Täplämonniset kudusta kaloiksi, miten onnistun?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Täplämonniset kudusta kaloiksi, miten onnistun?
Lasissa oli tänään yllättäen kutua, oletan täplämonnisten olleen asialla. Keräsin talteen - tekniikkaa harjoitellessa pari meni rikki tai ui karkuun, mutta sain tusinan verran talteen. Laitoin ne kelluvaan karkkilaatikkoon, mutta hetken kuluttua perhoskala oli hypännyt kaveriksi... ja sillä kun on kovin suuuuri suu, ajattelin paremmaksi kannellista jyrsijänkuljetuslaatikkoa. Upposi ihan kantta myöten, mutta pysyy pinnassa, kannen reiät veden alla. Sinne kuplitus.
Miten saisin mätimunat (tai edes osan) kaloiksi asti? Eli liuta kysymyksiä:
Kuplitanko koko ajan? Kompressorin ääni on niin kova että voi tulla unettomia öitä jos pitää yötä myöten kuplittaa.
Kauanko menee että näen onko kutu hengissä, ja milloin kuoriutuvat? Lämpö 26C jos sillä on vaikutusta.
Kun (jos) kuoriutuvat, pysyvätkö pohjassa vai uivatko ylös ja karkaavat kannen rei'istä? Eli pitääkö keksiä toinen ratkaisu ennen kuoriutumista?
Tämä on minulle niin uutta, partamonnit olivat ensimmäiset joka minulla ovat ikinä kuteneet, ja niiden kudusta jäi vaan 3 poikasta henkiin (onneksi vain kolme). Nyt toivoisin parempaa onnistumisprosenttia.
Miten saisin mätimunat (tai edes osan) kaloiksi asti? Eli liuta kysymyksiä:
Kuplitanko koko ajan? Kompressorin ääni on niin kova että voi tulla unettomia öitä jos pitää yötä myöten kuplittaa.
Kauanko menee että näen onko kutu hengissä, ja milloin kuoriutuvat? Lämpö 26C jos sillä on vaikutusta.
Kun (jos) kuoriutuvat, pysyvätkö pohjassa vai uivatko ylös ja karkaavat kannen rei'istä? Eli pitääkö keksiä toinen ratkaisu ennen kuoriutumista?
Tämä on minulle niin uutta, partamonnit olivat ensimmäiset joka minulla ovat ikinä kuteneet, ja niiden kudusta jäi vaan 3 poikasta henkiin (onneksi vain kolme). Nyt toivoisin parempaa onnistumisprosenttia.
- ja sukat on sillä makkaralla, ja lentää se päivänkakkaralla, ja kylpee yhdeksän pilven alla, ja pupuja sillä on pöydän alla, ja perhonen korvanlehdellä -
Itselläni kuparimonniset ovat kuoriutuneet parissa päivässä ja leopardeilla sama kesti 5 päivää. Lämpötila noin tuo 26.
Vahvasti veikkaan, että tulevat karkaamaan rei'istä. Ihan tuommoinen 20 litran muoviloota käy (isompikin saa olla) ja sinne ilmastin pulputtamaan. Ota vesi akvaariosta ja vaihda sitä usein, jos sinulla ei ole laittaa lootaan erillistä pumppua. Lämmitin olisi tietysti plussaa.
Vahvasti veikkaan, että tulevat karkaamaan rei'istä. Ihan tuommoinen 20 litran muoviloota käy (isompikin saa olla) ja sinne ilmastin pulputtamaan. Ota vesi akvaariosta ja vaihda sitä usein, jos sinulla ei ole laittaa lootaan erillistä pumppua. Lämmitin olisi tietysti plussaa.
Re: Täplämonniset kudusta kaloiksi, miten onnistun?
1) Siirrän kudun kelluvaan poikasaltaaseen. Kuvat: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=116233PiaF kirjoitti:Miten saisin mätimunat (tai edes osan) kaloiksi asti? Eli liuta kysymyksiä:
Kauanko menee että näen onko kutu hengissä, ja milloin kuoriutuvat?
2) Pidän kuplituksen päällä koko ajan. Yöksi säädän pienemmälle juuri äänen takia. (Kompressorin alle kannattaa laittaa jotain pehmeää, ettei ainakaan mistään resonanssiäänestä joudu kärsimään.)
3) Kuoriutuvat 2 - 4 päivässä. Vaikea antaa tarkkaa arviota, kun itse kututapahtuma monesti kestää puolikin vuorokautta, joten osa mätimunista on vanhempia kuin toiset.
