Vesipöhö ja mietintää

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Vesipöhö ja mietintää

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Eilen mies sai lopettaa kaksi seeprakalaa vesipöhön takia.

Olin laittanut JBL:n Fungus Clearia heti altaaseen (keskiviikkona), kun huomasin toisella noista seeproista suomut pörröllään - ei kuitenkaan auttanut, vaan molemmat olivat menneet eilen pahempaan kuntoon.

Altaassa on myös kardinaalitetroja, joita onkin tippunut tasaisen tappavaan tahtiin [}:)]..pirun heikot otukset.

Olen lukenut, että vesipöhö ei tartu, ellei raatoa päästä syömään. Ennen noita seeprojen sairastumisia poimin akvasta aikast pullean kardinaalitetran (vesipöhö?) kuolleena. Altaassa on paljon kasveja ja niiden sekaan pääsee piiloon raato aika hyvin. Tänään karsin kasveja ja vastaan tuli jo aikaa sitten kuollut kardinaali (homekerros päällä).

Nyt mietinkin, jos tuolla altaassa on ollut kasvien seassa piilossa joku vesipöhöön kuollut kala ja muut ovat päässeet syömään sitä, niin onko mahdollista pysäyttää vesipöhöä vai ovatko kaikki kalat tuhoon tuomittuja?

Allas on n. 85 litrainen, pH 6½, pehmeä vesi, lämpötila n. 25. Vettä olen vaihtanut 30 litraa per viikko. Vedenparannusaineena, kasviravinteena ja nestemäisenä hiilenä käytän EasyLifea (millä tuskin on asian kanssa mitään merkitystä - samat aineet muissakin altaissa käytössä ja ei ongelmia *koputtaa puuta*).

Pohjalla on leopardimonnisia ja sukarapuja.
Vampyyri
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Vampyyri »

Minulla ei ole varmaa tietoa aiheesta, koska olen aikalailla aloittelija vielä akvaarioiden kanssa, mutta ymmärtämäni mukaan vesipöhöön ei ole lääkettä. Karanteeni voisi tietysti auttaa :) Omassa akvaariossanikin riehui tuo tauti ja siihen kuoli muutamia kaloja, mutta ei läheskään kaikki.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Vampyyri kirjoitti:Minulla ei ole varmaa tietoa aiheesta, koska olen aikalailla aloittelija vielä akvaarioiden kanssa, mutta ymmärtämäni mukaan vesipöhöön ei ole lääkettä. Karanteeni voisi tietysti auttaa :)
Tuo Junglen (ei siis JBL:n kuten eka viestissä kirjoitin) Fungus Clear lupaa hoitoa myös vesipöhöön. Samaa olen myös lukenut, että vesipöhön iskiessä se on sitten menoa.

Miten tuo karanteeni asiaan auttaa?
fey--
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja fey-- »

Täälläkin on pari vuotta sitten vesipöhön "kauhun hetkiä" tullut koettua. Tosin muutama kala jäi eloon (yksi tiikeribarbi, neljä keltabarbia ja partamonni), kun kaikki vähänkin oirehtivat kalat poistettiin heti akvaariosta ja lopetettiin.
128-litrainen purkki huonetta koristamassa + kissa
pisamapallokala
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja pisamapallokala »

Mikä on vesipöhön yleisin aiheuttaja?
mamuska
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja mamuska »

Aquahoito.info sivulla mainitaan ainakin bakteerit. Muistelisin lukeneeni jostakin, että myös vesiolot.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”