Pikkulimaskan nopea lisääntyminen

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Dess
Member
Member

Pikkulimaskan nopea lisääntyminen

Viesti Kirjoittaja Dess »

Täällä akvaariossani lisääntyy pikkulimaska aika nopeasti, vaikka viikon välein vaihtaa vettä niin pikkulimaskaa tulee silti kilokaupalla. Miten tästä pikkukasvista pääsee eroon? Estää valon pääsyn ihan kiitettävästi tonne akvaarion pohjaan.
Juhis90
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Juhis90 »

Ainoa toimiva keino on vain nyppiä jokainen limaska pois mikä näkyy.
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Minulla pikkulimasta alkaa lisääntyä vasta kun nitraatti kohoaa lähelle 10 mg/l. Haavilla sitä kätevästi saa pois.
KatjaS
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja KatjaS »

Toinen toimiva limaskantuhoaja on Safiiritetra.
Kalat ovat ihan hulluna tuohon pikkukasviin, omasta altaasta hävisi kokonaan muutamassa päivässä.
Karakorumin Aristokraattinen Tarkka- ampuja ja Junttikylän Akateeminen Syöppö
190 litraa, kissoja, koiria ja armoton määrä lampaita.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

ite olen laittanu tuohon pienempään akvaarioon pikkulimaskaa pinnalle kasvamaan, meneekö miten pitkään että niistä kasvaa isompi rykelmä?
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Joskus olen sen hävittänyt myös kokonaan haavilla. Se vaati kyllä noin viikon mittaisen päivittäisen kalastuksen, jotta se vihoviimeinenkin jäi kiinni.
Kalallinen
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kalallinen »

miljoonakala84 kirjoitti:... meneekö miten pitkään että niistä kasvaa isompi rykelmä?
Se riippuu kovin paljon valaistuksesta, ravinteista ja hiilidioksin määrästä. Keskimäärin 10x10 cm kokoisen lautan kasvamiseen menee alle viikko.
Mandinka
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Mandinka »

Myös sinineontetrat näemmä syö tuota pikkulimaskaa. Se oli varsinainen ongelma tuossa yhdessä altaassa kaikesta nyppimisestä huolimatta, mutta kun siirsin nuo tetrat sinne, limaska hävisi parissa vuorokaudessa! Loistavia pikku putsareita! :D
"Mä luin jostain..."
mairea
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja mairea »

Muita vihjeitä kaloista, jotka tuon tuhoais?
Hankinnassa jokin parvi, niin jospa samalla pääsis tuosta rikkaruohosta eroon.. :roll:
tette
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja tette »

pääsin eroon siitä lisäämällä pintavedenkiertoa. Ennen sitä olin yrittänyt "poimia" sitä sieltä mutta hermot ei kestänyt. Ainut paikka mihin jäi vähän oli "vallisnerian latvoihin", niitä kun lyhensin niin kuoli limaska kokonaan :P
Deco
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Deco »

pinnalle vaan kunnon tuulimylly kyntiin niin lähtee.. :D Eikä ole ongelmana enään sen jälkeen paitsi että sotkee altaan muuten kokonaan, kun pinnan alle vaipuu ja lahoaa.. Sitten olen joskus viritänyt haavin sisäsuodattimen eteen, mutta hirmu työästä hommaa tuollainen kerääminen, mutta allas pysy toisaalta siistinä..
Akvaarioharrastusta lähes 20 vuotta
optimistx
Senior Member
Senior Member

Re: Pikkulimaskan nopea lisääntyminen

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Dess kirjoitti:Täällä akvaariossani lisääntyy pikkulimaska aika nopeasti, vaikka viikon välein vaihtaa vettä niin pikkulimaskaa tulee silti kilokaupalla. Miten tästä pikkukasvista pääsee eroon? Estää valon pääsyn ihan kiitettävästi tonne akvaarion pohjaan.
Jos tosiaan saat sitä viikossa kilokaupalla, miten olisi biomassan hyödyntäminen läheisillä maatiloilla eläinten ruoaksi tai bioetanolin valmistaminen myyntiin? Ehkä kannattaisi kannattavuuden parantamiseksi jonkin verran lisätä tuotantotilaa.

Jos et syystä tai toisesta tahdo taloudellisesti hyödyntää tuota ilmiötä, olisin kiinnostunut jopa maksamaan siitä tiedosta, millaisilla vempaimilla ja menetelmillä tuollaisen tuoton saa aikaan.
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

Itse joskus vedenvaihdon yhteydessä olen sitä poistanut. Parhaiten ja minusta vähimmällä vaivalla sen saa pois ihan pullolla. Kun tyhjän pullon pistää veteen, se imee limaskat helposti pinnalta pois. Siksi vedenvaihdon yhteydessä, että jos limaskaa on paljon, laskee vedenpinta aika kivasti ja lasin reunaan tulee näkyvä vesiraja. [;)]

Täällä muuten lehtikalat napsivat välillä limaskaa pinnalta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”