Tuolla olisi muuten jotain kuvia kyseisestä yhdistelmästä:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=7686
Sekä oma kuva:
http://kotisivu.dnainternet.net/jacu/HPIM0528A.html
Kuvan laadulla ei hurrata. Todellisuus näyttää paremmalta
Mutta, allas on ulkomitoiltaan 100x40x50 ja valaisin (Lival + mastercolour cdm/td 150W-942) 40cm:n korkeudessa, joten siitä voi hieman verrata valaisu-alaa.
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=7686
Sekä oma kuva:
http://kotisivu.dnainternet.net/jacu/HPIM0528A.html
Kuvan laadulla ei hurrata. Todellisuus näyttää paremmalta
Missä noita Livaleita myydään ja mitä maksaa?
Nuo on vähän kivemman kokoisia kuin Finn partialta ostamani.
http://www.pbase.com/image/17065772
Edit: Eipä sillä koolla tosin niin hirvästi ole merkitystä tässä asiassa.
Nuo on vähän kivemman kokoisia kuin Finn partialta ostamani.
http://www.pbase.com/image/17065772
Edit: Eipä sillä koolla tosin niin hirvästi ole merkitystä tässä asiassa.
-
Mari Kurki
- Elite Member

- Viestit: 6450
- Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Espoo, HAS
Tamla myy. Kannattaa pyytää tarjous ja mainita että olet saanut vinkin heistä tämän foorumin kautta.Oskari_ kirjoitti:Missä noita Livaleita myydään ja mitä maksaa?
Nuo on vähän kivemman kokoisia kuin Finn partialta ostamani.
http://www.pbase.com/image/17065772
Edit: Eipä sillä koolla tosin niin hirvästi ole merkitystä tässä asiassa.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
Jani
- Advanced Member

- Viestit: 1196
- Liittynyt: 09:07, 26.09.2001
- Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Oulu
Philips Mastercolour 942
Saitpas kyllä sikahalvalla sen lampun polttimoineen *kihisee kateudesta*
Tilasin itselleni noita polttimoita Saksasta 3 kpl ja hintaa kertyi pelkälle polttimolle n. 50 e/kpl.
Postituskulut hulppeat 25 e ja maksamiskulut ulkomaanmaksulle samat 25 e
No onneksi lamput ovat hyvät ellei parhaat mitä maailmasta löytyy makeavesi käyttöön. Tästäpäs tulikin mieleeni kertoa kaikille tämmöinen moka mallia akvaarioharrastaja:
Rakensin sen hienon monimetalli/loisteputkivalasimen taannoin (kuvia voin postittaa halukkaille, kotisivu uudistumassa ja siihen tulee selostus). En ehtinyt tilata uusia polttimoita heti vaan käytin yhtä iänvanhaa UV suojaamatonta polttimoa varalla enne uusien tuloa (pitäisi tulla tällä viikolla).
Rakensin lamppuun asiallisen UV suojauksen eli 4 mm lasilevyn. Lasilevy oli hieman kapea pysyäkseen kunnolla paikallaan joten kehittelin insinöörismiehenä tietenkin näppärän ja "pomminvarman" kiinnitysmekanismin.
Mekanismi oli yksinkertainen: lasinlevyyn liimasin sikafleksillä 6 kpl L-muotoisia muovipalikoita. No hyvinhän se toimikin monta päivää kunnes kertausharkoissa ollessani homma olikin karannut käsistä. Sikaflex ei sitten kiinnitykkään muoviin niin hyvin kuin lasiin (myös monimetallin suurella lämmöntuotolla iso vaikutus asiaan) ja muovit olivat irronneet lasista.
Seurauksena siitä 152x22 cm 4 mm lasi oli rojahtanut akvaarion päälle n. 30 cm korkeudesta ja hajonnut, rikkoen samalla 2 kpl upouusia kiskoilla liukuvia 66x22 cm kansilaseja. Onneksi se suojalasi ei hajonnut ihan kokonaan ja sain lasiveitsellä tehtyä uuden kansilasin siitä. Uudet lasit ovat myös jo tilauksessa.
