Melalehtien tunnistusta

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

muiscu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 695
Liittynyt: 13:15, 12.09.2003
Paikkakunta: Oulu

Melalehtien tunnistusta

Viesti Kirjoittaja muiscu »

HipHei, sain tänään kaksi uutta melalehteä :D Ne tuli kaverin mukana Helsingin Akvaariokeskuksesta josta ne oli myyty Cryptocoryne undulata (Aaltomelalehti) ja Cryptocoryne albida (Soukkamelalehti)- nimillä. Albida ainakin näyttää siltä itseltään, mutta undulata on aika erilainen kuin mitä google antaa kuvia.
Tässä siis albida:
Kuva
Kuva
Kuva
Onhan tämä siis albida, soukkamelalehti?

Sitten olisi undulata:
Kuva
Kuva
Ja tältä undulata näyttää googlen mukaan:
Undulata
Onko toi mun ilmassa kasvanutta? Muuttuuko se tommoseksi kuin suurin osa googlen kuvista on? Vai onko tuo ihan eri laji?
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Tuo olisikin mielenkiintoista jos joku tunnistaisi tuon muiscun C. undulatan, koska se on hieman saman näköinen kuin mitä itse ostin C. albida-nimellä. Olen epäillyt kasvia joksikin lagenandaksi, mutta en nyt sitten tiedä kun Aquarium Plants - The Practical Guide; Pablo Tepoot- kirjasta löytyi saman näköinen kasvi nimellä C. albida 'Green'. :roll: Vaikea kyllä sanoa, koska kirjassa esiintyy vain nuorien taimien kuvia mistä ei taas oikein tiedä että onko ilmassa kasvatettuja vai ei.
KuvaKuva

Toisaalta, voihan se ollakin C. undulata koska tuo omani mitä C. undulataksi epäilen, oli myös tuollainen vihreä kaupasta ostaessani (Helsingin akvaariokeskus). Nykyään se on pikkuisen erinäköinen.
KuvaKuva

Muiscun albidasta en oikein tiedä että onko albidaa ollenkaan, vai esim. C. crispatula var. brown tai flaccidifolia. Tulevaisuudessa asia ratkeaa kun puskat kasvaa isommiksi...tai sitten ei.
muiscu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 695
Liittynyt: 13:15, 12.09.2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja muiscu »

Oikein mielenkiintoinen kommentti millia! Itsekin mietin tuota että olisiko albida sittenkin kurttumelaa, mutta googlen antamien kuvien perusteella päättelin, että olisi albidaa, eli soukkamelalehteä.
Tarkoitithan, että nuo kaikki kuvasi edustaisi mahdollisesti undulataa, mutta tuo ylempi olisi myyty väärällä nimellä? Tuossa mun "undulatassa" on nähtävissä hieman punerrusta lehtien alapinnalla, eli jos on ilmassa kasvanutta voi hyvinkin muuttua samannäköiseksi kuin mitä sun alemmissa kuvissa on.
Kauan sulla on ollut tuo albidana myyty mahdollinen undulata? Eli voisiko vielä muuttua tuosta paljonkin?
Aivan upeeta toi alempi melalehti, olisi reimuvoitto jos mun "undulata" muuttuisi tollaseksi. En nyt tykkää tosta miltä se näyttää, joten toivottavasti onkin jotain ilmassa kasvanutta :roll:
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Tarkoitin siis, että mun mahdollinen C. undulata (alemmat kuvat) näytti samalta kuin sinunkin C. undulata 1½ vuotta sitten kun sen hankin.

Ylemmissä kuvissani esiintyy C. albida-nimellä hankkimani melalehti, josta hieman epäilen että ei olisi melalehti ensinkään, vaan jokin lagenandralaji. Hämäännystä aiheutti vielä lisää mainisemassani kirjassa esiintyvä kuva C. albida 'green'-nimisestä rehusta. Se siis näyttää samalta kuin tuo minun ylemmissä kuvissa esiintyvä kasvi nuorempana. Toisaalta myös C. undulataksi epäilemäni kasvi (alemmat kuvat) näytti samalta ostettaessa.
muiscu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 695
Liittynyt: 13:15, 12.09.2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja muiscu »

Aivan juu. No, sitten tuon mun undulatan arvoitus selviää varmaan vain ajan kanssa :)
Helgaliini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 179
Liittynyt: 12:15, 27.03.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuohu

