Tanganjika vai Malawi?

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Fisherman's friend
Starting Member
Starting Member

Tanganjika vai Malawi?

Viesti Kirjoittaja Fisherman's friend »

Vaasassa sijaitsevaa olohuoneeni seinustaa koristaa 240 litran (120x45x45) tyhjä akvaario johon olen harkinnut kotiuttavani Tanganjika tai Malawijärven lajistoa. Sisustukseksi olen suunnitellut alustavasti vaaleaa ja mahdollisimman hienorakeista hiekkaa, tummia liuskekiviä ja saman sävyisiä kiviröykkiöitä mahdollisimman ylös. Altaassa on jo ennestään tumma/harmaa kiviseinää jäljittelevä styroxtausta. Tahtoisin lisäksi jokusen vallisnerian elävöittämään allasta (ei pakollisia). Valonlähteeksi tulee Arcadia overtank T8 valaisin (3x39w?), suodattimeksi ajattelin Eheimin professionel 3e 2076 ulkosuodatinta ja lisäksi joku ilmastin.

1. Eikös tällaista sisustusta saattaisi kutsua välivyöhykeakvaarioksi?
2.Miltäs se kuullostaa tuo sisustussuunnitelma?

Seura-akvaario minulla on ollut jo useita vuosia. Afrikkalainen kalalajisto on minulle täysin uutta ja kaikki kokemukseni niistä perustuu pääasiassa viimeisen viikon aikana hankittuun suulliseen ja kirjalliseen tietoon. Kokemuksia ei siis ole Malawi eikä Tanganjika lajeista. Aluksi (viime viikolla) olin jo varma että hankin Malaweja ja sillä selvä. No, kuinkas kävikään. Nyt asioista keskusteltuani tuntuukin jo siltä että laitan Tangajikoja. Hmm.. en enää tiedä kumpia laittaisin.

Suositelkaas nyt arvon immeiset kumpia laittaisin?

3.Tanganjika vai Malawi?
4.miksi?

5.Onko teillä tietoa vaasasta saatavista lajeista? Kummankin järven harrastajia ilmeisesti on Vaasassa. Joku lajilista olisi mukava.

6. Lajien yhteensopivuus ja kappalemäärät olisi myös mukava tietää. ehkä joku ehdotus lajeista yms?

7. Minulle joku neuvoi että kalat tulis hankkia kertarysäyksellä jotta vältyttäsiin myöhemmin reviirikamppailuilta. Tulisiko minun siis hankkia kaikki kalat kerralla?

Kiitokset jo etukäteen vaivannäöstä
"ei kala miestä hae, ellei mies kalaa"
Mustavaris
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

Kumpiakaan kaloja ei mulla ole, mutta tietoa kyllä. Aivan samanlaisen kehityksen nimittäin olen itsekin läpi käynyt. Hurahdin ensin Malawiin ja sen jälkeen Tanganjikaan, mutta hankkimatta ovat afrikkalaiset toistaiseksi vielä jääneet. Piikkisilmät veivät tällä erää voiton Tanganjikan kotilokutijoista, joita olin jo hankkimassa, joten 98-litrainen on asutettu niillä ja parilla imunuoliaisella.

Jos itse perustaisin uuden akvaarion nyt, valitsisin tanganjikalaiset. Syy on se, että niiden käyttäytyminen on mielestäni mielenkiintoisempaa seurattavaa kuin malaweiden. NL-Aquassa olen molempia kaloja seuraillut ja tanganjikalaiset veivät sydämeni :). Kotilokutijat ovat kerrassaan hurmaavia, ja Altolamprologus calvus (onkohan suomenkielinen nimi nyt sitten helmikuonoahven?) lisäksi henkilökohtainen suosikkini.

240-litraiseen voisi perustaa jo kunnollisen Tanganjika-biotoopin, jossa olisi jokin kotilokutijalaji, kivikkolaji tai kaksi ja lisäksi voisi olla vielä vaikka Paracyprichromis nigripinniksiä, jotka uivat avovedessä. Jos väriä kaipaa, keltainen aurinkokirjoahven (Neolamprologus leleupi) on hyvä valinta. Myös Julidochromikset ovat oikein nättejä (mustavalkoisia).

