Sopivatko nuoliaiset monnisten kanssa?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Le Tigre
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Sopivatko nuoliaiset monnisten kanssa?

Viesti Kirjoittaja Le Tigre »

Moikka!

Olen ostamassa 300 l allasta ja suunnittelen etukäteen kalastoa.
Niin eli sopisko leopardi- ja verkkomonniset nuoliaisten kuten harlekiini- tai touhunuoliaista?
fish_miss
Member
Member

Viesti Kirjoittaja fish_miss »

Kun olen vanhoja viestejä lukenut täällä Aquawebissä, niin useimmilla nuoliaiset ovat syöneet monnisten silmiä. Itse valitsisin jommat kummat, monniset taikka nuoliaiset. Joillakin nuoliaiset ja monniset yhdistelmä on toiminut mutta joillain ei. Kannattaa käyttää hakua.
santam
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja santam »

Täällä tiikerinuoliaisia kuparimonnisten kanssa samassa, eikä ongelman hiventäkää.. olisiko stressillä joissain tilanteissa osuutta asiaan?
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tanjakemp »

Minäkin olen täältä lueskellut, että monniset ja nuoliaiset eivät sopisi yhteen. Olisi kiva kuulla mielipiteitä asiasta enemmältikin. Itselleni nimittäin tulossa huomenna 240litraisen altaan mukana 2 nuoliaista ja nyt tässä mietin, että lisäisinkö parvea, vai voiko sekaan hankkia jotain kivoja monnisia?
317, 240, 128, 100 ja 80 litraa akvaarioissa, sängyssä ja ammeessa hiukan lisää
Monniluola
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Monniluola »

Minulla ainakin kuparimonnisia ja piikkisilmiä, hyvin ovat tulleet toimeen.
- Toisen pöllö on toisen satakieli -

Tähän asti 102l seka- ja 20l poikasakvaario.
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mörrikkä »

fish_miss kirjoitti:Kun olen vanhoja viestejä lukenut täällä Aquawebissä, niin useimmilla nuoliaiset ovat syöneet monnisten silmiä. Itse valitsisin jommat kummat, monniset taikka nuoliaiset. Joillakin nuoliaiset ja monniset yhdistelmä on toiminut mutta joillain ei. Kannattaa käyttää hakua.
Vai että oikein useimmilla ovat nuoliaiset syöneet monnisten silmiä??
Pikkuisen voisit tarkemmin lukea ja siltikään kaikkea lukemaansa ei kannata uskoa.
Kun tuota silmien syömis -asiaa suoraan täällä foorumilla kysyin, niin jopa yksi ilmoittautui (eikä sekään tainnut tapahtua omassa altaassa, joten tilannetta ei ole nähty omin silmin). Nuoliaisten väitetään syövän monnisten silmiä... jos ne sitten syövät, niin miksi muka vain monnisten?
Meillä on nuoliaisia ja iso nippu eri monnisia (+muita pohjakaloja), eikä yhtään ongelmia ole ilmennyt. Meillä asuvia tiikerinuoliaisia ei edes muitten lajien edustajat kiinnosta millään lailla ja niin kauan kun kotiloita / muuta ruokaa on riittävästi, niin tuskin niitä silmiä tai muutakaan häviää.

Alkuperäiseen kysymykseen vielä vastaten:
Ota altaaseesi ihan vapaasti nuoliaisia ja mieleisiäsi monnisia, kunhan huomiot vesiolot ja järjestät piilopaikkoja.
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mörrikkä »

kiitos vain, osaan hakua käyttää itsekin. Eli olen nämä myös lukenut.
fish_miss
Member
Member

Viesti Kirjoittaja fish_miss »

