Oton mahassa tumma pilkku

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kastanja*
Junior Member
Junior Member

Oton mahassa tumma pilkku

Viesti Kirjoittaja kastanja* »

Ostin tänään nuoli-imumonni negroksia (Otocinclus negros) eräästä akvaarioliikkeestä ja kun tulin kotiin, huomasin, että yhdellä niistä oli vatsassa (vasemmalla puolella melko ylhäällä) tumma pilkku/laikku. En uskaltanut laittaa sitä muiden kanssa akvaarioon, vaan tuo on nyt väliaikaisesti yksin ämpärissä, jossa on suodatin. Onko kenelläkään tietoa, että onko tuo laikku mahdollisesti vaarallinen tai vaihtoehtoisesti vaaraton? Olisiko mitään käsitystä siitä, mikä se voisi olla..? Muilla ei sellaista ollut, eikä se kai ole mitenkään ominaista vain toiselle sukupuolellekaan..? Ollaanpas sitä nyt epätoivoisia, tiedän.. :roll: Osaisiko kukaan neuvoa? [:I]
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Saatko kuvaa moisesta?
kastanja*
Junior Member
Junior Member

Tänään sain napsaistua kalan mahasta kuvan. EI tuo näytä kovin normaalilta..eikä kovin hyvältäkään..vai mitä sanotte? :( Mikä voisi olla syynä moiseen?
Kuva
¤albiinomonninen¤
Member
Member
Akvaarioseurat: Tas
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ¤albiinomonninen¤ »

Ai,ai.... Ei kyllä ihan normaali... 8O
Olivian lemmikkisivut =)
Tiesin sen, mutta unohdin.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

No ei oikeen miustakaan näytä normaalille. :|
Jospa tuo on joku tulehdus? :?
Lightforce
Member
Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lightforce »

Näyttää ihan mustelmalta, eli verenpurkaumalta. Jospa se häviää itsestään niinkuin mustelmatkin?
340 l seura-akvaario (loistobarbit + haarniskat), 225 l siniravut, 63 l taistelukala. Mukana myös kääpiöpinserit Eeka, Numa, Jusu, Jeni ja Koru.
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Maksakirroosi :mrgreen:
VesiEläin
Elite Member
Elite Member

Onko tuo laikku siinä iholla vai syvemmällä(niinkuin näyttäis) monnissa?
kastanja*
Junior Member
Junior Member

Se on siellä syvemmällä, siis vatsan/ihon sisäpuolella. Mietin itsekin josko se olisi verenpurkauma..meneekö ne sitten ihan itsellään ohi? :roll: Kyllä se tuolla vielä elossa on.
Jakulaari
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Jakulaari »

Vieläkös monnilla on tuo laikku?
Minusta ihan näyttää että kaveri on vetänyt levää melkoisella antaumuksella ja se siellä vatsanahan läpi kuultaa. Jos asia on näin niin pitäisi laikun olla jo häviksissä tähän mennessä....
kastanja*
Junior Member
Junior Member

Kyllä se tumma läiskä/pilkku/pallo on edelleen oton mahassa..ja jos johtuisi ruuasta, niin olisiko läiskä noin ylhäällä? :|
J.A
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja J.A »

Voiko kaloilla kasvaimia? Jos voi niin luulisin tuolla nuolimonnilla olevan.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member

J.A kirjoitti:..nuolimonnilla..
Lainaus tuolta toisesta keskustelusta;
prboy kirjoitti:Tuo "negros" ei ole Otocinclus. Usein se viedään sukuun Microlepidogaster, mutta olen vakuuttunut, että Evers ja Seidel ovat oikeassa, kun he väittävät sen kuuluvan tuntemattomaan eli vielä kuvaamattomaan sukuun..
kastanja*
Junior Member
Junior Member

VesiEläin kirjoitti:
J.A kirjoitti:..nuolimonnilla..
Lainaus tuolta toisesta keskustelusta;
prboy kirjoitti:Tuo "negros" ei ole Otocinclus. Usein se viedään sukuun Microlepidogaster, mutta olen vakuuttunut, että Evers ja Seidel ovat oikeassa, kun he väittävät sen kuuluvan tuntemattomaan eli vielä kuvaamattomaan sukuun..
Juu, minullekin selvisi myöhempiä keskusteluja lukiessani, ettei tuo kuulukaan "ottojen"/nuolimonnien heimoon, oletin vaan luonnollisesti tuon tieteellisen nimen perusteella, että olisi otto. :roll: Kaikkea sitä oppii.. 8-) Ja vallan suloisia veitikoita joka tapauksessa! *suunnittelee jo perheenlisäystä*
Ohukas
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Ohukas »

