Eheim Pro vs. Märkä/Kuivamallit
Valvoja: Moderaattorit
Eheim Pro vs. Märkä/Kuivamallit
Olen hankkimassa 250 litraiseen purnukkaan uutta suodatinta Saksasta. (Nykyinen 2024:nen siirtyy 128 litraiseen)
Kuulisin mielellään kommentteja "normaalin" Pron ja Märkä/Kuiva-mallin eroista käytännössä. Eheimin sivuilla M/K-mallia mainostetaan n. 70% tehokkaampana biologisilta ominaisuuksiltaan. Mites on käytännössä, onko noissa eroja? Hinnoissa ei ole merkittäviä eroja, Aquaristic.netissä 2026 ja 2227 ovat samoissa hinnoissa, 2028:ssa ja 2229:ssä eroa 10 €.
Meneekö tuo 2028/2229 mallit jo liikaa ylimitoitetuksi 250 litraiseen ?
Märkä/kuiva-malliinhan käy pelkästään EHFISUBSTRAT, jolloin "bakteeripintaa" on ainakin olisi runsaasti
Kaipaisin pikaisesti kommentteja suodattimista, tilauksen laittaisin matkaan ASAP
-KAri-
Ps. Tampereelta voisin ottaa tilaukseen mukaan kimppaan muitakin, mikäli kiinnostaa, ota yhteyttä!
Kuulisin mielellään kommentteja "normaalin" Pron ja Märkä/Kuiva-mallin eroista käytännössä. Eheimin sivuilla M/K-mallia mainostetaan n. 70% tehokkaampana biologisilta ominaisuuksiltaan. Mites on käytännössä, onko noissa eroja? Hinnoissa ei ole merkittäviä eroja, Aquaristic.netissä 2026 ja 2227 ovat samoissa hinnoissa, 2028:ssa ja 2229:ssä eroa 10 €.
Meneekö tuo 2028/2229 mallit jo liikaa ylimitoitetuksi 250 litraiseen ?
Märkä/kuiva-malliinhan käy pelkästään EHFISUBSTRAT, jolloin "bakteeripintaa" on ainakin olisi runsaasti
Kaipaisin pikaisesti kommentteja suodattimista, tilauksen laittaisin matkaan ASAP
-KAri-
Ps. Tampereelta voisin ottaa tilaukseen mukaan kimppaan muitakin, mikäli kiinnostaa, ota yhteyttä!
Märkä/Kuiva-suodatin on kyllä hyvä, mutta paras oikeastaan toisen suodattimen rinnalla, ei yksin. Esimerkiksi virtausnopeus on melkein puolet pienempi 2026/2028:n verrattuna. Ja mekaanista suodatustahan siihen ei saa yhtään, johtuen juuri tuosta vain yhdestä käypäsestä massasta. Tuo taas johtaa suodattimen nopeaan tukkeutumiseen, jos ei muuta suodatusta altaassa ole.
Märkä/Kuiva on taasen loistava esim. pitämään akvaarion happipitoisuus korkealla ja kyllä siinä varmasti haitalliset bakteeritkin aika tehokkaasti hajoaa...
Enpä usko, että 2028 olisi liian iso suodatin altaaseesi, suodatustahan ei periaatteessa voi olla liikaa, ellei sitten virtaus käy kaloille liian suureksi. 2028:n ja 2026:n välillähän ei tainnut kovin iso virtausnopeuden ero edes olla...
Ja jos joskus päätät hankkia isomman altaan, niin onpahan tarpeeksi iso suodatin jo valmiina sitten.
Muista muuten tilatessasi mainita erikseen, että täyttävät sen takuulapun, muuten ei ole amazonille takuuasioissa mitään asiaa...
Enpä usko, että 2028 olisi liian iso suodatin altaaseesi, suodatustahan ei periaatteessa voi olla liikaa, ellei sitten virtaus käy kaloille liian suureksi. 2028:n ja 2026:n välillähän ei tainnut kovin iso virtausnopeuden ero edes olla...
Ja jos joskus päätät hankkia isomman altaan, niin onpahan tarpeeksi iso suodatin jo valmiina sitten.
Muista muuten tilatessasi mainita erikseen, että täyttävät sen takuulapun, muuten ei ole amazonille takuuasioissa mitään asiaa...