Kyllä minä vielä joskus oman Tanganjikan hankin...
Fisherman's friend
Starting Member
Starting Member

nostetaanpas aihetta taas ylöspäin

kiitokset vaan mustavarikselle vastauksesta.

Olen päätynyt Tanganjika altaaseen ja edennyt jo seuraavaan vaiheeseen.

http://picasaweb.google.com/pekka.makin ... 6989282530

Allas on tällähetkellä sisustettu vaalealla akvaariokaupasta hankkimmallani todella hienorakeisella vaaleahkolla hiekalla ja kiviröykkiöitä olen jo rakennellut. Lisäksi hankin vielä pari vallisneriaa ja taustassa kasvaa jo jaavansammalta.

Suodattimeksi ostin Eheimin professionel 3e 2076sen ja näin alkuun olen todella tyytyväinen (huom. pumppu pyörinyt vasta vajaan vuorokauden).

Olen kokeillut suodattimen hienoja ominaisuuksia ja ollut mielissäni. Virtaaman vaihteluominaisuus on minusta aika mukava keksintö. pohjahiekka on hienosti aaltoillut ja elää omaa elämäänsä toiminnon ollessa päällä. Virtauksen helppo muunneltavuus on tällaiselle poropeukalolle myös mainio lisä.

Kaloja olisi tietys mukava hankkia onhan kyse kuitenkin akvaariosta. Lähestynkin nyt teitä arvon asiantuntijat. Mitä lajeja suosittelette altaaseeni?

Itse olen selaillut paikallisen akvaariokauppiaan antamasta listasta joitakin lajeja joista toivoisin saavani vinkkejä mm. kpl määriin, käyttäytymiseen, yhteensoveltuvuuteen muiden lajien kanssa.

Tässä joitakin kaloja listastani:

Neolamprolocus cylindricus

Julidochromis marlieri
Julidochromis marlieri Zambia gold
Julidochromis transcriptus
Julidochromis regani kipli
Julidochromis dickfeld

Neolamprologus leleupi

Lamprologus ornatippinnins
Lamprologus ocellatus golden

Lamprologus calvus black

Tropheus moori Ilangi

Cyprichromis leptosotama Malasa
Cyprichromis leptosotama Mpulungu

Cyatopharynx Furcifer Kabago

nämä siis kauppiaan listasta

sitten minua kiinnostaisi vielä Callochromis melanostigma. Onkohan tätä lajia jossain kaupassa tai kotona?

kommentteja odotellen toivotan kaikille hyvää ja akvaariorikasta uutta vuotta!!!
Lapinakka
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Lapinakka »

No miksi päädyit sitten juuri tähän Tanganjikaan etkä Malawiin?

Itse pähkäilen, josko laittaisin Malawin pystyyn...
Onko Tanganjika haastavampi, näin olen käsittänyt?
Fisherman's friend
Starting Member
Starting Member

no ei minulla siihen mitään erityistä syytä ollut. Tangajiken käyttäytymisestä olen kuullut hyvää ja johonkin oli päädyttävä.

oletteko pitäneet samassa altaassa useita eri lajeja?

itse olen harkinnut Julidochromiksia ja tropeheuksia sekoittaa. onnistuuko?

entäs muut lajit tropheuksien kanssa? esim Opthalmotilapia ventralis
Fisherman's friend
Starting Member
Starting Member

no itse itselleni tässä joutuu vastailemaan :-)

tällä hetkellä listan kärjessa ovat

Julidochromis marlieri
Lamprologus meleagris
Cyprichromis leptosoma

miltäs tämmöinen sekoitus kuullostaa?

Kellään kokemuksia Lamprologus meleagriksesta? Aivan mahtavan hieno kala tuntuisi olevan

[}:)] aika nihkeää täällä keskustelu kun joutuu itsekseen läppää heittää
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

En Tanganjikasta mitään ymmärrä, mutta allas näyttää todella kivalta! Jostain syystä tässä osiossa ei keskustelu ole kovinkaan vilkasta. Totesin sen, kun yritin kysellä malaweista. Syytä en ole keksinyt, kun aika monella näitäkin altaita kuitenkin tuntuu olevan.
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
Mustavaris
Senior Member
Senior Member