Viesti Kirjoittaja Helgaliini »

En ole mitenkään kasvilajien tuntija, mutta halusin vaan tuoda esille omankin vaihtoehtoni: sain nimittäin varsin samanlaisen melalehden kuin tuo C.undulatana pitämänne, toiselta harrastajalta silomelalehtenä...Siinä on kyllä vaan kaksi lehteä, joten kovin paha mennä sanomaan, mutta väriltään ja lehtimuodoltaan samalta näyttää. Sekoitetaan pakkaa hiukan lisää :mrgreen:

Taitaa tuo melalehtien tunnistaminen muutenkin olla joku salatiede, varsinkin googlen kuvien perusteella omatkin ruskomelalehdet olisivat mielestäni ihan jotain muuta...
muiscu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 695
Liittynyt: 13:15, 12.09.2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja muiscu »

Hmm. Täällä on tuota silomelalehteä (Cryptocoryne beckettii 'petchii') ja ruskomelalehti 'greeniä' (Cryptocoryne wendtii) ja nekin näyttää ihan samalta :roll: Mistähän noi edes erottaa toisistaan? Onkos noi muidenkin silmään ihan samannäköisiä?
Nojoopajoo. Google antoi taas jos jonkinnäköistä rehun kuvaa.
googlen anti
Tossakin taitaa olla ilmakasvettua ja upoksissa ollutta? Tai ihan eri lajeja. Tiedätkö Helgaliini, onko oma "silomelalehtesi" upoksissa kasvanutta? Varmaankin kun harrastajalta sen sait, mutta.... Tarkistetaan vielä ;)
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Täälläkin ollaan taas yllättäen kiinnostuneita kuulemaan eroista! Mulla on toisessa altaassa sellaista melaa minkä luulisin olevan tuota silomelalehteä. Sillä on paksummat lehdet kuin tällä mitä luulen aaltomelalehdeksi. Lisäksi "silolla" ei ole niin pitkät lehdet.
Ruskomelalehden vihreä muunnos on jäänyt ihan pieneksi. Se on vaan jotain 15 cm korkea. Voisi kasvaa ehkä pikkuisen isommaksi toisissa olosuhteissa, mutta ei millään noin isoksi kuin tuo aaltomelalehdeksi kuvittelemani.
Kuva
Tässä kuvassa ruskomelalehden vihreää muunnosta ja silomelalehdeksi luulemaani.
Helgaliini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 179
Liittynyt: 12:15, 27.03.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuohu

Viesti Kirjoittaja Helgaliini »

Sen verran voin tuosta omasta "silomelalehdestä" sanoa, että upoksissa on ollut tosiaan toisen harrastajan akvaariossa. En osaa tänne liittää kuvia, joten räpsäisin kuvat äkkiä kännykällä sekä tuosta ruskomelalehdestä, että silomelalehdestä.

Kuvat löytyvät sivuiltani kansiosta 7.marraskuuta. Eli käykääs katsomassa, erilaiselta ne näyttää kun mitkään edellisistä kuvista. Lisää kuvia siitä ruskomelalehdestä on saman kansion "yleisotoksissa" akvaariostani. Osoite on http://helgaliini.spaces.live.com Oikein kiva olisi saada tunnistus, mitä sitä oikein akvassaan kasvattelee ;)
muiscu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 695
Liittynyt: 13:15, 12.09.2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja muiscu »

Ruskomelalehtesi ainakin on samannäköistä kuin minun vastaava. Ja kyllähän toi silomelalehtikin näyttää tuolta mun "undulatalta"... Kuinka suuria silomelalehtesi lehdet ovat? Kun nuo mun undulatan lehdet näyttää aika suurilta. Pituutta on parhaimmillaan 7cm ja leveyttä 2,5.
Helgaliini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 179
Liittynyt: 12:15, 27.03.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuohu

Viesti Kirjoittaja Helgaliini »