4) Viimeistään vuorokauden kuluttua huomaat, että jotkut munat ovat tasavalkoisia ja osa vähän rusehtavia. Valkoisissa ei ole mitään sisällä, rusehtavissa on elämää. Koska mätimunat ovat yleensä aivan klimpissä, en ole jaksanut ruveta niitä tyhjiä munia nyppimään pois. Ilmastus kuitenkin estää homehtumisen tosi tehokkaasti. Poimin "tuulimunat" pois kuoriutumisen jälkeen samalla, kun muutenkin korjaan pois kuorijätteen.
Juuri tuollaisesta omat kuparimonnisen poikaset luikahtivat karkuun alta aikayksikön. Onneksi ko. allas oli poikasakvaariossa.PiaH kirjoitti:1) Siirrän kudun kelluvaan poikasaltaaseen. Kuvat: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=116233
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Taitaa olla liian isot raot vastakuoriutuneille poikasille kyllä tuossa. Lisäksi olen kuullut, että altaan muut kalat voivat oppia imeskelemään kalanpoikasia sen raoista suihinsa.f_isu kirjoitti:Juuri tuollaisesta omat kuparimonnisen poikaset luikahtivat karkuun alta aikayksikön. Onneksi ko. allas oli poikasakvaariossa.
Olen laittanut tuommoisen sisälle vielä pakasterasian, johon olen pistellyt neulalla muutamia reikiä. Täällä sitten voimakas ilmastus kunnes munat kuoriutuvat. Poikasia ei voi kyllä tähän rasiaan ruokkia, vaan olen siirtänyt poikaset omaan altaaseensa kunhan ovat ruskuaisensa kuluttaneet. Pakasterasianhan voi myös kätevästi laittaa altaan kylkeen magneettileväraaputtimella. Jos on pelko, että joku kala voi sinne pompata, niin laittaa vaan kannen päälle (tähän tietenkin reikiä että ilma vaihtuu). Erillistä poikasallasta suositan kuitenkin kalanpoikasten jatkokasvatukseen. Esimerkiksi jo mainitulla 20-litraisella astialla pärjää hyvin, ellei pentuja ole todella paljon.
Uusimmassa Aponogetonissa täällä oli millian tee-se-itsevinkkejä kelluvan poikashäkin rakennukseen. Jotain tuommoista sukkahousuviritystä voisin kokeilla myös. Kaupassa myytävä kangasseinäinen poikahäkkyrä on tullut myös kokeiltua. Se ei ole pienille monnisenpoikasille aivan turvallinen, koska pikkuruiset kalat voivat tunkea itsensä kehikon ja kankaan väliin.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
Jep, tuosta ongelmastahan olin kirjoittanut myös ko. kuvan vieressä.f_isu kirjoitti:Juuri tuollaisesta omat kuparimonnisen poikaset luikahtivat karkuun alta aikayksikön. Onneksi ko. allas oli poikasakvaariossa.PiaH kirjoitti:1) Siirrän kudun kelluvaan poikasaltaaseen. Kuvat: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=116233
Muutaman kutusatsin tuolla menetelmällä kasvattaneena olen tullut siihen tulokseen, että välillä todellakin suurin osa vastakuoriutuneista karkaa, mutta esim. viimeisestä satsista suurin osa EI karannut. En tiedä syytä, koska luulisin kuitenkin vastakuoriutuneiden olevan kutakuinkin samaa kokoa joka kerta.
-
- Junior Member
- Viesti:
Kolme vuorokautta täynnä. Tänä aikana osa munista alkoi kasvattaa karvaa = hometta, poimin ne pois. Ja laitoin altaaseen kierteisen, kun jossain plekonkutuketjussa ehdotettiin että ne puhdistaisivat munia.
Mutta munat näyttävät kaikki tyhjiltä, voivatko kalat olla niin nuoria että tämä on vasta harjoittelua? Minulla on yksi vanha, akvaarion mukana tullut monninen ja viisi sille pari kuukautta sitten ostettua kaveria, joista kyllä pari suurinta on jo samankokoisia.
Joka tapauksessa aamulla kun valot syttyivät, huomasin 3 uutta mätimunaa lasissa. Nyt en tiedä, heittäisinkkö jo vanhat pois homehtumasta ja keräisin uudet talteen, vai odottaisinko vielä. Minulla on vain yksi ilmastin, enkä halua panna noita uusia munia samaan astiaan. Ja toinen juttu on, että jos kutu on kesken, häiriintyvätkö kalat vai pitäisikö odottaa että munia tulee lisää?
Muoks: nopeat syö hitaat, eli ne kolme uutta mätimunaa menivät miettiessä parempiin suihin...