Pitkästä aikaa taas Aqua-Webiä lueskelen. Edelleen nämä Malawi- ja Tanganjika-keskustelut kiinnostavat, vaikkei uuden akvan hankkiminen olekaan juuri nyt mahdollista. Vaikka täytyy sanoa, että kotilokutijat houkuttavat kovasti edelleen, joten saa nähdä, jos tuo 96-litranen kumminkin vielä joskus muuttaa muotoaan. Etenkin, jos tulee kesällä isoja ongelmia imunuoliaisten ja liian lämpimän veden kanssa.
vuorimies kirjoitti:Onko Tanganjika haastavampi, näin olen käsittänyt?
Mä en ole mistään lukenut, että Tanganjika olisi yhtään sen hankalampi kuin Malawikaan. NL-Aquassa olivat sitä mieltä, että ei vesiarvot ole pilkuntarkkoja - kunhan pH ja kovuus ovat riitävän korkeita ja vesi puhdasta, niin sitten on kalojen hyvä olla. Tanganjikasta voi kaiken lisäksi saada aika sopuisan kalayhteisön, jos valitsee erilaisissa ympäristöissä eläviä kaloja (kotilokutijat, kivikkolajit, avovedessä uivat). Malawilaiset taas ovat aina enemmän tai vähemmän riidanhaluisia keskenään.

Tuo Lamprologus meleagris on näköjään sama kuin stappersi, jolla nimellä itse olen kyseiseen kalaan tutustunut. Nimeä näkee muodoissa Lamprologus stappersi/stappersii, Lamprologus meleagris, Neolamprologus stappersi/stappersii ja Neolamprologus meleagris, joista ihan ensimmäinen näyttäisi Googlessa olevan yleisin. "Rakkaalla lapsella on monta nimeä" ja niin edelleen :mrgreen:. Aivan ihastuttavalta kalalta vaikuttaa omasta mielestäni ja hyviä asioita olen siitä lukenut. Ilmeisesti on aika rauhallinen ja pienikokoinen kotilokutija. Ja ainakin kuvissa se on nätti. Cichlid-forumilta näyttäisi löytyvän tällainen artikkeli kalasta, jonka olen joskus lukenutkin.

Tropheuksista ja tuosta Ophthalmotilapia ventraliksesta en sitten tiedäkään oikeastaan mitään, koska en ole ollut niistä erityisesti kiinnostunut. Mutta tuo edellä esittämäsi kokoonpano eli meleagrikset, cyprichromikset ja julidochromikset menisivät kyllä mielestäni yhdessä.
Fisherman's friend
Starting Member
Starting Member

kiitokset jälleen mustavarikselle vastauksista

Olisikohan tuota Lamprologus meleagrista jollain kaapissa tai tiskin alla tai tietoa mistä tilata.
Mustavaris
Senior Member
Senior Member

Itse kyselisin NL-Aquasta, koska ovat erikoistuneet kirjoahveniin (erityisesti Malawiin ja Tanganjikaan). Lähettävät kyllä kaloja ympäri Suomen. Yhteyden saa parhaiten puhelimitse. Listalla ei ole Tanganjika-lajeja kovin monta, mutta tilaaminen onnistuu kyllä, jos vain kysyttyä lajia löytyy heidän tukkulistoiltaan.
ninuska
Member
Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja ninuska »

NL-aqua on tosiaan varmasti monipuolisin väylä tämän alan kaloja hankittaessa. Suosittelen.

Omassa 250 litraisessa on seuraavia lajeja:
J. marlieri
N. leleupi
P. nigripinnis blue neon
A. compressiceps (2 kpl rescue-yksilöitä, pieniä vielä)

J. marlierit ovat tosi kauniita, mutta ne on hankittava parina. Minulla on 3 kpl ja yksi raukka asuu sitten suodattimen takana piilossa. Että yksi marlieri etsii kotia :mrgreen: . Nigripinnikset on minulla lisääntyneetkin ihan kivasti, muut lajit eivät ole intoutuneet siihen puuhaan. Tosin osa kaloista on edelleen keskenkasvuisia, paljon hitaammin kasvavia ovat kuin malawit.

Tervetuloa vaan tanganjikaharrastajien joukkoon, nämä kalat uivat tiensä suoraan sydämeen [;)]
Fisherman's friend
Starting Member
Starting Member

juu, täytyypä ottaa asiaksi NL-aquaan soittaa.