No nimenomaan siitä aloin miettiä tätä laji-asiaa, kun tuon sinun muka-undulatan kuvan näin ja katsoin, että näyttää samalta kun mun uusi kasvi. Mun silomelalehdessä on suuret lehdet, ilman tuota ohutta "vartta" pelkkä lehti on arviolta 9 cm pitkä ja 3.5 cm leveä (tuo isompi lehti) Mikään C.undulata tuo tuskin siis on, ainakin ne kuvat mitä olen aaltomelalehdestä nähnyt, ovat olleet enemmänkin saman näköisiä kuin ruskomelalehti. Mutta liekkö sitten silomelalehtikään?
muiscu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 695
Liittynyt: 13:15, 12.09.2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja muiscu »

Niin no mun kasvin kohdalla on mahdollista, että se on ilmakasvatettu. Eli nuo lehdet ei ole uposlehtiä. Mutta sen näkee vain ajan kanssa, mikäli alkaa tekemään siis erinäköistä lehteä.
Aika samaa kokoluokkaa on sinunkin kasvin lehdet...

Muok. Laitoinpa kyselyä Akvaariokeskukselle, katotaan mitä vastaavat sieltä päin myymästään kasvista :D

---------------------

Eli Petri Viskari vastasi kysymykseeni ja kertoi kasvin tulleen Hollantilaisesta kasvattamosta jossa kasvit kasvatetaan ilmakasvatuksella.
Eli jäänpä mielenkiinnolla odottamaan mitä tuleman pitää :)
Melko varmasti tuon kuitenkin pitäisi olla undulataa.
Yanna
Senior Member
Senior Member
Viestit: 618
Liittynyt: 00:24, 21.06.2001
Paikkakunta: Sipoo, Keravan kupeessa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Yanna »

Millia kirjoitti:Tuo olisikin mielenkiintoista jos joku tunnistaisi tuon muiscun C. undulatan, koska se on hieman saman näköinen kuin mitä itse ostin C. albida-nimellä. Olen epäillyt kasvia joksikin lagenandaksi, mutta en nyt sitten tiedä kun Aquarium Plants - The Practical Guide; Pablo Tepoot- kirjasta löytyi saman näköinen kasvi nimellä C. albida 'Green'.
Lagenandran uudet lehdet avautuvat symmetrisesti molemmilta reunoilta yhtä aikaa, avaa kahta rullaa yhtä aikaa. Cryptojen uudet lehdet rullautuvat auki vain yhdeltä reunalta epäsymmetrisesti.

Ihan vaan omana mutuna, näkemättä kuvaa missä nuori lehti olisi avautumassa, veikkaisin melalehdeksi. Olen muutamaa Lagenandraa vuosien varrella kasvatellut ja ne ovat olleet jotenkin paljon rotevampia. Toki se rotevuus/honteluus on voinut olla yksilökohtaista.

Aquarium Plants - The Practical Guide; Pablo Tepoot -kirja on toki kaunista katseltavaa mutta sisältää feikattujen kuvien lisäksi myös asiavirheitä.
Karen Randall, pitkänlinjan kasviharrastaja joka istui viimeisessäkin AGAn sisustusskaban tuomaristossa, kirjoitti jo sen ilmestyessä 1998 seuraavaa... http://fins.actwin.com/aquatic-plants/m ... 00512.html [:I]

Ps. Jos se on Lagenandraa...saaks ympin? [;)]

Yanna
Helgaliini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 179
Liittynyt: 12:15, 27.03.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuohu

Viesti Kirjoittaja Helgaliini »

Eli muiscun kasvin mysteeri todennäköisesti siis ratkesi. Nyt oliskin kiva tietää, mitä lajia tuo minun "silomelalehti" oikeasti on?
muiscu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 695
Liittynyt: 13:15, 12.09.2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja muiscu »

Helgaliini: Katsopas mitä löysin :D
Hyasinttimelalehti
Tuo näyttäisi pysyvän aina tuon näköisenä. Voisinpa veikata sun kasvin olevan tätä!
Yanna
Senior Member
Senior Member
Viestit: 618
Liittynyt: 00:24, 21.06.2001
Paikkakunta: Sipoo, Keravan kupeessa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Yanna »

Nokitan ;)

C. moehlmannii
?

Nuohan on melko samanoloisia keskenään ja jos nyt oikein muistan, on C. moehlmannii juurikin tuo jolla on muhkuraiset/moukaroidut lehdet kun taas C. pontederiifolia on sileä lehdiltään. Muistini saattaa pettää ja kirja jossa näitä vertaillaan piirroksin, on tietysti työpaikalla. Tarkistanen sen tarvittaessa maanantaina ;)
Molempia on ollut ihan yleisesti myynnissä akvaarioliikkeissä.

