Poikaset ja lappomaminen?
Valvoja: Moderaattorit
Poikaset ja lappomaminen?
Tänä aamuna oli akvassa yllätys,mollinpoikasia siis. Tänään olisi vedenvaihtopäivä,mutta mitenköhän tuossa käy,joutuuko ne kakkki lappoon? Jotain ohjetta siis kaipaisin. Kyseessä ensimmäinen poikue, vaikkamollit tulivatkin jo 3kk sitten.
-
Tindra
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Se vaara usein poikasten kanssa on että päätyvät helposti letkun kautta poistovesiämpäriin. Yksi mahdollisuus olisi että yrittäisit pyydystää poikaset tilapäisesti vaikka paremman astian puutteessa pakasterasiaan siksi aikaa kun poistat vettä lapon kanssa. Oma hommansa toki tossakin, mutta aioitko ylipäänsä pitää poikaset vapaana aikuisten kalojen kanssa? Tai sitten vain katsot tosi tarkkaan ämpäriin vaikka taskulamppu apuna että onko sinne päätynyt poikasia ja sitten vain haavimaan ne pois sieltä. Vai onko tuo lapposysteemi mahdollisesti poikasia vahingoittava? Mulla kun on itsellä käytössä vain tavallinen letkunpätkä niin ei poikasille mitään käy jos ne sattuu hurahtamaan letkun läpi ämpäriin.
Akvarismia 1992-2014
-
Tindra
- Advanced Member

- Viesti:
Omien kokemusteni mukaan poikaset tuppaavat olemaan vähän sellaisia torveloitaPataässä kirjoitti:Osaako ne poikaset väistellä, niin kuin aikuiset kalat?
Akvarismia 1992-2014
Ei meillä taistotkaan väistä lappoa ja kerran olenkin laponnut taistonaaraan. Sitten vaan haavin sen sangosta takaisin akvaan.
Myös sukarapuja olen laponnut liudan, vaikka itse yritän niitä väistellä. Viimeksi sitten laitoin sukkahousuit lapon suojaksi ja se oli tehokas keino. Tosin eipä sitten saa roskiakaan lapottua altaan pohjalta.
Myös sukarapuja olen laponnut liudan, vaikka itse yritän niitä väistellä. Viimeksi sitten laitoin sukkahousuit lapon suojaksi ja se oli tehokas keino. Tosin eipä sitten saa roskiakaan lapottua altaan pohjalta.
Kannattaa lapota niin, että otat vettä aivan pohjan tuntumasta. Ainakin täällä ihan pienet mollin poikaset pysyvät yleensä pinnan lähellä ja ovat näin turvassa. Jos on sorapohja ja sellainen lappo, jolla voi tonkia pohjaa (siis jokin ritiläverkko estämässä soran menoa letkuun) niin ota vettä pois soran läpi. Siis lappo painettuna soran sisään, silloin ei ainakaan mene poikasia lappoon.Pataässä kirjoitti:Osaako ne poikaset väistellä, niin kuin aikuiset kalat?
Ainakin täällä pienet mollin ja platyn poikaset on olleet tässä mielessä helppoja, koska ne pelkäävät isoja liikkuvia esineitä ja väistävät kasvien sekaan piiloon. Vähän isommat sen sijaan aiheuttavat toisinaan noitumista. Ovat todella uteliaita ja jotkut tunkevat suunnilleen väkisin lapon alle. Silloin toimii edellä kuvaamani soran läpi veden poisto.
Akvassa vilisee vähän väliä miljoonakalojen poikasia, joten ollaan katsottu parhaaksi pistää lappoletku haavin sisään. Kun imua on tarpeeksi ja pitää huolta, että letku ja haavi eivät eroa toisistaan niin homma toimii hyvin. Tämän keksinnön turvin ei ole enään ainutkan kala päätynyt viemäriin. Tietysti se vaara on, että kalat menee haaviin ja sitä kautta letkuun mutta jos pitää huolen haavin ja letkun tiiviistä kontaktista niin kalat ei pääse letkuun.
100l kalasoppaa, 4 viljakäärmettä
Minä leikkasin suodatinmatosta 10*5*5cm kuution ja viilsin pitkän viillon sen sisään. Tuon kuution tuuppaan sitten letkun päähän lapotessa ja laskiessa vettä hanasta altaaseen. Lapotessa ei mene kalat letkuun ja vettä laskiessa hanasta ei pölise pohja vaikka antaa tulla hanan täydeltä.
Jot täytyy imuroida roskia pohjalta niin tuo on helppo irrottaa vaikka kesken lappoamisen ja tuupata tarvittaessa takaisin letkun pään ollessa koko ajan veden alla...
-
Miss_Molton
- Senior Member

- Akvaarioseurat: LAS
Itsellä on toi ämpäriin lappoaminen aina, joten syvältä ei tarvitse onkia, jos joku sinne päätyy. Synnyttäviä ei ole koskaan, ihme kyllä, joutunut sankoo. Pikkupartiksia pari joutui ollessaan ihan pieniä. Ihme noitten synnyttävien kohdalla verrattuna siihen, kuinka avuliaasti ne tulevat lapon hollille... Poikasia pikemmin aikuset ovat ahneuksissaan (laakamadot on nannaa) menneet lappoon... Niillä ei järki paljon päätä pakota. Niin, ja varovasti olen sitten poikasten aikaan laponnut.
Meillä mollinpoikanen kasvaa peinessä synnytysaltaassa, joka nostetaan muovi kipon avulla pois akvaariosta puhdistuksen ajaksi.
Meillä aikuset mollit tunkevat itsensä väkisin letkun lähelle ja suorastaan tunkevat itsensä letkuun. Ne varmaan kertovat toisilleen kuinka kivaa on lähteä pikku seikkailulle ämpäriin. Kolme kertaa käynyt kolme eri mollia seikkailulla ja kerran yks inkkari. Pitäis varmaan alkaa virittelemään jotain verkkoo letkun päähän.
Meillä mollit ei pelkää mitään, kun käden laittaa altaaseen tulevat pikku suut maistelemaan sormia
ne on pieniä pullasorsia.
Meillä aikuset mollit tunkevat itsensä väkisin letkun lähelle ja suorastaan tunkevat itsensä letkuun. Ne varmaan kertovat toisilleen kuinka kivaa on lähteä pikku seikkailulle ämpäriin. Kolme kertaa käynyt kolme eri mollia seikkailulla ja kerran yks inkkari. Pitäis varmaan alkaa virittelemään jotain verkkoo letkun päähän.
Meillä mollit ei pelkää mitään, kun käden laittaa altaaseen tulevat pikku suut maistelemaan sormia