Mutta munat näyttävät kaikki tyhjiltä, voivatko kalat olla niin nuoria että tämä on vasta harjoittelua? Minulla on yksi vanha, akvaarion mukana tullut monninen ja viisi sille pari kuukautta sitten ostettua kaveria, joista kyllä pari suurinta on jo samankokoisia.
Joka tapauksessa aamulla kun valot syttyivät, huomasin 3 uutta mätimunaa lasissa. Nyt en tiedä, heittäisinkkö jo vanhat pois homehtumasta ja keräisin uudet talteen, vai odottaisinko vielä. Minulla on vain yksi ilmastin, enkä halua panna noita uusia munia samaan astiaan. Ja toinen juttu on, että jos kutu on kesken, häiriintyvätkö kalat vai pitäisikö odottaa että munia tulee lisää?
Muoks: nopeat syö hitaat, eli ne kolme uutta mätimunaa menivät miettiessä parempiin suihin...
- ja sukat on sillä makkaralla, ja lentää se päivänkakkaralla, ja kylpee yhdeksän pilven alla, ja pupuja sillä on pöydän alla, ja perhonen korvanlehdellä -
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
Haluaisin kysäistä tässä, että jos haluaa saada monniset kutemaan, kannattaako kaikkia ostaa samasta paikasta samaan aikaan? Meinaan, että jos ne ovat vaikka samasta poikueesta niin veljet ja siskot tuskin kutee keskenään...
- Toisen pöllö on toisen satakieli -
Tähän asti 102l seka- ja 20l poikasakvaario.
Tähän asti 102l seka- ja 20l poikasakvaario.
-
- Junior Member
- Viesti:
Minä luovutin ja kaadoin kudun viemäriin. Nyt odotetaan josko sitä ilmestyisi lisää... viikon välein kutevat, sanottiin jossain. Se olisi huomenna viikko täynnä.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
No eivät ne monniset nyt kalenteria noin tarkkaan kyllä tunnePiaF kirjoitti:viikon välein kutevat, sanottiin jossain. Se olisi huomenna viikko täynnä.

528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
-
- Junior Member
Ei monnisten kudusta syntyminen ole ihan tarkalleen viimeistään tiettynä päivänä.
Itselläni on kudut olleet viime la asti poikasaltaassa. Tänään ajattelin että heitän ne pois. Munat eivät missään vaiheessaa silmääni näyttäneet siltä että niissä olisi sisällä mitään. Aikas valkoisia olivat kaikki..
No olin heittämässä pois kun hups, huomasinkin että n 15 poikasta vipeltää ympäri poikasallasta

Eli kudusta kuoriutumiseen meni 5 päivää. Itse olin lukenut että 2-4 päivää. Siksi ajattelin ettei niistä enään mitään tule.
Itselläni on kudut olleet viime la asti poikasaltaassa. Tänään ajattelin että heitän ne pois. Munat eivät missään vaiheessaa silmääni näyttäneet siltä että niissä olisi sisällä mitään. Aikas valkoisia olivat kaikki..
No olin heittämässä pois kun hups, huomasinkin että n 15 poikasta vipeltää ympäri poikasallasta

Eli kudusta kuoriutumiseen meni 5 päivää. Itse olin lukenut että 2-4 päivää. Siksi ajattelin ettei niistä enään mitään tule.
-
- Junior Member
- Viesti:
Ehkä heitin liian aikaisin pois, just 5 päivää oli täynnä.
Ja tuo kutupäivä oli siitä outo (kaikki nämä keskustelut huomioonotettuna) että vedenvaihtopäivä on la/su, kutupäivä to. Ja seuraavat 3 mätimunaa löytyivät just ENNEN seuraavaa vaihtoa viime viikonloppuna. Katsotaan nyt...
Kysynkin samantien vielä, että keneltä niitä munia suojellaan ottamalla ne eri astiaan? Omilta vanhemmilta myös? Kun ajattelin, että jospa siirrän monniset elelemään just ostettuun karanteenialtaaseen, pitääkö kutu sieltäkin ottaa turvaan vaikka monniset olisivat ainoita kaloja?
Ja tuo kutupäivä oli siitä outo (kaikki nämä keskustelut huomioonotettuna) että vedenvaihtopäivä on la/su, kutupäivä to. Ja seuraavat 3 mätimunaa löytyivät just ENNEN seuraavaa vaihtoa viime viikonloppuna. Katsotaan nyt...