Yanna
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 14:20, 05.11.2006
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Pystyyköhän noista mun altaan melalehdistä sanomaan tuosta yleiskuvasta edes arvioita siitä, mitä ne ovat? Etualalla on tuota matalaa versiota ja taka-alalla tuollaista korkeammaksi kasvavaalinkki.
muiscu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 695
Liittynyt: 13:15, 12.09.2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja muiscu »

Kieltämättä, aika samanoloinen tuokin :D

nirppu: käypäs selaamassa tuolla noita melalehtiä, olisiko joku noista samanoloinen/samanoloisia kuin omasi?
Helgaliini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 179
Liittynyt: 12:15, 27.03.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuohu

Viesti Kirjoittaja Helgaliini »

Yes, muiscu! Tuo C.pontederiifolia se todennäköisestikin on, tuo Yannan puhe "moukaroiduista" ja sileistä lehdistä asian vahvisti. Sileät lehdet tuossa nimittäin on ja vahvan tuntuiset. Ikinä en kyllä ole moisesta kasvista kuullut, Yanna onko tuo kuitenkin yleinen? Kyllä muiscun linkissä olevat kuvat olivat melko monetkin saman näköisiä. Tuo on tuollainen hyvin vaalean vihreä väriltään, ei tumma.
muiscu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 695
Liittynyt: 13:15, 12.09.2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja muiscu »

Kyllähän Yanna tuossa mainitsikin, että yleisesti on ollut myynnissä :)
Yanna
Senior Member
Senior Member
Viestit: 618
Liittynyt: 00:24, 21.06.2001
Paikkakunta: Sipoo, Keravan kupeessa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Yanna »

Kyllä nuo molemmat on minusta olleet ihan peruskasveja jo vuosia.
Se ei tosin tee kummastakaan vähemmän viehättävää ;)
Perushelppoja raikkaan vihreitä, pohjaravinteita ja hiilaria arvostavia molemmat.

muiscun linkissä kuvakuukkeliin C. pontederiifolia, tulee minusta tuloksena molempia kasveja. Esim. ensimmäinen kasvi on minusta eri kuin toisena oleva jne...

Mitä enemmän muistelen asiaa, en ole ollenkaa varma kumminpäin se muhkuraisuus meni :mrgreen: Toinen niistä on joka tapauksessa sileämpi :P

Yanna
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Helgaliini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 179
Liittynyt: 12:15, 27.03.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuohu

Viesti Kirjoittaja Helgaliini »

Uudestaan kun katselin tuon muiscun google-linkin, niin kolmannella rivillä toisessa kuvassa vasemmalta on juuri samanlainen lehti, kun minun kasvillani. Muista on paha mennä sanomaan kun tuossa minun kasvissa on vain kaksi lehteä, mutta tuo on ainakin juuri prikulleen samanlainen. Tosi kaunis kasvi kuitenkin.
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 14:20, 05.11.2006
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nirppu »

muiscu kirjoitti:nirppu: käypäs selaamassa tuolla noita melalehtiä, olisiko joku noista samanoloinen/samanoloisia kuin omasi?
Paha mennä sanomaan noista mitään varmaa (mä olen aivan surkea kasvien tunnistaja). Sitä vain ihmettelen, kun tuo korkeampi versio tekee valehtelematta 50 cm pituisia lehtiä. Tuolta kurttulehti -versiolta se ei kuitenkaan näytä, koska lehdet ovat sileät, mutta hivenen aaltoilevat reunoilta.
Helgaliini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 179
Liittynyt: 12:15, 27.03.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuohu

Viesti Kirjoittaja Helgaliini »

Tuo pienempi on aika saman näköinen, kun mun ruskomelalehti. Mulla vaan osa lehdistä on ruskehtavia. Käy katsomassa tuolla minun sivuilla kuvaa, näyttääkö samalta. Tuolla aiemmissa viesteissäni on osoite.

Tuo iso taas: ei mitään havaintoa...Minulla kyllä ruskomelalehti muuten kasvattaa pitkiä (paljon pitempiä kuin hiekassa) lehtiä kantoon kiinnitettynä, vain juurten latvat hiekkaan upotettuna.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”