Varsinainen mokien moka alkaakin tästä: En sitten ajatellut asiaa enempää vaan annoin lampun olla päällä ilman suojalasia (onhan akvassa kansilasit, ne hajonneet siis pysyivät vielä kasassa) ja kalat eivät siis kärsi UV säteilystä. Eipä tullut mieleen että kärsiikö itse altaan hoitaja UV säteilystä
Pelasin nimittäin n. 1 m päässä tuosta lampusta 4 tuntia tietsikalla pahaa aavistamatta. Illalla käytyäni saunassa huomasin että mikäs tässä ihoa kipristelee. Yön aikana ja aamulla kipristely paheni ja huomasin että katos perskule, ihoni on palanut!!! Eli lampusta säteillyt UV säteily oli ollut niin voimakasta että saanen mukavan rusketuksen tai ihosyövän pelattuani sisätiloissa tietsikalla
Tarinan opetus: ne monimetallit todella päästävät UV säteilyä ympäristöön!!! Suojatkaa valaisimenne kunnolla jotta ette koe samaa kohtaloa kuin allekirjoittanut 8)
Tilasin itselleni noita polttimoita Saksasta 3 kpl ja hintaa kertyi pelkälle polttimolle n. 50 e/kpl.
Postituskulut hulppeat 25 e ja maksamiskulut ulkomaanmaksulle samat 25 e
No onneksi lamput ovat hyvät ellei parhaat mitä maailmasta löytyy makeavesi käyttöön. Tästäpäs tulikin mieleeni kertoa kaikille tämmöinen moka mallia akvaarioharrastaja:
Rakensin sen hienon monimetalli/loisteputkivalasimen taannoin (kuvia voin postittaa halukkaille, kotisivu uudistumassa ja siihen tulee selostus). En ehtinyt tilata uusia polttimoita heti vaan käytin yhtä iänvanhaa UV suojaamatonta polttimoa varalla enne uusien tuloa (pitäisi tulla tällä viikolla).
Rakensin lamppuun asiallisen UV suojauksen eli 4 mm lasilevyn. Lasilevy oli hieman kapea pysyäkseen kunnolla paikallaan joten kehittelin insinöörismiehenä tietenkin näppärän ja "pomminvarman" kiinnitysmekanismin.
Mekanismi oli yksinkertainen: lasinlevyyn liimasin sikafleksillä 6 kpl L-muotoisia muovipalikoita. No hyvinhän se toimikin monta päivää kunnes kertausharkoissa ollessani homma olikin karannut käsistä. Sikaflex ei sitten kiinnitykkään muoviin niin hyvin kuin lasiin (myös monimetallin suurella lämmöntuotolla iso vaikutus asiaan) ja muovit olivat irronneet lasista.
Seurauksena siitä 152x22 cm 4 mm lasi oli rojahtanut akvaarion päälle n. 30 cm korkeudesta ja hajonnut, rikkoen samalla 2 kpl upouusia kiskoilla liukuvia 66x22 cm kansilaseja. Onneksi se suojalasi ei hajonnut ihan kokonaan ja sain lasiveitsellä tehtyä uuden kansilasin siitä. Uudet lasit ovat myös jo tilauksessa.
Varsinainen mokien moka alkaakin tästä: En sitten ajatellut asiaa enempää vaan annoin lampun olla päällä ilman suojalasia (onhan akvassa kansilasit, ne hajonneet siis pysyivät vielä kasassa) ja kalat eivät siis kärsi UV säteilystä. Eipä tullut mieleen että kärsiikö itse altaan hoitaja UV säteilystä
Pelasin nimittäin n. 1 m päässä tuosta lampusta 4 tuntia tietsikalla pahaa aavistamatta. Illalla käytyäni saunassa huomasin että mikäs tässä ihoa kipristelee. Yön aikana ja aamulla kipristely paheni ja huomasin että katos perskule, ihoni on palanut!!! Eli lampusta säteillyt UV säteily oli ollut niin voimakasta että saanen mukavan rusketuksen tai ihosyövän pelattuani sisätiloissa tietsikalla
Tarinan opetus: ne monimetallit todella päästävät UV säteilyä ympäristöön!!! Suojatkaa valaisimenne kunnolla jotta ette koe samaa kohtaloa kuin allekirjoittanut 8)
Oulun Akvaarioseura
http://www.oulunakvaarioseura.net/news.php
http://www.oulunakvaarioseura.net/news.php