Kysynkin samantien vielä, että keneltä niitä munia suojellaan ottamalla ne eri astiaan? Omilta vanhemmilta myös? Kun ajattelin, että jospa siirrän monniset elelemään just ostettuun karanteenialtaaseen, pitääkö kutu sieltäkin ottaa turvaan vaikka monniset olisivat ainoita kaloja?
-
- Junior Member
- Viesti:
No tänään, ennenkuin sain karanteenialtaan pystyyn, oli töistä tullessa kutu taas lasissa. Kahdeksan munaa sain talteen, keikkuvat nyt teesihtipallossa hyvässä virtapaikassa. Sen verran olin löydöstä täpinöissäni, että olin kulauttaa vesilasissa sulamassa olleet surviaisentoukat hormonikorvauspillerin painikkeeksi...
Kukaan ei ainakaan toistaiseksi ole yrittänyt imuttaa munia sihdin läpi. Saisivatkohan olla rauhassa muutaman päivän jotta saisin niille altaan laitettua? Vai olisiko se jo samantien kypsä - suodatin ollut viikon isossa altaassa pohjalla, ja hiekaksi oli myös tarkoitus kerätä isosta altaasta pintahiekkaa huomenna viikkosiivouksen yhteydessä.
Kukaan ei ainakaan toistaiseksi ole yrittänyt imuttaa munia sihdin läpi. Saisivatkohan olla rauhassa muutaman päivän jotta saisin niille altaan laitettua? Vai olisiko se jo samantien kypsä - suodatin ollut viikon isossa altaassa pohjalla, ja hiekaksi oli myös tarkoitus kerätä isosta altaasta pintahiekkaa huomenna viikkosiivouksen yhteydessä.
-
- Junior Member
- Viesti:
Laitoin sen karanteenialtaan pystyyn, ja siirsin munat (8kpl) sinne, ’shaken not stirred’ lasissa näkösalle, suodattimen eteen, virtapaikkaan. Siinä ne hiljakseen makoilivat, kunnes eilen (päivä 5) töistä tullessa totesin lasin tyhjäksi. Hysteerisen tihrustamisen jälkeen löysin kaksi poikasta altaan pohjalla. Varmaan muutkin 6 ovat onnellisesti kuoriutuneet. Kahdeksan olisi juuri sopiva määrä kuusipyrstöisen parveni jatkoksi. Toivottavasti pysyvät hengissä!
-
- Junior Member
- Viesti:
Millä olette ruokkineet poikasia? Meillä joskus ovat täplämonniset kuteneet, mutta tällä hetkellä parvi on niin vajaa, että sinne pitäisi hankkia uusia jäseniä. En kuitenkaan uskalla, kun jokin outo asia tuota allasta on vaivannut parisen viikkoa. Pitää tutkia vesi, muutama kala on kummallisesti tippunut:(
~200 litraa tetroja, kaksi Shetlantilaista "lammas"koiraa ja Belgianpaimenkoira Malinois. :)
http://sinisetotukset.blogspot.com/
http://sinisetotukset.blogspot.com/
-
- Junior Member
- Viesti:
Sen koommin ei ole poikasia näkynyt. Altaassa ei ollut kasveja, joten kuoriutumisen jälkeen siirsin sinne ison puskan karttulehteä piiloksi, ja mukana salamatkusti muutama sukarapu. En ajatellut että niistä on vaaraa, mutta nyt mietiskelen että mahtavatko kumminkin syödä vastakuoriutuneita vai ovatko kaikki piilossa kasvipuskassa? Tänään olisi kolmas päivä, heitin sinne varmuuden vuoksi poikasruokaa.
-
- Junior Member
- Viesti:
Update: vedenvaihto sai poikaset liikkeelle piiloistaan, ja ainakin 3 on hengissä.

Ja kahdeksan uutta munaa kypsymässä... Omituista että nämä kutevat just vedenvaihdon alla, nyt kolmannen kerran siis.

Ja kahdeksan uutta munaa kypsymässä... Omituista että nämä kutevat just vedenvaihdon alla, nyt kolmannen kerran siis.
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
-
- Junior Member
- Viesti:
Ostin karanteenialtaaksi 54l Eheim-paketin, mutta se joutui heti muuhun käyttöön eli poikaset ja uusi kutu ovat siellä. Ei siis uusia kaloja vähään aikaan.
Niin ja tuolla karanteenikeskustelussa mietittiin kannattaako karanteeniallasta pitää jatkuvasti pystyssä. Päätin, että minä pidän - asukkaina sukarapuja ja satunnaisia poikasia, sellaisia ettei ala itkettää jos kuolevat uusien mukanaan tuomiin tauteihin tai lääkitykseen. Vaikka nämä minun ensimmäiset monnispoikaseni ovat kyllä aikamoisia aarteita vielä tällä hetkellä.