Mörrikkä kirjoitti:kiitos vain, osaan hakua käyttää itsekin. Eli olen nämä myös lukenut.
Anteeksi, mutten huomannut viestiäsi kun keskityin omaani. Ketjut/linkit oli tarkoitettu myös muille.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Mörrikkä kirjoitti:Pikkuisen voisit tarkemmin lukea ja siltikään kaikkea lukemaansa ei kannata uskoa.
Kun tuota silmien syömis -asiaa suoraan täällä foorumilla kysyin, niin jopa yksi ilmoittautui (eikä sekään tainnut tapahtua omassa altaassa, joten tilannetta ei ole nähty omin silmin). Nuoliaisten väitetään syövän monnisten silmiä... jos ne sitten syövät, niin miksi muka vain monnisten?
Niin siis kyllä ne syövät muidenkin kalojen silmiä jos vain voivat. Esim. meillä on kadonnut kääpiörihmakalalta ja kahdelta tummapiikkisilmältä silmä. En ole nähnyt kyseistä tapahtumaa, mutta ruokailun yhteydessä harlekiininuoliaiset tohottavat ja naksuttavat niin moneen suuntaan ja siitä välillä sinkoilee muun lajisia kaloja syrjemmlälle että en yhtään ihmettelisi että se ei johtuisi siitä että ne eivät siinä samalla näykkisi ihan kaikkea mitä siinä ruokintapaikan läheisyydessä on, kuten muita kaloja. Se on harlekiininuoliselle lottovoitto jos sattuu siinä napsauttamaan joltakin silmän irti, mitäs tulevat siihen lähelle pyörimään.
Olen huomannut sen auttavan, että laittaa kaloille useampaan paikkaan ruoan ja jotain sellaista mikä leijuu ylt' ympäriinsä. Silloin ei harlekiineille tule sellaista vimmaa että tää ruokanappi on mun ja annas olla jos tulette mun ruokanapille, niin kyllä sitten tulee hampaista.
Monnisia en kuvittelisikaan laittavani harlekiinien kanssa samaa altaaseen siitä syystä että monniset ovat sellaisia pökkelöitä. Kun laittaa niille ruokaa, niin ne menevät ja tonkivat akvaariota kuin mikäkin aura. Eivät ne tajuaisi harlekiineista yhtään mitään ja osaisi niitä varoa.
Le Tigre
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Le Tigre »

Hmm... Mielenkiintoista!

Itse olen erään tutun akvaarioharrastusta seurannut ja hänellä oli vihermonnisia ja tiikerinuoliaisia samassa altaassa eikä niiltä ole silmiä hävinnyt. Tosin olen itse omin silmin nähnyt kun timanttikirjoahven nappasi lehtikalanpoikaselta silmän pois.

Onko sitten sellaisia nuoliaisia, jotka eivät nypi/syö silmiä?
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marinum »

Minulla on kääpiönuoliaiset ja monniset menneet ongelmitta samassa 464 litraisessa altaassa [;)] . Kotilot kyllä kaikki on hävitetty.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
mape
Member
Member

Viesti Kirjoittaja mape »

Täältä löytyy vajaa 500-litraisesta harlekiini- ja touhunuoliaisia sekä monnisia, eikä keneltäkään ole hävinnyt silmiä.
Miksi pitää olla muiden kaltainen, kun heitä on jo niin paljon?
Tanya
Starting Member
Starting Member

Harlekiinit

Viesti Kirjoittaja Tanya »

Meillä on harlekiininuoliaisia ja kuparimonnisia samassa altaassa eikä mitään ongelmia ole esiintynyt.
Piilopaikkoja on runsaasti, jokaisella on omat suosikkipaikkansa. Yksi monninen kaveeraa harlekiinin kanssa, nukkuvat samassa luolassa kylkikyljessä. :roll:
530L + 40L + Welsh Corgi Cardigan
tanjahot
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: OAS

:)

Viesti Kirjoittaja tanjahot »

Touhut ja monniset ovat viihtyneet samassa altaassa jo tovin, kaikilla on silmät tallella. Touhuparvi pörrää ihan omassa porukassaan, eivät ole muista kaloista kiinnostuneet laisinkaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”