Hankalaksi tämä lajien valinta menee kun hienoja fisuja ovat lähes järjestään kaikki :D
Tapiotar
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tapiotar »

http://www.cichlid-forum.com/profiles/c ... php?cat=14
http://www.riftlakes.com/cichlids/tangan_e.html

Tuolta löytyy lajilistaa ja tietoa lajien käyttäytymisestä. Eri asiahan on, mitä on täällä saatavilla.

Mielenkiintoisia lajeja lähes kaikki tyynni! :)
Fisherman's friend
Starting Member
Starting Member

ninuska kirjoitti: Omassa 250 litraisessa on seuraavia lajeja:
J. marlieri
N. leleupi
P. nigripinnis blue neon

[;)]
mitenkäs nuo lajit tulevat keskenään toimeen?

montakos kappaletta olet pitänyt noita nigripinniksiä? entäs leleupia?

edelleen tämä valinta on hankalaa.

Leleupit kiehtoisivat hienon ulkoasunsa vuoksi mutta luin että ne eivät sitten soveltuisi kotilokutijoiden kanssa. Onko jollain Lamprologuksien ystävällä altaassa myös muita kaloja ja ertyisesti tuota leleupia? mitenkäs tulevat kalat keskenään toimeen?

J.marlieriakin suosíteltiin hankittavaksi heti useampi josta sitten aikanaan valikoituu pariskunta. Muut sitten pitäis poistaa myyntiin /muihin altaisiin. tämä operaatio ei hirveästi houkuta. Kertokaahan vähän omia kokemuksia lajin kotiutuksesta ja kappalemääristä.

Lamprologus meleagrikset kiehtovat edelleen mutta niitä ei sitten ole saatavilla.
arasila
Member
Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arasila »

Fisherman's friend kirjoitti:Leleupit kiehtoisivat hienon ulkoasunsa vuoksi mutta luin että ne eivät sitten soveltuisi kotilokutijoiden kanssa. Onko jollain Lamprologuksien ystävällä altaassa myös muita kaloja ja ertyisesti tuota leleupia? mitenkäs tulevat kalat keskenään toimeen?
Leleupeja voi kyllä pitää samassa altaassa multifasciatusten kanssa, jos se on riittävän iso molemmille lajeille. Kannattaa kuitenkin pitää huolta siitä, että myös multifasciatukset saavat ruokaa, koska ne eivät hae sitä pinnalta eivätkä muutenkaan poistu kovin kauas kotilonkuoristaan. Minulla oli pitkään molempia lajeja noin 200-litraisessa (100x45x45) altaassa ilman ongelmia.
Fisherman's friend kirjoitti: J.marlieriakin suosíteltiin hankittavaksi heti useampi josta sitten aikanaan valikoituu pariskunta. Muut sitten pitäis poistaa myyntiin /muihin altaisiin. tämä operaatio ei hirveästi houkuta. Kertokaahan vähän omia kokemuksia lajin kotiutuksesta ja kappalemääristä.
Kokemukseni mukaan Julidochromikset ovat herkkiä kaloja ja niitä on pidettävä isossakin altaassa pareittain. Myytävänä olevat julidochomikset ovat usein jo valmiiksi huonokuntoisia, joten niitä kannattaa ostaa vain asiantuntevista liikkeistä. NL-Aquassa on ollut pidempään saatavissa J. regania. Sieltä saattaisi löytyä myynnissä sen kokoisia yksilöitä, että kykenevät erottamaan pariskunnan eikä tarvitse ostaa parvea.
Fisherman's friend kirjoitti:Lamprologus meleagrikset kiehtovat edelleen mutta niitä ei sitten ole saatavilla.
Suomessa valitettavasti tanganjikalaisten saatavuus on heikkoa. NL-Aqua kylläkin toimittaa tilaamalla harvinaisempiakin lajeja, jos on valmis odottamaan. Ruotsissa valikoimat ovat paljon paremmat, esim. Tukholkmasta löytyvistä Akvarieleasingista ja Akvarielagretista löytyy hyvin monipuolisesti erilaisia Tanganjika-lajeja. Toisaalta jonkin yksittäisen lajin saatavuus on sielläkin tuurista kiinni. Ciklidistit tulee taas järjestämään perinteisen vierailun noihin ja johonkin muuhunkin liikkeeseen 14.-16.3.2008, ks. http://www.ciklidistit.fi/ajankohtaista.htm.
Fisherman's friend
Starting Member
Starting Member

tulossa

Neolamprologus leleupi
Lamprologus meleagris
Fisherman's friend
Starting Member
Starting Member

