Minkä kokoisina urokset saavat värinsä?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
- Akvaarioseurat: Jyväskylän akvaarioseura
- Sukupuoli: Nainen
Minkä kokoisina urokset saavat värinsä?
Olen uusi malawiharrastaja. Sain juuri ensimmäisen altaani (280 l erkkerimalli) toimintaan ja siellä uiskentelevat nyt ensimmäiset malawiahvenet (Melanochromis johannii ja Pseudotropheus saulosi). Yritin jo halulla täältä ja googlesta etsiä tietoa mutta en löytänyt vastausta tähän mieltäni askarruttavaan kysymykseen. Eli minkä kokoisena nuo uroskalat vaihtavat värinsä? Kalojen ikää ei kauppias tiennyt. Kaikki altaassa uiskentelevat kalat ovat nyt noin 5-6 senttiä pitkiä ja kaikki ovat edelleen naarasvärisiä eli keltaisia. Kalojen myyjä oli sitä mieltä, että urokset vaihtavat vielä värinsä mutta mua alkoi hiukan epäilyttämään, jos nuo ovatkin kaikki naaraita. Vieläkö värit tuon kokoisilla kaloilla muuttuvat vai pitääkö mun alkaa etsiskellä altaaseen herraseuraa jostain muualta?
Kyllä ainakin saulosien pitäisi ruveta vaihtamaan väriä tuossa vaiheessa. Itsekkin odottelin jännityksellä joku aika sitten että ovatko kaikki ostamani naaraita mutta ainakin minulla ensimmäinen uros rupesi vaihtamaan väriä ehkä noin vajaa 5 cm kokoisena.
-Miksi kalat "uivat"? Eivätkös oikeasti sukella?-
-
- Starting Member
- Akvaarioseurat: Jyväskylän akvaarioseura
- Sukupuoli: Nainen
Nyt on uroksiin alkanut tulla väriä. Yksi johanniista on jo selvästi urosvärinen, pari isompaa ovat naaraita ja muut 4 epäselviä kun ovat vielä niin pieniä. Pari saulosia on myös vaihtamassa väriä ja jos huonosti käy myös kaksi muuta ovat uroksia jolloin sukupuolijakauma on 4u + 3n. Aika näyttää alkaako tulla ruumiita. Näistä mun kaloista ei muuten ainakaan voi munatäplien perusteella päätellä sukupuolta sillä toisella selvästi jo urospuolisella saulosilla ne täplät on mutta toisella ei.
680l malawi, 200l merivesi