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Kyllä siihen mekaanisen saa ja hyvän saakin. Se mukana tullut vaahtomuovitötsä siinä imuputken ritilän päällä!Märkä/Kuiva-suodatin on kyllä hyvä, mutta paras oikeastaan toisen suodattimen rinnalla, ei yksin. Esimerkiksi virtausnopeus on melkein puolet pienempi 2026/2028:n verrattuna. Ja mekaanista suodatustahan siihen ei saa yhtään, johtuen juuri tuosta vain yhdestä käypäsestä massasta. Tuo taas johtaa suodattimen nopeaan tukkeutumiseen, jos ei muuta suodatusta altaassa ole.
Märkä/Kuiva on taasen loistava esim. pitämään akvaarion happipitoisuus korkealla ja kyllä siinä varmasti haitalliset bakteeritkin aika tehokkaasti hajoaa...
Se tukkiutuu tosin jopa pari kertaa viikossa, mutta sekin on vain hyvä. On pakko putsata se riittävän usein; se pitää vain sijoittaa siten että putsaaminen on helppoa eli tulee tehdyksi.
Se mekaanisesti poistettava tavara ei kuulu suodattimessa hajotettavaksi (ts. maton alle siivotessa) vaan tankista nopeasti pois. Sitten jokin pumppu virtausta lisäämään, jos virtausta halutaan. Minulla on sellainen pikkuvaahtomuovi-palan kanssa (Eheim 3250)ja diffuusorilla, sekin siis viikottain puhdistettava. Kasviton Troheustankki nääs; olen sukeltanut moisessa; virtausta ja ilmakuplia on
Siis kuten totesit, molempi parempi ja yhdessä.
www.akvaariotieto.info/suomi/oscari.htm
Akvaarion Oscari No:29
Minun tuo esisuodatin piti pestä suunnilleen kerran päivään, viimestään joka toinen päivä, muuten lopetti Märkä/Kuiva - suodatin toiminnan.
Itse suodatin pitää pestä n. 3-4kk välein. Tai ainakin sen verran aikaa se nyt mulla on ollut ja viime viikolla pesin...
Tuohon esisuodattimen ja suodattimen putsausväliin varmaan eniten vaikuttaa mulla kiekot ja etenkin kun imuputki oli melko lähellä niiden ruokapaikkaa. Ne kun ei niitä ihan siisteimpiä syöjiä ole...
- Sukupuoli: Nainen
Siis tuon Eheim 2229:n ulkosuodattimen ilmanottoputken pään voi siis tuosta vaan tukkia, jos ei halua ilmastusta? Suodattimen toiminta ei siis tästä mitenkään kärsi?Markku kirjoitti:Märkä/kuiva-mallin suodattimen saa muutettua helposti perinteiseksi tukkimalla ilman oton.
Itselläni ei ole ollut tukkeutumis ongelmia märkä/kuiva suodattimien kanssa vaikka mekaanista suodatusta ei ole.
Putsaus välit pitkiä huuhtelen noin 4-6kk välein yhden suodatin korin.
T Markku
Minulla on vaan tuollainen suodatin runsaskasvisessa altaassa ja ajattelin vähentää tuota happipitoisuutta

MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Hyviä ne muuten on, mutta mulla nuo märkä-kuivat tuppaa ajan kanssa jotenkin jumittumaan, alkaa kurluttaa ja mäntä jumii eikä enää tyhjennä/täytä kunnolla, joten ovat tulpattu molemmat tällä hetkellä "normaalisuodattimiksi" kun kunnon putsauskaan ei tunnu auttavan. Vois tietysti kokeilla veilä letkujen/mäntien vaihtoa mut enpä ole saanut aikaseksi. Tai sitten on joku väärä korkeusero altaan ja suotimen välillä tms.
(Nii ja nuo ovat kyllä molemmat jo kohtuullisen iäkkäitä joten on voinut tuotekehittelyäkin jo uudemmissa malleissa tapahtua...)
(Nii ja nuo ovat kyllä molemmat jo kohtuullisen iäkkäitä joten on voinut tuotekehittelyäkin jo uudemmissa malleissa tapahtua...)