Eli siis noi laikut on näiden kalojan mahoissa normaaleja vai? Minulla on näitä samoja, ja ainakin yhdellä on samanlainen laikku.
kastanja*
Junior Member
Junior Member

En osaa sanoa..vein kalan myyjälle näytettäväksi ja hän sanoi, että kala näyttää voivan hyvin ja on esim normaali väritykseltään ym. Suostui kuitenkin vaihtamaan yksilön, koska asia vaivasi minua kovasti. En ollut nimittäin ihan vakuuttunut siitä, että on harmiton, koska ei osannut varmaksi sanoa, mikä se sitten voisi olla ja kertoi myös, ettei yhdelläkään muulla yksilöllä ollut moista nähnyt..ehdotti vain, että olisi normaali väripigmentti. Mutta minua olisi moinen jäänyt vaivaamaan, joten olin tyytyväinen saadessani yksilön vaihdettua..:roll: Mutta on siis hyvinkin mahdollista, että kyseinen pilkku "ole mitään", vaan myyjän mainitsema pigmentti, kuka tietää..?
Ohukas
Starting Member
Starting Member

No nyt kun kattelee, niin kaikkien massuissa näkyy tummia kohtia... Jos se on vaan levää/ruokaa...? :ss
kastanja*
Junior Member
Junior Member

Niin, voi hyvin olla, se oli myyjän toinen ehdotus..mutta kun tuolla yhdellä negroksella (kuvassa) oli se laikku niin oudossa paikassa, vasemmalla ylhäällä, etten voinut tajuta, miten sen ruoka voisi sinne ajautua..? :roll: Mutta tuskinpa niissä sinun negroksissasi siis mitään on, en usko, itse olen vaan hermoheikko. [;)]
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Yks juttu vaan ihmetyttää, eli jos se laikku on levää/muuta ruokaa, niin eikös semmonen laikku pitäisi näkyä silloin kaikilla otoilla?
Omissa otoissa tuommosta laikkua ei kyllä näy. :?
kastanja*
Junior Member
Junior Member

Nyt nopeasti, ennen kuin joku muu kerkeää :mrgreen: :
Vitsivitsi ;), ymmärrän kyllä mitä tarkoitat, eikä tuo nyt suoranaisesti asiaasi/kommenttiisi liity..toistaiseksi tuommoisen pilkun alkuperä ei siis ole yleisesti tiedossa..tässä nyt vaan on heitelty ilmaan kaikenlaisia ehdotuksia..ja kun "Ohukkaalla" on näkynyt useammassakin negroksessa tummia pilkkuja, niin ajattelinkin, että eivät ehkä ole juuri tuollaisia, siis sijoittuneet noin korkealle ym.
phanny
Member
Member
Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, LAS

Viesti Kirjoittaja phanny »

Tungempa tähän ketjuun sillä olen huomannut albiinomonnisillani olevan kanssa aivan samallaiset täplät masussa mutta enemmänkin alavatsassa. Ennen niitä en ole huomannut ja yhdellä albiinolla on niitä 2! Kalat liikkuvat silti aivan virkeästi niin kuin ennenkin. Joten itseänikin kiinnostaisi kovasti tuon täplän syy/merkitys. :?
Phanny
Ohukas
Starting Member
Starting Member

Voinpi tänään myöhemmin laittaa muutamia kuvia näistä laikuista... Hyvin nuo kyllä tuolla viipeltää ja syö levää ;D

Noni, eli tässää pari kuvaa:
1
2
3

No eihän noi kyllä ihan laikkuja ole, vaan tuommoisia tummia alueita. No silti vähän epäilyttävän näköisiä...
kastanja*
Junior Member
Junior Member

Ohukas: ei mitään hätää sun negroksilla! :mrgreen: Eihän minulla niistä siis kummempaa kokemusta ole, etten "periaatteessa" voi sanoa 100% varmasti, mutta nuo mahat näyttävät ihan tavallisilta levää runsaasti nauttineiden kalojen mahoilta!! [;)] Mulla tuo laikku oli ihan erilaisen näköinen ja värinen ja aivan eri paikassa! En todellakaan usko, että sulla on mitään syytä huoleen. :)
Ohukas
Starting Member
Starting Member

No niinhän mä vähän arvelinkin :D Oli vain pakko tulla kysymään, kun jos noissa olisikin ollut joku ybertaplawuaskia tauti :mrgreen: Täällä se kaikki kun tunnutaan tietävän ja osaavan :D Siis hyvä se että näin on, muuten en olis ittekkään saanut perustettua kunniallista akvaarioo :D Noni, aihe puitu loppuun asti :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”