Meleagrikset tuli tänään ja aika veijareita ovat. Leleupit ei valitettavasti saapuneet tähän satsiin.
artok
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja artok »

Minusta voisit valita molemmat jos et osaa valita. :) Minulla on parimetriset tankit sekä Malaweille että Tangajikoille.
Valitettavasti paikalliset valikoimat kaloista ovat aika yksipuoliset eikä minulla ole Tangajika-altaassa muuta kuin 10 kpl frontosia. Ne ovat sinällään vaikuttavia mutta eivät anna sen enempää käsitystä Tangajikan kaloista.
Malawit ovat ainakin Frontosiin verrattuna paljon vilkkaampia ja lisääntyvät parhaimmillaan tosi vauhdikkaasti. Henkiinjääminen sitten riippuu pedoista. Minä kun tulin ostaneeksi akvaarioliikkeestä kaikki yhdessä takkissa olleet n. 50 kalaa ja siinä porukassa oli sekä levänsyäjiä että petoja. Hyvin ovat tulleet toimeen ja ainakaan liiasta jälkikasvusta ei ole pelkoa. (nyt joku ärähtää)
Vesiarvot olen saanut pitkälti pidettyä kohdallaan paikallisen vesijhohtoveden avulla jonka PH on n. 7,8. Klooria tosin taitaa olla rutkasti mutta ehkä tankin kohtuullinen koko tasottaa heilahteluaja.
Sisustuksena on kummassakin altaassa n. sata kiloa hienoa hiekkaa ja sekä luonnon- että muovikiviä. Minusta ontot keinotekoiset ovat fiksuja koska ne eivät vie paljoa vesitilavuutta ja ovat hyviä piilopaikkoja isommillekin kaloille. Kun levä kasvaa pintaan, kukaan ei pysty erottamaan aitoa keinosta.
Ruuaksi Malaweille olen antanut melkein yksistään räkmiksiä (ja poikasia...) ja Frontosille rakeita seka pakastettuja katkaravun ja kalanpalasia.
ninuska
Member
Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja ninuska »

Ja en sitten ole huomannut koko viestiä ennen kuin nyt, sorry. Tuli äsken vastaan ja koitan vastata, jos tuosta vielä on jotain iloa.

J. marlieri 3 kpl
N. leleupi 3 kpl
P. nigripinnis 12 kpl
A. compressiceps 2 kpl

Meno on altaassa rauhallista, ainut mitä pitäisi tehdä on hankkia uusi koti parittomalle marlierille. Tällä hetkellä muuten toimiva kokoonpano. Ja porukka jakaantuu mielestäni ihan kivasti eri vesikerroksiin. Niitä tanganjikan pohjaveijareita, esim. Xenotilapia flavipinnis olisi kiva vielä saada. Ei vain tunnu olevan markkinoilla tarjolla. Tuolla hiekan pinnassa olisi vielä vapaata vyöhykettä, muuten alkaa olla riittävästi asukkeja.

Fisherman's friend kirjoitti:
ninuska kirjoitti: Omassa 250 litraisessa on seuraavia lajeja:
J. marlieri
N. leleupi
P. nigripinnis blue neon

[;)]
mitenkäs nuo lajit tulevat keskenään toimeen?

montakos kappaletta olet pitänyt noita nigripinniksiä? entäs leleupia?

edelleen tämä valinta on hankalaa.

Leleupit kiehtoisivat hienon ulkoasunsa vuoksi mutta luin että ne eivät sitten soveltuisi kotilokutijoiden kanssa. Onko jollain Lamprologuksien ystävällä altaassa myös muita kaloja ja ertyisesti tuota leleupia? mitenkäs tulevat kalat keskenään toimeen?

J.marlieriakin suosíteltiin hankittavaksi heti useampi josta sitten aikanaan valikoituu pariskunta. Muut sitten pitäis poistaa myyntiin /muihin altaisiin. tämä operaatio ei hirveästi houkuta. Kertokaahan vähän omia kokemuksia lajin kotiutuksesta ja kappalemääristä.

Lamprologus meleagrikset kiehtovat edelleen mutta niitä ei sitten ole saatavilla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”