Niin ja tuolla karanteenikeskustelussa mietittiin kannattaako karanteeniallasta pitää jatkuvasti pystyssä. Päätin, että minä pidän - asukkaina sukarapuja ja satunnaisia poikasia, sellaisia ettei ala itkettää jos kuolevat uusien mukanaan tuomiin tauteihin tai lääkitykseen. Vaikka nämä minun ensimmäiset monnispoikaseni ovat kyllä aikamoisia aarteita vielä tällä hetkellä.
Monnisvauvat
Vaikka aloittelija olenkin, olen saanut jo monia täplämonnisia melkein aikuiseksi. Tällä hetkellä on jo kolmas poikassatsi tulossa... Olen ajoittain kerännyt pääaltaastani kutua kasvien lehdiltä reiälliseen perunasalaattipurkkiin, jonka laitoin akvaarion reunalle roikkumaan. Näin vesi vaihtuu aika tehokkaasti purkissa. Kun monniset olivat kuoriutuneet noin viiden vuorokauden kuluttua, odotin pari päivää ja aloin ruokkia pieniä murennetulla katkarapupelletillä ainakin kolme kertaa päivässä. Parin kuukauden kuluttua ne monniset, jotka ovat säilyneet siihen asti (yli 1,5 cm) hengissä, olen voinut vapauttaa akvaariooni tai antaa kavereiden akvaarioihin. Jos poikasia on ollut enemmän kuin viisi, olen siirtänyt ne "tilapäissuojaan" pikkualtaaseeni ja kasvattanut pienet siellä yli kahden senttimetrin mittaan.
Mulla on täplämonnisilla onnistunut parit kudut. ensimmäinen kutu onnnistui kun otin kasveja pois enkä huomannut mitään ja äiti halusi kasvit koristeeksi erilliseen purkkiin niin sielä ilman minkäänlaista hoitoa tuli 11 poikasta
Sitten seuraavat munat keräsin poikas-verkkoaltaaseen ainut huonopuoli oli kun muut kalat tahtoi syödä verkonläpi ruoat. Innostuksen laannuttua poikasia on aina silloin tällöin vain ilmestynyt =) Nyt on hommattuna erillinen allas jossa monniset kuti ja tullut ainakin 7 poikasta. En hätäillyt mitään kudun pois ottamisessa, kesti melkein viikon että kuorituivat. Lämpö oli tosin aluksi 24astetta. Liquifry-nestemäisellä poikasruoalla ruokin ensin ja sen jälkeen pölyruokaa ja nyt vähän isommille poikasille tarkoitettua. Ihania pienokaisia
Myynyt oon Faunattareen isompina kun pää allas tahtoo ylikansoittua monnisista =)

-
- Junior Member
- Viesti:
Minulla ei ollut mitään erillistä poikasruokaa ostettuna, kun en ollut varma että koskaan tarvitsisin sitä... murskasin sellaisen akvaarion seinään painettavan tabletin ja olen sitä murskaa ripotellut altaaseen. Liikaa, koska nitraatti nousee. Vaikea arvoida - iso allas (iso siis poikasten kokoon ja määrään nähden), tuntuu että ruokaa on oltava riittävästi että raukat löytäisivät sen. Vettä olenkin sitten vaihtanut ruokinnan alettua tuplatahtia normaaliin verrattuna.
Muutama poikanen on ainakin vielä hengissä, aina välillä niitä näkee vilahtelevan pitkin pohjaa. Selvästi rohkaistuvat kasvaessaa.
Muutama poikanen on ainakin vielä hengissä, aina välillä niitä näkee vilahtelevan pitkin pohjaa. Selvästi rohkaistuvat kasvaessaa.
-
- Junior Member
- Viesti:
Poikasista puheen ollen (miten niin ei muuta tekemistä uudenvuodenaattona???), isosta altaasta löytyi kääpiö partamonni kolmen normaalin lisäksi. Vai huonosti syönyt maatiaispartis? Kutu löytyi 16.10, eli ovat 2,5kk ikäisiä. Kuvissa kääpiö ja normaali.
Kääpiö alle 2cm, mormaali 4cm mittainen. Pari lisäkuvaa kotisivulla http://www.geocities.com/giltedged2//katseltavaksi, sivun alareunassa

Kääpiö alle 2cm, mormaali 4cm mittainen. Pari lisäkuvaa kotisivulla http://www.geocities.com/giltedged2//katseltavaksi, sivun alareunassa